Apvedceļa būvniecību Bauskai sola ne agrāk par 2028. gadu

Baušķeniekiem ļoti aktuāls jautājums – vai agrāk par 2029. gadu
Bauskā plānots izbūvēt apvedceļu? «Bauskas Dzīve» sarunās ar
iedzīvotājiem, uzņēmējiem, pašvaldību un valsts iestādēm šķetina šo
jautājumu.
Jāatgādina, ka «Bauskas Dzīvē» pētījumi par autoceļa
A7 radīto ietekmi uz Bausku jau bijuši, tomēr pašlaik tas atkal
jāaktualizē, jo tuvojas «Rail Baltica» būvniecības sākums. Vēl
jāatgādina, ka biedrība «Bauskas vecpilsēta» platformā manabalss.lv ir
iesniegusi iniciatīvu par apvedceļa izbūvi Bauskas pilsētai. Pašlaik no
10 000 nepieciešamo parakstu savākts tikai nedaudz vairāk kā 1800 balsu.
Kad epidemioloģiskie noteikumi atļaus, elektroniski balsot droši vien
būs iespējams arī bibliotēkās, arī laikraksts «Bauskas Dzīve» neliegs
šādu iespēju redakcijā tiem, kam nav pieejams internets.
Solījumi pašvaldības vēlēšanām?
Biedrības
«Bauskas vecpilsēta» nostāja: «Jautājums par apvedceļu Bauskai bijis
aktuāls, īpaši nozīmīgs tas ir tagad, kad grasās būvēt «Rail Baltica»
dzelzceļu, tuvojas pašvaldību vēlēšanas, kad deputātu kandidāti gribēs
iegūt balsis, solot apvedceļu. Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātajā
stratēģijā Bauskas apvedceļš minēts kā astotā prioritāte, apvedceļš
apkārt Rīgai ir pirmajās četrās prioritātēs. Autotransporta direkcijai
un SM ir savas prioritātes. Bauskas novada domei, kas tikusies ar
satiksmes ministru, ir pieļāvums, ka to varētu izbūvēt ātrāk.» Neesot
skaidrs, kāpēc Bauskas novada pašvaldība nav publiskojusi pētījumu par
katastrofālo ietekmi uz veselību un pilsētvidi, ko maģistrāle A7 nodara
Bauskai.
«Strādāju Bauskas muzejā un dzīvoju vecpilsētā. Manu
māju nevar saukt par vecu, tā ir jauna, dzīvoju netālu no A7 tilta pār
Mēmeli, redzu, ka sāk parādīties plaisas. Vides piesārņojumu mēs ikdienā
neredzam, dzirdam troksni. Žēl, ka iznīcinām vecpilsētas kultūras
mantojumu, neļaujam vecpilsētai attīstīties kā tūrisma objektam, žēl, ka
uzņēmēji vairs nespēj strādāt Bauskas vecpilsētā,» stāsta Ieva
Bronko-Pastore, biedrības «Bauskas vecpilsēta» vadītāja.
Pašvaldība
un valsts rūpējas par kultūras pieminekļiem, cilvēki, kas dzīvo un
strādā vecpilsētā, rūpējas par savu ēku – lepojas ar to, uzskata I.
Bronko-Pastore, viņa akcentē, ka Pagalmu un putras godēšanas svētki
rudenī nav izmisuma sauciens, bet lepošanās ar savām ēkām un pagalmiem
vecpilsētā. «Ja valsts un pašvaldības iedzīvotājiem ir zināms A7
radītais piesārņojums, degradējošais iespaids uz Bauskas vecpilsētas
ēkām, tad pašvaldībai un valsts amatpersonām ir jāreaģē. Iedzīvotājiem
ar biedrību nevajadzētu cīnīties par tādām lietām, kas jādara valsts
iestāžu darbiniekiem,» uzskata I. Bronko-Pastore. Tomēr realitāte pie
mums ir citāda.
