BauskasDzive.lv ARHĪVS

KOMENTĀRI: Kur likt nolietotās auto riepas?

www.bauskasdzive.lv

2021. gada 30. oktobris 09:44

516
KOMENTĀRI: Kur likt nolietotās auto riepas?

Uzkrāto veco riepu svars ir mērāms tonnās, un cīņa ar riepu krātuvēm mežos un noliktavās ir karsta prioritāte. «Bauskas Dzīve» vaicāja ekspertiem, kāda ir situācija un kas tiek darīts nolietoto riepu apsaimniekošanā Bauskā un Latvijā.

Nelikt pie konteineriem!
ZANE ZAUERE, SIA «Vides serviss» atkritumu apsaimniekošanas nodaļas loģistikas speciāliste skaidro:
– Riepu nodošanas akcijas uzņēmums «Vides serviss» parasti rīko pavasarī un rudenī līdz ar riepu maiņu. Šonedēļ līdz sestdienai iedzīvotāji var nodot četras vieglās automašīnas riepas par samazinātu cenu – eiro par riepu. Parasti ikdienā ārpus akcijas – 2,35 eiro ar PVN. Pēc tam riepas tiek nodotas uzņēmumam «R Recycling».
Iedzīvotāji pirmajās divās akcijas dienās aktīvi veda riepas – divās dienās nodotas 60. Pārsvarā ieradās vīrieši, daudzi gaida tieši akcijas. Citi bija neapmierināti, ka var nodot tikai četras riepas, sākot no piektās, jāmaksā 2,35 eiro. Citkārt pat izskan draudi, ka izmetīs grāvī...
Ir prātīgi izvēlēties akcijas laiku, tad ir lētāk. Ja kāds neapzinīgs šoferis savas vecās riepas novieto, piemēram, daudzdzīvokļu nama sadzīves atkritumu konteineru laukumā, tad par viena nobrauktajām riepām nākas maksāt pilnu maksu visiem mājas iedzīvotājiem.
Aicinu vēl šodien, 30. oktobrī, līdz pulksten 12 braukt un nodot nolietotās riepas, nekrāt tās garāžās vai šķūnīšos!


Daži eiro aptuveni reizi desmit gados
Komentē ULDIS SKREBS, uzņēmuma «R Recycling» direktors:
– Nolietotu riepu savākšanā sadarbojamies ar visiem – gan juridiskām, gan privātpersonām. Vienkāršāk iedzīvotājiem gan ir nodot atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumam, kurš pēc tam riepas nogādā pie mums. Uzņēmumam ir B kategorijas atļauja piesārņojošai darbībai, riepu pārstrādei. Gadā savācam piecus sešus tūkstošus tonnu riepu. Mēs sadarbojamies ar cementa rūpnīcu «SWENK Latvija» Brocēnos, kas riepas izmanto enerģijas ieguvei, lai radītu cementu. Ir arī otrs ceļš – vedam pārstrādei uz Eiropas valstīm – Poliju, Vāciju, Dāniju. Latvijā nepietiek riepu pārstrādes jaudas.
No pārstrādātām riepām bieži taisa gumijas granulas, ko izmanto bērnu rotaļu laukumu amortizācijai. Nolietotās riepas ir, kur likt, tās nav pašiem jāglabā vai, vēl ļaunāk, jāpiesārņo vide, kurā paši dzīvojam, jo riepas ir naftas produkts. Par visu var vienoties telefoniski, ja, piemēram, garāžu kooperatīvam ir daudz riepu, var organizēt transportu un palīgus, kas aizved riepas.
Jāmaina domāšana – par sadzīves atkritumu izvešanu taču maksājam, kāpēc lai būtu citādāk ar riepām? Arī tās nolietojas, kļūstot par atkritumiem. Vai tie daži eiro pēc aptuveni desmit gadu riepu lietošanas ir ļoti daudz?!


Nesakārtots valstiskais regulējums
TĪNA LŪSE, Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas vadītāja, komentē:
–Nolietotās riepas ir jāpārstrādā, un populārākais veids, kā tās pārstrādāt, ir gatavot no riepām gumijas granulas, kuras, piemēram, var izmantot ceļu būvē. Gumijas granulas ceļiem uzlabo ilgtspēju, ceļš tad ir noturīgāks pret temperatūras svārstībām. Granulas vēl var pārstrādāt gumijas paklājos, ko izmanto sporta infrastruktūrā, bērnu laukumos, ietvēs. Valstij šis ir jāstimulē un jārāda piemērs, jāveicina otrreizēja materiāla izmantošana. Kopā ar Rīgas Tehnisko universitāti realizējām projektu, kurā riepu gumiju iestrādājām bitumenā. No valsts puses pietrūkst vienota pieeja un mērķis, kā šo riepu gumiju izmantot ceļiem. Pētījumi notiek privāti un valstij nav vienotas politikas, kā veicināt nolietoto riepu pārstrādi.
Ja skatās no pircēja viedokļa, atkal «akmens jāmet valsts lauciņā», jo, lai riepas nodotu pārstrādei, uzņēmējam ir jāmaksā dabas resursu nodoklis vai jāslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju. No valsts puses trūkst regulējuma par to, ja pircējs pērk pie tirgotāja riepas, pircējs bez maksas var tās nodot, kad tās ir nolietotas, jo tirgotājs jau ir samaksājis un iekļāvis riepu cenā pārstrādi. Kādēļ pircējam par to jāmaksā vēlreiz?