BauskasDzive.lv ARHĪVS

Komentāri: centralizētie eksāmeni

2009. gada 29. maijs 00:00

74
Komentāri: centralizētie eksāmeni

Vai vidusskolu centralizēto eksāmenu sistēma ir attaisnojusies?Ir arī izņēmuma situācijas ELITA RŪTIŅA, Uzvaras vidusskolas direktores vietniece:Attaisnojusies daļēji. Man šķiet, ka centralizēto eksāmenu rezultāts tomēr nav objektīvākais rādītājs iestājai augstskolā. Turklāt ir problēmas ar eksāmenu darbu vērtēšanu. Ir samazināts finansējums, tādēļ jau aizvadītajā mācību gadā esot bijis sarežģīti atrast vērtētājus dažos mācību priekšmetos.Sistēmas pozitīvā iezīme ir vienādi nosacījumi un uzdevumi visiem. Tomēr tehniskām augstskolām ar izteiktu specializāciju nepieciešams detalizētāks vērtējums, nevis piešķirtie līmeņi. Nezinu, vai šajā jomā kaut ko steigšus vajadzētu mainīt, jo visi esam paguvuši pierast pie centralizēto pārbaudījumu sistēmas.Vajadzētu lielāku stimulu KRISTAPS ĀBELNIEKS, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības augstskolas 1. kursa students:Centralizēto eksāmenu uzdevumos atspoguļojas tikai niecīga daļa no tā, kas ietilpst vidusskolas programmā. Es, piemēram, mācījos Bauskas 1. vidusskolas matemātikas klasē, kur priekšmetu apguvām padziļināti, bet centralizētajā eksāmenā bija jāzina tikai pamatlietas. Lai gan nebiju pārāk čakls, trīs centralizētajos eksāmenos man izdevās iegūt B līmeni (tas ir otrs augstākais novērtējums). Zinu, ka augstskolās, kas atrodas ārpus Rīgas, pērn varēja iestāties arī jaunieši ar viszemāko – E – līmeni. Varbūt patiešām ir vērts atjaunot iestājeksāmenus augstākajās mācību iestādēs, lai būtu lielāks stimuls censties.Nodibināta saikne ar augstskolām ANITA VELMUNSKA, Bauskas rajona Izglītības pārvaldes vadītājas vietniece:Manuprāt, sistēmas vislielākā priekšrocība ir vienotu kritēriju ieviešana vērtēšanā un tiešas saiknes izveidošana ar augstskolām. Absolventi mazāk pakļauti stresam, jo pēc izlaiduma nav jāgatavojas iestājeksāmeniem augstākajās mācību iestādēs. Vidusskolu beidzot, centralizētie pārbaudījumi jākārto latviešu valodā, matemātikā, vēsturē, ķīmijā, fizikā, bioloģijā, svešvalodās un dzimtajā valodā (mazākumtautību skolās). Pašlaik ir sākušās diskusijas par to, ka centralizēto pieeju nākotnē vajadzētu ieviest tikai pamatpriekšmetu eksāmenos.Acīmredzams trūkums ir ilgā gaidīšana, kamēr skolēnu darbi tiek izlaboti. Vērā ņemami ir arī izdevumi. Tomēr būtu rūpīgi jāapsver, kas ir svarīgāks, – vienoti principi, profesionāli vērtētāji, laba sadarbība ar augstskolām vai līdzekļu mehāniska ekonomēšana.