Krīzē pieaug lūpu krāsu tirdzniecība

Kosmētikas nozarē Bauskā strādājošā SIA «Gusto» pēdējo gadu dēvē par «mīļo kovidu»
Vai valstij jāpalīdz tikai tiem uzņēmumiem, kam ir problēmas? Tiekoties ar kosmētikas nozares pārstāvjiem un SIA «Gusto» līdzīpašnieci Bauskā, ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs atzina, ka jāveicina arī augošu nozaru attīstība.
Jānis Vitenbergs 16. septembrī vizītē apmeklēja vairākus kosmētikas uzņēmumus, tai skaitā SIA «Gusto» Bauskā. Kopā ar viņu ieradās vairāki Ekonomikas ministrijas darbinieki un Latvijas Kosmētikas ražotāju asociācijas (LaKRA) valdes priekšsēdētāja Ieva Plaude-Rēlingere.
«Mīļais «Covid»»
No vienas puses – kosmētikas uzņēmumiem pašlaik Latvijā klājas labi. ««Covids» mums ir mīļš – interneta veikalu pārvērta kārtīgā veikalā. Jebkurā krīzē lūpu krāsas pārdošanas apgrozījums pieaug. Tas ir veids, kā sievietes rūpējas par savu labsajūtu. Mums lūpu krāsas nav, bet nozare tā pati. Priecīgi esam par sadarbību ar «Omnivu» – kurjers vienmēr ieskries, pajautās, vai kaut kas nav jāved. Ir bijis vedums līdz pat
200 paciņām dienā,» stāsta uzņēmuma līdzīpašniece Līga Elmane. Viņa akcentē, ka šovasar bijuši vairāki jauni produkti, kas izraisījuši īstu apgrozījuma sprādzienu. Viens no tiem – eļļa skaistam un zeltainam iedegumam, vēl arī emulsija ķermeņa ādai «Diamond Glove», kas rada multifunkcionālu mirdzumu.
«Latvijā pašlaik ir pieci lieli kosmētikas ražotāji un apmēram divdesmit mazie. Viņi visi rada darba vietas, veido ekonomikas pamatu, ļauj naudai palikt Latvijā un reizē darbojas ar ļoti lielu eksporta potenciālu – 80 procentu no Latvijā saražotās kosmētikas eksportē,» stāsta I. Plaude-Rēlingere. Tiesa, «Gusto» nav tajā skaitā – mūsu novada uzņēmējs vēl aizvien strādā Latvijas tirgū, bet ir uzņēmēji, kas eksportē pat
95 procentus produkcijas.
«Kosmētikas ražošana ir jauna nozare, kas sevi identificējusi pēdējo desmit gadu laikā. Līdz tam izteikti visi runāja tikai par «Dzintaru». Toties tagad tieši mazajiem uzņēmējiem ir lielākais izaugsmes potenciāls. Arī līdz šim veicās labi – tie uzņēmumi, ar kuriem LaKRA sāka sadarbību 2016. gadā, tagad jau ir divkāršojuši apgrozījumu,» vērtē I. Plaude-Rēlingere.
Mērķis – eksports
Ekonomikas ministrs atzina, ka situāciju apmēram saprot – veiksmes stāsta kosmētikas nozarē pašlaik esot vairāk, bet reizē jāskatās, ar ko var palīdzēt.
Vērtējot potenciālās problēmas, L. Elmane atzina, ka tā pašlaik ir loģistika, – izejvielas iepērk ārzemēs, bet atvešana reizēm mēdz kavēties. «Paredzam paplašināt ražošanu. Nepieciešama lielāka atpazīstamība. Plānos ir pildāmās un marķējamās iekārtas iegāde,» stāsta uzņēmēja.
Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Raimonds Aleksejenko vērtēja, ka nepieciešamo finansējumu attīstībai var rast valsts atbalsta fondos, kas paredzēti ražošanas digitalizācijai. Tur var iegūt finansējumu arī klientu pārvaldības un uzskaites programmām.
