BauskasDzive.lv ARHĪVS

Tagad būvēt luksusa celtni Bauskā no pašvaldības budžeta mēs nevaram atļauties!

Tagad būvēt luksusa celtni Bauskā no pašvaldības budžeta mēs nevaram atļauties!

Bauskas novada domes deputāti, kā arī administrācijas speciālisti 3. jūlijā tika aicināti uz darba sanāksmi, kurā tika izskatīts jautājums par baseina (daudzfunkcionālais sporta un atpūtas centrs) projektu un tā īstenošanu. Gribam atgādināt, ka iepriekšējā sasaukuma deputāti baseina būvniecību bija pasludinājuši par pašvaldības prioritāti un 2013. gada budžetā tā būvniecības sākšanai atvēlējuši 1,3 milj. latu.

Sanāksmi sākot 3. jūlijā, Nacionālo apvienību (NA) pārstāvošais domes priekšsēdētājs Raitis Ābelnieks pirmo reizi pēc vēlēšanām plašākai auditorijai un jaunajiem domes deputātiem atklāja patieso situāciju ar projekta izstrādes nedienām: projektētāju kavēto pasūtījuma izpildi, projekta zemo kvalitāti, neskaidrībām ar ekspluatācijas un baseina uzturēšanas izmaksām un citiem trūkumiem.

Reformu partiju/Latvijas Atdzimšanas partiju (RP/LAP) pārstāvošais domes deputāts Aleksandrs Novickis debatēs norādīja par 2012. gadā nekorekti rīkoto baseina būvniecības publisko apspriešanu, neievērojot Būvniecības likuma 12. pantu un MK noteikumus Nr. 331 „Paredzētās būves publiskās apspriešanas kārtība”. A. Novickis, atsaucoties uz noformētajiem publiskās apspriešanas protokoliem, sacīja, ka apspriešanas laikā tika uzklausīts ļoti šauras iedzīvotāju grupas (galvenokārt domes administrācijas darbinieki, deputāti) viedoklis, tādējādi netika izzinātas novada vairākuma iedzīvotāju domas.

Tāpat viņš norādīja uz nepilnībām, sastādot Bauskas novada pašvaldības 2013. gada budžetu, kura paskaidrojuma rakstā netika atspoguļoti plānotā baseina būvniecības pabeigšanai nepieciešamā finansējuma avoti 2014. gadā un ekspluatācijas izmaksas turpmākajiem gadiem, ko šajā gadījumā nosaka likums par pašvaldību budžetu.

Kā galvenos argumentus pret baseina būvniecību A. Novickis akcentēja nepieņemamo ieceri to celt no pašvaldības budžeta līdzekļiem, nepiesaistot ES fondu līdzekļus vai kredītresursus, aprēķinu trūkumu par izmaksām, kas rastos pašvaldībai, lai nodrošinātu novada skolēnu iespēju apmeklēt baseinu, un citu daudz svarīgāku prioritāšu finansējuma nodrošināšanu no budžeta (ceļu un ielu remontdarbi, skolu energoefektivitātes pasākumi un sociālās palīdzības un pakalpojumu sniegšana iedzīvotājiem).

A. Novickis vērsa uzmanību uz to, ka iepriekšējā sasaukuma deputātu iecere izstrādāt 4000 m2 lielā baseinu būvniecības projektu realizācijai par 2 milj. latu nav iespējama, ka šādas būves izmaksas prognozējamas ap 4 milj. latu un to nevar atļauties no Bauskas novada pašvaldības budžeta.

Par būvniecības neatliekamību un vēlmi turpināt iesākto projektēšanu, piesaucot nepārliecinošus, populistiskus argumentus, iestājās „Vienotību” pārstāvošie deputāti U. Kolužs, J. Feldmanis un V. Grigorjeva, kuru viedoklim atbalstu izteica arī R. Ābelnieks un I. Nagņibeda no NA.

RP izteiktajiem pretargumentiem būvniecībai aktīvi pievienojās deputāti M. Ruža un A. Jātnieks no Zaļās partijas, norādot uz nepieciešamību šādam projektam piesaistīt uzņēmējus privātās partnerības programmās, kā arī izskatīt SIA „Strīķeri” izstrādātā mazāka izmēra baseina (ekonomiskāka) projekta izmantošanas iespēju. LSDSP deputātus pārstāvošais Bauskas Valsts ģimnāzijas direktors R. Žabovs (sporta skolotājs) apgalvoja, ka novadam baseins būtu vairāk nepieciešams atpūtas, veselības uzlabošanas un skolēnu peldētprasmes apmācības funkciju nodrošināšanai, nevis peldēšanas sporta novirziena attīstībai.

Par baseina projektu diskusijā iesaistījās administrācijas saimnieciskās nodaļas speciālisti J. Kalinka un M.Vilciņš, kuri argumentēti norādīja uz projekta trūkumiem un tehniskajām nepilnībām, izmaksu un aprēķinu neatbilstību. Par labāku projekta arhitektoniskā risinājuma nepieciešamību iestājās novada Būvvaldes vadītāja D. Putna. Uzklausot speciālistu viedokli, deputāts U. Kolužs bija spiests atzīt, ka šādiem projektētāju birojiem būtu jāatņem licence turpmākai projektu izstrādei.

