Ērti iedzīvotājiem, izaicinājums pārvadātājam

Maršrutu tīklā «Bauska» vairāk nekā mēnesi brauc akciju sabiedrības «Nordeka» pasažieru autobusi
«Bauskas Dzīve» pēta akciju sabiedrības (a/s) «Nordeka» sabiedrisko pārvadājumu veikumu lotē «Bauska» kopš 1. augusta, esošās problēmas un risinājumus.
Maršrutu tīkla daļā «Bauska» 1. augustā stājās spēkā jaunais desmit gadu līgums ar a/s «Nordeka». Šajā lotē plānotais autobusu nobraukums gada laikā ir 3,4 miljoni kilometru, bet maršrutu skaits – 46.
Elektroautobusi un komfortabls salonu aprīkojums
Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone atklāja, ka visi autobusi, ar kuriem tiek nodrošināti sabiedriskā transporta pakalpojumi lotē «Bauska», ir aprīkoti ar ventilācijas un apkures iekārtām, lai transportlīdzekļa salonā nodrošinātu gaisa temperatūru robežās no +16 0C līdz +24 0C atbilstoši sezonai. Autobusu salonā informācija par gaidāmajām maršruta pieturām tiek paziņota audio un vizuālā formātā; sēdvietas ir aprīkotas ar drošības jostu, individuālo apgaismojumu un ventilāciju; ir pieejami bezskaidras naudas norēķini un bezmaksas «wi-fi».
Autobusos ir uzstādīta elektroniskā kontroles ierīce (GPS) un videonovērošana, kas fiksē biļešu tirdzniecības zonu; 73% autobusu ir pielāgoti personu ar ierobežotām spējām pārvadāšanai, un tajos paredzēta vieta personai ratiņkrēslā; pasažieru sēdvietas ir numurētas, cipari ir taktili un kontrastē ar pamatni; 38% autobusu ir aprīkoti ar velosipēdu turētāju u. c. «Tāpat desmit procenti transportlīdzekļu, kas kursē šajā lotē, būs bezizmešu,» informē Z. Plone.
Kā «Bauskas Dzīve» noskaidroja akciju sabiedrībā «Nordeka», jaunie elektroautobusi kursē sešos autobusu maršrutos: Bauska–Janeikas; Bauska–Pāce; Bauska–Punclavas–Viesturi; Bauska–Code–Strēlnieki–Bērzu skola–Mežotne–Bauska; Bauska–Pilsrundāle–Svitene–Mazbērstele–Bauska, kā arī posmā Bauska–Ādžūni.
Meklē šoferus
Uzņēmuma «Nordeka» pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Edvards Valdmanis «Bauskas Dzīvei» atklāja, ka pagaidām ir pro-blēmas ar jauno darba kolektīvu. «Tas ir jauns, ir jāiepazīstas ar tiem šoferiem, kas līdz šim pie mums nav strādājuši. Lauku sabiedriskā transporta līnijas mums ir jauna specifika, taču tehnika iztur. Izaicinājums bija apritē ieviest vidējā izmēra un elektroklases autobusu, bet šie transportlīdzekļi sevi ir attaisnojuši. Tagad lielākā problēma ir atrast trūkstošos šoferus. Pašlaik Bauskas lotē izlīdzamies ar autobusu vadītāju komandējumiem uz Bausku no Rīgas. Vēl vajadzīgi kādi padsmit darbinieki, kas vēlas būt šoferi. Ja atnāktu strādāt kaut desmit cilvēki, par to jau priecātos,» atklāja «Nordeka» pārstāvis.
Vēl uzņēmumam neizpildītais «mājas darbs» ir abonementu biļešu ieviešana. «Esam procesu gandrīz pabeiguši un drīz laidīsim to apritē. Autobusu vadītāji ir apmierināti ar algu, jo atalgojuma modelis ir mainīts, algas kļuvušas lielākas. Līdz šim no šoferiem ne-esam saņēmuši nevienu pretenziju vai atlūgumu,» apliecina E. Valdmanis.
Autobusu vadītājs Juris Dubinskis šo darbu strādā jau no 1977. gada. «Bauskas Dzīvei» viņš apstiprina «Nordekas» vadības pārstāvja teikto, ka pretenziju neesot, viņš komentē: «Man šeit patīk, esmu strādājis vairākos uzņēmumos, tostarp vadījis autobusus uzņēmumos Bauskā. Salīdzinot ar iepriekšējo uzņēmumu, kur strādāju SIA «Hansabuss Latvia», alga par tām pašām stundām, ko nostrādāju tur, tagad ir teju divreiz lielāka, turklāt šoferiem autobuss vairs nav pašiem ne jātīra, ne jāremontē. Esmu apmierināts gan ar uzņēmumu, gan autobusu. Tagad par nostrādātajām stundām saņemu aptuveni 800 eiro «uz rokas», braucu lauku maršrutus. Situācija ir tāda, ka vairāki šoferi ir saņēmuši kompensācijas no iepriekšējā pārvadātāja uzņēmuma un tagad atpūšas.»
