Autobusi slideno ceļu dēļ nesasniedz galapunktu
Atkusnis grantsceļus daudzviet mūspusē pārvērtis par bezmaksas «slidotavām». Bez īpašām ķēdēm un radžu riepām tie kļūst neizbraucami. Ceļu uzturētāji skaidro, ka greiderēšana un smilšu kaisīšana daudz nelīdz.
«Zemesceļi ir vājprātīgā «spogulī», ar slidām būtu ātrāk un ērtāk pārvietoties. Pāris auto redzēju, noslīdējušus ceļmalā, bet ļoti veiksmīgi – līdz grāvim nav tikuši. Braucot pat nelielā ātrumā, automašīna sāk sānslīdi, bez radzēm pārvietoties praktiski nav iespējams,» par piedzīvoto uz Bauskas novada grantētajiem ceļiem stāsta autovadītājs Kārlis. «Bauskas Dzīve» par «spoguļvirsmu» uz brauktuves ceturtdien pārliecinājās uz Jaunsaules pārbūvētās brauktuves. Izdevās fiksēt, kā vairāki autovadītāji grieza stūri riņķī un neriskēja ar savu veselību un dzelzs rumaku.
Slidenie ceļi galvassāpes sagādājuši arī sabiedriskā transporta vadītājiem. Daudzviet maršruta autobusi galamērķi nav sasnieguši. «Trešdien, 15. decembrī, autobuss neaizbrauca līdz Strēlniekiem, tika vien līdz Mežotnei, šajā pašā dienā galapunktā nenonāca arī autobuss uz Tunkūniem, varēja nokļūt vien līdz Jātniekiem, maršrutā Ozolaine–Brukna spēkrats ticis līdz Ozolainei, neiedomājami slidens esot bijis. Problēmas fiksētas arī piepilsētas maršrutos, piemēram, iestidzis autobuss uz Priedītēm. Ceļu uzturētājiem ziņots, bet no rītiem situācija arvien sarežģīta, bez galvassāpēm vien centrālā šoseja A7,» stāsta a/s «Nordeka» dispečere Inga Rudēviča. Viņa piebilst, ka ceturtdien, 16. decembrī, situācija uzlabojusies, sabiedriskais transports visur sasniedzis galamērķi, ziņots par bīstamu slīdamību pagriezienā uz Zālīti, tāpat grūti bijis tikt līdz pieturai Strēlniekos.
VAS «Latvijas Autoceļu uzturētājs» pārstāve Sigita Paula atklāja, ka 2021. gadā stājušies spēkā jauni Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka prasības ceļu uzturēšanai, tajā skaitā – ziemas uzturēšanai.
Valsts autoceļiem ir noteiktas dažādās uzturēšanas klases (A, B, C, D, E)un tiek uzturēti, lai atbilstu noteiktajām prasībām. Līdz ar to autoceļu brauktuves stāvoklis starp dažādām uzturēšanas klasēm var būtiski atšķirties. Kā arī viena ceļa dažādiem posmiem var būt dažādas uzturēšanas klases.
Uzturēšanas klasi nosaka, balstoties uz satiksmes intensitāti - jo lielāka transportlīdzekļu intensitāte, jo attiecīgi augstāka uzturēšanas klase. Ziemas ceļu uzturēšanas darbi tiek veikti, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteiktos termiņus, attiecīgā autoceļa uzturēšanas klases prasībām.
S. Paula norādīja, ka visiem valsts galvenajiem autoceļiem ir A – augstākā uzturēšanas klase. «Jārēķinās, ka šajā ziemas sezonā ir samazinājies reģionālo un vietējo autoceļu ar A uzturēšanas klasi kopgarums. Valsts reģionālajos un pat vietējos autoceļos, kuros iepriekš tika nodrošināta augstāka uzturēšanas klase, šajā ziemas sezonā tā būs zemāka – atbilstoši jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem,» teic S. Paula.
Ziemas ikdienas uzturēšanas darbi tiek veikti saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. Tajos ir noteiktas izpildes prasības darbu veikšanai un pieļaujamies sniega biezums uz brauktuves, ņemot vērā noteikto autoceļa uzturēšanas klasi. Piemēram, uz A uzturēšanas klases autoceļiem snigšanas laikā uz brauktuves sniegs var būt 6 cm biezumā un atsevišķās vietās sniega sanesumi līdz pat 12 cm. Savukārt, B uzturēšanas klases autoceļiem snigšanas laikā uz brauktuves sniegs var būt 8 cm biezumā un atsevišķās vietās sniega sanesumi līdz pat 16 cm. Snigšanas laikā sniega sega uz ceļiem var veidoties atkārtoti. Pēc snigšanas beigām valsts galvenie autoceļi no sniega ir jānotīra trīs stundu laikā, savukārt uz mazāk noslogotiem ceļiem šiem darbiem tiek dots laiks līdz pat 24 stundām.
Savukārt autoceļu brauktuves apstrāde ar pretslīdes materiāliem uz A uzturēšanas klases autoceļiem jāveic 3 stundu laikā, B- 8 stundu un C, D, E uzturēšanas klasei netiek normēts. Izpildes laiku skaita no brīža, kad tiek konstatēts apledojums. Jāņem vērā, ka brauktuve var būt slidena arī pēc tam, kad veikti slīdamības samazināšanas darbi.
S. Paula skaidro, ka autoceļš V1020 Likverteni–Jaunsaule–Skaistkalne 0. km – 29. km ir iekļauts satiksmei bīstamo posmu sarakstā, līdz ar to brauktuves apstrāde ar pretslīdes materiāliem tiek veikta, tiklīdz konstatē apledojumu, paš-laik darbi veikti katru dienu. Autoceļam noteikta C uzturēšanas klase. Šāda klase noteikta arī valsts autoceļiem V1019 Jaunsaule–Ozolaine–Bērznieki 0. km – 10. km un 10. km – 21. km, V1035 Bauska–Mežotne–Bērzu skola 0. km – 18. km, V1022 Bauska–Brunava–Paņemūne–Lietuvas robeža 0. km – 29. km. Pēc normatīviem brauktuves apstrāde ar pretslīdes materiāliem netiek normēta.
«Pagājušajā un šajā nedēļā bija atkala, un tā var izveidot sarežģītus braukšanas apstākļus uz valsts vietējiem autoceļiem ar zemāku uzturēšanas klasi, kurus ziemā uztur ar piebrauktu sniega kārtu, tie var būt slideni. Šādos laika apstākļos slīdamības samazināšanas darbi nav tik efektīvi, jo izveidotās rievas brauktuvē izkūst un lietus smilti noskalo nost,» skaidro S. Paula. Viņa uzsvēra, ka valsts autoceļi regulāri tiek apsekoti.
«Aicinām autovadītājus ievērot drošas braukšanas pamatprincipus – jāizvairās no straujas manevrēšanas, jāizvēlas ceļa un laika apstākļiem atbilstošs braukšanas ātrums,» teic LAU pārstāve.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»