BauskasDzive.lv ARHĪVS

Baušķeniekiem nav lemti jauni, ērti autobusi

VILNIS AUZĀNS

2013. gada 22. aprīlis 00:00

172
Baušķeniekiem nav lemti jauni, ērti autobusi

Sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte Rīgas–Bauskas maršrutā ar katru dienu pasliktinās. «Bauskas Dzīve» par to uzzina no pasažieru vēstulēm, telefona zvaniem.Biedrība «Bauskas Zonta klubs» aprīļa sākumā sāka parakstu vākšanu, prasot valsts akciju sabiedrībai «Autotransporta direkcija» (ATD) rīkoties, lai panāktu SIA «Sabiedriskais autobuss» (SA) pasažieru pārvadājumu kvalitātes radikālu uzlabošanos.Laikraksta «Bauskas Dzīve» redakcijā trešdien, 17. aprīlī, uz diskusiju bija ieradušās ATD amatpersonas: valdes loceklis Modris Jaunups, sabiedriskā transporta finanšu analīzes un audita daļas vadītāja vietniece, uzraudzības auditore Ilona Puķīte, sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītāja, maršrutu tīkla plānotāja Ināra Briksne, kā arī sabiedrisko attiecību speciāliste Sandra Maļuha.Diskusijā piedalījās SA vadītājs Vitālijs Komars, Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Feldmanis, parakstu vākšanas iniciatore, biedrības «Bauskas Zonta klubs» pārstāve Māra Bite un vēl daži baušķenieki.Augstprātīga attieksme «Bauskas Dzīve» ATD jau agrāk bija ziņojusi par problēmām Rīgas maršrutā, aicinot aktīvāk iesaistīties un uzlabot pakalpojuma kvalitāti. Šoreiz tika pavēstīts, ka savākti vairāki simti neapmierināto iedzīvotāju parakstu un kvalitātes latiņa nokritusi ārkārtīgi zemu.Direkcijas pārstāvji bija gatavi ierasties Bauskā uz konstruktīvu sarunu. Diemžēl jau sākumā amatpersonu nostājā ieskanējās augstprātība, vēlme paust savu vienīgo patiesību. M. Jaunups uzskatīja par neētisku jautājumu, kad amatpersonas, kuru pārziņā ir sabiedriskā transporta kvalitātes izvērtēšana, ir braukušas ārpus Rīgas ar pasažieru autobusu. Viņš apliecināja, ka tā dēvētajos SA mazas ietilpības autobusos ir iekāpis, apskatījis tos, kad vērtēts pretendents, taču braucis ar šo autobusu viņš neesot. Visuvarenais KolužsATD pārstāvji spītīgi turējās pie pārliecības, ka gan šī tikšanās, gan negatīvais fons, kas tiekot radīts par SA darbu, ir vēlme aizstāvēt vietējo pārvadātāju – SIA «Aips» – un tā vadītāju Uldi Kolužu. Šķita, tūlīt kāds no direkcijas pārstāvjiem pavēstīs, ka nebūšanas maršrutā ir U. Koluža inspirētas. It kā arī tie 1028 cilvēki, kas parakstījušies protesta vēstulē, ir U. Koluža radi, draugi, partijas biedri utt. Ar pūlēm nācās ATD pārliecināt, ka šī akcija un tikšanās laikraksta redakcijā nav vietējā uzņēmuma atbalsta pasākums. Tā ir konkrēta vēlme un nepieciešamība pēc tāda pakalpojuma nodrošināšanas Bauskas–Rīgas līnijā, kas braucējiem nebūtu pazemojošs, fiziski mokošs, bet atbilstu vispārpieņemtajām laba servisa normām.ATD pārstāvji aizbrauca ar pārliecību, ka iedzīvotāju iniciatīva, vācot parakstus, un cilvēku aicināšana paust viedokli ir apzināta sabiedrības mulsināšana. 