BauskasDzive.lv ARHĪVS

«Nereklamēju to, ko neizprotu»

Kaspars Kalējs

2021. gada 3. decembris 00:00

17
«Nereklamēju to, ko neizprotu»

Podkāstā «ViedDoma» – influenceru pienākumi un karjera

Nodibinājuma «ViedDoma» veidotā podkāsta ar nosaukumu, kāds ir arī nodibinājuma nosaukums, otrajā sērijā diskusija ar digitālā satura veidotājām jeb influencerēm Santu Bušu un Elīzu Kupču par pienākumiem, atbildību un karjeru.
KASPARS KALĒJS

Podkāstu var klausīties platformā «Spotify» un redzēt «ViedDomas» «YouTube» platformā, kā arī videosērijas atrodamas sadaļā «Podkāsts «ViedDoma»» «Bauskas Dzīves» portālā. Turpinot diskusiju par pirmajā podkāsta sērijā runāto – sociālo tīklu attīstīšana, influenceri atklāj, kā viņi ar savu personību attīsta sociālo tīklu kontus.

Ar reklāmām – atbildīgi

Runājot par reklāmu veidošanu un sadarbību ar uzņēmumiem, Santa Buša saka tā: «Reklāma ir veids, kā satura veidotājs var nopelnīt, veicot uzņēmējdarbību. Ļoti svarīgi izvērtēt, kādas reklāmas auditorijai ir svarīgas un vērtīgas.» Santa Buša izmanto sociālo tīklu platformu «YouTube» un «Instagram», bet Elīza Kupča nesen sākusi attīstīt platformu «TikTok» un «Instagram».

«Man pirmās reklāmas piedāvāja «YouTube» platformai. Pavisam nesen publicēju videoklipu, kur reklamēju putekļsūcēju robotu. «YouTube» platforma vairāk iederas tur, kur iespējams rādīt savu ikdienu. «Instagram» platformā tomēr prasa vairāk reklāmu. Man pirmā reklāma bija tad, kad mācījos vidusskolā. Atsūtīja apģērbu, man vajadzēja to uzvilkt un nofilmēt, bet pašreiz daudz uzņēmumu attīsta savu influenceru mārketingu. Ārzemju kompānijas šo bija «atkodušas» jau agrāk,» atklāja S. Buša.

Viņu turpina Elīza Kupča: «Tā kā vairāk strādāju ar «TikTok» auditoriju, tad reklāmas piedāvā tur, bet ne mazāk piedāvā «Instagram». Pirmā reklāma man bija aptuveni pirms gada, vajadzēja nofilmēt videoklipu aplikācijas testēšanai. Nopelnīju 80 eiro, un man kā skolniecei tas nepavisam nav maz.»

Uz jautājumu, vai influencerēm ir piedāvātas dīvainas reklāmas, kas pat neiederētos viņu piedāvātajā saturā, Elīza Kupča atbild noraidoši: «Manā saturā ir viss, ko es daru savā dzīvē. Ja man tas noder un ir svarīgi, tad es to reklamēju. Saprotu, ka es esmu cilvēks, uz kuru daudzi skatās, bet es nevaru būt atbildīga par to, kā cilvēki ietekmējas no manis.»

Santa Buša atklāja, ka viņai ir piedāvātas dažādas uztura, tievēšanas tabletes. «Protams, ka es nevaru to reklamēt, jo man pārsvarā seko jaunas meitenes. Turklāt par šiem uztura papildinātājiem neko nezinu, neorientējos šajās lietās,» teic S. Buša, «daudz kas ir atkarīgs no pašas kompānijas, uzņēmuma atbildības. Svarīgs aspekts ir, vai kompānijas vērtības sakrīt ar digitālā satura veidotāja vērtībām.»

Abas satura veidotājas secina – lai influenceris nezaudētu savu auditoriju un reputāciju, viņam reklāmas veidošanā ir svarīga uzņēmuma reputācija. «Svarīgi, lai reklāma iederas saturā. Man piedāvāja reklamēt automašīnu līzingu. Ikdienā braucu ar automašīnu, bet līzingus es neizprotu, tāpēc nevaru to reklamēt,» saka S. Buša.

Vajag īstumu

«Iemesls, kāpēc es daudziem cilvēkiem kā satura patērētāja esmu atsekojusi, ir dezinformācijas izplatīšana,» saka Santa Buša. «Man nepatīk, ka noliek kameru un tēlo. Ir patīkami, ka cilvēks, kurš rāda savu personību, demonstrē, ko viņš dara no rītiem, ar ko ceļas, ko dara pirms gulētiešanas. Cilvēks ir īsts,» piebilst Elīza Kupča, «man patīk redzēt emocijas un izjūtas. Dažreiz ir iespējams sajust otra enerģiju. Reklāmas šeit nebūs noteicošais faktors.»

Santa Buša ilgi sev uzdevusi jautājumu: «Kas ir mans saturs?» «Vienam tas ir dzīvesstils, citiem – kosmētika. Man nekad īsti nav padevusies tāda viena lieta, ko es varētu izpaust. Pašlaik mans saturs ir ikdienišķs, jo tas ir, ko es pašlaik pati skatos, jo mani tas nomierina,» atklāj S. Buša. Elīzai bija citādāk. «Man bija 15 gadu, māsa man piedāvāja veidot saturu «YouTube». Es pafilmēju, bet man nepatika. Tad atradu citu platformu, kas vēlāk pārveidojās par «TikTok», izveidoju diezgan stulbu videoklipu un nākamajā rītā pamodos ar vairākiem tūkstošiem skatījumu. Tad sapratu, ka veidošu saturu ar savām domām, savu ikdienu,» saka Elīza Kupča.

Praktiski padomi
Elīza Kupča, publicējot saturu internetā, aicina domāt par to, ko sakām. «Labāk ir dažreiz paturēt mēli aiz zobiem. Ja cilvēkam nav spēcīga mentālā veselība, labāk internetā sevi neizrādīt. Sākumā domāju, ko es darīšu, visi mani sauc par resno, tāpēc, ja neesi pārliecināts, vai varēsi to izturēt, labāk nevajag. Nezinu, kāpēc sabiedrībā ir pieņemts, ja cilvēks ir internetā, tad sabiedrība var runāt, ko grib, un tas ir normāli, jo esi internetā,» teic E. Kupča.

Santa Buša salīdzina sava satura komentārus ar medijos atrodamajiem. «Tad, kad atrodu, piemēram, «Delfos» vai «TVNET» komentārus, tad saprotu, ka mana satura komentāri uz tā fona ir nekas,» saka S. Buša, «ja domā par satura veidošanu, pamēģini! Kad es sāku, satura publicēšana nebija stilīga. Ja nebūtu sākusi to darīt, noteikti to nožēlotu. Esi tu pats un veido to, kas pašam patīk!»
«Ir jāatceras tas, ka mēs katrs šajā pasaulē esam ar savu uzdevumu. Ir influenceri, kas apgalvo, ka viņiem nav talanta. Mīļā sirds, kā tev var nebūt talanta, ja tev jau ir tik daudz sekotāju?! Cilvēku uzrunāšana ir talants. Tas drīzāk ir vairāk jākopj!» mudina Elīza Kupča.