BauskasDzive.lv ARHĪVS

Pētījums: Latvijā pazīstamākie alus zīmoli ir «Aldaris», «Cēsu alus» un «Bauskas alus»

2007. gada 9. novembris 14:36

2296
Pētījums: Latvijā pazīstamākie alus zīmoli ir «Aldaris», «Cēsu alus» un «Bauskas alus»

Latvijā pazīstamākais ir "Aldara" alus zīmols, otrajā vietā ierindojas "Cēsu alus", tam seko "Bauskas alus", tad "Lāčplēša", "Piebalgas", "Užavas" un "Līvu alus".Par to liecina "Data serviss" veiktā pētījuma rezultāti par pašmāju lielāko alus darītāju zīmolu atpazīstamību. Kā aģentūru LETA informēja pētījuma autori, pētījumā "Zīmolu kāpnes" rezultāti liecina, ka Latvijas alus zīmolu tirgus ir tik saspringts un starpība starp konkurentiem ir tik maza, ka jebkura komunikācijas aktivitāte var nozīmīgi mainīt esošā tirgus pozīcijas. Iegūtie pētījuma rezultāti liecina, ka lielai daļai Latvijas patērētāju alus izvēlē daudz svarīgāki ir emocionāli, nevis racionāli faktori. "Data serviss" mārketinga konsultants Andris Avotiņš skaidro, ka šajā ziņā īpaši izceļas "Aldaris", kura produkciju patērētāji daudz biežāk izvēlas tieši emocionālu faktoru vadīti. "Tas nozīmē, ka pat neieguldot lielas summas zīmola komunikācijā, var sasniegt labus pārdošanas rezultātus. Šajā gadījumā tas ir arī veiksmīgs vēsturiskā potenciāla izmantojuma piemērs, taču tā noteikti nebūs mūžīgi, jo starpība starp "Aldara" un "Cēsu alus", tāpat starp "Cēsu alus", "Bauskas" un "Lāčplēša" alus zīmolu atpazīstamību ir tik maza, ka agrāk vai vēlāk tirgus pozīciju noturēšanai ar atmiņām par veciem laikiem varētu būt par maz," saka Avotiņš. Šī iemesla dēļ arī ne tik lielajām alus darītavām ar laiku savas kompānijas un produkcijas zīmoliem būs jāsniedz arvien lielāks mārketinga atbalsts. "Mūsdienās tikai ar vēstures potenciālu izdzīvot ir grūti. Šodienas blīvajā tirgū, kad ir tik daudz jaunu iespēju, tradīciju kritērijs, ja tas netiek līdzi laika diktētajām prasībām, noteikti nebūs galvenais, kāpēc pirkt to vai citu produktu. Arī vēsture ir jāmāk iesaiņot mūsdienīgā iesaiņojumā," uzskata arī "Eksodus" integrēto komunikāciju projektu direktore Inga Skuja. Pētījuma rezultāti liecina arī par to, ka 30% aptaujāto respondentu attieksme pret konkrētiem alus darītājiem nemaz nav izveidojusies vai vērtējama kā vienaldzīga. Tas nozīmē, ka lielai daļai alus cienītāju daudz svarīgāks ir pats produkts, nevis tā izcelsme, ražotājs vai zīmols. Komunikāciju speciālisti iesaka šos cilvēkus uzlūkot arī kā nepagūto auditorijas daļu. Kādreizējais "Līvu alus" īpašnieks Andris Griģis uzskata, ka tieši šī cilvēku kategorija no veikala plaukta ņemot pirmo, kas pagadās pa rokai, skaidri parāda savu attieksmi pret sevi un savu veselību. Vērtējot Latvijas pašreizējo alusdarītavu zīmolus, reklāmas aģentūras "Taivas Ogilvy" radošais direktors Jānis Grīviņš atzīst, ka galvenie alus zīmolu turētāji aktīvi meklē un lielākoties jau ir atraduši zīmola komunikācijas stratēģijas. Pozitīvi vērtējams ir arī tas, ka tās nav palikušas tikai uz papīra, bet redzamas arī reālajā dzīvē. Tāpēc alus nozare Latvijā ir viena no retajām, kur bez liekas piepūles arī ierindas iedzīvotājs var pazīt galvenos tirgus spēlētājus. "Data serviss" pētījumu "Zīmolu kāpnes" veic jau otro gadu. Pētījumā kopskaitā tiek vērtēti 200 zīmoli, kas sadalīti sekojošās kategorijās - pārtikas, nepārtikas preces un auto, sadzīves pakalpojumi, tirdzniecības centri, veikalu tīkli, krieviski un latviski rakstošie mediji. Savos desmit darbības gados kompānija "Data serviss" ir kļuvusi par vienu no lielākajiem pētījumu centriem Latvijā.