Vēstule atbildīgajām institūcijām
Biedrība
«Bauskas vecpilsēta» marta sākumā Ministru prezidentam, Saeimas
Ilgtspējīgas attīstības komisijai, Satiksmes, Kultūras, Labklājības,
Aizsardzības, Veselības, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijai, Latvijas Republikas Tiesībsargam, Valsts vides dienestam,
Zemgales plānošanas reģionam un Bauskas novada pašvaldībai nosūtīja
vēstuli par Bauskas iedzīvotāju ierosinājumu pārskatīt valsts autoceļu
attīstības prioritātes 2020. – 2040. gadam, nodrošinot baušķeniekiem
vienlīdzīgas tiesības uz drošu, veselīgu un pievilcīgu dzīves vidi,
iespēju saglabāt Bauskas vecpilsētu un pārtraukt vietējās ekonomikas
attīstības bremzēšanu. Vēstules noslēgumā biedrība sacīja, ka Bauskas
iedzīvotāji turpmāk nesamierināsies ar gadiem ciesto apdraudējumu savai
un bērnu veselībai, tranzīta satiksmes nodarīto postu Bauskas kultūras
mantojumam, kā arī tranzīta maģistrāles nodarīto kaitējumu vietējai
ekonomikai. Ja problēma netiks risināta, savu pamattiesību aizstāvībai
tā vērsīsies attiecīgās cilvēktiesību sargājošās institūcijās, aicinās
Bauskas novada pašvaldību meklēt tūlītējus risinājumus Kalna ielas
iespējamai sašaurināšanai, kā arī satiksmes ātruma mazināšanai pilsētas
robežās esošajā autoceļa posmā.
Vēstuli komentē arī Ieva
Bronko-Pastore: ««Bauskas vecpilsētas» biedri un atbalstītāji iestājas
par apvedceļa idejas realizāciju ātrākā periodā. No biedriem esmu
saņēmusi ziņu, ka vēstulei vajadzēja būt vēl asākai. Iedzīvotāji ir
noguruši, viņus pārņem vienaldzība, jo ir gana solīts, cilvēki paši
raksta uz pašvaldību, saprot, ka viedoklis netiek ņemts vērā.»
Biedrība
«Bauskas vecpilsēta» ir saņēmusi Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes
ziņu, ka iestāde aicina pašvaldību jau tagad plānot lokālus satiksmes
mierināšanas pasākumus Bauskas pilsētas vēsturiskajā centrā, kā arī
iestāde aicina Satiksmes un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministriju pārskatīt autoceļu attīstības prioritātes, piešķirot augstāku
prioritāti smagā kravas transporta tranzīta kustības novirzīšanai no
Bauskas pilsētas vēsturiskā centra. Arī Labklājības ministrijas valsts
sekretārs I. Alliks piekrīt biedrības paustajam, ka tranzīta transporta
plūsmas turpmāka saglabāšana Bauskas vēsturiskajā centrā var radīt
virkni negatīvu seku iedzīvotāju dzīves kvalitātei un drošībai. Arī
Latvijas Republikas Tiesībsargs aicina plānot lokālus satiksmes
mierināšanas pasākumus Bauskas pilsētas vēsturiskajā centrā. Ministru
prezidentam paredzēto vēstuli Valsts kanceleja pārvirzīja uz Satiksmes
ministriju un Kultūras ministriju, bet Aizsardzības ministrija pārsūtīja
Satiksmes ministrijai.
Aicina uz sadarbību
Bauskas
novada domes priekšsēdētājs Arnolds Jātnieks sacīja, ka no apvedceļa
ierīkošanas idejas līdz ar dzelzceļa «Rail Baltica» posma izbūvi Bauskas
novada pašvaldība nav atteikusies. Viņš komentē: «Apvedceļš ticis
solīts gadu gadiem. Pašvaldības uzstādījums ir tilts autotransportam
blakus plānotajam dzelzceļa tiltam. Tilts pār Mēmeli var būt kā rezerves
ceļš, lai nav tā, ka, slēdzot Mēmeles tiltu Bauskā, jābrauc 24 – 30
kilometru, lai var tikt pāri upei. Ideja ir, ka apvedceļš varētu būt
tieši blakus dzelzceļam. Aicinām uz sadarbību gan Satiksmes ministriju,
gan citas atbildīgās iestādes, tajā pašā laikā lūdzot saprast, ka
Bauskas apvedceļa izbūve vairs nav atliekama.»
