BauskasDzive.lv ARHĪVS

Pandēmijas mēneši aizrit muzikālā gaisotnē

Anita Moora-Tropa

2021. gada 9. marts 00:00

5
Pandēmijas mēneši aizrit muzikālā gaisotnē

Iecavas mūzikas un mākslas skolā attālinātās mācības – jaunu izaicinājumu, pārbaudījumu un cieša kopdarba laiks

Iecavas mūzikas un mākslas skola kopš janvāra sākuma iekļāvusies attālinātā mācību procesā. Tomēr atšķirībā no pagājušā pavasara uzlabots grupu stundu darbs – vienlaikus ar patstāvīgajiem darbiem notiek arī tiešsaistes stundas.

«Šogad attālinātais mācību darbs izskatās produktīvāks,» «Bauskas Dzīvei» par skolas ikdienu stāsta Gatis Priekulis, Iecavas mūzikas un mākslas skolas direktora pienākumu izpildītājs.

Lai arī no pirmdienas, 8. marta, topošajiem skolas absolventiem pieejamas klātienes konsultācijas, pagaidām vēl pāragri spriest par to norises formu, teic G. Priekulis.

Uzlabojusies pedagogu un audzēkņu pieredze
Salīdzinājumā ar iepriekšējo pavasari uzlabojusies pedagogu un audzēkņu pieredze, sakaru kvalitāte. Vislielākās grūtības joprojām attālinātais mācību process sagādā iesācējiem un bērniem, kuri psiholoģiski nespēj sevi motivēt patstāvīgam darbam.
Katru gada nogali Iecavas mūzikas un mākslas skola klausītājus tradicionāli priecējusi ar krāšņiem koncertiem. «Koncerti bija ieplānoti, skolas koklētāju ansamblis ar kori bija sākuši gatavot programmu koncertiem dažādās Zemgales baznīcās, taču ārkārtas stāvokļa dēļ nācās tos atcelt. Ar virtuālu koncertu decembrī viesojāmies Iecavas evaņģēliski luteriskajā baznīcā, kur tika translēti skolas audzēkņu koncerta videoieraksti. Mācību sasniegumus decembrī digitalizējām un veidojām virtuālos nodaļu koncertus, darbu skates, dejas nodaļa organizēja koncertu tiešsaistē. Šoreiz šie koncerti gan bija redzami tikai audzēkņu vecākiem, tomēr pavasarī iesaku sekot līdzi jaunumiem skolas «Facebook» kontā un skolas mājaslapā, jo mēģināsim audzēkņu sasniegumus publicēt,» aicina G. Priekulis.

Attālinātās mācības papildu slodzi rada visām iesaistītajām pusēm. Lai būtu rezultāti, pedagogiem attālinātajā procesā nākas strādāt intensīvāk un ilgāk par paredzēto laiku, «caur ekrāniem» mēģinot uztvert audzēkņu darba sīkākās nianses. Ļoti nozīmīgs ir vecāku atbalsts. «Sevišķi jaunākajās klasēs no vecākiem atkarīgs ne tikai attālināto mācību tehniskais nodrošinājums, bet arī organizatoriskie jautājumi un skolēnu psiholoģiskais atbalsts,» teic direktora pienākumu izpildītājs.

Meistarklases interneta tiešraidē
Par vecāku un ģimenes atbalstu, kā arī mācību plusiem un mīnusiem šajā īpašajā liegumu laikā stāsta Dana Rodenkirhena, Iecavas mūzikas un mākslas skolas nu jau divu audzēkņu māmiņa. Pašlaik šīs skolas 4. klasē mācās dēls Arnolds – viņš apgūst čella spēli.
«Lai arī sarežģīti un nogurdinoši, tomēr šis laiks izvērties muzikāli piesātināts un piedzīvojumiem bagāts. Čella skolotājs Mārtiņš Turss ļoti rūpējas, lai nezustu motivācija strādāt. Sazinoties attālinātā režīmā, stundas norit regulāri, spēles prasmes ar katru reizi uzlabojas. Pēc skolotāja ieteikuma, tuvojoties Ziemassvētkiem, Arnolds pieteicās uz «Māsu Balanas un «Roche» Ziemassvētku labdarības meistarklasēm 2020». Kopā ar skolotāju repertuāra sagatavošanā tika ieguldīts liels darbs. No simt pretendentiem Arnolds bija starp tiem 20 laimīgajiem, kas tika aicināti uz Rīgu. Meistarklases interneta tiešraidē varēja vērot visā pasaulē. Fantastisks ir arī dalībnieku kopdarbs – noteikumu dēļ katrs savu partiju ierakstīja atsevišķi, tomēr kopdziesmā, aranžijā dziesmai «Saule, Pērkons, Daugava» visi dalībnieki redzami kopā, un tas bija ārkārtīgi saviļņojoši,» pozitīvo pieredzi atceras Dana.

