BauskasDzive.lv ARHĪVS

Par braukšanu bez OCTA polises autovadītāju var sodīt daudzkārtīgi

Par braukšanu bez OCTA polises autovadītāju var sodīt daudzkārtīgi

No pagājušā gada rudens uz autoceļiem izvietotie fotoradari fiksē arī transportlīdzekļus, kas ceļu satiksmē piedalās bez OCTA un derīgas tehniskās apskates, taču daļa iedzīvotāju nav informēta, ka vienas dienas laikā autovadītājs par braukšanu bez OCTA var tikt sodīts pat vairākkārt, ja viņa pārkāpums tiks fiksēts fotoradarā, informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.Viņš arī norāda, ka nereti atklājas, ka cilvēki nav bijuši informēti par to, ka fotoradari tagad fiksē ne tikai ātruma pārkāpējus, bet arī tos autovadītājus, kuri brauc bez OCTA polises. «Turklāt sabiedrībā valda mīts, ka par vienu pārkāpumu var sodīt tikai vienu reizi dienā, kaut mums ir bijuši gadījumi, kad cilvēki vienas dienas laikā saņem piecus administratīvā pārkāpuma protokolus. Rezultātā cilvēki ir neizpratnē un nepatīkami pārsteigti, tomēr sodu nākas maksāt par katru šādu gadījumu,» norāda Stengrevics. Patlaban Satiksmes uzraudzības biroja rīcībā ir četri pārvietojamie fotoradari, kas fiksē transportlīdzekļa ātrumu bez tā apstādināšanas. Valsts policijas Galvenās kārtības policijas pārvaldes Prevencijas pārvaldes Satiksmes uzraudzības biroja priekšnieka vietnieks Andris Locs uzskata, ka no administratīvo resursu aspekta fotoradari ir efektīvs instruments, kā nodrošināt ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas kontroli. «Fotoradari izslēdz subjektivitāti un arīdzan cilvēcisko aspektu. Nākotnē, palielinot fotoradaru skaitu, prognozējam vēl efektīvāk cīnīties ar vieglprātīgiem autovadītājiem. Pašlaik daudzi autovadītāji paļaujas uz aklu laimi, uzskatot, ka viņi nebūs tie, kuri nokļūs nelaimē. Braukšana bez OCTA ir ļoti nopietns pārkāpums, līdz ar to sods 60 latu apmērā ir adekvāts,» spriež Locs, atgādinot, ka par braukšanu bez OCTA vienas dienas laikā autovadītājs var tikt sodīts piecas, desmit un pat vairāk reizes, ja šo pārkāpumu fiksēs fotoradars. Līdz ar ko kopējā summa, ko var samaksāt par vienas dienas braukšanu bez OCTA, var būt vairāki simti latu. Stengrevics atgādina, ka OCTA likums tika ieviests ar mērķi aizsargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu intereses. Iegādājoties OCTA polisi, transportlīdzekļa īpašnieks apdrošina savu civiltiesisko atbildību un apdrošinātājs atlīdzina viņa nodarītos zaudējumus citai personai vai tās īpašumam, ja tie būs radušies ceļu satiksmes negadījuma rezultātā. Tomēr, ja transportlīdzekļa īpašnieks nav iegādājies OCTA polisi un ir izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, visus izdevumus jāsedz vainīgajam transporta līdzekļa vadītājam vai īpašniekam. Prakse liecinot, ka bieži bez OCTA polisēm brauc bezatbildīgi autovadītāji, kuriem ir ieradums lietot alkoholu un reibumā sēsties pie stūres, kā arī agresīva tipa autovadītāji, stāsta Stengrevics, norādot, ka šie autovadītāji neapzinās ceļu satiksmes negadījuma sekas. Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja rīcībā esošo informāciju apmēram 3% transportlīdzekļu piedalās ceļu satiksmē bez OCTA polises. Neraugoties uz iepriekš veiktajām informatīvajām kampaņām, arī turpmāk tiek plānots skaidrojošais darbs par OCTA polises nepieciešamību, kā arī tiek plānoti pastiprināti policijas reidi, kuros fokusa punkts būs OCTA polišu pārbaude.