BauskasDzive.lv ARHĪVS

Piestāj antīkie automobiļi

Kaspars Kalējs

2021. gada 9. jūlijs 00:00

2
Piestāj antīkie automobiļi

Rīgas Motormuzeja zibakcija «Atrodi ceļojošo motormuzeju!» sākas Bauskas rātslaukumā

Trešdien, 7. jūlijā, ar retro automobiļu sabraukumu Bauskas rātslaukumā Rīgas Motormuzejs uzsāka vasaras akciju «Atrodi ceļojošo motormuzeju!»

Bauska bija pirmā vieta, uz kurieni devās Rīgas Motormuzejs ar trim automobiļiem – «Citroen 11B», «Chevrolet Master» mod. «DA» un «Dodge – D5 DE LUXE». Bauska par akcijas pirmo pieturas punktu nav izvēlēta nejauši – tieši šeit atrodas Rīgas Motormuzeja filiāle.

Bez kondicionieriem, bet skaisti
«Šīs ir automašīnas, kas ir no muzeja kolekcijas, tās neatrodas pastāvīgajā ekspozīcijā, bet varam doties izbraucienos ar tām, lai iepazīstinātu ar motormuzeju,» stāsta Rīgas Motormuzeja pārstāve Dace Pāvela.

Zibakcija norisināsies vasarā, kad Rīgas Motormuzeja senie spēkrati dosies uz dažādām Latvijas pilsētām kopā ar īpaši izveidoto fotostendu. «Darba dienās negaidīti brauksim uz kādu Latvijas pilsētu un stāstīsim par savu kolekciju. Interesenti aicināti fotografēties pie stenda, dalīties ar iemūžināto attēlu sociālajos tīklos, pievienot tēmturi #motormuzejs un pretendēt uz īpašo balvu, kuras ieguvējs tiks paziņots 12. septembrī,» teic D. Pāvela, kura atklāja, ka balvas ieguvējs vienu dienu varēs iejusties retro pasaulē.

Uz Bausku no Rīgas atbraukuši diezgan ātri. Senajās automašīnās gan nav kondicionieru. Tomēr  cilvēkiem uz ceļiem patīk, kā izskatās šie retro auto. Zibakcijas mērķis ir iepazīstināt Latvijas pilsētu iedzīvotājus ar Rīgas Motormuzeja unikālo kolekciju, iemūžināt fotoattēlos katru pilsētu tai raksturojošā vidē, kā arī veicināt cieņu pret senajiem spēkratiem un industriālo mantojumu.

Vēlējās skatīt vairāk mašīnu

Aplūkojot senos spēkratus, bija iespēja uzzināt vairāk par to vēsturi, modeļu specifiskajām īpašībām, piedalīšanos latviešu kinofilmās un citus stāstus.

«Bauskas Dzīve» pie automašīnām satika vietējo iedzīvotāju Valdi. Pēc kārtīgas visu trīs automašīnu apskates teica, ka viņam vislabāk patīk «Chevrolet» markas automobilis. «Pats noteikti šādas vēsturiskās automašīnas dabūt nevarētu, bet man tās ļoti patīk,» teic Valdis, kurš ar aizrautību jautāja muzeja speciālistiem par automašīnām, iepazina to tehniskos parametrus.

Valdim līdzās bija arī Jānis Kūlītis. «Autovadītāja tiesību pašam gan nav, un arī Rīgas Motormuzejā nekad neesmu bijis. Ļoti gribētu aizbraukt, un ir interesanti, ka neliela daļa eksponātu apceļo arī Latviju. Gribējās tomēr, lai te atbrauktu vairāk automašīnu,» sarunā atklāj  J. Kūlītis, kurš pirms vairākiem gadiem pats ir remontējis retro auto. «Remontēju «Volgu». Ja māku remontēt vienu automašīnu, tad visas citas arī nav grūti atjaunot. Iemaņas vēl ir palikušas,» teic J. Kūlītis.

Sandra Ļapsenkova uz retro automobiļu apskati bija līdzi paņēmusi trīs meitenes – savas meitas Katrīnu un Aleksu un meitas draudzeni Selīnu. «Man pašai vislabāk patika «Chevrolet» markas automobilis, jo mani iedvesmoja tā zaļā krāsa. Pati gribētu, lai mani tajā izvizina, jo autovadītājas tiesību nav. Ļoti patīkami, ka šādas automašīnas ceļo pa pilsētām. Tas īpaši patīk bērniem. Biju domājusi, ka būs vairāk automašīnu,» teic S. Ļapsenkova.