Skolēni aizpilda autobusu
«Bauskas Dzīve» saņēmusi kādas Mežotnes pagasta Garozas ciema iedzīvotājas jautājumu par to, ka rudens periodā, kad skolēni dodas uz skolu, ar vidējā izmēra autobusiem nav iespējams doties ne līdz Bauskai, ne pagasta centram, jo autobuss ļoti bieži ir pārpildīts un pieturās nevar uzņemt braucējus.
Edvards Valdmanis atklāja, ka vēstules par šo tēmu uzņēmums ir saņēmis arī no Bauskas novada pašvaldības. «Problēma ir radusies, ka, sagatavojot piedāvājumu, mums bija Autotransporta direkcijas sarūpētā statistika, ko saņemtu jebkurš komersants, kas brauktu mūsu vietā. Šim autobusu maršruta posmam esam atraduši risinājumu – «Nordekas» Bauskas filiālei iedoti daži lielāka izmēra autobusi, kas brauks pa šo maršrutu. Pasažieru statistika mainījās līdz ar skolas sākumu – braucēju kļuva vairāk. Izkristalizējās problēmas un tās risinājums. Ar pagājušo nedēļu tā ir atrisināta.»
Aicina papildināt kursēšanas laiku
«Bauskas Dzīve» izmantoja sabiedrisko autobusu braucienā uz Bērziem Īslīces pagastā, ceļā skaidroja pasažieru viedokli par jaunumiem publiskā transporta nodrošināšanā.
Pasažiere Maija atklāja, ka jaunie vidējā izmēra autobusi ir ļoti ērti. «Pagājušajā gadā braucu ar autobusu no 1970. gadiem, logi bija netīri, krēsli – neērti,» teic Maija. Viņu papildina Bērzu ciema iedzīvotājs Igors Poļakovs: «Regulāri izmantoju sabiedriskā transporta pakalpojumus. Tagad tehnikas parks ir kļuvis daudz labāks, iepriekšējais pārvadātājs atstāja logus netīrus, autobusi nebija labā stāvoklī. Tagad ir ērti un jūtams komforts. Gribētos, lai autobusu līnijā uz Ādžūniem pēdējais autobuss izbrauktu no Bauskas nevis 17.15, bet vēlāk – būtu labi, ja kāds autobuss brauktu plkst. 20. Kopumā esmu apmierināts.» Igors atklāja, ka ar personisko mašīnu gan ir ātrāk un ērtāk, bet autobusu kvalitāte arvien vairāk attīstās un lētāk arī.
Nijole Krope dzīvo Īslīces pagasta Pastališķos. «Jaunie autobusi mani apmierina, priecājos, ka vispār vēl kāds ved uz šo tālo Īslīces pagasta galu. Dīvaini ir tas, ka, lai es no Pastališķiem no rīta nokļūtu Bauskā, man ir pirms septiņiem rītā jābrauc uz Pāci Gailīšu pagastā, tad tikai astoņos es ierodos Bauskā. Pakaļ maizītei uz Bausku braucu desmitos. Uz Ādžūniem ceļš ir labs, jaunieši brauc ar auto, skolēnus ved pašvaldība, mēs sadzīvojam ar autobusu kursēšanas laiku, kāds ir,» teic N. Krope.
Tehniskais brauciens uz Ādžūniem
Veidojot publikāciju par jauno pārvadātāju mūsu maršrutu tīklā, «Bauskas Dzīve» saņēma Īslīces pagasta Bērzu ciema iedzīvotājas ziņu par, viņasprāt, nesaprotamo autobusu maršrutu sarak-stu posmā Bauska–Ādžūni: «No rīta autobuss brauc uz Ādžūniem, bet tas neuzņem pasažierus. Saprotu, ka šajā posmā ir maz braucēju, taču komersantam kaut eiro ir vairāk nekā nekas. Autobuss uzņem pasažierus tikai no Ādžūniem uz Bausku.»
