Pasažieru pārvadājumu servisa uzlabošana jāgaida

Pasažieru pārvadājumu kvalitāte Bauskas–Rīgas maršrutā joprojām neapmierinoša. Līdztekus zemajam servisam klāt nākusi vēl viena «novitāte» – autobusu šoferi neizsniedz pasažieriem biļetes.
«Bauskas Dzīve» par to vairākkārt rakstījusi. Par to informēts pārvadātājs – «Sabiedriskais autobuss» (SA), arī uzraugošā institūcija – Satiksmes ministrijas pakļautībā esošā Autotransporta direkcija (ATD). Redakcijas pastā, arī elektroniskajā pastā, portāla bauskas-dzive.lv komentāros minēts ļoti daudz konkrētu gadījumu un faktu. Diemžēl reakcijas nav nekādas.
Šoferiem visatļautība
Kad 3. jūnijā «Bauskas Dzīve» ziņoja par konkrēto vadītāju, kurš neizsniedz biļetes, SA pārstāve Gita Gavena solīja pievērst uzmanību šim faktam, noskaidrot vadītāju un sodīt viņu. 12. jūlijā «Bauskas Dzīve» konstatēja, ka tas pats šoferis atkal vada autobusu, atkal pāris pasažieriem piedāvā nepaņemt biļeti. Par šo gadījumu atkal tika informēts SA, šoreiz nebija nekādas atbildes.
Atliek secināt, ka sodu sistēma uzņēmumā ir neefektīva vai arī tāda vispār nepastāv. Ticama arī šķiet versija, ko netiešā sarunā atzina kāds šoferis, – darba samaksa pēdējā laikā samazinājusies, starp darba devēju un šoferiem noslēgtie līgumi netiek pildīti. Šoferiem iebilstot pret šādu rīcību, pārvadātājs netieši norādījis, lai paši meklē veidu, kā piepelnīties.
Direkcijai nav jaudas
Savus vērojumus, citu pasažieru piedzīvoto «Bauskas Dzīve» darīja zināmu arī ATD. Pirmā atbilde bija birokrātiski nekāda: «Direkcija veikusi līgumsaistību izpildes kontroles, konstatēts biļešu tirdzniecības pārkāpums, uzņēmumam piemērota soda nauda.»
Vēstulei pievienots skaidrojums par direkcijas nespēju veikt kontroles biežāk, jo tam nepietiek darbinieku un jāstrādā arī citās jomās. Atkārtoti lūdzot konkretizēt veiktās pārbaudes laikā no 1. jūnija līdz 10. jūlijam, ATD preses sekretāre Sandra Maļuha paskaidroja, ka pārbaude veikta 6. jūnijā, konstatēts pārkāpums, uzņēmumam noteikts 50 latu sods. Otrajā pārbaudē šajā pašā dienā pārkāpumi nav konstatēti. Arī 1. jūlijā veikta viena pārbaude, pārkāpumu nav bijis.
Iepazīstina Saeimas deputātu
SIA «Sabiedriskais autobuss» sniegtā pakalpojuma zemā kvalitāte, darbošanās ēnu ekonomikas sektorā bija viena no tēmām, par kuru «Bauskas Dzīve» pirms nedēļas iztaujāja Saeimas deputātu Viktoru Valaini. Viņš vienlaikus ir arī Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs.
«Bauskas Dzīve», solot jebkurā brīdī piedāvāt deputātam konkrētu faktu sarakstu, norādīja, ka ir aizdomas par SA darbošanos ēnu ekonomikas sektorā. Par to informēta arī ATD. Reakcija no atbildīgās uzraudzības institūcijas bijusi teju nekāda. «Bauskas Dzīve» vēlējās dzirdēt deputāta skaidrojumu par ATD attieksmi, kuras darbības pamatā ir nostādne – lētāk un tikai lētāk. Tādējādi jēdziens «serviss» no ATD aprites ir izņemts pilnībā. Cik zema ir kvalitātes latiņa uzņēmumam «Sabiedriskais autobuss», pārliecinājies ikviens, kas kaut pāris reižu izmantojis šīs firmas pakalpojumus.
