Mediķi pie pacientiem dodas jaunos auto

NMPD Bauskas punkta busiņi dažkārt izsaukumos nobrauc pat 900 kilometru dienā
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) autoparku papildinājuši 26 jauni operatīvie medicīniskie transportlīdzekļi, kas nonāca 22 NMPD punktos visā Latvijā, divi – arī Bauskā.
NMPD katru gadu pērk jaunas automašīnas, bez šiem 26 transportlīdzekļiem šogad iegādājušies divas jaunas īpaši aprīkotas automašīnas ārstu speciālistu brigādēm (tās ir brigādes, kas dodas uz viskritiskākajiem izsaukumiem), kā arī vēl divus operatīvos transportlīdzekļus NMPD Specializētā medicīnas centra vajadzībām. Ar tām specializētā centra ārsti dodas palīgā kolēģiem citās slimnīcās, lai strādātu ar kritiski slimiem un smagas traumas guvušiem pacientiem. Savukārt vēl pirms tam NMPD iegādājās divas automašīnas neonatologu brigādēm, kuras sniedz palīdzību un augstākā līmeņa slimnīcā nogādā priekšlaikus dzimušus bērniņus, «Bauskas Dzīvei» skaidro Arita Freimane, NMPD galvenā sabiedrisko attiecību speciāliste.
Divi jauni spēcīgi palīgi
Augusta beigās arī Bauskas NMPD punkts saņēma divus jaunus auto. «Bauskas Dzīvei» 2. septembrī dežūras izsaukumu īsā starplaikā izdevās parunāt ar mediķu brigādi un redzēt operatīvo transportlīdzekli.
21 gadu operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa vadītājs ir Māris Biezais. Ar 23. augustā saņemto automobili līdz 2. septembrim bija jau nobraukti 3645 kilometri, savukārt 30. augustā saņemtais busiņš līdz 2. septembrim jau paguvis noripot pāri 500 kilometriem. «Mūsu brigādēm jāmēro daudz kilometru, jo uz vietas nav slimnīcas ar plaša profila palīdzību,» stāsta Bauskas NMPD punkta vecākā ārsta palīdze Agnese Tukiša.
Jaunais automobilis pēc skata ir tāds pats kā iepriekšējais, tikai atšķiras aprīkojums. Visvairāk mediķu darba ikdienu atvieglojot ratiņkrēsls ar lielākiem riteņiem, iepriekš tie bijuši maziņi. Pacientu transportēšanai šie ir ērtāki. Šoferis salīdzina, ka jaunajam auto ir automātiskā ātrumkārba, iepriekš tā nebija. Arī šis ir pilnpiedziņas auto, kas labi ticis galā ar pielijušu grantsceļu.
Savukārt Aiva Jakuboviča, ārsta palīdze, brigādes vadītāja, kas NMPD strādā piecus gadus, un Laura Kanašķe, ārsta palīdze, otrā ārstniecības persona, ar trīs gadu pieredzi, vērtē, ka «tehniskais aprīkojums ir uzlabojies, tagad arī speciālā aprīkojuma kastei vieglāk piekļūt». Toties augšējie plaukti esot šaurāki nekā iepriekšējos auto.
Transportlīdzekļi tiekot mainīti pēc noteikta nobraukuma. Iepriekšējie auto kalpojuši 2,5 – 3 gadus, pa kuriem paguvuši «noskriet» ap
300 tūkstošiem kilometru. A. Tukiša stāsta, ka, piemēram, pirms nedēļas dienā ar operatīvo transportlīdzekli nobraukti 828 kilometri, bijušas arī reizes, kad pieveikti 900 kilometri dienā.
Mediķi vērtē, ka darba apstākļi uzlabojas, tomēr ne visur mūsu novadā ir ātri izbraucami ceļi. Pērnajā sniegotajā ziemā 200 metrus ar meža ragavām līdz mašīnai vilkuši «varenu vīru». «Cilvēki parasti ir atsaucīgi, palīdz. Sadarbojas dienesti, arī ugunsdzēsēji glābēji citreiz dodas palīgā, kur mēs nespējam iznest pacientu. Arī policijas palīdzība savureiz vajadzīga, ja cilvēks ir agresīvs un apdraud darbiniekus,» vērtē mediķes.
Slimību sezonalitāte un pilnmēness
«Bauskas Dzīve» jautāja par izsaukumu sezonalitāti, par pilnmēness ietekmi uz veselību. Pašlaik vairāk izsaukumu hronisku slimību paasinājumu gadījumos, ir arī traumas. Tās aktuālas jo īpaši ziemā, kad slideni ceļi, un vasarā, kad parādās motociklisti. Savukārt pavasarī, arī ziemā vīrusu infekciju dēļ palielinās izsaukumu skaits. Arī par pilnmēness ietekmi nebūt neesot joki. «Jau trīs dienas pirms tā un pēc tā ir iespaids,» pieredzi atklāj NMPD darbinieki.
Operatīvais transportlīdzeklis bieži vien esot arī braucošs «psihologa kabinets», kad pacients pa ceļam bieži vien izstāsta ne tikai slimības, bet arī ilgi sevī turētu sāpi. Pašiem darbiniekiem jo īpaši būtiski saglabāt mieru un koncentrēties uz galveno.
«Svarīgi ir palīdzēt cilvēkam, atsāpināt, ja vajag, un ieklausīties viņā,» darba specifiku atklāj mediķes.
