BauskasDzive.lv ARHĪVS

Mūsdienīga ražotne kaimiņos

ULDIS VARNEVIČS

2013. gada 4. marts 00:00

8
Mūsdienīga ražotne kaimiņos

Apzinīgiem šoferiem, kuri nespēj nolietotās autoriepas izmest mežmalā, labs risinājums būs otrreizējā riepu pārstrāde.Tepat kaimiņos, Ozolnieku novada Salgales pagasta «Akačos», SIA «E Daugava» 28. februārī atvēra izlietoto autoriepu pārstrādes ražotni. Tas ir pagaidām vienīgais uzņēmums Latvijā, kurā izmanto pirolīzes tehnoloģiju.Pašpietiekams processPirolīze ir izmantoto riepu pārstrāde augstā temperatūrā bez skābekļa piekļuves. Smago automašīnu un traktoru riepas līdz 1,2 metru diametram tiek sakrautas īpašās retortēs, pa vidu saber plēstas vieglo auto riepas. Tad visu sāk sildīt.«Kad sasniegta 400 grādu temperatūra, apmēram pēc pusstundas sāk izdalīties gāzveidīgā frakcija,» tehnoloģijas īpatnības kuplā pulkā sanākušajiem preses pārstāvjiem un amatpersonām skaidroja Gunārs Līcis, inženieris un ražotnes projekta vadītājs. «Gāze ieplūst vairākās kolonnās. Daļa tiek kondensēta šķidrā veidā un pārsūknēta uz degvielas tvertni. Nekondensētā gāze tiek attīrīta – nonāk filtros, skruberos un ciklonos. Pēc tam pirolīzes procesā iegūtā gāze tiek kompresēta uzkrāšanas tvertnē un izmantota karsēšanas procesā. Tas ir pašpietiekams process, kurā tikai palaišanai ir nepieciešama dīzeļdegviela, lai sasniegtu vajadzīgo temperatūru.» Viņš uzsver, ka šādi neveidojas atmosfērai kaitīgie izmeši, kas rodas, riepas dedzinot.Kurināmo pirks vienmērGalvenais iegūtais produkts ir pirolīzes eļļa – tā sauktā sintētiskā nafta. Tā ir laba izejviela dažādiem rūpnieciskiem izstrādājumiem, to var izmantot par kurināmo mazuta vietā.Pāri paliek vēl divas vielas – dzelzs elementus izvelk no retortēm un sapresē, bet cieto oglekli var izmantot ļoti dažādi – dedzināt, izmantot par dabisko absorbentu naftas produktu savākšanai vai kā augsnes bagātinātāju.Uzņēmuma vadītājs Andris Uļjanovs atzina, ka par noieta tirgu pirolīzes eļļai uztraukuma nav. Tonna šī produkta tirgū būtu lētāka nekā mazuts, tātad – ja netiks atrasts cits pielietojums, to vienmēr varēs pārdot kā kurināmo.Ražotnes jauda būs līdz piecām tonnām dienā un 1500 tonnām riepu gadā. Vienā tonnā ir apmēram 20 riepu, tas nozīmē – apmēram 30 000 pārstrādātu riepu gadā. SIA «E Daugava» īpašnieks Andris Laškovs stāsta, ka uzņēmums jau ir sakrājis nolietotās riepas tuvāko piecu gadu darba periodam. Projektā ieguldīti 309 tūkstoši latu, no kuriem 35% veidoja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras finansiālais atbalsts. Plānots, ka ražotnes jaunā līnija radīs sešas jaunas darba vietas.Karsē arī koksniPirolīze Latvijā un pasaulē nav nekas jauns. G. Līcis uzsvēra, ka savulaik, pirolīzes procesā apstrādājot akmeņogles, ar gāzi nodrošināta Rīga. Mūsdienās aktuālākais šajā jomā saistīts ar biomasu – šķeldu un koku. Pasaulē notiek pētījumi, kā no biomasas iegūt degvielu automašīnu darbināšanai. Secināts, ka pagaidām galaprodukts ir pārāk dārgs.Lai arī pirolīzes process nav sarežģīts, iedzīvotājiem nav ieteicams aizrauties ar eksperimentiem. Tam vajadzīgi filtri gāzes attīrīšanai, sadalīšanai frakcijās un uzkrāšanai, jāizdomā, kur likt dzelzi un oglekli. Citādi jārēķinās ar ātru pašu veidotās iekārtas nolietošanos vai citām nelabvēlīgām sekām.Baušķenieki vieglo automašīnu riepas var nodot SIA «Vides serviss». «No SIA «Bauskas namsaimnieks» pieskatītajām mājām jau divus gadus riepas tiek savāktas centralizēti. Ja paši šoferi atved riepas uz atkritumu savākšanas vietu Biržu ielā, par to nodošanu nav jāmaksā. Nepieņemam vienīgi smago automašīnu riepas,» stāsta SIA «Vides serviss» atkritumu apsaimniekošanas nodaļas vadītājs Dzintars Kļava.  «Bauskas Dzīve» jautāVai jūs zināt, ko darīt ar nolietotām riepām?LEONS BILKEVIČS:– Tagad zinu – televīzijā redzēju reklāmu, ka nolietotās riepas var nodot otrreizējai pārstrādei. Manai mašīnai riepas vēl ir labas. Domāju, ka tās kalpos tikpat ilgi, cik automobilis, – metāllūžņu pārstrādei autiņu nodošu ar visām riepām.LIENE ŠLĒKSTE:– Nezinu, ko darīt ar nolietotām riepām. Pieļauju, ka atstāšu autoservisā. Ja vajadzēs meklēt, kur riepas nodot, droši vien došos uz SIA «Vides serviss».EDGARS BAĻČŪNS:– Riepas nododu kooperatīvā «Dzirkstele». Tur šī joma ir sakārtota, nolietotās riepas tiek nodotas tālāk.