BauskasDzive.lv ARHĪVS

Netīrīto ceļu dēļ cieš kā uzņēmēji, tā arī autobusu pasažieri

Kaspars Kalējs

2022. gada 4. janvāris 00:00

1
Netīrīto ceļu dēļ cieš kā uzņēmēji, tā arī autobusu pasažieri

Apledojums uz brauktuvēm liedz izpildīt vairākus sabiedriskā transporta reisus

Atkušņa un vēlāk izveidojušā apledojuma dēļ vairāki Latvijas autoceļi transportlīdzekļiem bijuši nepieejami – automašīnas brauc lēnām, bet sabiedriskais transports «cīnās» ar ledu.

«Bauskas Dzīve» saņēma informāciju no SIA «Arbora», kas četru kilometru attālumā no Bauskas nesagaida strādājošo darbā, jo pirmdien sabiedriskais autobuss nevarēja turpināt ceļu.

Ziema nav attaisnojums nedarīt
SIA «Arbora» pārstāvis Mārcis Rācenājs atklāja, ka automašīnas pa ceļu Bauska–Linde brauc lēni, taču ar sabiedrisko autobusu nav iespējams tikt uz darbu, jo tas vispār neizpilda reisu.

«Mums ir 72 darbinieki, bet 27 pirmdien neieradās darbā, jo viņiem nebija tādu iespēju. Par ko mēs maksājam nodokļus, ja nevar nokaisīt un notīrīt ceļu? Šī brauktuve savieno bijušo novadu centrus, ir jāmaina ceļu uzturēšanas klase, jo transportlīdzekļi šeit brauc diezgan bieži. Kad pēdējo reizi šeit ir skaitītas automašīnas?» pauž M. Rācenājs. «Nevaru iedomāties situāciju, kad, piemēram, «Latvijas Valsts meži» pie mums neatbrauc, jo viņiem ir noslēgts līgums. Viņi domā, kā arī šajā laikā atbraukt. Es taču arī nevaru iedomāties nebraukt uz darbu, jo man, redz, pagalms nav notīrīts. Mums ir jābrauc lēnāk, jāpielāgojas laikapstākļiem, un to ieteiktu darīt arī pasažieru pārvadātājam.»

Pašlaik, kā atklāja Mārcis Rācenājs, uzņēmumam visas kravas ienāk un no uzņēmuma arī tiek aiztransportētas. «Šoferi ved līdzi smiltis, ar ko paši nokaisa, kad vajag, brauc lēnāk, visi rēķinās ar ceļu stāvokli. Arī pašvaldībai vajadzētu iesaistīties šajā situācijā, nevis teikt, ka tas nav viņu kompetencē. Viņi iedzīvotājiem ir vistuvāk, ir jārūpējas par iedzīvotāju labklājību un pakalpojumu pieejamību. Gribas, lai beidzot šai ceļu sāgai ir kāds atrisinājums,» laikrakstam «Bauskas Dzīve» sacīja Mārcis Rācenājs.

Valsts līmeņa problēma
A/s «Nordeka» pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Edvards Valdmanis atklāja, ka šoferi vieni paši nepieņem lēmumu neizpildīt reisu. «Par ceļu stāvokli šoferis informē dispečeru, kas pēc tam runā ar uzņēmuma vadību vai «Latvijas Autoceļu uzturētāju». Pašlaik gan šāda veida sadarbība bijusi veiksmīga. Iepriekš bijuši pāris gadījumu, kad autobuss reisu nav izpildījis un griezies riņķī,» informē E. Valdmanis. «Pirmdien bijuši desmit zvani no šoferiem par apgrūtinošiem ceļu apstākļiem. Braucot uz Vecumniekiem, autobuss ieslīdēja grāvī. Pārējie lēni kustējās. Vēl kādam autobusam bija grūti tikt kalnā, tāpēc reiss izpildīts daļēji.» Vēlāk gan «Bauskas Dzīve» noskaidroja, ka autobuss uz Vecumniekiem nav ieslīdējis grāvī, bet pasažieri nav uzņemti jau Bauskas autoostā, jo «ceļš nebija nokaisīts».

Uzņēmuma pārstāvis sacīja, ka problēma ar autoceļu uzturēšanu nav viena reģiona ietvaros risināma, tā ir valsts nozīmes problēma. «Visos reģionos ir šādas problēmas, iepriekš mūsu uzņēmumam bija saistība ar lauku reģioniem. Esmu par valsts budžeta veidošanu ceļu apstrādei ilgtermiņā. Ja situāciju risina tikai šim gadam, nākamajā gadā ir tās pašas problēmas. Šoferi šos posmus Bauskas novadā ir braukuši bieži. Stūrējam arī pa tādiem ceļiem, kur ceļu kaisītāji netiek sūtīti,» teic Edvards Valdmanis.

Kā izeju šai ziemas situācijai viņš min lēnāku braukšanu un ilgāku reisu izpildi. «Autobusi kavējas, Bauskas pusē to jūt mazāk, posmā Bauska–Rīga tas ir izteiktāk jūtams, jo Rīgā sniega dēļ ir lēnāka satiksme un veidojas sastrēgumi. Ņemot vērā loģistikas nianses, nav jēgas sūtīt rezerves šoferus Rīgā, saņemam daudz zvanu no pasažieriem par kavētiem maršrutiem. Bijušas arī 50 minūšu kavēšanās no Rīgas līdz Ķekavai. Ja var pabraukt, tad to darām lēnāk. Decembra sākumā reisā no Bauskas uz Jēkabpili autobuss no pieturas Bārbelē nevarēja izbraukt, jo ceļš bija ļoti slidens. Saucām tehnisko dienestu, autobusam bija bojājumi,» atklāja E. Valdmanis.