«Bauskas Dzīve» uzskata, ka pilnībā atteikties no jebkādām servisa prasībām nav korekti. Turklāt pasažieri uz to momentā reaģē ar saviem maciņiem – viņi nebrauc ar SA autobusiem, izvēlas nelegālos pārvadātājus. Tādējādi nodokļu nauda neienāk valsts kasē, statistika uzrāda, ka braucēju skaits Bauskas maršrutā sarūk. Tas ļauj ATD prognozēt reisu skaita samazināšanu. Taču realitāte ir pavisam citādāka.
Lai meklē citu darbu
Deputāts V. Valainis apstiprināja, ka par SA darba zemo kvalitāti ir saņemts ap simt sūdzību. Tas liecina, ka ir kaut kas jāmaina. Deputāts vienlaikus atzina, ka SA darba zemā kvalitāte rada valstij zaudējumus, tas viņam nav noslēpums. «Sistēmas apzināšana, precīza visu rādītāju noskaidrošana un jauna modeļa izstrāde, kas nepieļautu tādus pārkāpumus, kādus pašlaik veic SA, prasa laiku. Es varu uzņemties pats kontrolēt jaunā konkursa nolikuma sagatavošanu, lai tajā tomēr tiktu iestrādātas prasības, kas nepieļautu tādu sūdzību apmēru par kvalitāti. Nu nevar būt tik nekvalitatīvs pakalpojums un nekādas reakcijas!» tā Viktors Valainis.
Parlamentārais sekretārs paziņoja, ka tuvākā pusgada laikā ATD organizēs jaunu konkursu, lai izraudzītos citu pārvadātāju Cen
tra lotē, tostarp arī Bauskas–Rīgas maršrutā. Tad šajā konkursā būs iespējams iestrādāt stingrākus noteikumus, prasības pārvadātājam. Deputāts cer, ka jaunajā konkursā nebūs tik ļoti samazināti kvalitātes kritēriji, kādi bija iepriekšējā, kurā tiesības veikt pārvadājumus Bauskas maršrutā ieguva SA. «Ja ir saņemts tik daudz sūdzību par pārvadājumu zemo kvalitāti šajā maršrutā un ja jaunajā konkursā atkal prasības pēc kvalitātes paaugstināšanas nav ietvertas, tad no ATD kāds ir jālaiž vaļā, lai pameklē citu darbu,» uzsvēra V. Valainis.
Lai novērstu biļešu nedošanu pasažieriem un tiktu kontrolēts šoferu darbs, V. Valainis ieteica novitātes. Piemēram, ieviest visā valstī vienotas elektroniskās biļetes, tādējādi liedzot šoferiem norēķinos izmantot skaidru naudu. Tas, viņaprāt, ir vienīgais efektīvais veids, kā izskaust negodprātīgu šoferu rīcību. Taču tas ir nākotnes risinājums. Ko darīt tūlīt, lai novērstu valsts izzagšanu, deputāts nepiedāvāja.
Jauna padome
Par būtiskāko deputāts atzina vēlmi valstī kopumā mainīt kārtību pasažieru pārvadājumu jomā, tādējādi uzlabojot gan sniegtā pakalpojuma kvalitāti, gan nodrošinot tā pieejamību. Viņam ir pārliecība, ka Saeimā varētu tikt izveidota darba grupa, ir arī cerība gūt deputātu vairākuma atbalstu, lai radītu koncepciju vienotas sabiedriskā transporta organizēšanas sistēmas izveidei visā Latvijā. Tajā skaitā iecerēts no plānošanas reģioniem visu transporta organizēšanas sistēmu pārņemt ATD. Budžetā tad varētu prasīt vairāk līdzekļu, lai stiprinātu ATD darba kapacitāti. Ieguvums visām šīm reformām būtu vienota sistēma visā valstī.
Tiktu veidota arī vienota transporta organizācijas padome. Tas veicinātu pasažieru pārvadājumu kvalitātes uzlabošanos. Tajā darbosies visi, kas iesaistīti šajā nozarē: ministrijas speciālisti, amatpersonas no plānošanas reģioniem, pārvadātāju pārstāvji. Diemžēl sabiedrības pārstāvjiem, tostarp «Bauskas Dzīvei», deputāts nesaskatīja iespēju darboties šajā padomē.
