Valstij jāpalīdz degvielas tirgotājiem
Degvielas cenu kāpumam Latvijā ir tie paši iemesli, kas citās valstīs. Saistība ar pasaules vienoto naftas tirgu kā degvielas un citu ķīmisko produktu izejvielu, tāpat ar faktoriem, ko rada neierobežotas globālas finanšu plūsmas.Brīvā tirgus apstākļos degvielas cenu nosaka pieprasījuma un piedāvājuma attiecības. Ja degvielas pieprasījums aug un to nevar nodrošināt kopējā tirgū piedāvātais (saražotais) degvielas daudzums, degviela tiek realizēta tiem, kas maksā vairāk. Notiek nepārtraukta cīņa par energoresursiem. Degvielas cena tirgū kāpj un vienlaicīgi, starp tirgus apgādes nodrošinātājiem notiek konkurence, jo nav pieļaujami pārtraukumi piegādē, vai, ja pārtraukumi rodas, tiem ir ļoti nepatīkamas ekonomiskas un sociālas sekas. Kādi ir iemesli tam, ka pretēji iepriekšējo gadu situācijai, kad tuvojoties vasaras periodam dīzeļdegvielas cena kritās, šogad cena kāpj un jau par 7-9 santīmiem pārsniedz benzīna viena litra cenu? Vispārējam naftas produktu cenu kāpumam, kas nu jau ar nelieliem pārtraukumiem notiek vairākus mēnešus, iemesls ir naftas cenas pieaugums gada laikā pasaules tirgū gandrīz divas reizes. Iepriekšējo gadu laikā visā pasaulē kopumā ievērojami ir audzis pieprasījums pēc dīzeļdegvielas, ko izmanto kā motordegvielu, kā arī siltumapgādē. Tomēr neizpētīta un vēl nenovērtētā, bet būtiska ietekme uz degvielas cenu kāpumu ir ekonomiskajai situācijai pasaules lielo valstu nekustamo īpašumu tirgu sabrukumam un no tā radušās negatīvai situācijai ar finansu ieguldījumu un akciju fondiem. Šie negatīvie procesi rada nosacījumus, kad pasaules lielie finansu resursu turētāji savus līdzekļus iegulda vienā no patreiz nedaudzajām drošajām nozarēm, kāda ir naftas nozare. Naftas resursi ir pieprasīti, tos pērk un pārpērk, notiek spekulatīvi darījumi. Bet ar katru reizi cena pieaug. Visas šīs garās naftas un degvielas aprites ķēdes galā ir degvielas tirgotājs Latvijā, kurš var nopirkt degvielu par to cenu, par kādu tā tiek piedāvāta tirgū, kas ir cieši saistīts ar pasaules tirgus procesiem. Degvielas tirgotājs Latvijā no vienas puses ir spiests piemēroties tiem apstākļiem, ko diktē pasaules tirgus, bet no otras puses rēķināties ar patērētāja pirktspēju, tirgus tradīcijām, kā arī būt lojāliem pret saviem pastāvīgajiem klientiem, pastāvošās konkurences apstākļos. Ja naftas un naftas produktu cenu kāpums pasaules tirgū turpināsies, degvielas tirgotājiem vairs nebūs nekādas iespējas, kaut visminimālākajā veidā amortizēt šo kāpumu uz sava rēķina. Tad valsts institūcijām būtu jāsāk daudz aktīvāk risināt tos jautājumus, kurus komersanti vairākkārtīgi ir ierosinājuši un kas mazinātu komersantu administratīvo slogu un ar normatīviem uzliktos izdevumus.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»