BauskasDzive.lv ARHĪVS

Bauskas muzejā mākslinieces Neonillas Medvedevas darbu izstāde skatāma līdz 16.janvārim

Aina Ušča

2021. gada 1. decembris 13:12

505
Bauskas muzejā mākslinieces Neonillas Medvedevas darbu izstāde skatāma līdz 16.janvārim

Mākslinieces rīdzinieces Neonillas Medvedevas personālizstādi «Daba, cilvēki, mašīnas» Bauskas muzejā atvēra 16. oktobrī, diemžēl drīz to pārtrauca mājsēdes laiks. Tomēr tās eksponēšana ir pagarināta līdz 16.janvārim, tādējādi interesenti var doties to aplūkot.

Raksta autore jaunās mākslinieces darbus pirmo reizi ievērojusi, kad viņa bija Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) studente. Tas notika Saldus Svētā Pētera un Pāvila katoļu baznīcas celtniecības un iekārtošanas periodā. Priesteris Andrejs Mediņš, kurš kalpoja Saldus draudzē, jau iepriekš bija stāstījis par neparastu meiteni, kura nedēļas nogalēs no Rīgas atbrauc uz Lēnu mācītājmuižu, lai pilnīgā vienatnē diezgan skarbos apstākļos vairākas dienas gleznotu un zīmētu.

Katoļu garīdznieks A. Mediņš allaž ap sevi pulcina jaunus, vēl nepazīstamus māksliniekus. To var uzskatīt arī par nejaušību, kad Saldus jaunā dievnama interjera iekārtošanu viņš uzticēja LMA Tēlniecības nodaļas studentam Sandim Aispuram. Viņš bija Neonillas Medvedevas studiju biedrs. Akadēmijas mācību darbu skatē Sandis nofotografēja Neonillas gleznu «Krusta ceļš» un parādīja Andrejam Mediņam.

Priesteris uzreiz piezvanīja autorei un piedāvāja uzgleznot Saldus katoļu baznīcas kripta trīsdaļīgu altārgleznu Bizantijas glezniecības stilā. Savukārt Neonillas glezna «Krusta ceļš» tika eksponēta baznīcas priekštelpā kā ieejas akcents. Bet Sandis Aispurs jaunajā baznīcā izveidoja ļoti izteiksmīgu bareljefu «Krusta ceļš». Pēc vairākiem gadiem viņš īstenoja grandiozu vides projektu – 12 apustuļu figūras Bruknas jaunā, ekumeniskā dievnama piekalnē, kā arī Jaņa Rozentāla gleznas «No baznīcas» telpisku versiju Saldū.

Personālizstādes darbos Bauskas muzejā sakrālo sižetu nav, bet laiku pa laikam Neonilla tiem pievēršas. Trīs gadus viņa piedalījās Eiropas Savienības un baznīcas fondu projektā, kopā ar citiem māksliniekiem atjaunojot Jelgavas Svētā Simeona un Annas pareizticīgo baznīcas kupola un sienu gleznojumus. Vēl šī gada februāra spelgonī Neonilla cītīgi turpināja darbu. Pašlaik dievnama krāšņo interjeru var novērtēt visi.

Neonillas gleznas ir dzidras kā gaiss. Šķiet, ka audekla virsmai pieskāries eņģeļa spārns. Autore gan to neuzskata par neredzamās dimensijas atspulgu: «Manās gleznās galvenā tēma ir gaisma, atspulgi. Tās ir nopietnas pētniecības studijas, kā ieraudzīt, paturēt un fiksēt gaistošus mirkļus. Visus darbus gleznoju tikai dabā. Tas nozīmē, ka ar krāsu lielo kasti un molbertu eju pilsētu ielās, braucu uz ciemiem, pļavām. Arī padomju laika masīvais zilais traktors ir iedvesmojošs, lai attīstītu savus eksperimentus glezniecībā. Nemeklēju ideālo ainavu, bet cenšos uzgleznot gaismas mirkļus, kas pamanāmi tikai noteiktā brīdī gluži necilās vietās. Reizēm darbos mēģinu apvienot klasisko, pareizo principu ar kādu  ačgārnību. Mani aizrauj tādas spēles, ko skatītāji varbūt nepamana.»

Neonilla Medvedeva bijusi plenēra «Bauskas vasara» dalībniece. Piedalīties vasaras plenēros Neonillai šķiet tikpat dabiski kā elpot. Zināms, ka izbraukumi saistīti ar neērtībām un diskomfortu. Taču ne Neonillai. Viņa atklāj, ka šovasar piedalījusies gleznotāju plenērā Kandavā, Viļakā, Krāslavā un Jūrkalnē. Neonillai ļoti īpašs ir plenērs Cēsīs.