BauskasDzive.lv ARHĪVS

Braukt tā, lai dzīvotu pats un ļautu citiem

Sandra Giptere-Ivanova

2021. gada 17. septembris 00:00

22
Braukt tā, lai dzīvotu pats un ļautu citiem

««ROADPOl» drošības dienas» norisinās no 16. līdz 22. septembrim

No vakardienas, 16. septembra, nedēļas garumā – līdz 22. septembrim – Eiropas Savienības dalībvalstīs, tostarp Latvijā, norisinās Eiropas ceļu policijas tīkla («ROADPOL») organizētā akcija ««ROADPOL» drošības dienas».

Akcijas galvenais vēstījums ir: «Paliec dzīvs – izglāb dzīvības!». Tās mērķis ir kopīgiem spēkiem panākt, lai šajā laikā uz Eiropas ceļiem nebūtu neviena ceļu satiksmes negadījuma ar bojāgājušiem un smagi ievainotiem cilvēkiem, informē Līna Kaļķe, Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste.

Kas vainīgs – alkohols vai stirna?
Valsts policijas (VP) Zemgales reģiona pārvaldes (ZRP) Bauskas iecirknī pirmajā akcijas dienā, 16. septembrī, reidā devās viena ekipāža, bet «tā ir tikai pirmā diena, darbs pastiprināsies brīvdienās», informē iecirknī. Arī «Bauskas Dzīve» jau no pulksten 7 vairāk nekā trīs stundas sekoja VP ZRP Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas jaunāko inspektoru Ata Bukas un Endija Simanoviča darbam.

Pašā sākumā jau jāsteidzas uz Dobeles–Bauskas ceļa 69,3. kilometru, kur grāvī atrodas automašīna. Kad piebraucam, tiešām «Volkswagen Sharan» ir nobraucis no ceļa, turklāt nolaužot ceļa signālstabiņu. No automobiļa izkāpj Bauskas novada iedzīvotājs ar iesirmiem matiem, kas manāmi streipuļo... Uz «Bauskas Dzīves» jautājumu, kā tā sanācis, viņš atbild, ka «stirna izskrējusi». Kur tieši? Kur stabiņš. Tiesa gan, kā novēroja žurnālisti, tieši tajā pusē tikšanu uz ceļa ierobežo žogs. Pēc laika policisti šoferim fiksē 2,83 promiļu alkohola reibumu.

Likumsargi apskata ceļu satiksmes negadījuma vietu, fotografē to un automobili, kuram nedaudz atsista krāsa, arī šoferis nav cietis, no savas joslas nostūrējot no ceļa zālē. Līdz kokiem, par laimi, nav ticis. Policisti darbojas ar mērriteni, kā arī ņem rokās lineālu un zīmē ceļu satiksmes negadījuma shēmu. Ar roku tiek uzrakstīts protokols par alkohola lietošanu, kā arī tas, kad un kur jāierodas uz notikuma izvērtēšanu. Tad tas viss tiek reģistrēts APAS sistēmā, nosūtīts personai uz e-pastu.

Kā izrādās, kungs braucis ar dēla mašīnu. Viņam jāsazvana kādi pazīstamie, kas var savākt automobili. Tas nebūt tik ātri nevedas, jo vispirms jāatrod telefons... Kad tas rokā, tad arī uzreiz neatrodas, kas agrajā darbdienas rītā steigtos palīgā. Ja neviena nebūs, tad automobilis tikšot evakuēts uz Rīgu, izmaksas par to un stāvvietu gulsies uz šoferi.

Par šādu pārkāpumu autovadītājam uz pieciem gadiem nāksies šķirties no apliecības, kā arī pienāksies sods no 240 līdz 400 soda vienībām (viena vienība – 5 eiro).

Pēc krietna laika ierodas radiniece ar autovadītājas apliecību, kurai pret parakstu tiek izsniegta automašīna. Tiesa gan, atslēgas kungs žvingulī nezin kur licis. Radiniece zināja teikt, ka vīrietis strādājis pie dēla celtniecībā, dzēris regulāri, arī pašlaik, visticamāk, braucis pēc kolēģiem, lai pēc tam kopā dotos uz darbu Rīgā.

Darbi ceļu satiksmes negadījuma formēšanā nav ātri, lai arī šoreiz nav cietušo, tomēr tas viss prasīja vairāk nekā pusotru stundu, smagākos gadījumos nopietnie fiksēšanas darbi ritot pat trīs četras stundas.

«Steiga» pilsētā

Pēc šiem laikietilpīgajiem darbiem dodamies uz Bausku, kur Elejas ielā kāds «Citroen Jumpy» vadītājs atļauto 50 kilometru vietā traucas ar 74 km/h ātrumu. Jaunais vīrietis turklāt nāk lūkot policijas auto videoierakstu, kas nepielūdzami apliecina to pašu, ko likumsargi. Par «steigšanos» tiek piemērots 80 eiro sods, kas jāsamaksā 30 dienu laikā.

