BauskasDzive.lv ARHĪVS

Nosaka autovadītāju risku iemigt pie stūres

2012. gada 1. jūnijs 14:02

509
Nosaka autovadītāju risku iemigt pie stūres

Bauskā, degvielas uzpildes stacijā «Statoil», ceturtdien, 31. maijā, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitātes speciālistiem mērīja autovadītāju risku iemigt pie stūres.Rīgas Stradiņa universitātes Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras docents Leons Blumfelds stāsta, ka mērījums vienai personai ilgst 11 minūtes un notiek speciāli sagatavotā pētījuma busiņā. Mērījuma laikā dalībnieks atrodas pilnīgā tumsā, kur ar videobriļļu un skaņu noklusējošu austiņu palīdzību tiek imitēts šofera brauciens naktī. Videobrillēs ir jāvēro sarkans gaismas punkts, kurš ir pielīdzināts priekšā braucoša transportlīdzekļa gabarītlukturiem. Pētījuma dalībniekiem tiek skatītas acu zīlītes, kurām ir jābūt mierīgām, bet to svārstības nosaka šofera miegainības pakāpi.  «Miegains šoferis satiksmē ir lielāks drauds nekā automašīnas vadītājs, kurš ir lietojis alkoholu. Tāda situācija ir tāpēc, ka miegains šoferis nebremzējot var ietriekties kokā vai iebraukt šosejas pretējā joslā un izraisīt avāriju. Toties šoferis, kurš ir dzēris, mēģina bremzēt vai izvairīties no jebkādas sadursmes,» skaidro docents, pieminot, ka vidēji katras desmitās automašīnas vadītājs ir ar augstu iemigšanas risku. Pirmo reizi pētījumā Bauskā piedalījās transportlīdzekļa vadītājs Romāns Ivanovs, kurš par saviem rezultātiem ir pārsteigts: «Pēc pētījuma datiem es esmu miegains, kaut arī pats nemaz tā nejūtos. Tā kā pārsvarā veicu īsus braucienus, tad, kad esmu noguris, sapurinos un turpinu ceļu, nevis iedzeru kafiju vai nosnaužos.» Iepriekšējā gadā veiktajā pētījumā atklājās, ka trešdaļa autovadītāju riskē iemigt pie stūres un ka vairāk nekā 90% no riska grupas šoferiem šo problēmu neapzinās, vēsta CSDD interneta mājaslapa.  Leons Blumfelds brīdina, ka miegainība var rasties no dzīvesstila, kurā šoferim nepietiek laika miegam, vai arī tā var būt slimība - miega apnoja. «Tā ir slimība, kuras laikā tiek novēroti elpošanas traucējumi miegā, un tā ietekmē cilvēks regulāri neizguļas. Mūsu pacienti ir dažādi, piemēram, viens regulāri pārvadā sašķidrināto gāzi. Par laimi, viņš ir apzinājies savu slimību, ārstējas un vairs neapdraud citus satiksmes dalībnieku un savu drošību.  Savukārt mums ir zināms cits autobusa vadītājs, kurš ir slims, neārstējas, bet katru dienu pārvadā pasažierus. Šai situācijai sekas var būt dramatiskas, līdzīgi kā Maskavā pirms pāris gadiem ar apnoju slims autobusa vadītājs ietriecās mājas sienā, kā rezultātā gāja bojā deviņi, bet cieta vairāki desmiti pasažieru. Tieši tādēļ desmit Eiropas Savienības valstīs autovadītāja apliecība netiek piešķirta tiem cilvēkiem, kuri miega apnojas gadījumā neārstējas. Par šo problēmu diskusijas Eiropā turpināsies arī šogad,» CSDD interneta portālam stāsta Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Miega laboratorijas vadītājs Juris Svaža.