Vēl domes
priekšsēdētājs min, ka aktuāla problēma ir Aizkraukles ceļa virziens. Ja
izbūvētu asfaltu no Bauskas līdz Aizkrauklei pilnā ceļa posmā,
samazinātos transporta plūsma pa autoceļu A7.
Transporta ietekme pētīta iepriekš
2016.
gadā tika veikts pētījums, sagatavojot Bauskas novada attīstības
programmas Vides pārskatu. Lai iegūtu nepieciešamo informāciju, tika
veikta tirgus izpēte un piesaistīti konsultanti transporta ietekmes
izvērtēšanai. Pakalpojumus sniedza Transporta un sakaru institūts, SIA
«ELLE» un Vibroakustikas laboratorija. Šo pētījumu par A7 ietekmi uz
Bauskas vecpilsētu organizēja biedrības «Bauskas vecpilsēta» pārstāve
Egija Stapkeviča, kura laikā, kad tika veikts pētījums, strādāja Bauskas
novada pašvaldībā.
«Pētījumā tika uzskaitīta transporta plūsma
Kalna, Zaļajā un Uzvaras ielā, tika veikti trokšņa un vibrācijas
mērījumi un modelēta piesārņojuma ietekme, taču netika mērītas konkrētas
piesārņojuma daļiņas. Transporta un sakaru institūts veica izpēti, kā
transports ietekmē ceļa slodzi, piesārņojumu, un modelēja situāciju ar
un bez apvedceļa. Ja ir nepieciešams novērtēt vides kvalitātes stāvokli,
tad vajag uzstādīt monitoringa staciju. Veiktajās izpētēs visi
robežlielumi bija pārsniegti. Visi dati ir publicēti Valsts vides
dienesta mājaslapā, – piesārņojums ir tik liels, ka tas nevar saderēt ar
drošu gaisa kvalitāti iedzīvotājiem,» atklāja E. Stapkeviča, kura ir
pārliecināta, ka cilvēki vairs par autoceļu nesūdzas. Viņa min piemēru
no dzīves – atliek iedzīvotājam divas reizes dienā zvanīt institūcijai
par savu problēmu un atbildīgajai personai uz zvanu neatbildēt, lai
vairs cilvēks neziņotu. Cilvēkiem zūd motivācija, interese un uzņēmība.
Intensitāte pārsniedz Valsts standartā noteikto
«Bauskas
Dzīve» lasītājus iepazīstina arī ar Rīgas Tehniskās universitātes
absolventes Zandas Apīnes 2019. gadā rakstīto maģistra darbu par
mašīnredzes skaitīšanas metodi, izmantojot videokamerās reģistrētos
datus Bauskā.
«Visaktīvākā satiksmes plūsma automašīnu skaita
ziņā ir Kalna un Zaļās ielas maršrutā, kas ir A7 maģistrāles posms
maršrutā Rīga–Lietuva, turpretim Uzvaras ielas satiksmes plūsma ir par
aptuveni 33% zemāka, savienojot reģionālās nozīmes ceļa posmu P103
(Dobeles virzienā). Lai arī automobiļu skaits ielās atšķiras, iespējams
identificēt līdzīgas tendences intensitātes izmaiņās – vislielākā
infrastruktūras noslodze vērojama rīta stundās no pulksten 8 līdz 9 un
darbdienu pēcpusdienās no pulksten 16 līdz 18, kas skaidrojams ar darba
laika sākumu un beigām,» teikts pētījumā.
Maģistra darbā
noskaidrots, ka no pirmdienas līdz piektdienai (darbdienās) krustojumu
šķērso 74% no visa kopējā automobiļu skaita nedēļā. Lai mašīnu skaitu
varētu uzskatīt par sabalansētu visās dienās vienlaikus, vienā dienā
satiksmes plūsmai jāatbilst 14,29% no kopējās satiksmes plūsmas, kas
darbdienās kopumā ir 71%. «Tā kā atšķirība no vidējā rādītāja ir 3%,
nevarētu apgalvot, ka brīvdienās automobiļu plūsma būtiski samazinās.