No RP un Zaļās partijas deputātiem izskanēja ieteikums lauzt līgumu ar projekta izstrādātāju, atgūt avansā iemaksātos līdzekļus, kas iespējams saskaņā ar noslēgto līgumu. Tika ieteikts izveidot darba grupu, kas sastāvētu no profesionāļiem – inženieriem, arhitektiem – projektēšanas uzdevuma sastādīšanai. Izskanēja priekšlikums veikt precīzus aprēķinus par sporta nodarbību izmaksām un sākt no jauna kompaktas sporta būves (baseina) pie izglītības iestādes projektēšanu, projekta realizāciju sākt pēc 2014. gada, piesaistot uzņēmējus un ES fondu līdzfinansējumu vai citus pašvaldībai izdevīgus finansējuma veidus. Domes priekšsēdētājs R. Ābelnieks, ņemot vērā izskanējušo viedokli, pauda apņemšanos aicināt uz pārrunām projektētājus un novada speciālistus.
     
Ar šādiem pamatotiem un loģiskiem atzinumiem noslēdzās jaunā sasaukuma deputātu diskusija par baseina būvniecību, par ko 2013. gada janvārī, veidojot pašvaldības budžetu, iestājās nu jau likvidētās Bauskas novada Izglītības pārvaldes vadība un daudzu Bauskas novada izglītības iestāžu vadītāji un pedagogi. Reformu partiju pārstāvošie deputāti ir gandarīti, ka viņu viedoklis šajā jautājumā ir sadzirdēts un guvis atbalstītājus, ka dažu deputātu nepārdomātā iecere un vēlme tērēt pašvaldības budžeta līdzekļus, tādējādi uzveļot pašvaldībai smagu finansiālu slogu, ir apturēta. Gandarījums par to, ka tagad ir iespējams papildu līdzekļus novirzīt Bauskas ielu remontdarbiem un laukumu izbūvei, realizēt skolu renovācijas un energoefektivitātes projektus. Šajā jomā veicamo darbu ir ļoti daudz.

Vienīgi paliek rūgtums par cenu, kāda tika samaksāta par uzdrīkstēšanos stāties pretī pie varas esošo deputātu iegribām – labi funkcionējošas iestādes „Bauskas novada Izglītības pārvalde” (IP) likvidācija, politiska izrēķināšanās ar nozares speciālistiem, iestādes vadības apmelošana un darbinieku atlaišana.

Pārvēlētie iepriekšējā sasaukuma deputāti tagad ir spiesti netieši atzīt šī lēmuma sekas – izjaukto izglītības iestāžu saimnieciskās darbības koordināciju, energoefektivitātes projektu realizācijas bremzēšanu, saimnieciskās pārraudzības trūkumu, amata vienību izveidi bez vienotas pieejas un kritērijiem visām izglītības iestādēm. Tāpēc pašlaik lielā steigā tiek veidota un uz domes sēdi apstiprināšanai virzīta vecākā speciālista štata vieta administrācijas saimnieciskajā nodaļā, kura galvenie pienākumi būs izglītības iestāžu infrastruktūras attīstības organizācija un pārraudzība.

Tas norāda uz iepriekš organizētās IP likvidācijas politiskās atriebības būtību un mudina RP deputātus aicināt godprātīgos novada domes deputātus pārskatīt 2013. gada 28. marta domes lēmumu un atjaunot Bauskas novada Izglītības pārvaldi, paredzot šīs iestādes vispusīgu funkcionalitāti – saimniecisko, ekonomisko un juridisko. Šāda modeļa iestādes izveide nodrošinās efektīvu administratīvo pārvaldību un sadarbību, sekmēs plānveidīgu izglītības iestāžu attīstību un darbības koordināciju.

Pagaidām nekādas darbības no jaunās novada vadības neseko, lai reabilitētu pašvaldības darbiniekus, kuri saņēma nepamatotus publiskus apvainojumus, kuri zaudēja darbu un kuru priekšlikumi par baseina celtniecību nevis no pašvaldības budžeta līdzekļiem, bet no aizņēmuma vai ESF līdzekļiem, izrādās, ir pieņemamākais risinājums. Vai tas norāda uz to, ka iepriekšējā sasaukuma deputāti savā redzējumā bija vienoti attiecībā uz baseina celtniecības „izdevīgumu”, tikai atšķīrās ar savas politiskās spēles prasmi, lai saglabātu „pozitīvā, taisnīgā, pareizā” tēlu sabiedrības acīs?

Lai palīdzētu deputātiem darboties godprātīgi, atbildīgi, objektīvi, taisnīgi un novada iedzīvotāju interesēs, visdrīzākajā laikā virzīsim jautājumu par deputātu Ētikas kodeksa pieņemšanu un tā ievērošanu.

RP deputāti ir apņēmības pilni pildīt priekšvēlēšanu programmas solījumus, centīsies nodrošināt, lai pašvaldības resursi tiktu izmantoti saprātīgi un racionāli visu Bauskas novada iedzīvotāju interesēs, lai svarīgu jautājumu risināšanā tiktu uzklausīts un ņemts vērā iedzīvotāju vairākuma viedoklis.