Atpazīstamība sev un citiem

Mūsdienās var dažās dienās kļūt populārs visā pasaulē. To nodrošina pašlaik lietojamo mobilo telefonu, fotoaparātu un videokameru iespējas iemūžināt notikumus un izplatīt interneta portālos.
Videoklipu popularitāti bieži vien nosaka ne tikai kvalitāte vai personības atpazīstamība. Piemēram, vēl 2011. gadā starp desmit skatītākajiem youtube.com video kopā ar tādām slavenībām kā Eminems, Dženifera Lopesa, Ketija Perija un citām piektajā vietā atradās neliels sliktas kvalitātes video par diviem mazuļiem ar nosaukumu «Čārlijs man iekoda pirkstā – atkal!». Tam ir vairāk nekā 530 miljonu skatījumu. Salīdzinājumam – no latviešu mūzikas grupu ierakstiem visvairāk skatītais ir mūziķu «Melo-M» «Final Countdown Cello and Orchestra» ar vairāk nekā septiņiem miljoniem skatījumu.
Kā notiek videoklipu iemūžināšana un kā mēģināt iegūt popularitāti, centāmies noskaidrot pie jauniešiem, kas ar šo nodarbi aizraujas Bauskas novadā.
Palīdz vecāki
«Bija laiks, kad ar riteni aktīvi braukāju skeitparkā. Toreiz sāku ar neliela fotoaparāta kameru. Mani pašu filmēja draugi. Iepatikās montēt videoklipus. Pēc tam klasesbiedri aicināja uzņemt materiālus skolai,» atceras baušķenieks Mārtiņš Saukums. Kad vecāki pamanījuši puiša aizraušanos, izlaidumā uzdāvināta augstākas kvalitātes videokamera. Ar to uzlabojusies gan filmēšanas kvalitāte, gan iespējas. Viņš atzīst, ka pēc skolas beigšanas aizraušanās ar video gan gājusi mazumā.
«Desmit gadu vecumā nofilmēju ar telefonu, kā dzenāju pa istabu florbola bumbiņu. Parādīju tētim. Viņš teica: «Ņem normālu kameru!» un piedāvāja savējo – lielo, ar kasetēm. Tā arī aizrāvos ar filmēšanu,» stāsta Rihards Zviedris, kurš interneta vidē pazīstams ar daudziem materiāliem, kuri saistāmi ar Bauskas vārdu. Pašlaik jaunais operators ir paspējis veidot filmas arī par pazīstamiem Latvijas māksliniekiem un populāriem notikumiem. Savā nodarbē viņš izmanto spoguļkameru, statīvu, mikrofonu un nelielu, bet ļoti izturīgu sporta kameru, ar kuru var strādāt arī zem ūdens.
Abi jaunieši atzīst, ka iegūtos materiālus apstrādā, uzlabo un papildina ar datorprogrammu palīdzību.
Meklē stulbumu
Daudzos populārākajos interneta video lielu gudrību nav jēgas meklēt – mazu bērnu un pieaugušo neveiksmes, dzīvnieku pārdzīvojumi, avārijas un līdzīgi sižeti bieži kļūst atpazīstami. «Cilvēki meklē kaut ko pēc iespējas stulbāku,» tā par dažu klipu popularitātes iemesliem vēsta interneta komentāri.
Līdzīga situācija vērojama, ja populārākajā interneta videovietnē youtube.com meklē videomateriālus, kas saistīti ar Bauskas vārdu. Izrādās, novada popularitāti visvairāk nodrošina autokrosa sacensības Mūsas trasē. Tiesa, ne tik daudz sportiskās izjūtas, cik tieši negadījumi. Avārijas mirklis 2009. gada autokrosa sacīkstēs ir kļuvis par skatītāko ar vairāk nekā 87 tūkstošiem apmeklējumu. Starp populārākajiem materiāliem ir četras avārijas, ūdensplūdi Bauskā 2009. gadā, ledus iešana Mēmelē šopavasar, kā arī baušķenieku protestētāju izdzenāšana uz Mēmeles tilta.
Otrs populārākais video ar vairāk nekā 58 tūkstošiem skatījumu ir Jura Miziša fiksētais brīdis, kā no dubļiem pie Bauskas tiek atbrīvota mašīna. «Tur nekas nozīmīgs nenotiek. Biju iestrēdzis, netiku ārā visu nakti un dienu. Nofilmēju mazu brītiņu ar telefonu. Ieliku youtube.com. Nezinu, kāpēc tik daudz skatījumu. Iepriekš nebiju tam pievērsis uzmanību,» par uzņemtā materiāla vēsturi stāsta J. Mizišs.
Sadarbojas ar mūziķiem
Toties citi video popularitāti iegūst ar sižetiem, specefektiem, lielu cilvēku skaitu materiālā un populāriem pasākumiem. Vietnē youtube.com viens no skatītākajiem materiāliem ir mūziķu kopprojekts «Mēs Bauskai», kas tika ierakstīts par godu pilsētas 400 gadu svētkiem. Savukārt vietnē vimeo.lv populārākie video saistībā ar Bauskas novadu ir reklāmas materiāls «Eden» par trīs Lielupes baseina pilīm un Riharda Zviedra «Rudens nakts trase Bauskas pilsētā».
