BauskasDzive.lv ARHĪVS

Prognozē Latvijā ražota alus sadārdzinājumu

2008. gada 29. aprīlis 11:10

611
Prognozē Latvijā ražota alus sadārdzinājumu

Latvijas alus darītāji atzīst vai pieļauj, ka maijā, sākoties jaunajai sezonai ,vietējais alus sadārdzināsies. Tomēr tirgotāji uzsver, ka vismaz pagaidām Latvijas alus savas pozīcijas tirgus nezaudē, ziņo portāls «Delfi».Alus darītāji uzsver, ka cenu sadārdzinājumu rada energoresursu, gāzes, darbaspēku, apiņu un iesala sadārdzinājums. Tomēr a/s "Aldaris" pārstāvis Ilmārs Jargāns sarunā ar portālu "Delfi" atzīmē, ka izmaksu pieaugumu nedrīkst pilnībā ierēķināt cenā. Tāpēc ir nepieciešams ražošanu padarīt efektīvāku, ieviešot, piemēram, jaunas tehnoloģijas."Mēs cenas centīsimies necelt," teica Jargāns. "Mēs uzskatām, ka cenas ir sasniegušas optimumu, jo tad daļa pircēju var izvēlēties citu [importa alu] [...] Ja arī celsim, tad minimāli," pauda Jargāns. Tiesa, vēlāk a/s "Aldaris" pārstāvis atzina: "Kaut ko var nākties celt, bet tas var būt atšķirīgi dažādām šķirnēm," sacīja Jargāns. Viņš uzsvēra, ka, paceļot vietēja alus cenas, pieaugs importa alus īpatsvars, tāpēc daudz kas ir atkarīgs no lielveikalu apsvērumiem. "Līvu alus" finansiste Anita Pulka piekrīt, ka izmaksas liks paaugstināt cenas. "Visi cenas cels maijā, kad pieaug pieprasījums," viņa saka, akcentējot miestiņa sezonalitāti. Viņa gan nezina par cik alus cenas varētu augt, jo to noteiks lielo tirgus spēlētāju - "Aldara" un "Cēsu alus" - darbība. Viņa lēsa, ka paaugstinājums varētu būt ne lielāks par 10%, taču arī tas nebūs pietiekami, lai uzņēmums strādātu ar pelņu. Tādā gadījumā cenu pieaugumam vajadzētu būt ap 20%. Savukārt "Bauskas alus" ražošanas direktors Jānis Kalniņš uzsver, ka izejvielu sadārdzinājums neizbēgami liks jau maijā palielināt cenas - "Bauskas alus" stikla pudelē turpmāk maksās ap 80 santīmiem. Viņš norādīja, ka jau pērn alus patēriņš samazinājās par 5% - 6%, salīdzinājumā ar 2006. gadu. "Mūsu uzdevums ir izdzīvot. Runa ir par eksistenci," norāda Kalniņš. Pēc viņa vārdiem, situāciju vēl vairāk pasliktina iedzīvotāju pirktspējas kritums un fakts, ka alus nav pirmās nepieciešamības prece. SIA "Maxima Latvija" pārstāvis Ivars Andiņš portālam "Delfi" atzina, ka vairākas alus darītavas apliecinājušas, ka līdz ar maiju, sākoties sezonai, alus cenas pieaugs. Tendence cenām palielināties aizsākās jau gada sākumā. Andiņš norāda, ka dažādām šķirnēm cenas ir pieaugušas par 3% - 18%. Uzņēmuma pārstāvis atzīst, ka tām importa alus šķirnēm, kam zīmols ir mazpazīstams, cenas brīžiem ir identiskas vietējam alum, kamēr starptautiski pazīstamu alus zīmolu cenas vēl joprojām ir augstākas. Tomēr viņš akcentē, ka Latvijas patērētāji saglabā uzticību vietējam alum tā kvalitātes un ieraduma dēļ. Attiecība alus cenu apgrozījuma ziņā - 82% - 18% pēdējā gada laikā nav mainījies. Tāpēc arī "Maxima Latvija" ir izdevīgi tirgot Latvijas alu, jo pircēji tam ir saglabājuši uzticību. Andiņš gan atgādina, ka arī pircēju uzticībai ir robežas, kuras ražotājiem vajadzētu apzināties - lai neatkārtotos līdzīga situācijas, kāda izveidojās piena tirgū.