Bīstama iecere
Informācija par ATD vēlmi pārņemt savā kontrolē visu pārvadājumu plānošanu, maršrutu veidošanu ir zināma arī SIA «Aips» valdes priekšsēdētājam Uldim Kolužam. Viņš joprojām pauž bažas, ka visas nozares nodošana vienas valsts institūcijas rokās nebūs labvēlīga reģioniem. Arī vēl vienas uzraugošās institūcijas – padomes – izveidē viņš saskata vairākus bīstamus momentus.
«Bauskas Dzīvei» U. Kolužs atzina, ka padomes darbs būs efektīvs tikai tad, ja tās viedokli respektēs: «Ja tā būs padome, kura tikai sniegs padomus, bet galalēmumu par visu pasažieru pārvadājumu jomu valstī pieņems ATD, tad tas ir plats solis reģionālo pārvadātāju darbības iznīcināšanas virzienā. Ierēdņi Rīgā nekad nespēs saprast, piemēram, maršruta uz Viesturiem lietderību, jo skaitļi viņiem bezpersoniski parādīs, ka tajā brauc desmit pasažieru. Valsts mērogā tas nav vērā ņemams daudzums, tādējādi šo reisu varēs slēgt. Tas nozīmē arī dzīvības izbeigšanos šajā ciemā, bet to statistika Rīgā nevienam neparādīs.»
Par konkursu
Bažīgs vietējais pārvadātājs bija arī par jauno konkursu, ko ATD gatavojas izstrādāt, lai izraudzītos pakalpojumu sniedzējus Centra reģionā. Ja viena no galvenajām prasībām būs autobusu vecums, piemēram, ne vairāk par astoņiem vai desmit gadiem, tad tas atkal būs konkurss konkrētam uzņēmumam. Reti kurš reģionālais pārvadātājs spēs piedāvāt tik lielu daudzumu jaunu autobusu. U. Kolužs uzskata, ka kvalitātes prasībām jābūt detalizētāk izvērstām, lielākam lokam pārvadātāju izpildāmām.
Konkurss, kurā šogad uzvarēja SA, pierāda – autobusu vecums nav laba servisa garants. Arī pamatprasība pēc maksimāli lētāka pakalpojuma var izrādīties pasažieriem nepieņemama.
Pasažieru sūdzības par biļešu nedošanu
«Bauskas Dzīve» 10. un 12. jūlijā trijos no četriem braucieniem fiksēja, ka šoferi dažiem pasažieriem neizsniedz biļetes. Šādus gadījumus novērojuši arī citi pasažieri.
«Uz Rīgu braucu 3. jūnijā, biļetes tika izsniegtas retajam pēc šoferim vien zināmiem ieskatiem,» raksta baušķeniece Daina Ziemele.
Par gadījumu 5. jūlijā, kad šoferis reisā no Bauskas plkst. 10.40 nav devis biļeti, raksta S. O. no Īslīces pagasta. Savukārt Ance no Bauskas novērojusi, ka šajā pašā dienā autobusā plkst. 6.15 šoferis Bauskā izsniedzis biļetes tikai trim pasažieriem.
«18. jūnijā ar autobusu, kurš no Bauskas izbrauca plkst. 8.30, posmā no Dāliņiem līdz Iecavai netika izsniegtas biļetes četriem pasažieriem,» tā portālā norāda «Pasažiere».
Māra Bite 5. jūlijā plkst. 15.15, braucot uz Rīgu, konstatēja, ka šoferis neizsniedz biļeti.
10. jūlijā plkst. 17.10 autobusā no Rīgas brauca vismaz pieci «zaķi». To konstatēja «Bauskas Dzīve».
Pirms pāris dienām redakcijai piezvanīja kāda sieviete, kura šoferim iedevusi naudu biļetei braucienam no Rīgas līdz Bauskai. Tikai mājās viņa konstatējusi, ka uz biļetes uzdrukāts «bezmaksas biļete,
100 procentu atlaide politiski represētajai personai». Šādu un līdzīgu gadījumu uzskaitījumu varētu turpināt.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»