Lai kvalitatīvāk apgūtu repertuāru, iesaistās visa ģimene. Meita Džūlija ir absolvējusi Iecavas mūzikas skolas pianistu nodaļu, tāpēc var palīdzēt ar klavieru pavadījumu čellam. «Kopmuzicēšana nu ir mūsu ģimenes tradīcija vairākās paaudzēs.

Šajā laikā uzlabojušās arī bērna datorprasmes. Dators vairs nav tikai spēļu objekts, bet gan palīgs veiksmīgām mācībām. Dažkārt pēc mācību stundas visi esam ļoti noguruši – mammai kā skaņu operatorei datorā jāatskaņo pavadījums, bērns blakus spēlē čellu, skolotājs Mārtiņš mazā telefona ekrānā paspēj pamanīt, kurš pirkstiņš uzlikts nepareizi, kura skaņa neprecīza. Un, protams, abiem kaķiem ir nepārvarama vēlme piedalīties katrā mācību stundā un parādīties skolotājiem. Mūsu ģimenē pandēmijas laiks aizrit ļoti muzikālā gaisotnē. Sirsnīgs paldies Iecavas mūzikas skolas pedagogiem, kas neatlaidīgi un kvalitatīvi turpina darbu arī šajos sarežģītajos apstākļos!» teic Dana Rodenkirhena. Kā saka pats Arnolds, viņš gan būtu ļoti priecīgs par mācībām un atkalsatikšanos skolā.

Analizēt paveikto, novērtēt sevi
Klavierspēles metodiskās komisijas vadītāja un klavierspēles pedagoģe Edīte Kivila pašlaik skolo septiņus audzēkņus – bērnus no 1. līdz 4. klasei. «Katram skolēnam nedēļā veltu divas tiešsaistes stundas. Katrai mācību stundai skolēni sagatavo mājasdarbus, sekojot ierakstiem e-klasē. Pateicoties ātram labas kvalitātes internetam, mūsu darbs ir iespējams,» informē skolotāja.

Audzēkņiem E. Kivila zvanot no sava datora, izmanto «Google Duo» programmu. Nodarbības laikā bērns atrodas pie klavierēm ar telefonu, un stunda var sākties. Attālinātā mācību procesā būtiska nozīme ir labai sadarbībai ar audzēkņu vecākiem. «Redzu, ka lielāka vecāku iesaistīšana mācību darbā nepieciešama jaunāko klašu skolēniem, piemēram, ieskaišu darbu filmēšanā. Bērni, sākot no 3. klases, filmēšanu jau ir apguvuši un patstāvīgi prot atsūtīt man sagatavotos videoierakstus «WhatsApp» programmā. Šis noteikti mums visiem ir jaunu izaicinājumu, pārbaudījumu un cieša kopdarba laiks. Gribu uzsvērt pozitīvo, ko tas dāvājis maniem audzēkņiem: filmēšana dod iespēju redzēt un dzirdēt sevi no malas, analizēt paveikto, novērtēt sevi. Attālināts mācību process var būt kā viens no papildinošiem pedagoga darba instrumentiem, bet nekas nevar aizstāt bērnam tiešu kontaktu ar pedagogu, īpaši klavierspēles apgūšanā. Pašlaik attālināti varam apgūt skaņdarbu nošu tekstu, strādāt pie ritma precizitātes, papildināt teorētiskās zināšanas. Bet ir arī prasmes, ko nevaram apgūt attālināti: skanējuma tembrālo krāsu veidošanu, niansētu dinamikas skanējumu, arī atsevišķu klavierspēles tehnisko paņēmienu lietojumu – kopumā muzicēšanu,» pauž Edīte Kivila.