BauskasDzive.lv ARHĪVS

Palīdz būt labiem

ANTRA ĒRGLE

2012. gada 5. decembris 00:00

2
Palīdz būt labiem

Iecavas pašvaldības skolas un iestādes otro gadu piedalās Eiropas fondu atbalstītā valsts mēroga projektā, kura mērķis ir stimulēt skolēnu pozitīvu uzvedību.Īpaši aktīvi projekta aktivitātes rit Iecavas internātpamatskolā, iesaistot ne tikai bērnus un pedagogus, bet arī vecākus un sociālos darbiniekus, «Bauskas Dzīvei» stāsta direktore Aija Semjonova.Vērtē ikdienā paveiktoProjekta garo nosaukumu «Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei» tā dalībnieki lietišķi reducējuši līdz «atbalsts pozitīvai uzvedībai» (APU). Projekta vadmotīvi – drošība, atbildība un cieņa, un tas ir abpusējs process, skaidro direktore.Pagājušajā mācību gadā vēl iepriekšējās direktores Judītes Rubinas vadībā visi pedagogi apguva nedaudz citādu saskarsmes un audzināšanas attieksmi un metodes – ne aizrādīt par pārkāpumiem, bet uzslavēt labos darbus, lai iedrošinātu bērnus. Šogad tas turpinās, pedagogiem piešķirot bērniem žetonus par labajiem darbiem, kas tiek krāti klases «Labo darbu kastē».Kam visvairāk žetonu, tiks noteikts 17. decembrī, labos darbus visvairāk paveikušos kolektīvus apbalvojot, stāsta A. Semjonova. Lai nebūtu tik ilgi jāgaida, labākie darītāji saņēmuši nelielas balvas arī par oktobrī un novembrī paveikto. Mazākie varēja ilgi skatīties animācijas filmas, lielākie ieguva brīvu pieeju datorklasei.Prot saskatīt«Bērni cenšas, viņi zina pozitīvo izjūtu, kādu rada uzslavas, un šajā skolā prot paslavēt par ikdienišķām lietām,» stāsta direktore, «skolēns žetonu var saņemt par čaklu darbu talkā, par palīdzību draugam. Pedagogi redz pozitīvas attieksmes augļus un saprot, ka šis projekts nav vienkārši darīšanas pēc.»Projekta gaitā uzlabojas skolēnu uzvedība, labāk rit sadarbība ar skolotājiem, bērni iemācās risināt problēmas civilizētā, mierīgā ceļā, labāk mācās, iegūst vairāk draugu, uzlabojas viņu dzīves kvalitāte, rezumē A. Semjonova.«Savstarpēja cieņa un atbildība skolā nav nekas jauns,» piekrīt pedagoģe, stāstot piemērus par audzēkņiem, kuri pēc kāda nedarba atzīst kļūdu un piesakās izdarīt ko labu, lai to labotu.Reaģē uz problēmāmAudzināšanas stundās bērni iepazīst emocijas un to izpausmes. Cits virziens projektā ir lasītprasmes veicināšana, ar ko internātskolā strādā skolotājas Dale Oškalne un Daina Birze. Te uzsvērta sadarbība – bērni lasa viens otram, attīstot interesi par literatūru. Karjeras atbalsta programmu īsteno karjeras konsultante Anita Rācene, kura ar bērniem apspriež dažādas profesijas un rīko uzņēmumu apmeklējumus, lai redzētu ikdienas darbu.Iecavas skola, līdzīgi citām lauku izglītības iestādēm, gan palikusi bez plānotā studentu – personisku draugu bērniem ar saskar-smes problēmām – atbalsta. Rīgas jaunieši nav vēlējušies doties pozitīvi motivēt lauku bērnus.Toties izveidota sadarbība nopietnu uzvedības problēmu risināšanai, stāsta A. Semjonova. Iesaistot organizāciju «Rūpju bērns», sociālos darbiniekus, policiju, tiek risinātas situācijas, kad vajadzīga sarežģītāka palīdzība audzēknim vai viņa ģimenei. To koordinē pedagoģes Natālija Novicka un Inga Čipena. «Skatāmies, lai visiem ir labi, lai palīdzētu tiem, kam vajag palīdzību,» uzsver direktore.Projekta termiņš ir nākamā gada beigas. APU metodes izmanto arī Iecavas vidusskolā.