«Vajag kaut ko oriģinālu. Svarīgi, lai filmā būtu redzams pēc iespējas vairāk cilvēku un lai notikums būtu pietiekami interesants un radītu vēlmi to parādīt draugiem,» teic M. Saukums. Tiek izmantoti arī dažādi objektīvi un uzņemšanas veidi, lai radītais materiāls būtu saistošāks skatītājam. Tiesa, ne vienmēr, lai iegūtu interesanto un oriģinālo, ilgi jāgatavojas un jānodrošina laba aparatūra. Īsto momentu īstajā brīdī var ķert ar telefona kameru.
R. Zviedris populārus video veido profesionālā līmenī. «Ar mani sazinājās Guntara Rača asistente Vivita Leismane. Izrādās, viņi bija pamanījuši veidotos video, un piedāvāja izveidot bijušajiem «Okartes akadēmijas» dziedātājiem «lirikas video» «Eirovīzijai»,» atceras R. Zviedris. «Lirikas video» pilnībā top datorā – skan mūzika, un dziesmu vārdi lēkā pa ekrānu kā karaoke. «Tas ir sarežģīts darbs – katra klipa izveide aizņēma trīs līdz četras stundas, un tas vēl ir ātri,» teic R. Zviedris.
Pēc tam tapuši daudzi populāri video sadarbībā ar mūziķiem – Martu Ritovu, Sabīni Berezinu un citiem. Piedalījies arī dziedātāja
Johnyboy dziesmas klipa tapšanā, kuram internetā ir gandrīz pusotrs miljons skatījumu. Jau otro gadu puisis veido arī video par amatieru futbola turnīra «Mītava Open» posmiem visā Latvijā.
Cīņa par atpazīstamību
Tomēr interneta video aizrautīgākie veidotāji par popularitāti cīnās vēl citos veidos. «Apstiprinu sociālajā vietnē draugiem.lv visus, kas vēlas. Tādi ir jau vairāk nekā 1600. Īso ziņu vietnē twitter.com man ir vairāk nekā 800 sekotāju. Nepārtraukti viņus piesaistu ar interesantiem tekstiem un saitēm uz maniem video. Tāpēc tie ir tik populāri,» stāsta R. Zviedris. «Draugiem.lv, facebook, twitter – tieši šīs vietnes ļauj popularizēt ievietotos video,» piekrīt M. Saukums. Tā esot iespēja izveidot skatījumu piramīdu – katrs, kam patīk video, nosūta informāciju saviem draugiem un sekotājiem, un tādā veidā atpazīstamība plešas plašumā.
Svarīgs ir materiāla virsraksts un aprakstošā informācija. Rihards Zviedris novērojis, ka vietne youtube.com piedāvā papildu iespējas pazīstamākajiem autoriem. Popularitāte atvērusi citas iespējas – ievietot ūdenszīmi videomateriālā, uzstādīt fotogrāfiju, kas reklamē video vēl pirms atvēršanas.
Jāiegulda darbs
Tomēr aktīvistu skaits, kas nodarbojas ar filmēšanu, ir neliels. Galvenais iemesls – uzņemšana un apstrāde prasa ilgu laiku. Tiem, kam izdevies uzņemt īsu video telefonā, ielikt datorā un publicēt internetā, ir paveicies. Tiem, kas rada apskata veida materiālus par pasākumiem un notikumiem, ir jāiegulda ilgs darbs.
«Mītava Open 2013» Bauskas posmā R. Zviedris ar divām kamerām uzņēma apmēram divas stundas ilgu filmu. Tam bija jāvelta laiks dienas garumā. Pēc tam materiāls bija jāapstrādā datorā, kamēr tika izveidots video, kas bija nedaudz ilgāks par piecām minūtēm.
Tiem, kuri izvēlējušies nodarboties ar videomateriālu veidošanu, aptaujātie iesaka neapstāties. Ar laiku iespējams panākt, ka tā ir ne tikai aizraušanās, bet arī iespēja pelnīt naudu. «Galvenais ir pašreklāma. Sākumā, lai «izsistu» savu vārdu Latvijā, jāparāda, uz ko esi spējīgs. Jātaisa video par paša līdzekļiem, neprasot neko atpakaļ. Man tā bija. Divus gadus pēc kārtas taisīju video, no cilvēkiem neprasot gandrīz nekādu samaksu. Minimālu summu. Lai redz, uz ko esmu spējīgs. Pēc laika, kad jūti, ka pieprasījums aug, vari paaugstināt cenu,» teic R. Zviedris.
***
Par to, kā top populārākie video Iecavas, Vecumnieku un Rundāles novadā, pastāstīsim nākamajā Tehnoloģiju lappusē.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»