«Visgrūtākā ir braukšana naktī, īpaši jāuzmanās meža ceļos, kur bieži vien izskrien zvēri, īpaši uz ceļa Iecava–Jelgava. Uz ceļa sastapām pat noklīdušas govis,» par savu ikdienu stāsta šoferis.
Nereti dzirdēti satraukti baušķenieku stāsti par to, ka slimnīcas tālu un pacients citreiz pat tiekot izlaists vakarā, naktī no slimnīcas, kad nav iespēju nekādi aizbraukt mājās un jāpavada nakts teju uz ielas. «Mūsu uzdevums ir nogādāt cilvēku ārstniecības iestādē, izrunājam, kā viņš tiks mājās,» tā mediķi. Situācija neesot tik dramatiska, stacionārā ļaujot palikt līdz rītam, kad pacients sagaida piederīgos.
Ja gadījumā abi Bauskas NMPD automobiļi aizņemti izsaukumos, tad brauks tuvākā mediķu brigāde no Iecavas vai Vecumniekiem, kur ir viens auto, vai no Jelgavas, paskaidro A. Tukiša.
Tehniskie dotumi
Jaunās automašīnas ir aprīkotas ar automātisko pārnesumkārbu, tām ir visu četru riteņu piedziņa, tādējādi tās ir viegli un droši vadāmas ne tikai pa asfaltētām šosejām, bet arī pa lielceļiem ar grants un šķembu segumu, kā arī pa bezceļiem, smiltīm, sniegu un dubļiem. Vienlaikus operatīvie medicīniskie transportlīdzekļi nodrošina lielāku komfortu gan brigādes personālam, gan pacientam.
Veiktās izmaiņas jaunajos auto būtiski atvieglo un ātrāku padara mediķu darbu sarežģītos apstākļos, jo dzīvības glābšanai nepieciešamais aprīkojums tagad novietots ērtāk. Transportlīdzekļos ir jaunā tipa nestuves, kuras var regulēt dažādos līmeņos vai transformēt, pielāgojoties katrai situācijai un pacienta vajadzībām. Arī sēdkrēslu, kurā noteiktās situācijās tiek pārvietots ci
etušais, tagad iespējams aprīkot ar papildu riteņiem. Tas noderēs situācijām, kad sēdošs pacients jāpārvieto pa nelīdzenām virsmām.
Liela loma atvēlēta arī drošībai, piemēram, bērnu drošības jostas iestrādātas ne tikai nestuvēs, bet arī vienā no sēdekļiem, jo var būt noteikti veselības stāvokļi, piemēram, nopietni elpošanas traucējumi, kad mazākie pacienti slimnīcā jānogādā sēdus stāvoklī.
Jaunie operatīvie transportlīdzekļi iegādāti par dienestam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Kopējās izmaksas ir 2,85 miljoni eiro ar PVN, kuras ietver gan pēc noteiktām prasībām konstruētos un specifiski izbūvētos auto, gan arī to aprīkojumu (pacienta nestuves, sēdkrēsls, informācijas tehnoloģiju aprīkojums u. c.), OCTA apdrošināšanu pirmajiem trim mēnešiem, kā arī garantiju uz vairāk nekā četriem gadiem vai līdz 300 000 km nobraukuma ierobežojumam.
NMPD direktore Liene Cipule paudusi: «Lai glābtu pacienta dzīvību un stabilizētu viņa stāvokli kritiskā brīdī, mūsu auto ir jābūt gan ātram un drošam, gan spējīgam pie pacientiem nokļūt kā pilsētā, tā arī laukos, kur ir grūtāk izbraucami ceļi. Dienesta autoparka pakāpeniska atjaunošana pēdējos gados ir viena no mūsu prioritātēm. Nupat iegādātās 26 jaunās automašīnas, kā arī plāns šogad noslēgt līgumu par vēl vismaz 103 operatīvo transporta līdzekļu iegādi, dienesta autoparka stāvokli būtiski uzlabos, jo pašlaik tikai 91 operatīvais transportlīdzeklis, kas ir dienesta rīcībā, ir jaunāks par septiņiem gadiem.»
FAKTI
Ik dienu uz izsaukumiem visā Latvijā dodas līdz pat 195 NMPD brigādēm, izpildot ap 1000 izsaukumiem katru diennakti.
NMPD mediķu brigādes izvietotas 106 vietās visā Latvijā. Steidzoties pie pacientiem un uz slimnīcu, viens operatīvais medicīniskais transportlīdzeklis gadā nobrauc vidēji ap 60 tūkstošiem kilometru, bet daudzviet Latvijā ir arī tādas vietas, kur brigāžu auto gada laikā mēro vairāk nekā 100 tūkstošus kilometru.
Viens auto izmaksā gandrīz 110 tūkstošus eiro ar PVN. Viena auto izmaksās tiek ietverta šī transportlīdzekļa konstruēšana un arī pārbūve, lai tā atbilstu mediķu un operatīvā dienesta prasībām. Tāpat auto cenā iekļauts arī specifiskais mediķu aprīkojums (pacienta nestuves, sēdkrēsls, IT aprīkojums u. c.), kā arī OCTA apdrošināšana. Jaunajiem auto ir arī KASKO apdrošināšana.
Avots: Aritas Freimanes, NMPD galvenās sabiedrisko attiecību speciālistes, sniegta informācija.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»