Bauskas novada 2021. gada budžetu vērtē diezgan pretrunīgi

Bauskas
novada 2021. gada ieņēmumu budžets apstiprināts 28 059 761 eiro, bet
izdevumi – 31 982 796 eiro apmērā. Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem
šoreiz budžets ir samazinājies, nevis pieaudzis. Par iemeslu pārmaiņām
kļuva vairāki valdības lēmumi.
Salīdzinot ar pagājušo gadu, kad
budžeta ieņēmumi bija plānoti 29 721 998, šogad budžeta ieņēmumi
sarukuši. Galvenais iemesls – valdības lēmums 2021. gadā atvēlēt
pašvaldībām par pieciem procentiem mazāk no iedzīvotāju ienākuma nodokļa
ieņēmumiem. Starpību starp ieņēmumiem un izdevumiem pašvaldība plāno
segt no atlikuma gada sākumā, kas ir 2 855 699 eiro, un aizņēmumiem 3
258 982 eiro apmērā.
Kompromisa variants
Deputāti
vērtē, ka budžets pieņemts, mēģinot rast kompromisu starp iestāžu
ikdienas darbības nodrošināšanu un nepieciešamību ieguldīt attīstībai
nozīmīgos projektos.
«Budžets pieņemts, ievērojot attiecīgo
normatīvo dokumentu prasības. Ar savu balsojumu to atbalstīju. Ir
mēģināts sabalansēt iestāžu pamatvajadzības un pašvaldības iespējas.
Pašvaldībai ir diezgan lielas aizņēmumu saistības investīciju projektu
realizācijai. 2021. gada budžetu varētu raksturot ar vārdiem – ātri
izdzīvot un lēnām virzīties uz priekšu,» vērtē deputāte Inita Nagņibeda
no Jaunās konservatīvās partijas.
Šādam viedoklim nepiekrīt
neatkarīgā deputāte Helvija Greiere: «Uzskatu, ka šī gada budžets nav
paredzēts novada stabilai darbībai un attīstībai. Neapdomīgi ņemtie
milzīgie aizdevumi apgrūtina pašvaldības budžetu, līdz ar to iestāžu un
pakalpojumu attīstību nav iespējams plānot.»
Deputāts Jānis
Dūmiņš («Latvijas attīstībai») atzīst, ka samazinātais finansējums
atstāja sekas. «Kopumā ņemot, viss Bauskas novada budžets ir daudz
mazāks nekā iepriekšējos gados, un nebija viegli redzēt, kā praktiski
jebkuras nozares attīstība apstājas,» tā J. Dūmiņš.
Ilgtspējīgs lēmums
Bauskas
novada domes priekšsēdētājs Arnolds Jātnieks, kurš pārstāv Nacionālo
apvienību, pauž viedokli, ka situācijā, kad valdība samazināja
pašvaldību ieņēmumu daļu, pieņemtais budžets ir gana veiksmīgs.
«Piemēram,
Rēzeknes pilsētai bija budžeta deficīts, nācās aizņemties miljonu eiro.
Mēs domājām par optimizāciju, lai nebūtu jāprasa šādi aizņēmumi saviem
izdevumiem. Iznāca tā, ka atteicāmies no ļoti daudzām lietām.
Samazinājām finansējuma apmēru festivāliem, investīciju projektiem,
izvērtējām izmaksas skolām, kultūras iestādēm. Aprēķinājām budžetu pēc
iepriekšējo gadu faktiskajiem izdevumiem,» atzīst A. Jātnieks.
Viņš
uzsver, ka svarīgi bija budžetu izveidot ilgtspējīgu, lai, novadiem
apvienojoties, nebūtu jāmeklē kādā jomā papildu finansējums. «Esam
iekļāvuši visus izdevumus, lai nodrošinātu saimniecisko darbību un
budžeta izdevumus visā gada periodā. Piemēram, atradām finansējumu arī
skolēnu stipendiju nodrošināšanai,» stāsta
A. Jātnieks.
Neapmierina apspriešana
Tomēr
starp deputātiem valda neapmierinātība ar budžeta pieņemšanas procesu.
