BauskasDzive.lv ARHĪVS

Diennakti trasē ar bīstamiem viļņiem

ULDIS VARNEVIČS

2013. gada 31. maijs 00:00

4
Diennakti trasē ar bīstamiem viļņiem

Pirmais no sešiem ūdensmotosporta «Formula 2» pasaules čempionāta posmiem notiks 15. un 16. jūnijā Stokholmā.Sacensībās Zviedrijā startēs baušķenieks Uvis Slakteris, kurš šogad jau piedalījies citās sacīkstēs – Francijas pilsētas Ruānas diennakts braucienā 18. – 20. maijā.Austrumeiropas projekts«Ruānas pilsētas 24 stundu sacensības ar motorlaivām pa Sēnas upi ir vienas no prestižākajām un grūtākajām sacīkstēm pasaulē,» stāsta Uvja tēvs un asistents Atis Slakteris, kurš par iespēju startēt Francijā sapņojis vēl paša aktīvo sportista gaitu laikā.Šogad leģendārās sacensības svinēja 50 gadu jubileju, un A. Slaktera sapnis piepildīts īstā Austrumeiropas projektā. Pasaules «Formula 1» motorlaivu čempionāta dalībnieks Staņislavs Kurcenovskis piedāvāja savu itāliešu firmas «Baba» laivu, otrais pilots bija Polijas pārstāvis, «Formula 1» braucējs Bartolomejs Maršaleks. Viņš ieguldīja motoru no uzņēmuma «Balt Yacht».Mūsu piloti Atis un Uvis Slakteri piedāvāja zināšanas, tehniķu komandu un organizatoriskās prasmes. Palīdzēja speciālisti no Igaunijas un Sanktpēterburgas.Pirmie bez frančiem«Balt Yacht» vienība bija pirmā sacensību vēsturē, kurā neviens no sportistiem nebija francūzis. Pirmais iespaids atbraucējiem bijis graujošs. «Laika apstākļi – ļoti mainīgi, ietekmē arī paisums un bēgums. Netālu ir slūžas – ūdens līmenis var mainīties par divarpus metriem. Turpat netālu jūrā iet kuģi un baržas. Viļņi no ūdens satiksmes – milzīgi. Kad barža iet garām, sacīkšu laivām pa priekšu lēnām brauc laiva ar dzeltenām gaismām, visi rindā aiz tās. Viļņos laivas lēkā kā kazlēni,» atceras U. Slakteris.Distances garums ir 3,6 kilometri, to labākie pieveic pusotrā minūtē. Ātrums pārsniedz citās sacīkstēs redzēto – līdz pat 250 kilometriem stundā. Trase ved apkārt salai, kuru ar pārējo pilsētu savieno pieci tilti, tāpēc avārijas esot ierasta lieta. Pēc traģēdijas pirms diviem gadiem, kad motorlaiva tumsā uzskrēja policistu kuterim, no nepārtrauktām diennakts sacensībām Ruānā atteikušies. Tagad te brauc sešas stundas sestdien un pirmdien, kā arī 12 stundas svētdien.Trieciens pret «piramīdu»Sestdien, 18. maijā, pirmais trasē devās B. Maršaleks. Starts ir kopīgs visu trīs klašu laivām. Trešajā klasē cīnās laivas ar 350 zirgspēku jaudu, otrajā klasē, kur piedalījās mūsu braucēji, laivām ir 255 zirgspēku jauda, pirmajā klasē – 70 zirgspēku. B. Maršaleks kopējā burzmā necentās skriet pirmais un savu posmu pabeidza veiksmīgi.Pilotu maiņa ir īpaša – jāparakstās uz lapas un jāiepūš alkohola mērītājā. Braucējs trasē nedrīkst pavadīt vairāk par divām stundām – pēc tam apļi netiek skaitīti. Ja ūdenī uzpildes laikā iekrīt kaut pile degvielas – astoņu apļu sods.Nākamais trasē devās S. Kurce-novskis, kurš pēc vairākiem ātrākajiem apļiem pagriezienā uzdūrās uz ūdens «piramīdas», kurā satiekas viļņi no dažādiem krastiem. «Formula» apmeta kūleni.Mehāniķu brigāde bija no «Formulas 2» «Riga Powerboat» komandas. Galvenais mehāniķis – Aldis Lakovics-Lakovičs, palīgia Juris Slavītis, Henrijs Paeglis, Aivars Lenerts. Palīdzīgu roku sniedza Miervaldis Zaharčenoks, komandu vadīja Sergejs Atamanovs. Viņš spēja palīdzēt arī tad, kad upē peldošs priekšmets izsita caurumu laivas korpusā.Mazāk remontaU. Slakterim trīs reizes nācies piedzīvot situācijas, kad garām iet lielie kuģi, un katra no tām likusi nervozēt. Braucējus gaidīja vēl viena ķibele – nedaudz bija bojāts motors, tāpēc nācās braukt uzmanīgi un lēnām. Rezultātu ieskaita tikai tad, ja laiva finišē, pieveicot vismaz 40 procentus no līdera apļu skaita. Pagājušā gada čempioni «Dailly inhore passion» pieveica vairāk apļu, bet pēdējā brīdī laivu nespēja salabot un savā klasē pa-lika pēdējā, septītajā vietā. «Balt Yacht» šoreiz sestie.«Uzvar tas, kuram pēc mazāk vajadzēja remontēt laivu,» skaidro U. Slakteris. Piemēram, «Ruānas olimpiskā komanda», kura izmantoja vecāku laivu ar mazāku jaudu, veiksmīgi finišēja trešajā vietā.Ja komanda neizjuks, ir mērķis startēt arī nākamgad. Savukārt šogad «Balt Yacht» plāno piedalīties sacensību otrajā posmā – astoņu stundu braucienā Polijas pilsētā Augustovā. «Domāju, ka šoreiz mums nebija iespēju parādīt visu, ko varam. Mūsu trumpis – četri spēkos līdzīgi braucēji,» vērtē Uvis Slakteris.