Vidēji diennaktī rotācijas apli Bauskā šķērso 39 701 mašīna,» minēts
pētījumā. Latvijas Valsts standartā 190:3:2012 «Ceļu projektēšanas
noteikumi, 3. daļa: Vienlīmeņa ceļu mezgli» noteiktā vienas joslas
rotācijas apļa caurlaidība ir 20 000 – 25 000 automašīnu diennaktī.
Skaidri redzams, ka Bauskas centrā šī standarta caurlaidība pārsniegta.
Maģistra
darbā teikts, ka lielākais satiksmes noslogojums aplī ir virzienā no
Lietuvas robežas uz Rīgu un otrādāk, A7 autoceļa posmā – aplī – virzienā
no Lietuvas robežas iebrauc vidēji 8191 automašīna diennaktī. Kopējais
noslogojums Zaļajā ielā ir 15 530 mašīnu diennaktī, kas ir 39% no
kopējās satiksmes plūsmas aplī. Kalna ielas izejošā transporta plūsma ir
7714 transportlīdzekļi diennaktī, un aplī iebrauc 6564 automašīnas
diennaktī, kopā satiksmes noslogojums šajā ielā ir 39% no kopējā
automobiļu skaita aplī.
Lielākais kravas automobiļu skaits, kas
šķērsojis krustojumu stundas laikā, ir 41 laika posmā no pusnakts līdz
pulksten 1 svētdienā. Šajā stundā kravas auto īpatsvars ir 14% no
kopējās satiksmes plūsmas. Salīdzinot kravas mašīnu skaitu darbdienās un
nedēļas nogalē, redzama tendence, ka salīdzinājumā ar vieglajām
mašīnām, kuru skaits brīvdienās mainās maznozīmīgi, kravas automobiļu
skaita samazinājums nedēļas nogalē ir ievērojamāks, darbdienās
krustojumu šķērso 86% no kopējā kravas mašīnu skaita. Vienlīdzīga
sadalījuma gadījumā katrā dienā šai vērtībai vajadzētu būt 71%.
Atšķirība starp aktīvāko stundu darbdienās un aktīvāko stundu brīvdienās
ir 492 automašīnas jeb 60%. Vidējais kravas mašīnu skaits 24 stundās ir
7275.
Darba autore analizējusi arī kravas spēkratu īpatsvaru
atsevišķi pa ielām, lai salīdzinātu, vai kopējās tendences atbilst
situācijai katrā ielā, kas savienotas rotācijas aplī. Zaļās ielas
noslogojums ir visaugstākais, darbdienās līdz ceturtdienai kopējais
kravas mašīnu skaits katru dienu pieaug, tas nedaudz mainās piektdienā,
nedēļas nogalē vērojams aptuveni 10 – 15% samazinājums.
Otrā
aktīvākā mašīnu skaita ziņā ir Kalna iela. Tur vērojams lielākais kravas
auto īpatsvars – līdz pat 29% no kopējā transportlīdzekļu skaita.
Visvairāk kravas mašīnu ir pirmdienās, kad kopējais automobiļu skaits ir
zemāks nekā citās darbdienās, kas varētu identificēt tranzīta satiksmes
plūsmas tendenci – lielākā daļa tranzīta reisu tiek sākti nedēļas
sākumā.
Kalna ielā vērojama vislielākā atšķirība starp aplī
iebraucošo un izbraucošo automašīnu skaitu. Rīgas virzienā diennaktī
izbraucošo automobiļu skaits ir par 15% lielāks nekā aplī iebraucošo
skaits no Kalna ielas, tāpat arī kravas mašīnu skaits, kas izbrauc no
apļa pa Kalna ielu, ir par 15% lielāks nekā to kravas auto skaits, kas
iebrauc aplī virzienā no Rīgas.
