BauskasDzive.lv ARHĪVS

Komentāri: izglītības reforma

2009. gada 9. oktobris 00:00

51
Komentāri: izglītības reforma

Kā vērtējat grozījumus Vispārējās izglītības likumā, kas paredz skolas gaitas sākt no sešu gadu vecuma?Ekonomisku ieguvumu nebūs AIJA SPRIŅĶE, Bauskas rajona Padomes Izglītības pārvaldes vadītāja: Uzskatu, ka Izglītības un zinātnes ministrijas jaunais modelis par sešgadīgo iekļaušanu vispārējās izglītības sistēmā ir sasteigts. Trūkst vispusīga izvērtējuma, kādus ieguvumus un zaudējumus jauninājums varētu sniegt gan izglītības sistēmai, gan sabiedrībai. Ja līdz nākamajam mācību gadam netiks veikta programmu nopietna aprobācija, reformu varēs pielīdzināt eksperimentam, kam tiks pakļauti bērni, vecāki un skolotāji. Jaunā kārtība ekonomiski neattaisnosies, jo ir skaidrs, ka vienas 1. klases vietā nākamajā mācību gadā būs jāveido divas – gan sešus, gan septiņus gadus veciem bērniem. Nelielās skolās tas gluži vienkārši nav iespējams, jo bērnu ir pārāk maz. Vai tas nozīmē, ka vienā 1. klasē sēdēs gan sešus, gan septiņus gadus veci skolēni (apvienota klase ar dažādām izglītības programmām)? Protams, jaunajai sistēmai ir arī pozitīvi aspekti. Pilsētās tiks atslogoti bērnudārzi, mazināsies rindas. Papildināsies skolēnu skaits izglītības iestādēs un līdz ar to valsts finansējuma apjoms. Tas attālinās skolu reorganizācijas un slēgšanas procesus.  Līdzīga reforma jau piedzīvotaINA REINFELDE, piecus gadus vecās Elīzas Līvas mamma, Bārbeles pamatskolas sporta skolotāja: Pirmsskolas pedagogiem un psihologiem, manuprāt, jau šajā mācību gadā ir vispusīgi jānovērtē piecgadnieku gatavība skolas gaitu sākšanai. Varētu būt psiholoģiskas problēmas. Par tām jau ir brīdinājuši šīs nozares speciālisti. Kādā brīdī bērns, neizturot slodzi, gluži vienkārši var «salūzt». Mani uztrauc tikai šis aspekts, lai gan īpašu iebildumu pret sistēmu kopumā nav. Pati esmu sākusi mācīties 1. klasē sešu gadu vecumā, jo šāda kārtība bija noteikta 80. gadu vidū. Sabiedrība, iespējams, to ir aizmirsusi. Jelgavas rajona Zaļenieku pamatskolā sāku iet 1987. gadā. Nepratu ne lasīt, ne rakstīt – visu iemācījos 1. klasē. Nejutos ne pārslogota, ne saspringta. Nezinu, vai ir liela atšķirība, mācības sākot sešu vai septiņu gadu vecumā. Diez vai es tagad būtu gudrāka, ja 1. klasē iestātos septiņu gadu vecumā? Kā naža grieziens LINUTA ĢERĢE, Bauskas 1. vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā:Likuma grozījumi ir ļoti sasteigti. Lai pieņemtu tik nopietnu lēmumu, ir ilgi un nopietni jāgatavojas, jo straujas pārmaiņas nevienam nenāk par labu. Es jūtu vecāku spriedzi, bet viņiem vajadzētu būt mierīgiem, labi informētiem par mācību saturu, pirmklasniekiem nepieciešamajām sociālajām iemaņām. Labi, stunda 1. klasē ilgs tikai 30 minūtes, bet vai ir padomāts, ka mazuļiem tāpat būs grūti izturēt emocionālo un fizisko slodzi? Katram 1. klases audzēknim ir nepieciešams veltīt individuālu uzmanību, bet tas nav iespējams, ja grupā ir 30 bērnu. Noteikti vajadzētu algot skolotāju palīgus, bet acīmredzot tā nenotiks, jo valstij trūkst naudas. Milzīgi līdzekļi ir nepieciešami, lai pārstrādātu un sakārtotu metodiku. Neesmu dzirdējusi, ka šim mērķim tiks piešķirts finansējums. Viss mācību saturs ir jāpielāgo sešus gadus vecu bērnu attīstībai. Neņemot vērā vecumposmu īpatnības, var rasties lielas grūtības pamatskolas vidējā posmā, jo jaunāki skolēni vēl nav gatavi tādu priekšmetu kā ģeometrija, fizika apguvei. Reforma tiek sākta steigā un neapdomīgi, ignorējot bērnus, kuri cietīs visvairāk. Tas ir ciniski un neattaisnojami.