BauskasDzive.lv ARHĪVS

Komentāri: centralizē novada grāmatvedību

2011. gada 4. marts 00:00

54
Komentāri: centralizē novada grāmatvedību

Grāmatvežu pagastu pārvaldēs būs mazāk. Vai centralizēta finanšu aprites sistēma ir labāka?Būs vairāk darba DAGNIJA LUDRIKA, BAUSKAS NOVADA DOMES IZPLDDIREKTORE:Centralizētās grāmatvedības izveides viens pamatojums ir novada pārziņā esošo līdzekļu apsaimniekošanu padarīt maksimāli pārskatāmu. Tas gan nenozīmē, ka šobrīd pagastos grāmatvežu darbs raisa neuzticību. Tomēr centralizēta finanšu aprites sistēma ir labāka.Uzsveru, ka nav domāts tikai un vienīgi par darbinieku skaita samazināšanu. Ja salīdzinām pašlaik pār-valdēs esošo grāmatvežu skaitu un centralizētās grāmatvedības nodaļā iecerēto daudzumu strādājošo, tad tas ir apmēram vienāds. Tādēļ nebūs tā, ka daudzi grāmatveži paliks bez darba. Taču vienu gan varu teikt, to godīgi atzīst arī paši grāmatveži, ka nereti darba apjoms pagastos ir niecīgs. Šeit, novada domē, darba visiem būs daudz vairāk, to zinu droši. Pagastu pārvaldes kā juridiskas personas pastāvēs vēl apmēram līdz šā gada beigām. Tas ir līdz laikam, kad tiks īstenoti iesāktie ūdenssaimniecību rekonstrukcijas projekti. Pēc tam reforma turpināsies un pārvaldes, visticamāk, no iestādēm pārtaps par struktūrvienībām. Līdz ar to zūd pamats pagastos saglabāt savus grāmatvežus.Daļēja centralizācija attaisnojas Rita Pole, Vecumnieku novada domes finanšu nodaļas vadītāja:Vecumnieku novadā daļēji centralizētas grāmatvedības modelis ieviests no 2009. gada 1. jūlija. Pagastu pārvaldes ir domes struktūrvienības, nevis atsevišķas iestādes, un tajās nav grāmatvežu, bet katrā strādā lietvede kasiere. Izņēmums ir novada skolas un pansionāts «Atvasara», kur ir savi grāmatveži. Iespējams, nākotnē varētu centralizēt arī mazo skolu grāmatvedību, bet vidusskolās gan saglabāsim iepriekšējo modeli. Visus aprēķinus veic domes finanšu nodaļas grāmatveži, informācija par jebkuru darbību ir pieejama Bārbeles, Skaistkalnes, Valles, Kurmenes, Stelpes pagasta pārvaldē. Pirms administratīvās reformas katrā pagastā strādāja viens vai divi grāmatveži. Ieviešot centralizēto sistēmu, vairāki cilvēki zaudēja darbu. Novada domes finanšu nodaļā ir pieci grāmatveži, kasiere un nodokļu inspektore. Šķiet, ka daļējas centralizācijas modelis ir attaisnojies. Nav tā, ka pārvalžu vadītājiem ar katru dokumentu būtu jābrauc uz domi. Nereti dokumentus uz domi aizved un atpakaļ nogādā pārvalžu sporta, kultūras darbinieki, skolēnu autobusu šoferi. Intensīvi tiek izmantota arī elektroniskā saziņa. Optimāls variants Marija Teišerska, Rundāles novada domes finanšu nodaļas vadītāja:Kopš izveidots Rundāles novads, pagastu pārvaldēs Svitenē un Viesturos ir vadītājs un kasieris. Rundāles pagastam savas pārvaldes nav, jo Pilsrundālē atrodas novada dome ar visiem speciālistiem.Šādu struktūru izvēlējāmies kā optimālo, jau apspriežot novada veidošanu. Finansiāli tas ir ļāvis ietaupīt. Pārvaldēs kasieri pieņem komunālos maksājumus, nekustamā īpašuma nodokli, zemes nomas maksas, lai cilvēkiem tādēļ nav jābrauc uz novada domi. Savukārt novada domē ir finanšu nodaļa, kur speciālisti strādā ar grāmatvedības datorprogrammu «Ozols», kas atvieglo datu ievadīšanu, klasificēšanu, analīzi un apkopošanu. Reizi mēnesī sanākam kopā ar novadu kasieriem, lai izrunātu svarīgākos jautājumus.Mūsu novadā šāda kārtība ir iespējama, jo teritorija ir tikai 231,8 kvadrātkilometri, iedzīvotāju skaits ir 4336 (2010. gada dati). Rundāles novadā 2202, Viesturu pagastā 1169, Svitenes pagastā 965 iedzīvotāji. Uzskatu, ka Rundāles novads ir optimāli pārvaldāms un pārskatāms no visiem viedokļiem.