BauskasDzive.lv ARHĪVS

Lai laiva neapgāžas

ANTRA ĒRGLE

2013. gada 27. februāris 00:00

32
Lai laiva neapgāžas

Izturīgas atpūtas braucienu laivas vietējiem tūristiem, vienkāršs makšķernieka airējamais līdzeklis un smalka kuteru klases motorlaiva ārzemju klientam – tādi peldlīdzekļi patlaban top firmas «Campo» ražotnē Vecumnieku novada Skaistkalnē.Uzņēmums naudu iekārtu iegādei saņēmis Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu konkursā. Tieši iespēja iegūt atbalstu ražošanai laukos likusi meklēt iespēju cehu atvērt ārpus Rīgas, skaidro firmas īpašnieks Agris Pētersons.«Kosmoss» mežmalāRažotne iekārtota mežmalas angārā. Pērn A. Pētersons tika sveikts kā konkursa «Sējējs» nominants inovāciju grupā. Tā piešķirta par mūsdienīgajām tehnoloģijām un metodēm, ko izmanto laivu būvē. Tās Skaistkalnē tiek izgatavotas pilnā ciklā – sākot no idejas, ko ietērpj datora projektā, un beidzot ar gatavu airējamu ūdens transportlīdzekli.Agris pats sēžas pie datora, lai parādītu, kā top kanoe laivas projekts. Vairāku gadu praksē rasti risinājumi, kā būvēt vieglākus peldlīdzekļus, saglabājot izturību un stabilitāti. Pašu izdomāts atjautīgais sēdekļu veidojums – gan koka pārliktņi, gan plastmasas kompozīta plāksnes, kas pastiprina korpusu.Modernā krāsns, kurā laiva tiek «uzcepta», 200 grādu temperatūrā kausējot un ar vakuumsūkni ievelkot vajadzīgajā formā kompozītmateriālu «twintex», iegādāta par Eiropas naudu. «Varam izgatavot jebkādus izturīgus korpusus,» lepojas Agris, «Latvijā lielākoties ir kokapstrādes cehi, bet plastmasas šķiedru ar šādu tehnoloģiju apstrādā reti kur.» Skaistkalnē top arī specifiskas detaļas citiem ražotājiem.Ar bērniem un aluPēc izžūšanas laivas daļās tiek iefrēzētas vajadzīgās rievas, tās nokrāso, noslīpē un nopulē teju līdz spoguļa dzidrumam. Darbiniece Daina Morlata skaidro, ka šajā procesā rodas gana daudz putekļu, tāpēc automātiskos darbus, piemēram, frēzēšanu, veic ar paceļamu starpsienu norobežotā telpā.Ēkas plašākajā un vēsākajā daļā rindojas jau gatavas un vēl remontējamas laivas. «Nomā tās tiek nolietotas ātrāk, turklāt katrā valstī vajadzīgas citādas,» atklāj saimnieks, «piemēram, Vācijā ir pieprasītas nelielas laivas īsiem braucieniem pa mierīgām upēm. Latvijas tūristi orientējas uz garāku braucienu ar bērniem, suni un kasti alus, tāpēc laivas vajag lielākas un izturīgākas.»Pēc īpaša pasūtījuma patlaban Skaistkalnē top kuteru klases motorlaiva. Sezonas jaunums ir viegla – tikai 36 kilogramu svarā – laiva ģimenei, kurā droši varēs braukt divi pieaugušie un divi bērni ar bagāžu. Slaika forma un īpaši izturīgs korpuss būs jaunai kanoe, ar kuru varēs braukt pa Amatas krācēm un Karpatu nogāžu upēm.Nebūs jāreģistrēVēl viens jaunums – airējama vienvietīga makšķernieka laiva. «Tikai 2,49 metru garumā, centimetru īsāka par to, kura būtu jāreģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā,» savdabīgo garumu skaidro Agris. Šo modeli iecerēts gatavot arī citā ražotnē līmēto kārtu tehnikā, tad tā būs lētāka nekā Skaistkalnē tapusī.A. Pētersona komanda sadarbojas ar zinātniekiem. Pastāvīgs konsultants ir Rīgas Tehniskās universitātes materiālu zinātnes lietpratējs Kaspars Kalniņš ar saviem studentiem. «Campo» meistari paši taisa formas sadarbībā ar Koksnes ķīmijas institūtu – tā ir lētāk nekā pirkt ārzemēs.Iekārtu kapacitāte un profesionāļu kompetence Skaistkalnē ļautu ražot 300 laivu gadā, strādājot vienā maiņā, ap 800 – divās, lēš A. Pētersons, piebilstot, ka ļoti gaida darbā kārtīgus, prasmīgus un atbildīgus meistarus.Šogad «Campo» Eiropas tirgū rādīs četrus jaunus modeļus. «Tas ir daudz,» atzīst īpašnieks, «parasti ražotājs piedāvā vienu, vasarā izmēģinot un rudenī industrijas izstādē «Paddle Expo» Nirnbergā slēdzot piegādes līgumus.» Iespējams, jau nākamziem Skaistkalnes cehā valdīs vēl lielāka rosība.   UZZIŅAILaivu ražotne SkaistkalnēDarbojas trešo gadu kā jauns biznesa virziens tūrisma braucienu rīkotājai firmai «Campo».Izgatavo standarta laivas nomai, kā arī speciālus peldlīdzekļus pēc klientu vēlmēm.Izmantotais materiāls – «twintex» – veidots no stiklšķiedras un polipropilēna diegiem.Darina izturīgas kompozītmateriāla detaļas citiem ražotājiem.Var ražot izturīgus korpusus, piemēram, bobsleja kamanas.Ražošanas iekārtas iegādātas ar ELFLA atbalstu – 100 tūkstoši eiro.Pašu ieguldījums – ap 90 tūkstoši eiro.Noieta tirgus – Latvija un citas Eiropas valstis. Pastāvīgo darbinieku skaits – pieci. Sezonas laikā tiek pieņemti palīgstrādnieki.Avots: «Campo».