Kolužs: Reformu aizsegā nedrīkst likvidēt mazos pārvadātājus

Vienošanās par sabiedriskā transporta pakalpojumu funkciju organizēšanu vienotā maršruta tīklā rada bažas, ka reformu aizsegā varētu likvidēt mazos pārvadātājus, ekspresintervijā "Nozare.lv" norāda Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) valdes loceklis Uldis Kolužs.Viņš skaidro, ka vienota maršruta tīkla izveidi vērtē divējādi. No vienas puses, esot loģiski, ka vienās rokās nodod maršrutu organizāciju, jo tad procesus varot labāk plānot un saskaņot. Vienlaikus, centralizējot visus jautājumus Rīgā, esot uztraukums par to, vai pietiekami tiks pievērsta uzmanība atsevišķiem lauku maršrutiem, kas ir tālu no Rīgas. "Varbūt Rīgā tie izskatās ekonomiski neizdevīgi, sāks apgriezt mazos maršrutiņus un iznīcināt mazos uzņēmumus," norāda pārvadātājs. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss un premjers Valdis Dombrovskis (V) esot piekrituši tam, ka apjoms vietējos reģionālajos pārvadājumos patlaban ir optimāls un tas netiks samazināts. "Vismaz tādi solījumi ir, lai gan tieši par šo jautājumu nākotnē baidāmies," uzsver Kolužs. Viņš skaidro, ka līdz šim prakse nav bijusi tā labākā. Vairākus gadus pēc kārtas pārvadātājiem iedod nevis to naudu, kas ir nepieciešama, bet iedod mazāku daudzumu un pasaka - "iztieciet, kā mākat". Tāpēc katru gadu esot situācija, ka gada beigās tiek prasīta papildu nauda, jo "lietas maksā tik, cik maksā". "Nevar aiziet uz veikalu un nopirkt maizi par 22 santīmiem, ja ir iedoti desmit santīmi," uzsver LARPA valdes loceklis. Viņš arī informē, ka ar jaunizveidojamās Sabiedriskās transporta padomes starpniecību pašvaldības, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) un reģioni centīsies nodrošināt savu līdzdalību procesos. "Nevar būt tā, ka viss ir tikai vienas institūcijas rokās un nav plašāka skatījuma uz jautājumiem," uzsver pārvadātājs. Padomei esot jābūt tādai, kas akceptē vai nu reisu slēgšanu, vai atvēršanu. "Lai neapdraudētu situāciju un nebūtu tā, ka citu interešu dēļ vai politisku interešu dēļ tiek pieņemti lēmumi un kādi reisi slēgti," uzsver Kolužs. Kā ziņots, panākta vienošanās par sabiedriskā transporta pakalpojumu funkciju organizēšanu vienotā maršruta tīklā. Pasūtījumu visā ārpilsētas maršrutu tīklā veiks un līgumus par pakalpojumiem slēgs VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD). Vienošanās paredz viena sabiedriskā transporta (dzelzceļa un autobusu) tīkla visā valstī izveidošanu. Vienotas plānošanas realizēšanai tiks izveidota Sabiedriskā transporta padome, kuras sastāvā būs SM, VARAM, plānošanas reģionu un ATD pārstāvji. Satiksmes ministrijas redzējumā padomes darbībai jābūt ar konsultatīvu raksturu, un tās ieteikumus valsts budžeta ietvaros ņem vērā Autotransporta direkcija. Savukārt VARAM uzskata, ka padomes pieņemtajiem lēmumiem jābūt saistošiem. Puses gan ir vienisprātis, ka jautājuma par padomes iespējamo statusu galīgai izlemšanai ir nepieciešama padziļināta juridiskā izvērtēšana. Izvērtēta arī izveidojusies situācija attiecībā uz plānošanas reģionu parādiem 818 000 latu apmērā par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos 2012.gadā. Lai šos zaudējumus būtu iespējams segt no valsts budžeta līdzekļiem, tiks veikti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kuri jau ir atbalstīti Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā. Plānots, ka deputāti par šo likumprojektu balsos 2.maija Saeimas plenārsēdē, Lai gan Latvijas Pašvaldību savienības (LPS), Latvijas pasažieru un pārvadātāju asociācijas (LPPA) un LARPA prasības bija parādu jautājumu atrisināt līdz 1.maijam, Latvijas autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācija nolēmusi ārkārtas sanāksmi pārcelt uz 3.maiju, dodot laiku šo jautājumu atrisināšanai.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»