«Nordeka» pārstāvis Edvards Valdmanis atklāja, ka savulaik ir bijis arī rīta reiss uz Ādžūniem, bet Autotransporta direkcija līdz ar jauno līgumu no 1. augusta ir grozījusi arī autobusu kustības sarakstus. «Direkcija noņēma tos reisus, kur bija niecīga pasažieru plūsma. Tā ir pārvadātāja loģistika, mums tas ir tehniskais brauciens, lai tiktu līdz sākumpunkta pieturai. Iespējams, šo reisu atjaunos. Zinām, ka Bauska–Ādžūni nav vienīgais šāds posms, kur ir tehniskie nobraukumi. Katra reisa izveide ir pasūtītāja atjaunots rīkojums. Tagad esam iekļāvuši cenā tehnisko braucienu tiem pasažieriem, kas pēc tam brauc atpakaļ uz Bausku. Ja reiss uz Ādžūniem tiks atjaunots, marš-rutā tiks veikts pārrēķins. Vēlos pateikties autobusu vadītājiem par viņu mobilitāti, dispečeru dienestam, Bauskas filiālei. Lai arī ir šoferu trūkums, līnijas ir «nosegtas» ar nebūtiskiem slēgumiem, kas tehnisku iemeslu dēļ nav izpildījušās. Paldies pasažieriem, kas mums uzticas,» saka a/s «Nordeka» pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs E. Valdmanis.
Nav piemērots neviens līgumsods
Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāve Zane Plone atklāja, ka no 2021. gada 1. augusta, stājoties spēkā jaunajiem līgumiem ar pārvadātājiem, tika veiktas izmaiņas aptuveni 100 autobusu maršrutos Pierīgā, Kurzemē, Latgalē un Zemgalē. «Tādējādi no 1. augusta tika veikti uzlabojumi ne tikai sabiedriskā transporta kvalitātē, nodrošinot pasažieru pārvadājumus ar jauniem un aprīkotiem autobusiem, bet tika pārskatīts arī maršrutu tīkls, tai skaitā vairs neiekļaujot tehniskos reisus kopējā maršrutu tīklā. Ņemot vērā, ka tehniskā reisa mērķis ir nogādāt autobusu maršruta sākumpunktā no autoparka stāvvietas, par tā veikšanu netiek aprēķināta pakalpojuma maksa. Turklāt tehniskos reisus pasažieri tikpat kā vispār neizmantoja. Reiss, kas Bauskā tika sākts plkst. 6.50 un tika izpildīts līdz Ādžūniem, bija tehniskais reiss, tādēļ no 1. augusta pasažieru pārvadājumi tajā vairs netiek nodrošināti,» informē ATD pārstāve, «maršrutu tīkla daļā «Bauska» no 1. augusta tika veiktas izmaiņas 12 maršrutos, tai skaitā tika slēgti kopumā septiņi tehniskie reisi. Lai veiktu izmaiņas kādā maršrutā/ reisā, katrs gadījums tiek izvērtēts atsevišķi.»
Autotransporta direkcija sadarbību ar a/s «Nordeka», kas nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīkla daļā «Bauska», vērtē pozitīvi: «Kopš 1. augusta līdz šim pārvadātājam nav piemērots neviens līgumsods par šīs maršrutu tīkla daļas apkalpošanu. Direkcija norādītajā laika periodā ir saņēmusi trīs sūdzības no iedzīvotājiem: pirmā sūdzība bija par to, ka pasažieris netika uzņemts maršruta Rīga–Bauska autobusā, jo bija sasniegts maksimālais pasažieru skaits, ko saskaņā ar valdības lēmumu drīkst uzņemt vienā sabiedriskajā transportlīdzeklī; otra sūdzība bija par to, ka vecāka gadagājuma pasažieriem ir grūti iekāpt atsevišķos autobusos, kas kursē Bauskas lotē, jo autobusa pakāpiens atrodoties pārāk augstu, bet pārvadātājs situāciju ir atrisinājis; trešā sūdzība bija par to, ka autobusa vadītājam nebija pietiekami daudz maiņas naudas, lai izdotu atlikumu par iegādāto biļeti.»
UZZIŅAI
A/s «Nordeka» finanšu rādītāji 2020. gadā
Apgrozījums – 12 656 936 eiro;
peļņa pēc nodokļiem – 91 770 eiro;
darbinieku skaits – 301;
samaksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis – 716,93 tūkst. eiro;
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas – 1 416 740 eiro.
Patiesais labuma guvējs – Juris Savickis.
Avots: «Lursoft» un VID.
«Bauskas Dzīve» jautā:
Vai izmantojat sabiedriskā transporta pakalpojumus? Kā vērtējat to kvalitāti?
Irēna Kaimiņa, pašnodarbinātā:
– Izmantoju reti, jo ir savs personiskais autotransports.
Agnese Drēgne, auklīte:
– Braucu ar sabiedrisko autobusu uz Rīgu un atpakaļ. Man patīk, ir ērti.
Aldis Kalns, zemnieks:
– Izmantoju automašīnu, nebraucu ar sabiedrisko autobusu.
Irēna Novorenska, pensionāre:
– Nav sanācis braukt ar sabiedrisko transportu.
Agnese Bērziņa, studente:
– Man ir savs personiskais transportlīdzeklis, tāpēc satiksmes autobusus neizmantoju.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»