BauskasDzive.lv ARHĪVS

Meditācija par attiecībām

ANTRA ĒRGLE

2013. gada 7. jūnijs 00:00

3
Meditācija par attiecībām

«Parastais zīmulis manā dzīvē ir ienācis tik ļoti, ka beidzot atļaujos piepildīt savus sapņus.» Tā, komentējot savu aizraušanos ar šarža žanru tiktāl, ka Ginesa rekordam pieteikts 62 seju apkopojums, saka grafikas dizainers, bijušais «Iespējamās misijas» skolotājs iecavnieks Bruno Bahs.Katru izbaudaTomēr Bruno neizceļ šaržus vien, bet uzsver zīmēšanu kopumā. «Zīmēšana ir domāšana, meditācija. Tā ir mana sirdslieta no bērnības, kļuvusi neatņemama,» atklāj zīmētājs, «ja hobijs ienāk profesionālajā karjerā, pazūd brīvdienas, taču par to nedomāju, jo izbaudu katru mirkli, ko veltu zīmējumiem.»Šaržs ir stāsts par cilvēku attiecībām, teic meistars. Otra puse ir modeļa sejas izpēte, noteiktu likumsakarību pielietošana, lai zīmējums būtu dzīvs, raisītu emocijas. «Zīmēt cilvēku ir maģiski, šis process mani hipnotizē, tāpēc bieži pavadu pie darba vairāk laika, nekā vajadzētu,» atzīst Bruno.Aizraujošas esot divas daļas – kontūras jeb līnijas, kas raksturo cilvēku, un ēnošana, kas piešķir sejai telpiskumu, patieso līdzību. «Brīdī, kad zīmējums tiek atdots pasūtītājam, vienmēr sirds trīc, jo vēlos, lai cilvēki ir gandarīti. Pašam ļoti patīk zīmēt pasākumos – tā ir dzīves skola.»Procesam vajadzīgi labi materiāli un pacietība. Bruno izmanto trīs cietību zīmuļus, lai arī roka ar gadiem uztrenēta – viņš spēj pielāgot grafīta spiedienu pret lapu, lai panāktu dažādas tonalitātes.Paliek noslēpumsĻoti patīk zīmēt ģimenes, bērnus, grūtnieces un... sieviešu krūtis, smaida Bruno. «Tā ir maģija, paliek noslēpums, kas nav jāatklāj.» Māk­slinieka mērķis – lai darbs atraisītu fantāziju. Grūtības augstākā pakāpe ir zīmēt kustīgu modeli, saglabājot līdzību. «Nācies zīmēt nemierīgus bērneļus, un laikam jāsaka paldies Dievam, ka izgāzies neesmu. Vieglākais ir zīmēt no fotogrāfijas datorā,» raksturo jaunietis. Ma­zākais attēls, no kā nācies zīmēt, – 2×3 cm fotogrāfija uz A3 lapas. Milzu šaržs, kas pieteikts Ginesa rekordam, tapis divu mēnešu garumā.Jaunieša veiklās rokas un aso acu veikumu var apskatīt paša uzturētajā mājaslapā brunobahs.com. Te nākotnē plānots ievietot daudz videopamācību zīmēšanā. Bruno ideja ir pērnajā rudenī Iecavā pirmo reizi notikušais šarža un karikatūru zīmētāju valsts mēroga festivāls, kuru iecerēts rīkot atkal: «Vēlos pulcēt kopā zīmētājus, kuri izmanto tikai zīmuli.» Personiskais radošais sapnis – «on-line» māk­slas skola.Jābūt izcilamPedagoģiskajā darbā Bruno vienmēr centies iepīt portreta mākslu, jo tā attīsta loģisko domāšanu: «Tā ir matemātika, kurā šķietami sarežģītā seja ir tikai līnijas, aplis, noteikti attālumi. Katrs skolotājs no pirmajiem mirkļiem spēj saredzēt talantu. To var panākt arī ar pamatīgu darbu, tāpēc mākslinieki man ir visi, kuri cenšas sevi pilnveidot.»Lai ar šaržiem un karikatūrām pelnītu iztiku, jābūt izcilam profesionālim, vērtē mākslinieks. 2006. ga­dā, kad viņš sācis studēt portretēšanu internetā, atskārtis, ka pasaule ir pilna ar talantīgiem cilvēkiem: «Kāds piedāvā dzīvnieku zīmējumus par 50 eiro, kāds – zīmēšanas pamācības DVD. Ja tavas zināšanas vajag, iztiku nodrošināsi vienmēr, kaut arī tirgus ir ļoti pilns. Jāatrod nozare, kurā vari peldēt kā zivs ūdenī – ja ne cits stils, tad tehnika, pieeja darbam. Veidot savu brendu – jaunajiem māksliniekiem ar to jāsāk,» iesaka Bruno.Ārzemēs viņš sastapis gan portretistus, gan šaržistus. Cenas – no četriem līdz desmit latiem par zīmējumu, stāsta Bruno. «Reiz kāds Maljorkas meistars pasmīkņāja par manu pieņēmumu, ka dienā ielas mākslinieks nopelna ap 80 eiro, un atklāja, ka kūrorta zonā mēnesī var nopelnīt pat līdz desmit tūkstošiem. Viss atkarīgs no spējas neapnikt un pielāgoties cilvēku vēlmēm.»