Rotaļās bērni iepazīst pasauli

Skolotājiem vajadzētu mācīties no maziem bērniem. Nereti viņi pieaugušajiem pasaka priekšā lieliskas idejas, spriež Dzintra Matuzone. Viņa ir Bauskas pirmsskolas izglītības iestādes «Zīlīte» vadītājas vietniece metodiskajā darbā.Vakar, 12. janvārī, bērnudārzā notika seminārs «Eksperimenti un pētījumi rotaļu nodarbībās». Pieredzes apmaiņā Bauskā bija ieradušās kolēģes no pilsētas, Vecumnieku, Rundāles un Iecavas novada. Līdzīgs seminārs 27. janvārī paredzēts Bauskas pirmsskolas iestādē «Pasaulīte», informē Iecavas novada bērnudārza «Cālītis» vadītājas vietniece Ingūna Lāce. Viņa ir abu aktivitāšu rīkotāja.Pirmsskolas izglītības iestādes «Zīlīte» pedagoģes Ilga Miglāne, Valentīna Tamberga, Dace Šiltere, Sandra Lakstīgala, Lauma Veģe un Aija Smilga savās grupās vakar vadīja atklātas, tematiskas nodarbības. Jaunākā vecuma bērnu attīstībā spēļu un rotaļu elementi ir vissvarīgākie. Pasauli mazuļi iepazīst ar visām maņām, veidojot sadzīvē nepieciešamās prasmes un gūstot priekšstatu par lietu kārtību pasaulē. Bērzu tāsis un sniegs Skolotājas Valentīna un Ilga sešus gadus vecu bērnu grupai rīkoja eksperimentu «Bērzu tāsis». Koka apvalks pamīšus tika iemērkts aukstā un karstā ūdenī, vērojot pārvērtības. Bērnu acīs dzirkstīja prieks un izbrīns, jo viņi paši piedalījās brīnuma radīšanā. Tika nolemts, ka eksperimenti ar tāsīm turpināsies. Sešgadīgie no šī materiāla gatavos krellītes, ko dāvinās māmiņām.«Tas ir visai darbietilpīgs process, tādēļ nolēmām nesteigties un rotu gatavošanu turpināt līdz Mātes dienai, kas tiek svinēta maijā. Es un kolēģe esam sagādājušas tāsis, grāmatās un interneta materiālos sameklējušas padomus, kā materiālu apstrādāt. Bērniem ļoti patīk eksperimenti, jo katrā viņi piedzīvo negaidītu atklājumu. Esam veikušas ūdens, sniega, ledus īpašību pētījumus. Sanesām no pagalma sniegu, izkausējām un vērojām, kā tas pārvēršas par ūdeni – nevis dzidru, bet pelēcīgu un duļķainu. Tā jau bija atbilde uz jautājumu, kāpēc nedrīkst ēst sniegu kā saldējumu. Eks-perimentu turpinājām, iekrāsojot sniegu ar izšķīdinātām akvareļkrāsām. Dažādu vielu un materiālu transformāciju vērošana nav vienkārši spēle – tas ir ļoti nopietns izziņas process,» secina Valentīna Tamberga. Izvēlas integrētu pieeju Rotaļu un eksperimentu idejas skolotājas piedāvā pašas vai arī konsultējas ar logopēdi Arkādiju Pekulesu vai metodiķi Dzintru Matuzoni. Bērnudārza «Zīlīte» visu grupu audzēkņi ik mēnesi pievēršas vairākiem tematiem. Janvārī mazuļu uzmanības lokā būs meža zvēri, to mazuļi un ziemotājputni. To balsis audzēkņi klausīsies mūzikas stundās, vēros pastaigās, minēs mīklas, zīmēs, veidos. Integrētā (apvienojošā) nodarbību metode, kad tiek aplūkoti viena temata visdažādākie aspekti, pirmsskolas izglītības sistēmā joprojām tiek atzīta par vislabāko, jo tikai tā ir iespējams parādīt kopsakarības.Dzintra Matuzone uzskata: «Lietas, kas pieaugušiem cilvēkiem šķiet pašsaprotamas, bērniem ir īsts brīnums. Mēs ne mirkli nedrīkstam ieslīgt pašpietiekamībā, iedomājoties, ka esam gudrās tantes. Gluži pretēji – mums jābūt īpaši jūtīgām un uztverošām, lai saprastu, ko bērni mums grib pavēstīt, lai mēs pašas no viņiem mācītos. Mazie cilvēki, kuri dzimuši 21. gadsimtā, atšķiras no iepriekšējām paaudzēm. To pavisam droši varu apgalvot gan kā speciāliste, gan vecmāmiņa. Lai jaunā laikmeta bērnus raksturotu, man jālieto ezoteriskā terminoloģija – šie bērni ir tā dēvētās «vecās dvēseles», kas ienāk pasaulē ar milzīgu, neizskaidrojamu pieredzi un enerģētiku. Šo fenomenu pēta zinātnieki.» Saliedējošs faktors Semināra dalībnieces bērnudārzā «Zīlīte» dalījās metodiskā darba pieredzē un secināja, ka nozares speciālistu kopīgas aktivitātes ir ļoti nepieciešamas arī turpmāk. Diemžēl tās vairs netiks rīkotas centralizēti, atklāj Ingūna Lāce. Līdz 2009. gada 31. decembrim viņa bija kādreizējā Bauskas rajona pirmsskolas iestāžu pedagogu metodiskās apvienības vadītāja. Šī struktūra, tāpat kā mācību priekšmetu skolotāju pārējās apvienības, no 1. janvāra vairs nepastāv. Tagad semināru, kursu un citu profesionālās izaugsmes norišu organizēšana ir atkarīga no katras pirmsskolas iestādes iniciatīvas.«Metodisko apvienību galvenā priekšrocība bija kopīgu mērķu formulēšana un virzība. Šīs struktūras veica ne vien izglītojošo funkciju, bet arī saliedēja konkrētas jomas pedagogus. Ar virtuālu saziņu vien ir par maz, jo nepieciešamas tikšanās, praktiski semināri, kolēģu apmeklējumi. Es ceru, ka uzkrātā labā pieredze nezudīs un turpmāk pirmsskolas iestādēs atradīsies entuziasti, kuriem būs pa spēkam tradīciju turpināt. Izglītojošie semināri, kas šomēnes Bauskā ir paredzēti divās pirmsskolas iestādēs, ir iepriekšējais «mantojums». Gripas epidēmijas dēļ pagājušā gada nogalē tos nācās atcelt, tādēļ semināri notiek janvārī,» skaidro Ingūna Lāce.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»