BauskasDzive.lv ARHĪVS

Pašvaldība Iecavā kļuvusi par situācijas ķīlnieci

2012. gada 21. maijs 10:33

6015
Pašvaldība Iecavā kļuvusi par situācijas ķīlnieci

Pagājušā gada pavasarī Iecavā beidzot tika sākta Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansētā projekta «Ūdenssaimniecības pakalpojumu attīstība Iecavas novadā» realizācija, un tas nozīmē, ka ciema teritorijā atkal rok. Visnepatīkamākais ir tas, ka šī projekta gaitā pašlaik tiek uzrakta pērn asfaltētā Edvarta Virzas iela. Apmierināts par šādu lietu virzību nav neviens: ne pašvaldība, ne iedzīvotāji, kuri meklē skaidrojumu gan pie vietējās varas, gan televīzijā. TV ir rādīti vairāki sižeti: gan kompānijas LNT raidījumā «Tautas balss» – pavisam bez izpratnes par šo problēmu, gan LTV1 «deFacto» – iedziļinoties lietas būtībā un, lai gan ar dažām kļūdām, būtībā pareizi atspoguļojot ūdenssaimniecības projekta un Rīgas ielas rekonstrukcijas projekta virzību Iecavā.Ministrija kavē projekta īstenošanuPar to, ka ūdenssaimniecība Iecavā tiks sakārtota, vienošanās tika panākta jau 2004. gada 4. novembrī, Iecavas novada pašvaldībai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM) un SIA «Dzīvokļu komunālā saimniecība» (DzKS) noslēdzot līgumu «Par sadarbību projekta sagatavošanā». Taču valsts līmenī projekta īstenošana kavējās. Pēc VARAM iniciatīvas ar LR MK 2007. gada 4. decembra noteikumiem Nr. 836 Iecavas novada pašvaldība tika iekļauta 2009. – 2011. gada perioda projektu sarakstā (2. projektu grupas saraksts, MK noteikumu 2. pielikums). Tomēr Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nepanāca vienošanos par valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu šādiem projektiem un Iecavai paziņoja par projekta atlikšanu uz gadu.2007. gadā, saskaņojot Rīgas ielas rekonstrukcijas projektu, pašvaldība informēja projekta izstrādātāju, ka zem Edvarta Virzas ielas, valsts nozīmes ceļa, ir plānots rekonstruēt kanalizācijas un ūdensapgādes cauruļvadus. Taču VAS «Latvijas Valsts ceļi» (LVC) rekomendēja ūdensvadus plānot ceļu un ielu nomalēs, pret ko iebilda gan pašvaldība, gan privātīpašnieki.Projekta norises gaita bija sarežģīta, jo VARAM darbības attiecībā uz projekta realizāciju bija ļoti smagnējas, un tā rīkojās pēc kāda sev zināma ES naudas apguves plāna. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vairākkārt pārlika termiņu, kad Iecavas novada pašvaldībai jāiesniedz projekta iesniegums. 2009. gada 20. augustā ministrija atsauca uzaicinājumu iesniegt pieteikumu, jo nebija panākta vienošanās par valsts budžeta finansējumu projektā.Paglābts vismaz viens krustojumsVisbeidzot Iecavas novada domei tika dota atļauja projekta pieteikumu iesniegt līdz 2010. gada 31. maijam, kas attiecībā uz saskaņošanu ar Rīgas ielas rekonstrukcijas projekta gaitu jau bija par vēlu, jo šī projekta realizācija Iecavā tika sākta 2010. gada pavasarī, aprīlī.Ūdenssaimniecības projekta tālākajā gaitā gan pašvaldība, gan SIA «DzKS» rīkojās operatīvi. 2010. gada 30. jūlijā tika saņemta VARAM vēstule par ES Kohēzijas fonda projekta iesnieguma apstiprināšanu. 2010. gada 27. oktobrī SIA «DzKS» un VARAM tika noslēgts Civiltiesiskais līgums par ūdenssaimniecības projekta īstenošanu un Kohēzijas fonda finansējuma piešķiršanu.2010. gada septembrī un novembrī SIA «DzKS» izsludināja iepirkumu procedūras būvuzraudzībai un būvdarbiem. Taču laikā, kad notika sagatavošanās ūdenssaimniecības projekta realizācijai, 2010. un 2011. gadā, «Latvijas Valsts ceļi» jau veica rekonstrukciju Rīgas ielā, kas ir «Via Baltica» posms, kā arī atjaunoja segumu vairākās ielās, kas ir otrās šķiras valsts autoceļi un pa kuriem remontdarbu laikā pērnvasar tika novirzīta satiksme, tajā skaitā Edvarta Virzas ielā. Pašvaldībai ar LVC izdevās vienoties un organizēt cauruļvadu nomaiņu zem Rīgas un Edvarta Virzas ielas krustojuma, tāpēc tas ūdenssaimniecības darbu gaitā netiks pārrakts. Ieguvumi būs lielāki nekā pagaidu neērtībasUzskatu, ka Satiksmes ministrijas darbības saistībā ar Rīgas ielas rekonstrukcijas projektu bija daudz pārdomātākas un operatīvākas, taču ne Satiksmes ministrija, ne LVC necentās informēt mūsu novada domi un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par savām darbībām attiecībā uz Rīgas ielas projekta realizāciju. Pašvaldībai un VARAM nebija informācijas ne par Rīgas ielas rekonstrukcijai izsludinātajiem iepirkumiem, ne par projekta gaitu un termiņiem.Pašvaldība centās iebilst pret šādu nesaskaņotu projektu gaitu, informējot gan toreizējo satiksmes ministru K. Gerhardu, gan Satiksmes ministrijas amatpersonas un pat Valsts prezidentu Valdi Zatleru, taču LVC rūpējās par savu Kohēzijas fonda naudas apgūšanu un 2010. gada sākumā sāka darbus. Šajā situācijā Satiksmes ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija rīkojās katra pēc sava plāna Eiropas fondu līdzekļu apguvē. Situācijas ķīlniece bija Iecavas novada pašvaldība, kurai svarīgi bija abi projekti. Lūdzu iecavniekus izturēties ar izpratni, jo uzskatu, ka ieguvumi – sakārtota ūdensapgādes un kanalizācijas sistēma un asfaltētas ielas – būs lielāki nekā neērtības, ko nākas paciest projekta realizācijas gaitā.