Sarunā ar I. Plaudi-Rēlingeri ekonomikas ministrs uzskaitīja arī dažādu cita veida atbalstu. Beigās vienojās, ka diskusijas ar kosmētikas nozari var notikt elektroniskā formātā, bez speciālu konferenču sasaukšanas. LaKRA pārstāve uzsvēra, ka nozarei nepieciešama lielāka reklāma ārzemju tirgos, iespēja piedalīties lielās starptautiskās izstādēs.
L. Elmane atzīst, ka valsts atbalsts uzņēmējdarbībai ir ļoti noderīgs – pašas savulaik sāka darbību kā Gailīšu pagasta biznesa inkubatora dalībnieces, un tas bijis ļoti noderīgi un efektīvi. Tikmēr I. Plaude-Rēlingere norāda, ka būs vien jādomā par darbību ārzemju tirgū: ««Gusto» nekur nespruks no eksporta. Gribēs paplašināties – nāksies vien «iet» uz ārzemēm.»
Vizītes laikā ministrs un pavadoņi skatīja arī telpu, kur notiek konkrētais ražošanas process. Ar produktu tapšanas gaitu iepazīstināja Lelde Meškauska. Viņa pastāstīja, ka vienīgais produkts, ko iepērk Latvijā, ir smiltsērkšķu eļļa, kas reizē ir dārga izejviela. «Mīļākais no produktiem, ko mēs ražojam, ir «IlangIlang» sejas serums. Tur ir piecas augstvērtīgas eļļas, kur ir viss, kas nepieciešams sievietes sejas ādai,» paskaidro
L. Meškauska.
Ģimenes uzņēmums
Andra Katkeviča un Līga Elmane SIA «Gusto» nodibināja 2010. gadā. Vaļasprieks un aizraušanās pārvērtās uzņēmumā, kas savā ziņā ir ģimenes uzņēmums. «Andra ir mana brāļa sieva, savukārt brāļa Jāņa Katkeviča uzņēmums «Drukā Bauskā» gatavo etiķetes mūsu uzņēmumam. Viņš no mums iedvesmojās un sāka savu uzņēmējdarbību,» stāsta L. Elmane.
Uzņēmuma darbības apjoms pieauga pamazām, līdz 2019. gadā pieņēma lēmumu nodarboties tikai ar uzņēmējdarbību. «2018. gadā apgrozījums bija 35 tūkstoši eiro, un jau 2019. gadā – 107 tūkstoši eiro. Abas ar Andru aizgājām prom no valsts darba, un tas, ka pilnu laiku veltījām uzņēmumam, ļāva gūt lielākus ienākumus,» pauž L. Elmane. 2020. gadā apgrozījums bija 112 tūkstoši, šogad, visdrīzāk, būs vēl vairāk. Uzņēmumā pašlaik strādā pieci darbinieki.
«Mums nekad nav bijis neviens kredīts. Varbūt esam bailīgas un piesardzīgas, bet tādas esam,» teic L. Elmane. Uzņēmumā pašlaik ražo apmēram 50 produktu veidus. Pamazām izdevies izplesties, un tagad «Gusto» produkciju var iegādāties 56 veikalos vai tirdzniecības vietās Latvijā – veikalu tīklā «Latvijas pērles», «Rimi klēts» veikalos un citos.
Tikšanās dalībnieki, tai skaitā arī Ieva Plaude-Rēlingere, novērtēja kā izcilu SIA «Gusto» jauno dizaina līniju. Izrādās, ka ar dizainu strādā Līgas Elmanes meita Elza Pallo, kas arī vada uzņēmuma sociālo tīklu lapas. Jaunajai dizainerei ir 26 gadi un vidējā izglītība. Nodarbojas ar fotografēšanu, un apgūtās prasmes izmantotas dizaina radīšanā. «Apguvu pašmācības ceļā, darot, mēģinot, vēlreiz mēģinot. Dizainam jābūt vienkāršam, askētiskam, lai ir skaidrs viss par produktu, lai nav lieku jautājumu. Radīju arī jauno logo, kas ir līdzīgs vecajam, bet askētiskāks un vienkāršāks,» stāsta E. Pallo.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»