Bauskā iespēja nomāt elektroskrejriteņus

Ērti un videi draudzīgi pārvietošanās līdzekļi pilsētā. Rosinu iedzīvotājus dalīties ar idejām, kur šos braucamos novietot
Sestdien, 17. jūlijā, Bauskā ieradās vairāki nomājami elektroskrejriteņi «Fiqsy» oranžā krāsā. Tos piedāvā Latvijas uzņēmums «Fitsypro».
Šādus nomājamus pārvietošanās līdzekļus daudzi redzējuši Rīgā, tie ir pieejami arīdzan Jelgavā, Ogrē, Liepājā, Jēkabpilī, informē Katerina Rešetņikova, «Fiqsy» komunikācijas koordinatore. Sestdien «Bauskas Dzīve» divus šādus transportlīdzekļus redzēja pie «Mego» pretī pilsētas 2. vidusskolai un pie tāda paša nosaukuma veikala Rātslaukumā, viens elektroskrejritenis potenciālos braucējus gaidīja pie «Rimi», divi – autostāvlaukumā pie pilskalna, skrejriteņi bija novietoti arī pie Bauskas autoostas, viens bija atbraucis arī līdz Mēmeles gājēju tiltiņam. Vēlāk būšot informatīvas norādes par lietošanu un, iespējams, skrejriteņu skaits būs lielāks.
Ikdiena Rietumeiropā
Kā radusies ideja par šādu pakalpojumu? ««Fiqsy» stāsts sākās 2018. gada rudenī, kad īpašnieks Māris Avotiņš kopā ar dēlu Jēkabu bija devušies iegādāties bērnam skrejriteni. Veikalā abi sastapās ne tikai ar «kājminamajiem» skrejriteņiem, bet arī ar tolaik jaunumu – elektroskrejriteņiem. Šo skrejriteņu ērtums un iespējas bija atslēga Māra idejai, kas vēlāk attīstījās skrejriteņu nomas uzņēmumā. Doma par to, ka Rīgā pietrūkst transporta veida, kas pilsētniekiem ļautu ātri un ērti paveikt samērā īsus attālumus, nestāvot sastrēgumā uz kāda no tiltiem vai negaidot sabiedrisko transportu pieturā, radās Mārim vēl laikā, kad viņš vadīja «Swedbank». Ieraugot elektrisko skrejriteni, radās iespaids, ka tieši tas ir ideāls risinājums. Tajā laikā koplietošanas skrejriteņi sāka parādīties Rietumeiropas pilsētās, un, redzot, ka tie spēj «izdzīvot» Prāgā, Parīzē un citur, Māris nodomāja, ka tie varētu būt arī Rīgā,» pirmsākumus atklāj K. Rešetņikova.
Skrejritenis ir vēl viena pārvietošanās iespēja pilsētniekiem, viesiem – ne tikai ātra un ērta, bet arī videi draudzīga, jo skrejritenis nepiesārņo gaisu. «Ļoti ceram, ka «Fiqsy» skrejriteņi iederēsies Bauskas vidē un pilsētas iedzīvotāji un viesi tos izmantos gan atpūtā, gan ikdienā, lai apskatītu pilsētu, aizbrauktu no darba uz mājām vai dotos vakara pastaigā ar draugiem,» cerības saistībā ar jaunajiem braucamrīkiem Bauskā ieskicē K. Rešetņikova.
Neveiksmīgi «eksperimenti»
Lai koplietošanas iniciatīva attīstītos veiksmīgi, svarīga ir lietotāju attieksme pret nomājamo lietu. Kāda ir līdzšinējā pieredze? «Parādoties kaut kam jaunam, ir daži cilvēki, kas mēģina saprast, vai to var salauzt, aizstiept, kas notiks tālāk pēc šāda «eksperimenta»,» atzīst komunikācijas koordinatore.
Kad «Fiqsy» skrejriteņi vēl bijuši tikai Rīgā, viens skrejritenis bija nonācis citā pilsētā... «Protams, mēs redzējām, kur tas «ceļo», taču iepriecināja tas, ka kāds pilsētas iedzīvotājs piezvanīja mums un teica, ka redzēja vienu no «Fiqsy» skrejriteņiem neierastā vietā. Bija gadījums, kad kāds skrejriteņu cienītājs pārlika skrejriteni pāri plecam un vairākus kilometrus nesa to, iespējams, savas mājas virzienā. Viņu apturēja policija, vaicājot, kur tad viņš to nes,» stāsta K. Rešetņikova.