Z. Apīne secinājusi, ka līdz ar
tranzīta satiksmes šķērsojumu Bauskas pilsētas vēsturiskajā centrā tiek
radīti nelabvēlīgi apstākļi iedzīvotāju drošībai un dzīves kvalitātei.
Pētījuma laikā autore noskaidroja, ka rotācijas apļa faktiskais
noslogojums vairāk nekā divas reizes pārsniedz ieteicamo caurlaides
spēju, kā arī kravas automašīnu īpatsvars, kas šķērso Bauskas vēsturisko
centru, ir 25%, kas rada būtisku gaisa un trokšņu piesārņojumu, kā arī
vibrācijas.
Bauskas un Iecavas apvedceļš – pēc Rīgas
Valsts
SIA «Latvijas Valsts ceļu» pārstāve Anna Kononova sacīja, ka 2007. –
2010. gadā veikts pētījums «E67 «VIA Baltica» posma a/c A4
(Saulkalne)–Bauska (Ārce) attīstība». «Tika aplūkota arī Iecavas un
Bauskas apvedceļu izbūves iespējamība. Veikts tehniski ekonomiskais
novērtējums un ietekmes uz vidi novērtējums. Perspektīvo Iecavas un
Bauskas apvedceļu risinājumi iestrādāti skarto pašvaldību teritoriju
plānojumos, un tiem ir rezervēta teritorija. Potenciālo apvedceļu
garums: Iecavas apvedceļš – 19,7 km, Bauskas apvedceļš – 14,2 km.
Atbilstoši «Stratēģijai 2040» autoceļu A7, arī Iecavas un Bauskas
apvedceļu, paredzēts pārbūvēt kā ātrgaitas autoceļu ar divām brauktuvēm,
divlīmeņu satiksmes mezgliem un paralēlo vietējo ceļu tīklu. Autoceļa
A7 pārbūve tiek plānota kā nākamā prioritāte aiz Rīgas apvedceļa
pārbūves, izskatot iespēju projektu izbūvēt stadiāli. Projekta
īstenošanai nepieciešama sagatavošanās – zemes iegāde, būvprojekta
izstrāde, līdz ar to būvniecību varētu sākt, agrākais, 2029. gadā,»
skaidro A. Kononova.
«Latvijas Valsts ceļu» pārstāve sacīja, ka 2020. gadā satiksmes
intensitāte uz autoceļa A7 pie Bauskas bija 9904 autotransporta vienības
diennaktī, tajā skaitā 36% – kravas satiksme. «Plānots, ka pēc
apvedceļa izbūves visa tranzītsatiksme, kā arī 80 – 90% vietējā rakstura
kravas satiksmes tiks pārcelta uz apvedceļu, ja būs aizliegums iebraukt
pilsētas centrā. Apvedceļu izmantos arī vieglais transports, un tiek
prognozēts, ka uz to pārcelsies 50 – 70% no kopējās satiksmes plūsmas,
atslogojot pilsētas ielas. Saistībā ar plānoto «Rail Baltica» trases
izbūvi patlaban notiek sarunas par iespējamajiem tehniskajiem
risinājumiem, aktīvi piedalās arī Bauskas novada pašvaldība,» atklāja A.
Kononova.
Iedzīvotāji izjūt troksni, vibrācijas un piesārņojumu
«Bauskas
Dzīve» uz sarunu aicināja gan iedzīvotājus, kas dzīvo A7 malā, gan
iestādes, kas pie šī autoceļa strādā. Lai izprastu situāciju, laikraksts
paskaidro, ka daudzviet brauktuve ir metru no ēkas sienas. Ingrīda
Kārkliņa dzīvo Zaļajā ielā, tranzītmaģistrāles A7 malā. Viņa «Bauskas
Dzīvei» atzīst: «Vibrācija ir ļoti liela. Vasarā logus nevar vērt vaļā,
jo no mašīnām nāk putekļi un sodrēji. Zaļo ielu grūti šķērsot, jo
vairāki kravas auto brauc rindā un pie gājēju pārejām nestājas. Ir
putekļi, logs ir dubļains. Vibrācija un troksnis ir visu laiku.»
