BauskasDzive.lv ARHĪVS

Atbildīgiem jābūt visiem satiksmes dalībniekiem

Sandra Giptere-Ivanova

2021. gada 18. jūnijs 00:00

18
Atbildīgiem jābūt visiem satiksmes dalībniekiem

Uzmanība elektroskrejriteņu vadītājiem, jo viņi iesaistīti jau 52 negadījumos

Lai veicinātu elektroskrejriteņu vadītāju izpratni par jaunajiem noteikumiem un mudinātu viņus aktīvāk rūpēties par drošību, Valsts policija no 9. līdz 20. jūnijam rīko pastiprinātas pārbaudes tieši šiem satiksmes dalībniekiem, informē Līna Kaļķe, Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste.

Valsts policija ikdienā aizvien biežāk konstatē gadījumus, kad elektroskrejriteņu vadītāji nonāk avārijas situācijās. Šogad līdz 7. jūnijam Valsts policija kopumā ir fiksējusi 52 ceļu satiksmes negadījumus, kuros ir iesaistīti elektro-skrejriteņu vadītāji. Šajos negadījumos ir cietušas 36 personas. Šī gada 11. maijā valdība apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kuros noteikts regulējums elektroskrejriteņiem.
«17 situācijās no fiksētajiem 52 ceļu satiksmes negadījumiem skrejriteņu vadītāji ir paši krituši no braucamrīka. Šī ir tikai tā daļa negadījumu, par kuriem policija saņēmusi informāciju, iespējams, ir vēl daudzi, kad satiksmes dalībnieki neziņo ne mediķiem, ne policijai. Tas tikai parāda, ka satiksmes dalībniekiem īpaši uzmanīgi jārūpējas par savu drošību, kā arī jāievēro noteikumi, lai neapdraudētu citus,» uzsver Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis.

Bauskas iecirkņa teritorijā – nepopulārs braucamrīks
No kopējiem reģistrētajiem 52 ceļu satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīti elektroskrejriteņa vadītāji, visvairāk notikuši Rīgas reģionā. Lielākā daļa – 34 negadījumi – diemžēl ir ar cietušām personām. Visbiežāk savainojas pats elektro-skrejriteņa vadītājs, bet ir gadījumi, kad sadursmes rezultātā ir cietis arī kāds cits satiksmes dalībnieks, piemēram, gājējs. Valsts policija aicina rūpīgi izvērtēt braukšanas apstākļus, būt uzmanīgiem, piedaloties satik-smē ar elektroskrejriteni, un parūpēties par savu drošību un veselību braukšanas laikā – gan par ķiveri, gan par ceļu un elkoņu sargiem, lai kritiena gadījumā pasargātu sevi no smagām traumām.

Savukārt Valsts policijas Bauskas iecirkņa apkalpojamajā teritorijā nav fiksēts neviens ceļu satiksmes negadījums, kurā būtu iesaistīti elektroskrejriteņu vadītāji, kā arī nevienam nav sākts administratīvā pārkāpuma process. Līdz šim pārkāpumi nav konstatēti, informē Dace Kalniņa, Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes (VP ZRP) vecākā speciāliste. Vairāk ar tiem brauc galvaspilsētā. Bauskā tas neesot īpaši iecienīts pārvietošanās līdzeklis.
Divatā nedrīkst
Trešdien, 16. jūnijā, «Bauskas Dzīve» uz divām stundām pievienojās VP ZRP ekipāžai – Kārtības policijas biroja Patruļpolicijas nodaļas Satiksmes uzraudzības rotas jaunākajam inspektoram Atim Bukam un Patruļdienesta rotas kārtībniecei Diānai Kučikai.

Policisti teic, ka Bauskas pusē ir ļoti maz elektroskrejriteņu, reti kad varot redzēt kādu braucam ar to, dažreiz kāds uz ietves manīts. Svarīgi, lai nebrauktu divatā uz viena skrejriteņa.
Kārtībniece Diāna Kučika Bauskas iecirknī strādā nepilnu gadu. «Ja nestrādātu policijā, laikam neizprastu, cik dažādi ir cilvēki... Gan pozitīvā, gan negatīvā ziņā. Policistam svarīgi pastāvēt par savu viedokli, jābūt atbildīgam, jārunā skaidri un saprotami, nevar zem deguna kaut ko klusiņām sacīt,» teic jauniete.

Savukārt pieredzes bagātais kolēģis A. Buka uzskata, ka «šajā darbā jābūt stipriem nerviem», jo citās profesijās strādājošie parasti visā dzīvē nesaskaras ar tādu kontingentu, ar kādu bieži vien strādā policijas darbinieki. «Tūlīt jau Jāņi.Šajos svētkos pastiprināti strādājam, bet pēdējos divos gados ikdienā pat bijuši vairāk pārkāpēju nekā Jāņos,» salīdzina inspektors A. Buka.
Kā jau paredzējām, nevienu elektroskrejriteņa stūrētāju nesastapām, bet, protams, likumsargi pievērsa uzmanību ikviena satiksmes dalībnieka uzvedībai uz ceļa. Rīgas ielā Bauskā ekipāža piestāja un vēroja drošības jostu lietojumu. Tā tika apstādināts «Nissan Navara», kura vadītājs nebija piesprādzējies. Viņš saņēma rakstisku brīdinājumu.
Garām braucoša automobiļa «Volkswagen Passat Variant» vadītājs – kungs cienījamos gados – nebija piesprādzējies, aizbildinoties ar «mazu attālumu». Šoferim iepriekš pārkāpumu nebija, tā viņš arī tika cauri tikai ar rakstisku brīdinājumu.