Neizpildīti vairāki reisi

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone atklāja, ka saskaņā ar pārvadātāja sniegto informāciju 2. janvārī maršrutā Bauska–Stelpe–Vecumnieki viens reiss tika izpildīts daļēji (autobuss brauca līdz Vecumnieku pagriezienam) un viens reiss netika izpildīts. 3. janvārī maršrutā Bauska–Misa–Vecumnieki netika izpildīts viens reiss, bet maršrutos Bauska–Iecava–Misa–Vecumnieki, Bauska–Stelpe–Vecumnieki, Bauska–Pilsrundāle–Bērstele–Viesturi–Pilsrundāle, Bauska–Brunava–Mežgaļu sko-la, Bauska–Emburga–Rīga, Baus-ka–Priedītes, Bauska–Jaunsaule–Skaistkalne, Bauska–Rundāle–Svitene–Bauska un Bauska–Bardžūni–Budberga–Bauska vairāki reisi izpildīti tikai daļēji.

Var radīt draudus cilvēku dzīvībai, veselībai vai drošībai
«Iemesls, kādēļ reisi netika izpildīti vai tika nodrošināti tikai daļēji, ir saistīts ar ceļu apledojumu. Papildus informējam, ka viens no šiem reisiem netika nodrošināts, jo slidenā ceļa dēļ autobuss iekļuva ceļu satiksmes negadījumā,» sacīja Zane Plone. «Saskaņā ar līguma nosacījumiem, kas noslēgts starp Autotransporta direkciju un pārvadātāju, pārvadātājam jāinformē, ja notikusi ārkārtas situācija, sniedzot sabiedriskā transporta pakalpojumus, kā rezultātā reiss netiek pabeigts, tā izpilde ir traucēta u. tml. Tāpat pārvadātājam jāinformē par gadījumiem, kuru dēļ reisa izpilde varētu kavēties. Saskaņā ar līguma nosacījumiem ārkārtas situācija ir tad, ja radušies īslaicīgi apstākļi, ko pārvadātājs nevar ietekmēt un kas var radīt draudus cilvēku dzīvībai, veselībai vai drošībai, bojājumus īpašumam, apkārtējās vides piesārņojumu, ko speciālie un glābšanas dienesti nespēj kontrolēt u. tml., tādēļ ir nepieciešams pārtraukt līgumā minēto saistību pilnīgu vai daļēju izpildi.»

Kā informē Zane Plone, pirmdien tika saņemta arī cita informācija no citiem pārvadātājiem par neizbraucamiem ceļiem, kā rezultātā netiek izpildīti vai daļēji izpildīti reisi.

«Autotransporta direkcija regulāri vēršas pie atbildīgajām institūcijām ar lūgumu uzlabot braukšanas apstākļus kādā ceļa posmā, un ceļa uzturētājs iespēju robežās to arī dara. Tomēr operatīvo informāciju par apgrūtinošiem braukšanas apstākļiem kādā ceļa posmā sniedz tieši pārvadātāji, un šajā ziemā braukšanas apstākļi var mainīties arī vienas dienas laikā,» saka Zane Plone.

Slīdamība mazināta visas trīs dienas janvārī

«Latvijas autoceļu uzturētāja» pārstāve Daiga Rauba «Bauskas Dzīvei» atklāja, ka vakar agri no rīta autoceļu uzturēšanas darbus veica VAS «Latvijas autoceļu uzturētājs» 162 ziemas tehnikas vienības. «Ziemas sezonā autoceļu stāvokli diennakts režīmā monitorē ziemas dienesta dežuranti, kuri seko līdzi to atbilstībai uzturēšanas prasībām (sniegs, apledojums), un uzsāk organizēt nepieciešamos darbus. Informācija par autoceļu faktisko stāvokli tiek iegūta no vairāk nekā 50 meteostacijām, kas izvietotas uz Latvijas galvenajiem autoceļiem, mobilo sensoru datiem, saņemot informāciju no ceļu lietotājiem, dienestiem, aplikācijas «Waze», kā arī veicot tiešos novērojumus. Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti, vadoties pēc normatīviem, kuros ir noteiktas uzturēšanas prasības autoceļiem posmiem ar  A, B, C, D un E uzturēšanas klasēm (A ir augstākā klase),» informē D. Rauba.

Viņa min, ka valsts autoceļu tīkla pārvaldītāja VSIA «Latvijas Valsts ceļi» reģionālā nodaļa var dot uzdevumu VAS «Latvijas autoceļu uzturētājs» veikt ziemas uzturēšanas darbus uz C klases ceļiem arī citos posmos. Daiga Rauba piebilst, ka autoceļam P88 Bauska – Linde posmā 0.0-28.36 km noteikta C uzturēšanas klase un bīstamākajos autoceļa posmos tika veikti slīdamības mazināšanas darbi, šogad tos veica gan 1., gan 2., gan arī 3. janvārī.

«Aicinām autovadītājus ņemt vērā, ka brauktuves var būt slidenas arī pēc uzturēšanas darbu veikšanas. Šādos apstākļos veiktajiem darbiem ir īslaicīgs efekts, jo uz piebrauktās sniega kārtas izveidotās rievas ātri kūst, kā arī uzkaisītais materiāls ar lietus un izkusušā ledus ūdeni var tikt noskalots,» saka D. Rauba.