I.Kārkliņai
piekrīt arī Rudīte Brīvule, kas dzīvo Kalna ielā 10: «Mājai no kravas
mašīnām ir sašķēlušies pamati, tā ir katastrofālā stāvoklī. Logus
mazgāju ik pārnedēļu. Ir ļoti liels kravas automašīnu radītais troksnis.
No griestiem krīt apmetuma gabali, logu vasarā nevar atvērt. Pirms
vairākiem gadiem mēs, iedzīvotāji, braucām uz Satiksmes ministriju un
runājām par iespēju saņemt atbalstu no valsts logu maiņai, jo dzīvojam
blakus A7. Dzirdējām par tādu atbalstu kaimiņos Lietuvā. Satiksmes
ministrijā mums parādīja durvis un teica – ja neapmierina logi, tad par
saviem līdzekļiem ir iespēja likt jaunus.»
Uldis Grāvītis pirms
vairākiem gadiem strādājis par instruktoru autoskolā. Viņš esošo
situāciju raksturo šādi: «Apvedceļu gaidām jau ilgu laiku. Bauska
uzskatāma par klusu pilsētu, visi mierīgi tai brauc cauri. Laikam
nevienam ministram šeit nav māju. Kurš zina, kas notiks 2030. gadā? Sola
vienu, bet kā tas izvērtīsies? No kravas mašīnām līst eļļas, Bauskā
paliek bremžu nodalījummateriāli. Pie minimāliem motora apgriezieniem ir
visvairāk piesārņojuma. Pilsētas ciklā ir īpaši lielas izplūdes gāzes.
Ar lielkravas sastāvu tiek tricināta braucamā daļa. Tagad var redzēt, kā
tiek dzītas zemē akas. Mēs esam atļāvuši lielkravas sastāviem iet cauri
Bauskai un par to klusējam. Asfalts plaisā, pašvaldībai tas jāremontē,
un mums par to jāmaksā. Dzīve tranzīta maģistrāles malā rada stresu un
depresiju.»
Pilsēta nav piemērota iedzīvotājiem
Uzņēmuma
«Vecpilsētas zobārstniecība» administratore Aiva Jēgere sacīja, ka
vibrācijas, troksnis un putekļi jūtami visu laiku, jo zobārstniecība
atrodas blakus šosejai A7. «Tuvumā nav gājēju pārejas, šis autoceļš nav
piemērots iedzīvotājiem, bet gan kravas mašīnām. Ziemā Kalna ielas ietve
tiek pārvilkta ar marķējošajām lentēm, jo uz namu jumtiem ir lāstekas,
ietves ir šauras,» tā A. Jēgere.
SIA «Eiva» valdes loceklis
Einārs Veļķers uzskata, ka apvedceļu agrāk nebūvēs, bet iedzīvotājiem
par to vajag cīnīties. «Iniciatīvu par apvedceļu atbalstu. Ēkā Kalna
ielā darbojos kopš 1993. gada. Satiksmes intensitāte ir liela, tomēr
apvedceļa izbūvei vajag ļoti daudz līdzekļu,» domā E. Veļķers.
Karogu maina reizi mēnesī
Lai
iepazītos, kā ar autoceļu A7 sadzīvo Bauskas novada pašvaldības
iestādes, «Bauskas Dzīve» sazinājās ar Bauskas kultūras centru, Bauskas
Centrālo bibliotēku un Bauskas bērnu un jauniešu centru. Visas šīs
iestādes strādā ēkās tiešā A7 tuvumā.
Bauskas kultūras centrā sacīja,
ka ir problēmas gan ar kultūras centra nama fasādi, gan pamatiem.
«Protams, ēka ir ļoti veca, bet mašīnu plūsma ir ārkārtīgi liela.