Par drošību jāgādā arī pasažieriem, turklāt tā ir šofera atbildība, viņš var atteikties vest nepiesprādzējušos cilvēku. Tā tiek apstādināta automašīna «Volkswagen Multivan», kurā braucējs nav lietojis drošības jostu, viņa plecam pārlikta somas siksna. «Acīgs policists,» teic šoferis, nenoliedzot vainu. Viņš saņem rakstisku brīdinājumu.
Vasaras saulainajā dienā jauno formas tērpu krekli tomēr sviedrē, «ir «neelpojoši»», atzīst policisti. Labi, ka «ekipējumā» esot divi krekli.

Vēlas vairāk pārbaužu uz lauku ceļiem
Ielas malā savu 1973. gada «bobiku» «UAZ-469 B» apstādinājis bārbelietis Eduards Jurgevics. Gaidot kundzi, viņš vēro policistu darbošanos. «Pa ceļiem policistiem vairāk vajadzētu braukāt, nevis pilsētā stāvēt. Tā mūspusē ir viens posms, kur atļautais ātrums ir 60 kilometru stundā, jo šķembas, bet citi nesas vismaz uz simtu. Man mašīnai vienreiz šādi stiklu izsita,» stāsta 81 gadu vecais vīrs. Pie stūres jau esot vismaz 60 gadu. «Noteikumus cenšos ievērot, neviena avārija nav bijusi. Kādreiz visa Krievija, puse Eiropas izbraukāta,» piedzīvotajā dalās pieredzes bagātais šoferis, kurš savu mašīnu remontējot pats.
Pa to laiku garām brauc automobilis «Opel Antara», kura vadītājs siksnu aizsprādzējis tāpat, «pa tukšo». Iepriekš šoferis braucis
apzinīgi, tamdēļ viņš saņem rakstisku brīdinājumu. Viņam seko «Volvo», kur šoferis bez drošības jostas. «Bauskas Dzīvei» vadītājs Agris teic, ka «aizrunājies un gabals īss. Tālākos ceļos noteikti sprādzējoties, turpretī īsākos visu laiku siksnu likt «virsū, lejā» ir apgrūtinoši». «Neesmu satraucies, jo pārkāpumu man nav, arī soda punktus neesmu savācis,» ar smaidu teic vadītājs. Tas arī apstiprinās pēc dokumentu pārbaudes – arī viņš saņem rakstisku brīdinājumu.

Agresīva braukšana Iecavā

Jaunākais inspektors A. Buka uzsver, ka tiem, kam jāmaksā sodi, jāatceras, ka pašlaik tas jāizdara mēneša laikā. Turklāt, ja summa ir lielāka, ir iespēja to maksāt pa daļām, vienīgi tad tas uzreiz jāpasaka inspektoram, formējot lēmumu, jo citādi to vēlāk nevarēs mainīt. Cilvēki par šo iespēju neesot informēti un pēc tam, laikus nenomaksājot prāvākas summas, nonāk parādu piedzinēju redzeslokā.
Dienas gaitā policisti konstatējuši arī agresīvu braukšanu Iecavā. Kāds 1978. gadā dzimis «VW Golf» šoferis braucis pa pretējo joslu vietā, kur satiksmi regulē luksofors, šķērsojot krustojumu pie sarkanā signāla, arī nogriezies no nepareizās joslas. Viņam piemērots 70 eiro sods, un sistēma uzliekot arī sešus soda punktus.

Savukārt Zaļajā ielā Bauskā kāds šoferis šķērsojis nepārtrauktās līnijas, nogriežoties uz picēriju, tomēr, tā kā šoferim iepriekš nav bijuši pārkāpumi, kolēģe piemērojusi «pussodu», nevis 30 eiro.
Dežūras laikā Bauskā likumsargi sastapuši arī pilngadīgu puisi, kas netālu no picērijas pārvietojies ar elektroskrejriteni, «viss viņam bija kārtībā», noskaidroja «Bauskas Dzīve», vakarā sazinoties ar policistiem.
UZZIŅAI

Elektroskrejriteņu vadītājiem noteikts:

Elektroskrejriteņa vadītājiem ir jāņem vērā, ka ar to drīkst pārvietoties pa ietvēm,  veloceļiem,  atsevišķās vietās pa sabiedriskā transporta joslu, ja tas ir atļauts velosipēdistiem, un arī pa brauktuvi, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h. Ja ar elektroskrejriteni pārvietojas pa ietvi, ir jādod priekšroka gājējiem un ir jāizvēlas ātrums, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu.

Elektroskrejritenim ir jābūt labā tehniskā stāvoklī, aprīkotam ar bremzēm, braukšanas laikā  priekšpusē ir jādeg baltas gaismas lukturim, aizmugurē sarkanas krāsas lukturim.
Ar elektroskrejriteni aizliegts vest pasažieri, braukt neturoties un pārvadāt kravu, kas apdraud citus.

Maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 km/h, un ar to drīkst pārvietoties tikai viens cilvēks vecumā no 14 gadiem.

Nepilngadīgai personai, lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, ir nepieciešamas riteņbraucēja tiesības.                     
Avots: Valsts policija.