Policists A. Buka teic, ka, piemēram, 15. septembra dežūras laikā viņam ceļā četru stundu laikā trāpījušies seši ātrumpārkāpēji. Kāds braucējs Valles pagastā tumsā, nebaidoties no meža zvēriem, nesies ar 133 km/h. Savukārt kāda sieviete nav apstrīdējusi likumsargu teikto, bet tomēr gribējusi skatīt ierakstu, «lai redzētu, kā tur viss izskatās».

Pašlaik tuvojas tumšais laiks, jau tagad vakaros ir krēsla, ar meža iemītnieku «uznācieniem» jārēķinās, turklāt tie ir bieži, uzsver policisti. Par dzīvnieka notriekšanu šoferiem ir jāziņo Valsts policijai, savukārt tā pēc tam ziņo Valsts meža dienestam, kas kustoņus no ceļa novāc. Nereti, lai gādātu par drošību uz ceļa un izvairītos no vēl kādas avārijas, likumsargi paši ir kādu zvēru novilkuši no ceļa braucamās daļas.

Jaudīgi un uzticami palīgi
Ceļa Rīga–Bauska–Lietuvas robeža 62. kilometrā automobiļa «Škoda Kodiaq» vadītājs, jauns vīrietis, brauca 116 km/h, jo «steidzās pie zobārsta». Par to viņš «nopelnīja» 40 eiro, šoreiz dokumentu pārbaude un sarakstīšana paņēma kādas trīs minūtes. Savukārt automašīnas fiksēto video saglabā fotoserverī kā pierādījumu. Žurnālisti pārliecinājās par policijas automašīnas radara spēju fiksēt ātrumu pat tad, kad tuvojošās mašīnas aprises vēl nav skaidri redzamas. Tamdēļ ātruma samazināšana, ieraugot likumsargus, neko vairs nelīdz.

«ROADPOL» akcijas laikā vērība tiek pievērsta arī mazāk aizsargātākajiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Tā A7 šosejas 58. kilometrā kāds 16 gadu vecs puisis stūrēja velosipēdu bez vadītāja apliecības. Nepilngadīgajam ar vecākiem nu būs jāierodas policijas iecirknī uz lietas izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu. «Bauskas Dzīvei» jaunietis sacīja, ka mēģinājis iegūt vadītāja apliecību, bet tas neesot izdevies, «teorija iegāza». Nu puisim braucamais bija jāstumj līdz mājām.

Bīstami manevri
Nedaudz tālāk – 62. kilometrā – «fūre» no Latvijas «DAF XF» policijas automobiļa priekšā apdzīšanas laikā radīja traucējumus pretimbraucošajiem, stūrējot vareno spēkratu pa ceļa vidu. «Tas ir ļoti bīstami, jo šādi rodas frontālas sadursmes,» vērtē likumsargi. Šoferis tika pie 55 eiro naudas soda un diviem soda punktiem, ko gan neuzliek policisti, bet automātiski Ceļu satiksmes drošības direkcijas sistēma.
«ROADPOL» drošības nedēļas laikā uz Eiropas ceļiem policija veiks pastiprinātu satiksmes uzraudzību, nodrošinot pēc iespējas lielāku policijas klātbūtni satiksmē. Arī Valsts policija Latvijas teritorijā papildus jau ikdienas satiksmes kontrolei pastiprināti rūpēsies par satiksmes drošību un uzraudzīs satiksmes dalībniekus. Īpašu uzmanību pievērsīs gan mazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem, gan autovadītājiem, kā arī pareizai pasažieru pārvadāšanai – tiks arī kontrolēta drošības jostu un bērnu sēdeklīšu lietošana. Tāpat likumsargi veiks pastiprinātu ātruma kontroli. Visas nedēļas garumā policija skaidros riskus, kas rodas Ceļu satiksmes noteikumu neievērošanas gadījumos.
«Diemžēl aizvadītā nedēļa uz Latvijas ceļiem ir traģiski prasījusi vairāku cilvēku dzīvību. Šādi gadījumi tikai skarbi atgādina par satiksmes dalībnieku iztrūkstošajām rūpēm gan par savu, gan apkārtējo drošību, kā arī nepieciešamību mainīt braukšanas kultūru un uzvedību uz ceļa. Ar šādu drošības akciju palīdzību policija vēlas atgādināt, cik svarīgi ir būt uzmanīgiem un ievērot pavisam vienkāršas prasības ceļu satiksmē. Katram satiksmes dalībniekam ir jāsaprot, ka no viņa rīcības var būt atkarīga kāda cita satiksmes dalībnieka drošība un pat dzīvība,» uzsver Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis.


FAKTI
Bauskas iecirkņa apkalpojamajā teritorijā no 2021. gada sākuma līdz 16. septembrim ir notikuši 235 ceļu satiksmes negadījumi ar cietušām personām. Bojā gājuši 14, bet ievainoti – 282 cilvēki.

2020. gada pirmajos 9 mēnešos notika 266 ceļu satiksmes negadījumi, kuros 21 persona gāja bojā un 323 tika ievainotas.

Latvijā šogad līdz 13. septembrim ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 97 satiksmes dalībnieki, bet 2827 ievainoti.

Pērn šajā pašā periodā Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bojā gāja 89 personas, bet ievainotas 2986.

Avots: VP ZRP pārstāves Daces Kalniņas sniegtā informācija.