Tuvojamies situācijai, kad ēka nebūs ekspluatējama. Bauskas kultūras
centra pasākumi norit ne tikai Kalna ielā 18, bet arī pilsētas sirdī –
Rātslaukumā. Ir gadījies, ka transporta radītais troksnis ir skaļāks par
sarīkojuma skaņu. Bauskas kultūras centrā vistuvāk A7 ir izstāžu zāle,
tur nevaram atvērt logus, jo tad ir liels troksnis un telpas pilnas
putekļiem,» pauda Bauskas kultūras centrā. Vadība atklāja, ka
piesārņojuma dēļ valsts karogs pie iestādes tiek mainīts reizi mēnesī un
karogi tiek iepirkti gadam.
Ikdienas bažas darbā
Bauskas
bērnu un jauniešu centra (BBJC) direktore Benita Svareniece sacīja:
«Kopš strādāju Bērnu un jauniešu centrā, lielceļš vienmēr radījis
problēmas. Melnie nosēdumi caur logiem nonāk telpās. Uz iestādes 40.
jubileju 2009. gadā fasāde tika nomazgāta ar smilšu strūklu, ēka bija
balta, tagad tā atkal melna. Ja apvedceļš netiek būvēts, kāda jēga
fasādi atjaunot?» retoriski jautā B. Svareniece.
Viņa min, ka
nav iespējams strādāt ceļa pusē pat ar aizvērtiem logiem, jo ir liels
automašīnu radītais troksnis. Ja brauc militārā tehnika, neatliekamā
medicīniskā palīdzība, tas pievēršot uzmanību visiem. Tās ir
nepārtrauktas bažas un bailes, ka kaut kas var gadīties. «2012. gadā
mainījām logus, pēc pusgada kādai mašīnai sprāga riepa, metāla gabals
ielidoja manā logā. Stiklojām no jauna, izdevumus sedza pašvaldība.
Ekspertīzē sacīja, ka smagās automašīnas riepas atbilda tehniskajiem
noteikumiem. Telpas nav iespējams vēdināt, karstā laikā to var darīt
vienīgi pulksten 7,» par problēmām stāsta B. Svareniece.
Karogs
pie Bauskas bērnu un jauniešu centra ēkas tiek mainīts bieži. «Ir bijuši
gadījumi, kad Valsts policija izraksta sodu par necienīgu izturēšanos
pret karogu. Arī iedzīvotāji ir sūdzējušies par necienīgu izturēšanos
pret valsts simbolu,» teic B. Svareniece. BBJC ēku un apsaimniekojamās
teritorijas pārzinis Ģirts Donerblics precizēja, ka valsts karogs tiek
mainīts sešas reizes gadā. Tas kalpojot divus mēnešus, Latvijas karoga
baltā daļa ātri kļūstot tāda pati kā Bauskas novada karoga pelēkais
tonis.
«Akas, kas asfaltā ir nosēdušās, rada grūti paciešamu
troksni. Lietus laikā tur veidojas peļķes, tad ēkas stūris tiek
notašķīts. Kalna ielas 14. mā-ja ir no mūra, bet Kalna ielā 12 ir koka
nams, un vibrācijas var just. Pārējās ēkas, kas it kā ir izturīgākas,
braucot kravas automašīnām, ir grautas un bojātas. Nekas nevar būt
sliktāks kā vibrācijas. Pamati lēnām iet bojā, sienas plaisā. Tas ir
laika jautājums, drīz ieraudzīsim plaisas. Kalna iela vecpilsētu dala
divās daļās, nokļūšana uz mūsu ēku ir ļoti nedroša, jo jāšķērso iela ar
četrām joslām,» skaidro Ģ. Donerblics.
BBJC metodiķi Veroniku
Puķi satrauc militārās tehnikas kolonnas, kas pārvietojas cauri Bauskai.
