BauskasDzive.lv ARHĪVS

Kad hormoni galvā

ULDIS VARNEVIČS

2009. gada 23. marts 00:00

54
Kad hormoni galvā

Martā Latvijas šoferi var droši mainīt ziemas riepas uz vasaras komplektu, likums to atļauj.Tomēr par drošību uz ceļa nedrīkst aizmirst. Pavasarī raksturīga bieža pāreja no sala uz siltu laiku. Ar nepatikšanām tas var draudēt vietās, kur bieži vien pat neiedomājamies, ka ir īpaši jāuzmanās.Viltīgie tiltiStāsta Bauskas autoskolas «Universāls» vadītājs Guntis Bērziņš: «Ja termometrs rāda nedaudz zem nulles, īpaši uzmanīgiem jābūt uz ceļu pārvadiem un tiltiem, sevišķi upju tiltiem, jo no upes ceļas migla, garaiņi nosēžas uz tilta un sasalst. No Mūsas tilta pirmā mašīna nokrita 1964. gada pavasarī. Gāja bojā cilvēki. No Mēmeles tilta ir krituši kravu vedēji gan ar vīna, gan degvīna kravām. Šoferiem parasti liekas – ar mani kas tāds nenotiks. Diemžēl līdzīgi negadījumi ir bieži.»Uzmanība jāpievērš arī saules virzienam. Mežos, aiz ēkām un kokiem saglabājas apledojums. Asfaltētam ceļam aiz pagrieziena mežā vai pilsētā ēnā var parādīties apledojums, bet zemesceļš saules siltumā atkūst, un veidojas bedres un peļķes.Uzmanīgi apdzenotPavasarī autovadītāji pēc uzmanīgas braukšanas ziemā ir izklaidīgāki uz ceļa. Hormonu vētras plosās ne tikai jaunās paaudzes vidū, bieži vien tās izpaužas kā agresīva braukšana vai apdzīšana. Apsteidzot citus, vienmēr jādomā, vai būs kāds ievērojams ieguvums no apdzīšanas, vai tiks iegūta laika ekonomija. Lai nav tā, ka apdzen, bet pēc tam brauc lēni, jo bail, ka nenoķer policija, vai arī tūlīt jānogriežas.Īpaši uzmanīgiem jābūt uz autoceļa Bauska–Rīga. Brauktuve ir pietiekami plata, un reizēm šoferi mēģina apdzīt, neņemot vērā, ka pa pretējo joslu pretim brauc kravas mašīnas. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja statistikas dati liecina, ka kravu pār- vadātāji gandrīz divreiz biežāk izraisa negadījumus nekā vieglo automašīnu šoferi. Pērn par radīto zaudējumu atlīdzību tika pieņemts vidēji viens lēmums uz sešiem septiņiem apdrošinātiem transport- līdzekļiem, vieglajiem automobiļiem – viens lēmums uz 12 apdrošinātiem spēkratiem. Tas nebūt nenozīmē, ka vienmēr vainīgi bijuši kravas automobiļu vadītāji.Ievērojama ekonomijaEkonomiska un uzmanīga braukšana – tā nevar būt mirkļa apņemšanās, tai jākļūst par ieradumu. Reiz divi šoferi sarunājās, pirmais teica: «Mana mašīna tērē sešus litrus uz simt kilometriem.» Otrs dusmīgi atbildēja: «Ko tu stāsti, es taču arī esmu šoferis un zinu, ka tā nevar būt!» Agresīvāk braucošam baušķeniekam, kas regulāri ar vieglo automašīnu dodas uz Rīgu un atpakaļ, braucot prātīgāk, ekonomiskais ieguvums varētu būt apmēram 200 latu gadā.Guntis Bērziņš raksturo izšķērdīgu braukšanu: «Ja krustojumā spiež ātrumu, strauji palielinās degvielas patēriņš un slodze visām detaļām. Ja pie nākamā krustojuma strauji bremzē, paātrināti dilst bremžu uzlikas. Šādi braucot, pastiprināti izdalās siltums un atmosfērai kaitīgas gāzes. Lai to darītu, jābūt turīgam cilvēkam.»  SKAIDROJUMSSvarīgākie ekonomiskas braukšanas pamatprincipi:Distances ievērošana. Tā dod laiku izvērtēt situāciju, palīdz ietaupīt degvielu, mazina stresu un paaugstina drošību uz ceļa.Atbilstīga pārnesumu izvēle.Maršruta plānošana. Sastrēgumi ir lielākā «degvielas bende», tāpēc svarīgi laikus plānot maršrutu, izvēloties nevis taisnāko ceļu, bet gan brīvākās ielas. Ātruma izvēle. Ja braukšanas ātrums ir virs 90 kilometriem stundā, pieaug gaisa pretestība un strauji palielinās degvielas patēriņš, īpaši džipiem. No auto.delfi.lv