1028 pasažieru parakstītā vēstule, pēc ATD ieskatiem, ir destruktīva un nekādi neveicina pakalpojuma kvalitātes uzlabošanos. Trūkst konkrētu sūdzībuGan M. Jaunups, gan I. Puķīte apgalvoja, ka situācija Bauskas marš­rutā, salīdzinot ar valsti kopumā, ir normāla. Janvārī ATD saņēmusi piecas sūdzības par SA darbu. Februārī bijušas astoņas, martā sūdzību skaits palielinājies, tās bijušas galvenokārt par mazas ietilpības autobusiem. Iecavā 27. martā no plkst. 11 līdz 15 ATD veica vērojumus, pēc tam tika apkopoti secinājumi.Amatpersonu formālo attieksmi pret saviem pienākumiem I. Puķīte apliecināja, minot, ka pēc sūdzības par mazas ietilpības autobusu sarkanā krāsā tas ticis nomainīts. V. Komars gan atzina, ka mazie sarkani autobusi nav nomainīti, bet tikai pārkrāsoti. Tā vietā, lai apliecinātu direkcijas ierēdņu vēlmi panākt labāku SA darbu un solītu kontroles pastiprināšanu, M. Jaunups aicināja iedzīvotājus vairāk sūdzēties, rak­stīt vēstules par katru konkrēto gadījumu. Tā izklausījās kā vēlme savus tiešos darba pienākumus novelt uz sabiedrības pleciem, arī uz SA šoferiem. Kāds no viņiem «Bauskas Dzīvei» atzina, cik grūts ir šis darbs, jo pirmais, kas saņem negāciju gūzmu par vecajiem, neērtajiem un mazajiem autobusiem, ir tieši autovadītājs. «Braucu kārtīgi, apkalpoju pasažierus pēc labākās sirdsapziņas, bet dienas beigās no šīm negācijām esmu tā noguris, ka ir tikai viena vēlme – pamest šo darbu. Taču citu atrast patlaban nav iespējams,» tā kāds SA šoferis. Nespēj prognozētI. Komars atzina, ka pasažieru plūsmu nav iespējams paredzēt, tādējādi dažas reizes veidojas situācija, ka braucēju ir vairāk nekā vietu autobusā. Taču tie esot ārkārtas gadījumi. M. Jaunups apliecināja, ka pārvadātājam jāseko līdzi pasažieru plūsmai un atbilstoši tās izmaiņas tendencēm jānodrošina attiecīgas ietilpības autobusi.«Bauskas Dzīve» izpētījusi, ka piektdienās, 4. aprīlī, 12. aprīlī, arī 28. martā, kas bija pēdējā darbdiena pirms Lieldienu brīvdienām, no 30 reisiem 14 veikti ar mazas ietilpības autobusiem. Šo faktu M. Jaunups neatzina par līguma prasībām neatbilstīgu. Mazie autobusi var tikt norīkoti līnijā pēc pārvadātāja ieskatiem. Tas liek domāt, ja SA, vēloties strādāt bez zaudējumiem visus 30 reisus gribētu veikt ar mazas ietilpības autobusiem, ATD nevarēs uzņēmējam pārmest līguma nosacījumu neievērošanu.Pārvadājumu kvalitātes straujās pazemināšanās dēļ iedzīvotāji arvien vairāk izmanto nelegālos pārvadātājus. Tādēļ sarūk braucēju skaits Bauskas maršrutā, un pēc kāda laika ATD būs formāls, oficiāls iemesls samazināt reisu skaitu. ATD kategoriski nepiekrita šim apgalvojumam. Vienlaikus M. Jaunups atzina, ka, trūkstot finansējumam, ATD pazemina kvalitātes prasības pārvadātājiem.Tika vaicāts par tehniskajām prasībām, kas pārvadātājam obligāti jāievēro, piemēram, vai jānodrošina divas brīvi izmantojamas izejas autobusā. V. Komars apgalvoja, ka tas tiek ievērots, lai gan mazajos autobusos, lai palielinātu to ietilpību, pretim durvīm novietots vēl