BauskasDzive.lv ARHĪVS

Interneta iepirkšanās jomā iedzīvotāji PTAC visbiežāk sūdzas par savlaicīgi nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm

Ziņu aģentūra LETA

2011. gada 27. septembris 12:46

455
Interneta iepirkšanās jomā iedzīvotāji PTAC visbiežāk sūdzas par savlaicīgi nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm

Elektroniskās komercijas jomā Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) iedzīvotāji visvairāk sūdzas par laikā nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm, ierobežotām iespējām izmantot atteikuma tiesības vai šādā veidā iegādāto preču slikto kvalitāti, aģentūru LETA informēja PTAC pārstāve Ilze Žunde. Viņa informēja, ka viena no PTAC kompetences jomām ir patērētāju ekonomisko interešu aizsardzība - patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un līgumos, ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem, tostarp elektroniskās komercijas un elektronisko darījumu tirdzniecības uzraudzība, proti, informācijas sniegšana, līgumu izpilde un citi jautājumi. Tāpat PTAC risina arī individuālus strīdus, ja ir radušās problēmas ar internetā veiktiem pirkumiem. Šā gada astoņos mēnešos PTAC saņemti 489 konsultācijas pieprasījumi un iesniegtas 27 sūdzības par distances ceļā, tostarp internetā, iegādātam precēm un pakalpojumiem, no tām astoņos gadījumos rasts pozitīvs risinājums patērētājam, tikpat daudzas reizes pieņemts patērētājam labvēlīgs lēmums, divas sūdzības bijušas nepamatotas, vienu sūdzību atteikts skatīt, bet astoņas pretenzijas atrodas izskatīšanas stadijā. Patērētāji visbiežāk par pirkumiem internetā sūdzējušies par laikā nepiegādātām vai vispār nesaņemtām precēm, ierobežotām iespējām izmantot atteikuma tiesības, proti, ja prece iegādāta, slēdzot distances līgumu, tostarp interneta veikalā, tad likumos paredzēts 14 dienu atteikuma periods, kurā var bez pamatota iemesla atdot preci pārdevējam. Šīm pretenzijām seko sūdzības par distances ceļā iegādāto preču neatbilstību līguma noteikumiem un kvalitāti. Kā informēja Žunde, īstenojot uzraudzības aktivitātes, PTAC pārbauda interneta veikalus gan pēc savas iniciatīvas, gan pamatojoties uz saņemtajām sūdzībām. Viņa gan sacīja, ka precīzu pārbaudīto interneta vietņu skaitu nosaukt nevarēs, jo mājaslapas tiek pārbaudītas kopsakarā ar dažādiem normatīvajiem aktiem un tiek uzskaitītas zem atšķirīgām jomām, bet ir atsevišķi projekti, kas orientēti uz interneta vides uzraudzību un par kuriem precīzākus datus varēsim sniegt šā gada beigās. PTAC šogad īsteno pārbaužu projektu «Interneta mājaslapās īstenotā komercprakse, norādot preču cenas», kurā centrs sācis izvērtēt 31 interneta mājaslapu un neatbilstības konstatētas gandrīz visās no pārbaudītajām vietnēm. Trīs lietas ir pabeigtas - divos gadījumos pārkāpumi novērsti pēc PTAC aicinājuma, kā arī pieņemts viens lēmums par negodīgas komercprakses īstenošanas pārtraukšanu. Tāpat izteikti 12 aicinājumi labprātīgi novērst konstatētās neatbilstības. Žunde informēja, ka visbiežākās neatbilstības interneta vietnēs bijuši informācijas norādīšanas pārkāpumi par pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, par līguma noteikumiem, par atteikuma tiesībām un par preces vai pakalpojuma cenu un piegādes izmaksām. Tāpat jau no 2008. gada PTAC piedalās Eiropas Savienības kopīgajās aktivitātēs «Sweep Days» jeb interneta slaucīšanas dienās. Tā 2008. gadā tika pārbaudītas interneta vietnes, kurās tiek piedāvāti paaugstinātas maksas pakalpojumi - īsziņas, ekrāna saudzētāji, attēli un citi, sevišķi lielu uzmanību pievēršot tām tīmekļa vietnēm, kas orientētas uz bērnu un pusaudžu auditoriju. 2009. gadā tika pārbaudītas mājaslapas, kurās piedāvā iegādāties elektropreces, bet pērn - interneta vietnes, kurās tiek piedāvātas biļetes uz sporta un izklaides pasākumiem. PTAC arī šogad piedalīsies aktivitātē par kreditēšanas pakalpojumu piedāvājumiem interneta vidē. Žunde papildināja, ka tad, ja pārdevējs sniedz maldinošu informāciju par piedāvātajām precēm vai to cenām, tad tā ir uzskatāma par maldinošu komercpraksi, par kuru var tikt piemērots administratīvais sods līdz 10 000 latu.