Kā sagatavot velosipēdu jaunajai sezonai?

Visticamāk, jūsu velosipēds ir pārziemojis šķūnītī vai garāžā, tādēļ ir laiks ķerties pie pavasara apkopes darbiem, lai transportlīdzeklis jaunajai sezonai būtu darba kārtībā. To var uzticēt arī profesionāļiem veloservisā, taču pašu svarīgāko var pārbaudīt arī pats.
Veloentuziasts Gunārs Rozenbergs, kas rūpējas par sava un draugu velosipēdu apkopi, jau sezonu ir atklājis un atzīst, ka tā noteikti būs rosīga. Viņš uzsver, ka velosipēda sezonas apkope ir tikpat svarīga kā automašīnas tehniskā apskate, un iesaka to darīt jau rudenī, sezonu noslēdzot. Taču riteņbraucēji to tāpat darot pavasarī.
«Jāatzīst, pavasarī manā darbnīcā mēdz nonākt riteņi ar pagājušā gada dubļiem, un tas spēkratam nav labi. Nomests pagrabā vai šķūnītī, tas ierūsē, un pavasarī jānovērš daudz problēmu,» saka G. Rozenbergs.
Ķēde jāmaina laikus
Lai pirmais šī pavasara brauciens ir drošs un patīkams, vispirms jāsāk ar riepu pārbaudi un tad jāpievērš uzmanība pārējam tehniskajam stāvoklim. «Visbiežāk riepām spiediens mazliet ir zudis vai, kā es mēdzu teikt, – pa ziemu «saskābis». Tad tās uzpumpē līdz marķējumā norādītajam spiedienam. Ja riepa spiedienu zaudē jau pēc vienas diennakts, tā ir caura vai tai ir bojāts ventilis. Tad labāk nomainīt riepas iekšējo kameru pret jaunu,» iesaka meistars.
Nākamais, kam jāpievērš uzmanība, ir ķēde. «Tā ir jānotīra, taču nevajadzētu pārcensties ar eļļošanu. Bieži vien tiek eļļots ar visu, ko var mājās atrast. Ir bijuši gadījumi, kad trīs stundas tīru riteni no pārlieku lielā eļļas daudzuma un tikai pusstundu remontēju. Mans ieteikums ir minimāli ieeļļot tikai tad, kad ķēde sāk čīkstēt,» iesaka G. Rozenbergs. Savukārt ķēde jāmaina nevis tad, kad tā jau ir nolietota, bet laikus. Ja lietosit līdz ķēdes «agonijai», nodilušo zobratu maiņa izmaksās daudz dārgāk. «Aktīvam riteņbraucējam es iesaku ķēdi mainīt divreiz sezonā,» saka meistars.
Uzmanīgi ar pārnesumu sistēmu
Arī velosipēda trošu bremžu un pārnesumu sistēmai nepieciešama regulāra uzmanība. «Katrs pats var pārbaudīt arī bremzes, kas var radīt pārsteigumus pēc šķūnītī pavadītās ziemas. To var redzēt «uz aci» – ir vai nav nodiluši bremžu kluči. Mitrumā ierūsē arī trosītes, tāpēc, sākot sezonu, tās jāiztīra vai jānomaina. Tas ir svarīgi, jo troses pēkšņs plīsums brauciena laikā var būt bīstams,» skaidro meistars.
Viņš iesaka arī elementāru pārnesumu pārbaudi – proti, vai tie viegli un precīzi pārslēdzas. Ja tā nenotiek, labāk vaicāt profesionālim. «Pārnesumu sistēmas ir dažādas – vienas ir vienkāršākas, bet dažas ir īsts mehānisko daļu un sviru rēbuss. Ja neesi pārliecināts par savām spējām, iesaku šo darbu atstāt velomehāniķim. Pats var saregulēt tā, ka vairs nevar dabūt sākotnējā pozīcijā,» skaidro G. Rozenbergs.
Veloentuziastam ir arī būtiski ieteikumi tiem, kas nodarbojas ar pārāk lielu riteņa mazgāšanu. «Lūdzu, nedariet to ar šļūteni vai augstspiediena mazgāšanas iekārtu! Tāda mazgāšana var izmaksāt dārgi, jo ūdens tiek iekšā visur, arī tur, kur nevajadzētu, un bojā mehānismus – riteņu rumbas, pedāļu centrus utt. Pilnīgi pietiks, ja dubļus nesakrāsit un regulāri velosipēdu pārtīrīsit ar lupatiņu,» iesaka G. Rozenbergs.
Uztrauc rezerves daļu deficīts
Meistars iesaka būt rūpīgiem pret saviem velosipēdiem, lai tie pēc iespējas ilgāk iztiek bez kapitālremonta, jo pašlaik ir liels rezerves detaļu deficīts. Sezona šajā ziņā būšot grūta.
«Tas tiek saistīts ar pandēmijas laikā visā pasaulē strauji augošu velosipēdu popularitāti kā alternatīvu epidemioloģiski nedrošajam sabiedriskajam transportam. Jau tagad pazīstami veloservisu meistari Rīgā sūrojas, ka trūkst detaļu, arī es pats esmu ar to saskāries,» stāsta G. Rozenbergs.
Tāpat ar katru gadu velosipēdi kļūst arvien daudzveidīgāki, tiem ir specifiskas uzgriežņu atslēgas, kas sarežģī apkopi. Tādēļ, ja pats netiek galā, atliek apkopi uzticēt profesionāļiem.
Pārbaude soli pa solim
Spiediens riepās – lai braukšana ar velosipēdu būtu ērta un droša, jāizmēra, vai riepās ir nepieciešamais spiediens. Lai to izdarītu, pirmkārt, noskaidro, kādam līmenim vajadzētu būt (to vari izdarīt, palūkojoties uz riepas sāniem), un, otrkārt, – vai nu dodies uz kādu no degvielas uzpildes stacijām, kur atrodams pumpis ar spiediena mērītāju, vai arī izmanto (vai iegādājies) savu pumpi.
Bremzes – vai ritenim griežoties, klucis neaizķeras un skaisti slīd.
Stūre – jāpārbauda, vai stūre nav ierūsējusi un neķeras.
Sēdeklis – varbūt jāpievelk stingrāk.
Ķēde – jānotīra, ja čīkst, –
jāieeļļo.
Savienojumu un stiprinājumu vietas – pirms lietot velosipēdu satiksmē, jāpārliecinās, vai visas skrūves un stiprinājumi ir savās vietās un nekas lieki nekustas.
Jāpārbauda, vai velosipēdam pēc iepriekšējās sezonas nav kādas plaisas. Ja tā – jāvēršas veloservisā.
Svarīgi parūpēties par atbilstošiem aksesuāriem: velosipēda apgaismošanu, atstarotājiem, arī zvanam jābūt noregulētam un dzirdamam.
Drošai braukšanai vajadzīga arī ķivere un veste.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»