viens sols. ATD pārstāvji nevēlējās atzīt prasību, lai visos autobusos kājās stāvētājiem būtu, kur pieturēties.Par nebūtisku tika atzīti iebildumi par šaurajiem soliem un mazo atstarpi starp tiem. Arī kondicionieris, normāla apsildes un ventilācijas sistēma – bez tā visa varot iztikt. Ja brauciens nav ilgāks par trim stundām, pakalpojuma kvalitātes prasības ir pārvadātāja ziņā. Tā ir viņa labā griba, ja tāda ir. Prioritāte – iespēja aizbraukt – tiek nodrošināta, un ATD savu pienākumu atzīst par izpildītu. Izvēlas lētāko M. Jaunups kārtējo reizi atkārtoja jau tik daudzkārt dzirdēto apgalvojumu, ka naudas valstī visam nepietiek. Tādēļ ATD nenoliedz, ka konkursā ir izraudzīts lētākais piedāvājums. M. Jaunups apliecināja – SA izvēlēts tādēļ, ka uzņēmums piedāvāja veikt pārvadājumus, neprasot segt zaudējumus. Tādējādi šāds piedāvājums šķitis ekonomiski izdevīgāks. Ja ir vēlme pēc lielākas ietilpības autobusiem, jāpārskata saraksts un jāpalielina intervāli starp reisiem. Tas braucējiem varētu nepatikt.Šie skaidrojumi precīzi raksturo situāciju Rīgas–Bauskas maršrutā. ATD izvēlējies lētāko variantu, pārvadātājs to solījies ievērot. Jūtot, ka finansiāli galus savilkt kopā neizdodas, kvalitatīvākie, ekspluatācijā dārgākie autobusi cits pēc cita nomainīti pret mazas ietilpības lētiem un nolietotiem autobusiem. V. Komars, šādi rīkojoties, jūtas drošs, jo ATD sarunas laikā konkrēti norādīja – servisa kvalitāte no pārvadātāja netiek prasīta.«Jūs nevarat gribēt kvalitatīvus pārvadātājus, jums jāvar nokļūt no Bauskas uz Rīgu,» to savā replikā strikti apliecināja I. Briksne. Viņa minēja Ministru kabineta noteikumus, kuros paredzēts – starppilsētu maršrutos pārvadātājam jānodrošina, ka vienreiz dienā autobusā pasažieris var pārvadāt liela izmēra bagāžu, bērnu ratiņus, velosipēdu utt. Pasažieriem ir iespēja 48 stundas iepriekš pieteikties pārvadātājam, ka viņš konkrētā dienā ar izvēlēto reisu vēlas bagāžā vest bērnu ratiņus. Pārvadātājam tas ir jānodrošina.Savu «īpatno» izpratni par pakalpojuma kvalitāti I. Briksne apliecināja, atbildot uz jautājumu, vai autobuss reisa laikā drīkst iebraukt degvielas uzpildes stacijā, lai uzpildītu degvielu. «Ja benzīns ir beidzies, tad ko jūs gribat – lai autobuss paliek uz ceļa vai tomēr šoferis iebrauc uzpildīt degvielu?» vaicāja I. Briksne. Viņai pieņemams šķita tāds autobuss, kurā šoferis aicina pasažierus nespiesties pie sānu loga, jo tas var izkrist. «Loģisks aizrādījums, jo jebkurš logs var saplīst,» tā I. Briksne. Šādas atbildes ļauj spriest gan par amatpersonu kompetenci, gan par viņu vēlmi izprast situāciju un rūpēs par pasažieriem censties risināt problēmas. Konkrēti solījumiATD pārstāvji pauda dažus konkrētus solījumus, kurus viņi apņemas īstenot sadarbībā ar pārvadātāju. «Iecavā ir problēma, to mēs esam apzinājuši, risināsim,» apliecināja M. Jaunups. Maijā tiks ieviesti daži eksperimentālie papildu reisi no Iecavas uz Rīgu. Tad pētīs pasažieru plūsmu, vērtēs šo reisu