«Kad nometnes laikā vedām bērnus pāri ielai, pa ielu skaļi virzījās
armijas tehnikas kolonna, pie luksofora tā neapstājās. Armijas
transports vieš neomulīgu sajūtu, īpaši tad, ja blakus ir bērni,» pauž
V. Puķe.
Bauskas Centrālās bibliotēkas direktore Māra Kuļikauska
sacīja, ka troksnis pilsētai ir raksturīgs. «Nevaru gribēt, lai te ir
tāpat kā manās lauku mājās. Tomēr dunoņa kopā ar troksni traucē. Mēs pie
daudz kā pierodam, daudz ko nedzirdam. Bibliotēkas palodzes regulāri
klāj putekļu kārta, viss ir netīrs. Mūsu ēka ir diezgan sliktā tehniskā
stāvoklī, domāju, ka to ietekmē arī transporta plūsmas radītās
vibrācijas. Šī vieta nav piemērota bibliotēkai, lai gan tā te atrodas
jau 75 gadus. Šī ir pilsētas galvenā iela, tas atstāj iespaidu. Bauskai
ir vajadzīgs apvedceļš,» uzskata
M. Kuļikauska.
Sūdzības nav saņemtas
«Bauskas Dzīve» pēc iedzīvotāju aicinājuma sazinājās ar Valsts vides dienestu un Veselības inspekciju.
Valsts
vides dienesta Zemgales reģionālās vides pārvaldes Kontroles daļas
iesārņojuma kontroles sektora vadītāja Evita Jaņēviča sacīja, ka
autotransporta ietekmi uz cilvēku veselību Valsts vides dienests
neuzrauga, to dara Veselības inspekcija. «Valsts vides dienestā nav
saņemtas Bauskas iedzīvotāju sūdzības par vides piesārņojumu,
autotransporta radītajām vibrācijām un troksni,» komentēja speciāliste.
Arī
Veselības inspekcijas Vides veselības nodaļas vecākā speciāliste vides
veselības jautājumos Daina Sudraba-Livčāne informē, ka Veselības
inspekcijā nav saņemtas sūdzības par autoceļa A7 radīto piesārņojumu.
«Nav iedzīvotāju sūdzību ne par troksni, ne gaisa piesārņojumu, ne
vibrāciju, līdz ar to nav organizēti mērījumi un nav arī bijusi
sadarbība šo jautājumu risināšanā ne ar Bauskas novada pašvaldību, ne
VSIA «Latvijas Valsts ceļi», ne Satiksmes ministriju, kā tas parasti
notiek, ja ir sūdzības,» sacīja D. Sudraba-Livčāne. Neraugoties uz to,
Veselības inspekcijā uzsver, ka tā ir informēta par problēmām, kas
saistītas ar autoceļa A7 radīto piesārņojumu, un atbalsta apvedceļa
izbūves nepieciešamību, kā arī citus pasākumus, kas vērsti uz tādu
pilsētas teritorijas attīstību, kas paaugstina iedzīvotājiem dzīves
vides kvalitāti, jo tranzīta kravas transporta satiksme paaugstina
pilsētvides piesārņojumu – pasliktina gaisa kvalitāti, rada trokšņus un
vibrāciju –, negatīvi ietekmējot iedzīvotāju veselību.
Kas ir pirmās prioritātes saraksts?
Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs preses
konferencē, kas bija sarīkota saistībā ar viņa amatā pavadītajām 100
dienām, «Bauskas Dzīvei» sacīja, ka apvedceļa ziņā vērojams progress, jo
tas iekļauts pirmajā prioritāšu sarakstā. «Bauskas Dzīve» centās
noskaidrot, kas ir pirmo prioritāšu saraksts.
Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Gulbe informēja, ka, izstrādājot «Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģiju no 2020. līdz 2040. gadam», vērtētas valsts autoceļu tīkla attīstības prioritātes, identificēts, ka augstākās prioritātes attīstības virziens ir Rīgas apvedceļa pārbūve. «Sākot «Autoceļa E67/A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle), iekļaujot Bauskas un Iecavas apvedceļu» būvniecības sagatavošanās procesu, tiks izskatīta iespēja veikt stadiālo būvniecību, sākotnēji izbūvējot Bauskas apvedceļu,» sacīja B. Gulbe. «Tā kā šādu apjomīgu projektu īstenošanai nepieciešama sagatavošanās, kam kopumā vajadzīgi seši septiņi gadi, objekta vai atsevišķas stadijas (Bauskas apvedceļa) būvniecību varētu sākt ne agrāk par 2028. gadu.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»