BauskasDzive.lv ARHĪVS

Autoostā varētu būt kaut vai lielveikals

Inga Muižniece

2011. gada 25. novembris 17:17

3666
Autoostā varētu būt kaut vai lielveikals

Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) turpina sarunas ar Satiksmes ministriju par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu 2012. gadā. Kārtējā tikšanās notika 21. novembrī, stāsta Rundāles novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis, kurš ir LPS Tehnisko problēmu komitejas priekšsēdētājs un sarunu vedējs no LPS puses. Valsts budžeta mērķdotāciju pasažieru pārvadājumiem 2012. gadā paredzēts samazināt par pieciem miljoniem, no tiem divus miljonus noņems vietējo maršrutu dotācijām, stāsta Aivars Okmanis. Paredzēts atcelt mērķdotācijas vietējiem pasažieru pārvadājumiem septiņās lielākajās Latvijas pilsētās. Bijušā Bauskas rajona teritorijā izveidotos novadus tas neietekmē. Taču mūs var skart cits jaunums. Ekonomējot līdzekļus, paredzēts mainīt autoostu izmantošanas sistēmu pasažieru pārvadājumos visā Latvijā, un tas varētu notikt jau līdz 2012. gada vidum.«Lielajā Vācijā ir viena autoosta, Lietuvā četras. Bet par katru iebraukšanu autoostā pakalpojuma nodrošinātājam ir jāmaksā konkrēta summa, kas sadārdzina pārvadājumu. Jau tagad cilvēki biļetes autoostas kasēs pērk tikai galapunktos, lielākā daļa biļešu tiek iegādātas pie autobusa vadītāja. Acīmredzot būs jāmaina tradīcija un pašvaldībai gluži vienkārši jānosaka vieta, kur pasažieriem galapunktā autobusā iekāpt un izkāpt, nevis jāļauj autoostu īpašniekiem raust peļņu, saņemot dotācijas,» spriež Aivars Okmanis. «Tā būtu katastrofa, autoostām jāsaņem valsts dotācija, lai tās var pastāvēt. Par to jācīnās,» telefona sarunā ar «Bauskas Dzīvi» sacīja SIA «Aips» valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs. Viņš uzskata, ka iecerētās pārmaiņas palielinās ekonomikas pelēko zonu, jo, pērkot biļeti kasē, ir skaidrība par katru santīmu. Turklāt ir svarīgi, lai pasažieri var gaidīt autobusu siltās un ērtās telpās. Uz jautājumu, vai Bauskas autoosta pieder SIA «Aips», Uldis Kolužs atbildēja noraidoši, uzsverot, ka autoosta ir atsevišķs 2008. gada novembrī izveidots uzņēmums un SIA «Aips» tikai pērk pakalpojumu no tās. «Bauskas Dzīve» sacīto centās precizēt. Saskaņā ar Uzņēmumu reģistru apkalpojošās datu bāzes «Lursoft» fiksētajiem datiem, SIA «Aips» valdes priekšsēdētājs ir Uldis Kolužs (42%), bet valdes loceklis Aivars Pundurs (28%). Tieši tādos pašos amatos U. Kolužs (42%) un A. Pundurs (28%) ir SIA «Bauskas AO» (Bauskas autoosta). Var saprast, kāpēc gaidāmās pārmaiņas U. Kolužs vērtē kā katastrofu. Būdams gan SIA «Aips», gan «Bauskas AO» autoostas īpašnieks, gan, starp citu, arī auto remonta uzņēmuma īpašnieks, pakalpojumus viņš pērk... pats no sevis. Vēl tikai jāprecizē, kam pieder atlikušie 30 procenti kapitāla uzņēmumos. LPS sarunās ar Satiksmes ministriju minēts «melnais caurums», kurā, iespējams, pazūd budžeta nauda - tās ir valsts nodrošinātās bezmaksas biļetes invalīdiem, jo pagaidām ļoti grūti pierādīt, vai tiešām katrai biļetei pretī ir bijis konkrēts braucējs vai tās gluži vienkārši, reisu beidzot, izdrukātas.Runājot par starppilsētu jeb tālsatiksmes autobusiem, pasažieriem nepatīkamā ziņa ir tā, ka varētu nedaudz paaugstināties biļešu cenas. Toties, legalizējot jau notiekošo, optimizācijas nolūkos paredzēts skolēnu autobusos ļaut pārvadāt arī citus pasažierus, lai tajā pašā laikā pa to pašu maršrutu nav jādzenas pustukšam satiksmes autobusam. Satiksmes ministrijas un LPS sarunas par pasažieru pārvadājumu sistēmu reorganizāciju vēl turpināsies.