Koplietošanā ir svarīgi, lai visi gan atbildīgi attiektos pret koplietošanas objektu, gan «pieskatītu» to, jo tas savā ziņā ir kopīpašums, par kuru atbildīgi visi. Un tas attiecas ne tikai uz postījumiem, bet uz koplietošanas kultūru kopumā – cienot citus satiksmes dalībniekus, sekojot līdzi, lai skrejriteni atstātu tā, lai tas netraucētu citiem brīvi pārvietoties.
Laba iespēja tūristiem un vietējiem
«Kāpēc lai pie mums Bauskā vietējie un tūristi nevarētu no viena punkta uz citu pārvietoties ar šādu braucamo?! Viesi ar to mērotu ceļu uz, piemēram, Bauskas pili, jo apskatāmie objekti mums ir samērā neērtā attālumā. Rosinu iedzīvotājus dalīties ar idejām, kur šos braucamos novietot. Tie varētu būt pie autoostas, pie Rātsnama, pie 2. vidusskolas, Bauskas Valsts ģimnāzijas, pie pils, pie Motormuzeja, pie «Rimi», «Mego» – ir dažādi varianti, cilvēki varētu ierosināt, kur būtu labāk,» teic baušķenieks Ansis Bogustovs, «RigaTV24» žurnālists, kam piederot ideja atvest šos braucamos uz Bausku.
Rātslaukumā sastaptais baušķenieks Dainis Roķis atzina, ka «izbrauktu ar šādu braucamo līdz pilskalnam, bet vajag vairāk informācijas». Savukārt baušķenieks Artūrs Ivanovs sacīja: «Nē, nebraukšu, es parasti pārvietojos ar riteni.»
Pilskalna stāvlaukumā «Bauskas Dzīve» sastapa jaunu ģimeni no Brunavas. Vecāki Intars un Laura Teņi Bausku apmeklēja kopā ar mazo Ellu, viņi sacīja: «Tad jau būs jābūt uzmanīgākiem, pārvietojoties pa pilsētu, jo jauniešiem gan jau patiks šie braucamie.» Paši gan neplānojot tos izmantot, jo «cik mums tie attālumi pilsētā lieli no viena objekta uz otru».
Elektroskrejriteņi, protams, vislabāk izmantojami, braucot pa asfaltētu segumu sausā laikā. Norēķināties par braukšanu un nomu varēs, izmantojot «Fiqsy» aplikāciju. Kā redzams mājaslapā fiqsy.com, elektroskrejriteņa atslēgšana maksā eiro, pēc tam braukšana 0,08 – 0,12 eiro minūtē. Norēķināties varēs ar kredītkarti. Būs infografikas vietās, kur būs skrejriteņi.
UZZIŅAI
Uzņēmums «Fitsypro», kam pieder zīmols «Fiqsy», ir dibināts 2018. gadā. Tas sāka aktīvu darbību 2019. gadā, piedāvājot Rīgā koplietošanas skrejriteņus «Fiqsy».
Piedāvā arī koplietošanas kravas busus un elektriskos auto – tie pašlaik ir pieejami Rīgā, Jūrmalā un Liepājā.
Latvijā arī citas firmas piedāvā šādu pakalpojumu, piemēram, var pārvietoties arīdzan ar «Bolt» nomas elektroskrejriteņiem.
NODERĒS
Lietošanas padomi
- Lejupielādē «Fiqsy» mobilo lietotni un aizpildi nepieciešamo informāciju.
- Pievieno savas bankas kartes informāciju.
- Atrodi tuvāko skrejriteni «Fiqsy» mobilajā lietotnē un rezervē to vai skati nākamo punktu, ja esi jau pie transportlīdzekļa.
- Lai sāktu braukt, noskenē QR kodu (skrejriteņiem).
- Novieto transportlīdzekli «Fiqsy» mobilajā lietotnē iezīmētajā zaļajā zonā un pabeidz braucienu, nospiežot «Pabeigt braucienu».
- Latvijā ir vairāk nekā 500 elektrisko «Fiqsy» skrejriteņu, šīs firmas transportlīdzekļi, tostarp auto, dienā veic 1354 braucienus, kopumā vidēji 365 stundas dienā, rēķinot kopā visu klientu nobraukto laiku ar vairākiem transportlīdzekļiem.
Informācija no fiqsy.com mājaslapas un aplikācijas.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»