Eksperte: olu cenu kāpums radīts mākslīgi

Pirms Lieldienām olu cenu kāpums vidēji par 40% radīts mākslīgi, izraisot ažiotāžu, pauž Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe. Patlaban olu cenas lielveikalos un tirgū svārstās no 97 santīmiem līdz pat 2,30 latiem par desmit olām, liecina biznesa informācijas portāla «Nozare.lv» apkopotie dati.Iecavas novada akciju sabiedrībā «Balticovo» olu ražošanu par apmēram 25% sadārdzinājusi Eiropas Savienības (ES) putnu labturības noteikumu ieviešana, «Bauskas Dzīvei» skaidro uzņēmuma pārstāve Liāna Bokša. Olu cenu ietekmē arī benzīna cenas kāpums un augstās graudu cenas. Iepriekš «Balticovo» vēstīja, ka pāreja uz jaunajiem noteikumiem notikusi pakāpeniski vairāku gadu gaitā un cenu kāpumu to dēļ neparedzēja.Kopš šī gada 1. janvāra vērojams olu deficīts un sadārdzinājums Eiropas tirgū, un to jutīs arī Latvijas iedzīvotāji, atzīst «Balticovo» speciālisti. Līdz šim ik gadu pirms Lieldienām olu cenas samazinājušās. Šogad novērotais kāpums ir mākslīgi radīta ažiotāža, uzskata I. Gulbe.«Kaut kādu iemeslu dēļ dažās Eiropas valstīs sākusies ažiotāža jeb panika par iespējamo olu cenu kāpumu,» secina eksperte. Viņa piekrīt, ka nelielam cenu kāpumam par dažiem procentiem ir pamats, ņemot vērā graudu, benzīna, elektrības u. c. resursu cenu pieaugumu. «Pērn vairāk nekā divkāršojās graudu cenas, bet putnkopībā barība veido lielāko pašizmaksas daļu. Olu cenas pagājušajā gadā ne tikai nepalielinājās, bet pat nedaudz samazinājās.» I. Gulbe uzskata, ka ražotāji par cenu kāpuma iemeslu nepamatoti nosauc jaunu ES normu stāšanos spēkā no 1. janvāra, kas paredz vistu sprostu nomaiņu uz lielākiem. «Nav viegli patērētājam paskaidrot cenu kāpuma nepieciešamību, bet šeit to veikli grib novelt uz «riebīgo Eiropu», kas prasot būrus, un tāpēc jāceļ cenas. Īstenībā tas bija zināms jau pirms astoņiem gadiem, un ražotāji ir palēnām pārkārtojušies. Neviens decembra beigās neņēma kredītu un nepirka jaunus būrus, par kuriem tagad būtu jāmaksā kredītprocenti,» sacīja I. Gulbe. Pārtikas tirgus speciāliste situāciju skaidro ar mākslīgi radīto ažiotāžu, ar ziņošanu presē par gaidāmo cenu kāpumu izraisot lielāku pieprasījumu. «Igaunijas veikalos pat tika ieviestas normas, līdzīgi kā padomju laikos, cik paliktņus ar olām vienam pircējam drīkst pārdot,» stāsta I. Gulbe. «Balticovo» šogad baltās olas Lieldienām importē no partneriem Skandināvijā, stāsta L. Bokša. Lielveikalos iecerēts pārdot vienu miljonu balto olu. Nākamgad a/s «Balticovo» Lieldienu laikā plāno piedāvāt pašu ražotas baltās olas.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»