Mainījušās prasības elektroskrejriteņu vadītājiem

Ar mērķi nodrošināt visiem ceļu satiksmes dalībniekiem drošību,
11.maijā, valdība apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos
(CSN), kuros noteikts regulējums elektroskrejriteņiem. Normatīvais
regulējums paredz elektroskrejriteņu pārvietošanos gan pa gājēju ietvēm,
gan veloceļiem, gan brauktuvēm, vienlaikus nosakot stingras prasības,
kas jāievēro elektroskrejriteņu vadītājiem, lai pārvietošanās
neapdraudētu pašus un citus ceļu satiksmes dalībniekus.
«Latvijā, līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, situācija ceļu satiksmē
mainās, arvien vairāk iedzīvotāju izvēlas pārvietoties ar velosipēdiem
un arvien biežāk satiksmē parādās jauni transportlīdzekļi, tai skaitā
elektroskrejriteņi. Lai primāri aizsargātu mazsaizsargātākos ceļu
satiksmes dalībniekus - gājējus un velosipēdu vadītājus, CSN ir
papildināti ar jaunu regulējumu elektroskrejriteņiem,» skaidro Satiksmes
ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Butāns.
«Mainoties
satiksmei, ikvienam satiksmes dalībniekam ir jāzina un jāievēro
noteikumi, lai pārvietošanās būtu droša. Vienlaikus satiksmes drošības
uzlabošanai ir būtiski, lai pašvaldības pilsētu robežās un savienojumos
ar piepilsētām un ciematiem nodrošinātu atbilstošu infrastruktūru, kas
ir nodalīta gājējiem no velobraucējiem un elektroskrejriteņiem,
vienlaikus tos neizdzenot uz ielas, kur tie nevar justies droši.
Piemērotas infrastruktūras neesamība pagaidām ir vienīgais šķērslis, lai
CSN izņemtu normu par iespēju velo un elektroskrejriteņu braucējiem
pārvietoties pa ietvēm,» atzīst Jānis Butāns.
Saskaņā ar jauno CSN regulējumu ar elektroskrejriteņiem drīkst pārvietoties pa:
- ietvēm,
- veloceļiem,
- atsevišķās vietās pa sabiedriskā transporta joslu (ja tas atļauts riteņbraucējiem),
- brauktuvi (atsevišķās vietās).
Vienlaikus regulējumā ir noteikts, kas elektroskrejriteņa vadītājam ir jāzina un jāievēro, izmantojot katru no iepriekš minētajām pārvietošanās iespējām. Piemēram, ja ar elektroskrejriteni pārvietojas pa ietvi, ir jādod priekšroka gājējiem un ir jāizvēlas ātrums, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu. Tāpat jāņem vērā, ka:
- ar elektroskrejriteni var pārvietoties tikai pa tām brauktuvēm, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h;
- ar elektroskrejriteni jābrauc vienā rindā un pēc iespējas tuvāk brauktuves labajai malai;
- pirms gājēju pārejām un sabiedriskā transporta pieturām ir jāsamazina ātrums.
Noteikumi, kas attiecas uz elektroskrejriteņu tehnisko stāvokli un tā vadīšanu:
- elektroskrejritenim ir jābūt labā tehniskā stāvoklī;
- tam jābūt aprīkotam ar bremzēm, braukšanas laikā priekšpusē ir jādeg baltas gaismas lukturim, aizmugurē - sarkanas krāsas lukturim;
- ja iespējams, vadītājam jābūt tērptam gaismu atstarojošā vestē;
- ar elektroskrejriteni aizliegts braukt, neturot stūri, vest pasažieri, braukt, turoties pie cita transportlīdzekļa, un pārvadāt kravu, kas apdraud citus.
Vienlaikus CSN ir iekļautas normas, kas nosaka,
ka transportlīdzekļu vadītājiem jādara viss iespējamais, lai satiksmē
netiktu apdraudēti arī elektroskrejriteņu vadītāji. CSN ievērošana un
cieņpilna attieksme vienam pret otru ir drošas satiksmes
priekšnosacījumi.Saeimas apstiprinātajā Ceļu satiksmes likumā ir noteikts, ka eletroskrejriteņu
maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā un ar to
drīkst pārvietoties tikai viens cilvēks vecumā no 14 gadiem.
Nepilngadīgai personai, lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, ir
nepieciešamas riteņbraucēja tiesības. Savukārt par pārkāpumiem
elektroskrejriteņu vadītājiem tiek piemēroti tādi paši administratīvie
sodi kā riteņbraucējiem.
Pagājušajā nedēļā, no 10. līdz 16. maijam, valstī kopumā ir notikuši 17 ceļu satiksmes negadījumi, kuros ir iesaistīti elektroskrejriteņi, informē Līna Kaļķe, Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste.
Aizvadītajā nedēļā no 17 ceļu satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi, 15 ceļu satiksmes negadījumi diemžēl ir ar cietušajām personām – trīs no šīm personām vēl nav sasniegušas 14 gadu vecumu –, tikai divi negadījumi ir bez cietušajiem. Lielākā daļa no šiem negadījumiem ir notikusi Rīgas reģionā. Sākotnējā informācija liecina, ka visbiežāk šajos negadījumos traumas guvuši elektroskrejriteņu vadītāji, pašiem krītot no braucamrīka. Tādēļ Valsts policija aicina rūpīgi izvērtēt braukšanas apstākļus, būt uzmanīgiem, piedaloties satiksmē ar elektroskrejriteni un parūpēties par savu drošību un veselību braukšanas laikā – gan par ķiveri, gan par ceļu un elkoņu sargiem –, lai kritiena gadījumā pasargātu sevi no smagām traumām.
Baušķeniece Zane elektroskrejriteņu izmantojumu vērojusi daudzdzīvokļu namu dzīvojamajā zonā, kur uz tā bieži vien braukušas divas personas – māte ar meitu. Ātrums licies diezgan liels, tas izskatījies bīstami un pārgalvīgi, jo turpat brauc arī mašīnas. Pati nedomājot gādāt šādu braucamo, uzticamāks šķietot velosipēds.
Valsts policijas Bauskas iecirkņa apkalpojamajā teritorijā nav bijis neviens ceļu satiksmes negadījums, kurā būtu bijuši iesaistīti elektroskrejriteņu vadītāji, kā arī nevienam nav sākts administratīvā pārkāpuma process. Pārkāpumi nav konstatēti, skaidro Dace Kalniņa, Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes vecākā speciāliste.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»