Zibakcijā apskatāmie automobiļi
«Bauskas Dzīve» iepazīstina ar sabraukušo automobiļu vēsturi, ko apkopojis Rīgas Motormuzejs.

«DODGE – D5 DE LUXE»
ASV 1937. gada ražojums. 1914. gadā brāļu Džona Franča un Horācija Elgina Dodžu dibinātajā autobūves kompānijā «Dodge Brothers» Detroitā, Mičiganā 1937. gadā izgatavots «DODGE – D5 DE LUXE». Abu brāļu D burti atspoguļoti auto emblēmā kā divi savienoti trijstūri.
Ērts un elegants piecvietīgs sedans ar jaudīgu rindas sešcilindru sānu vārstu motoru un visu riteņu hidrauliskajām bremzēm.
Vienkāršs uzbūvē un ērts ekspluatācijā. Jāatzīmē, ka šī modeļa motors (D5) tika izmantots par paraugu padomju GAZ markas automobiļos.

Vēsturiski – 20. gadsimta 30. gados Latvijā dominējošie bija ASV autobūves pārstāvji, tai skaitā arī «Dodge» markas automobiļi, kuri tolaik ieņēma nozīmīgu vietu gan valsts pārvaldes dienestā, gan veiksmīgi tika izmantoti pasažieru pārvadājumos kā taksometri, gan arī labi ģimenes auto.
Šis automobilis 30. gados tika eksportēts uz Zviedriju. 2019. gadā Zviedrijā tika iegādāts Rīgas Motormuzeja seno spēkratu kolekcijas papildināšanai.

«CHEVROLET MASTER» mod. «DA»
1934. gadā izgatavots ASV. Šis automobilis ir pēc individuāla pasūtījuma būvēts septiņvietīgs limuzīns, pagarinot riteņu bāzi, tas ir, starpasu attālumu no 112 collām līdz 121 collai standartizpildījuma «Chevrolet Master» sērijas automobilim.

«Master Six» un «Standart» modeļu sērija auto tirgū parādījās 1933. gadā, kad ievērojamais koncerna «General Motors» dizainers Harley Earl izmainīja ārēji novecojušo «Chevrolet» automobiļu dizaina stilu.

Šiem auto uzstādīja daudz jaudīgāku sešcilindru augšvārstu motoru, kurš tika izstrādās jau 1928. gadā.
Latvijā 30. gados šādus automobiļus galvenokārt izmantoja kā taksometrus, un šis eksemplārs ir saglabājies no 30. gadiem.
Atrasts un iegādāts Skrīveru novadā.

Automobilis piedalījies vairākās kino «lomās» – TV uzvedumā «Aktrise Ragārēs», mākslas filmās «Baiga vasara», «Sapņu komanda 1935» u.c.

«CITROEN – 11B»
1951. gadā izlaists Francijā. «Traction Avant» – nosaukums, kurš apzīmēja lielu «Citroen» markas auto modeļu saimi ar tolaik ļoti progresīvo priekšējo riteņu piedziņu, kuras tehniskie risinājumi plaši tiek lietoti vēl šodien.

«Citroen Traction Avant»  bija pirmais masveidā ražotais vidējās klases auto ar priekšējo riteņu piedziņu.

Neraugoties uz firmas lielajām finansiālajām grūtībām, 20. gadsimta 30. gadu sākumā, tika investēti milzīgi līdzekļi jauna, konstruktīvi ļoti progresīva modeļa izstrādei. Pirmais priekšpiedziņas «Citroen» modelis «7 CV series A» sabiedrībai tika demonstrēts 1934. gada maijā.
Ekspluatācija parādīja, ka 1,3 litru motors, kurš attīstīja 32 ZS jaudu tomēr ir par vāju, tādēļ darba tilpums tika vairākkārt palielināts, izstrādājot 1,9 litru motora (44 ZS) versiju ar modeļa apzīmējumu – «11CV».

Šiem automobiļiem ir lieliska vadāmība un teicama noturība uz ceļa, kā rezultātā tie ieguva milzīgu popularitāti, un to ražošanu turpināja līdz pat 50. gadu otrajai pusei.