lietderību. Līdz 1. maijam SA jānodrošina autobusu saraksti, kuros redzams, kādas ietilpības transporta līdzeklis kursēs. Tiem jābūt visās pieturās. Tādējādi nevajadzētu būt situācijai, kāda tā ir pašlaik, ka mazas ietilpības autobusu izbraukšana reisā nav paredzama. Netika apspriests variants likt uzņēmējam gādāt mazas ietilpības, bet kvalitatīvus, jaunus, tīrus un ērtus autobusus.Tika solīts izpētīt iespēju samazināt pieturu skaitu, varbūt nedaudz paildzināt braucienam atvēlēto laiku, izskanēja doma izvērtēt ekspreša reisu ieviešanas iespēju. Trakā piektdienaPēc karstas 17. aprīļa diskusijas ļoti gribējās cerēt, ka pārvadātājs pievērsīs arvien vairāk uzmanības šim maršrutam. Diemžēl piektdien, 19. aprīlī, notikušais liecināja par pretējo. Rīta pusē viens lielas ietilpības autobuss salūza, līdz ar to iestājās haoss. Autobusi kavējās, viens reiss pat 15 minūtes. Kādos laikos no Bauskas projām dosies nākamie autobusi, kasē informācijas nebija.Bauskas autoostā 19. aprīļa rītā sarosījās nelegālie pārvadātāji, nākot klāt apmulsušajiem, izmisušajiem cilvēkiem un solot viņus aizvest līdz Rīgai. Divas kundzes aicināja šī raksta autoru nākt viņām līdzi un bloķēt satiksmi uz A7 pretim degvielas uzpildes stacijai «Statoil», jo šis haoss vairs neesot izturams. Pavēstot par notikušo ATD, tika saņems skaidrojums, ka visi šie fakti ir pārspīlēti, kavēšanās esot niecīga, pašu pasažieru dēļ apzinīgi tiekot radīts haoss autoostā.Raksta autoram šajā pašā die­nā plkst. 15 «palaimējās» būt Ķekavā, lai steidzami atgrieztos Bauskā. Ar regulāru kavēšanos, pat līdz 18 minūtēm, Bauskas virzienā garām pieturai aizbrauca četri mazas ietilpības autobusi, kuru vējstiklu rotāja uzraksts «Vietu nav». Bija redzams, ka tie ir pārpildīti, tātad par jebkādu braucēju drošību netika domāts. ATD pārstāve S. Maļuha žurnālistam īsziņā atsūtīja SA dispečeres telefona numuru, lai viņš varētu noskaidrot, kad no Rīgas uz Bausku būs kāds lielāks autobuss. Diemžēl amatpersona nesaprata – lai brauktu, ir vajadzīgi autobusi, nevis dispečeres telefona numurs.«Bauskas Dzīve» sazinājās ar kādu baušķenieku, kurš regulāri izmanto sabiedrisko autobusu. «Ko jūs satraucaties, tā ir ikdiena – pārpildīti, netīri, mazi autobusi, kas šad tad kavējas. Mēs pie tā esam jau pieraduši, sākam samierināties,» sacīja pasažieris. Aktīvie baušķenieki nevēlas piekrist. Jau šonedēļ tiks sagatavots iesniegums Bauskas un Iecavas pašvaldībai ar lūgumu aizstāvēt iedzīvotājus no ATD un SA pazemojumiem un necienīgās attieksmes pret novadu iedzīvotājiem. UZZIŅAISIA «Sabiedriskais autobuss» Bauskas–Rīgas maršrutā pasažierus pārvadā ar 14 autobusiem, no tiem regulāri līnijā strādā 11. Ir pieci lielas ietilpības autobusi (43 un 47 sēdvietas), pieci mazas ietilpības autobusi (29 vai 35 sēdvietas). Tehnikas vidējais vecums – desmit gadi. Vienā mazas ietilpības autobusā nav nekādu iespēju ievietot bagāžu, pārējos var pārvadāt nelielu bagāžu. Vitālijs Komars, SA valdes loceklis