Gada izstādē – Bauskas gleznotāju darbi

Vēl līdz 26. februārim Latvijas Mākslinieku savienības galerijā Rīgā, 11. novembra krastmalā 35, ir skatāma izstāde «Rudens. 2012./2013. gada kolekcija». Šķiet, ka Latvijas Mākslinieku savienības vadība pamanījusi mākslinieku un skatītāju alkas pēc tik ierastajiem vērienīgajiem Rudens saloniem, jo ar krietnu nobīdi laikā lielajā Mākslinieku namā skatāma šī žūrētā ekspozīcija.Izstādei atlasīti astoņdesmit profesionālu mākslinieku un mākslas augstskolu studentu iesniegtie darbi. Te atklāta daļa no Latvijas mākslas ainas, vienojot Rīgas un reģionu māksliniekus. Ekspozīciju lasītāji var paspēt apskatīt, tā atvērta no otrdienas līdz piektdienai pulksten 12 – 17 un sestdienā pulksten 12 – 16.Šī ziema – bez apkures«Bauskas Dzīve» leģendāro Daugavmalas māju apmeklēja divreiz. Par pirmajiem iespaidiem Vilnis Auzāns raksta: «Mākslinieku savienības galerijā ir tik daudzi skatītājus uzrunājoši darbi, tomēr pati mākslas telpa nav pievilcīga. Temperatūra izstāžu zālē tāda pati kā laukā, jo telpas netiek apkurinātas. Kādas durvis, lai apmeklētāji zinātu ieiet vienā no ekspozīcijas istabām, nosprostotas ar akmeni.»Jāatzīst, otrā reize bija krietni omulīgāka par pirmo, jo ārā bija siltāks laiks. Tādējādi gaisa temperatūra izstādei atvēlētajās telpās vairs nebija zem nulle grādiem, un grīda bija tīrāka. Bet tas jau ir atsevišķs, pētnieciskās žurnālistikas cienīgs stāsts par to, kāpēc namam, kurā glabājas mākslinieciski augstvērtīgā un apjomīgā Mākslinieku savienības muzeja (agrāk Mākslinieku fonda) kolekcija, šoziem nav ieslēgta apkure.Mākslinieciskās kvalitātesTomēr mūsu avīzes uzmanību piesaistīja izstādes mākslinieciskās kvalitātes un fakts, ka ekspozīcijā iekļauti arī Bauskas grupas gleznotāju Kristīnes Selanes un Īras Rozentāles darbi. Izstādes vērtības atklāj gleznotāja Īra Rozentāle:– Tradicionāli ekspozīciju sāku apskatīt no labās puses, kā to vienmēr darīju arī nu jau rekonstrukcijai slēgtajā Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Baltajā zālē. Patīkamu pārsteigumu man sagādāja jau pirmajā (arī vismazākajā) izstādes telpā izvietotie mākslas darbi, kas liecina par katra iedziļināšanos izvēlētajās tēmās. Man šķiet simboliski, ka ekspozīciju ievada Mākslas akadēmijas glezniecības nodaļas 1. kursa studenta Anša Rozentāla (dzim. 1989. g.) eļļas tehnikā darinātais darbs «Kristalizācija». Par jaunā gleznotāja garīgo dominanti liecina izvēlētais vertikālais formāts un trijstūra ar augšupvērstu smaili kompozīcija. Melnajam fonam gleznā pretstatīti spektrāli toņi. Uz vienas no lielā kristāla šķautnēm atveidots portreta atspulgs (domāju, ka tas ir pašportrets). Krāsu klājums ir plāns, bet sedzošs, kas atbilst kopējai jaunākās latviešu glezniecības tendencei. Ansis ir izcilā latviešu gleznotāja Jaņa Rozentāla mazdēla Ata Rozentāla mazdēls.Apejot loku caur lielo zāli, ekspozīcijas pēdējā istabā kā beidzamo eksponātu var skatīt Īras Rozentāles akrila tehnikā darinātu gleznu «Sveiciens Antuānam de Sent-Ekziperī dzimšanas dienā», kas arī ir risināta spilgtos toņos, tikai ar reljefu faktūru.Atgriežoties pirmajā telpā, vēl jāizceļ Rutas Štelmaheres glezna «Klātbūtne IV» – Marka Rotko tradīcijā komponēta abstrakcija, kuras dominante ir iedzeltens ovāls laukums, un baušķenieces Kristīnes Selanes darbs «Sajūtas». Kristīnes gleznas tēma ir viņai tik pazīstamās jahtas, kuras abstrahējas cita burātāja Herberta Siliņa kompozīcijas virzienā. Arī krāsziedā it kā tie paši zili, sarkani un balti toņi, tomēr niansēs Kristīnes Selanes kolorīts ir spilgtāks.Jūtama pavasara elpa– Zālē mani iepriecināja vijīgu otas triepienu veidotā faktūra Gunas Millersones gleznā «Lašu dīķis Nr. 2» un Andra Vītola pārliecinošā kompozīcija «Vīrietis rudenī». Abi šie mākslinieki ir no Talsiem.Savukārt izstādes kurators daugavpilietis Māris Čačka izstādījis darbu «Odu gulta» (tekstils, cietspiede). Ļoti poētiska ir Gulnaras Skuteles glezna «Mājupceļš» – putni caur lietu un sniegu lido pretī dzeltenai gaismai. Profesionāli tas ir ļoti grūts uzdevums parādīt tik dzejisku motīvu, bet autorei tas ir izdevies.Ja es būtu iekārtojusi izstādi, tad telpas centrā būtu novietojusi Vinetas Grozas darbu «Pavasari gaidot» – brīvi pūsta stikla krāsas, plastikas objektu.Kā pirmais saules stars man šķiet citrondzeltenā rāmītī ielogotais Māra Subača tušas zīmējums «Meditācijas zīme». Un tā Rudens izstādē jau jūtama pavasara elpa!
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»