Ar dokumentu sāka strādāt jau septembrī, bet deputātu iesaiste bijusi
pārāk vēla un maza.
«Budžeta veidošanā un apspriešanā līdz
apstiprināšanai ir kaut kas tomēr pietrūcis – laiks vai dziļākas
diskusijas, bet jau februāra komiteju sēdēs mēs skatām lēmumprojektus
saistībā ar finansēm, kas nav plānotas šī gada pašvaldības budžetā.
Pozitīva lēmuma gadījumā tie jāatvēl no budžeta atlikuma,» uzsver I.
Nagņibeda.
«Novada budžeta plānošanas un izvērtēšanas procesā
pieļautas daudzas neprecizitātes un nevēlēšanās budžetu kopumā veidot
tādu, lai tas būtu sabalansēts starp visām pašvaldības nodrošināmām
jomām, nevis kādai jomai nodrošinot lielus finanšu līdzekļus, bet citai
niecīgus, praktiski tikai eksistēšanai, bez attīstības iespējām.
Uzskatu, ka ne domes vadība, ne administrācijas vadība nebija
ieinteresēta kopīgi ar deputātiem analizēt visas novada vajadzības,
vēlmes un iespējas kopumā,» saka H. Greiere.
«Saku paldies mūsu
novada pašvaldības ekonomikas un finanšu nodaļai, kas spēja šo budžetu
šajos krīzes un pirmsvēlēšanu populisma apstākļos sabalansēt. Jāatzīst,
budžeta plānošanas un izskatīšanas gaita, manuprāt, nebija pareiza, jo
tajā ļoti maz tiek iesaistīti deputāti. Tas, ka šis būs krīzes gads,
zinājām jau rudenī. Jau tad varējām budžetu plānot un, ilgākā laika
periodā diskutējot, nonākt pie iespējami labāka un visiem pieņemamāka
risinājuma,» viedokli pauž J. Dūmiņš.
Pēdējā brīža haoss
Deputāts
Agris Mustermanis (Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas
saraksts) uzskata, ka problēma radās ar negaidītām prasībām. Viņaprāt,
budžetu apsprieda jau laikus, bet pēdējā brīža prasības radīja zināmu
haosu.
«Budžeta jautājums valsts struktūrās visos laikos ir
bijis asu diskusiju pamats, pat «treknajos» gados, un arī šoreiz nebija
izņēmums. Šogad pieņemto budžetu pamatīgi apsprieda dažādās sapulcēs un
komitejās pirms paša budžeta pieņemšanas. Budžeta pieņemšanas brīdī
iestādes atkal nāca klajā ar pēkšņām vajadzībām! Es saprotu, ka katram
ir liels nepiepildīto vēlmju saraksts, bet šādi nedrīkst izdarīt
spiedienu uz deputātiem. Pašvaldības budžetā jau šogad ir mazāk naudas
samazinātās iedzīvotāju ienākuma nodokļa daļas dēļ. Valsts kase jau
pagājušo gadu nedeva aizņēmumus – protams, šādā situācijā var būt runa
tikai par pamatvajadzību nodrošināšanu. Šī gada budžeta naudu katra
iestāde un pašvaldības struktūra centās «vilkt» uz savu pusi, gan laikus
jau plānojot un izsakot vēlmes, gan pēdējā mirklī piesakot samilzušas
problēmas. Šāda pieeja man nav pieņemama. Es pats esmu par to, ka
deputātiem ar savām ambīcijām nav jāplēšas savā starpā, bet šī enerģija
jāvelta iedzīvotāju un pašvaldības labklājības labā,» pauž A.
Mustermanis.
Sociālās jomas skats
Lielākie pārmetumi
pēdējā laikā pieņemtajiem Bauskas novada budžetiem ir saistīti ar tā
saukto izvēli starp «betonu» – infrastruktūras objektiem un celtnēm – un
kultūras, izglītības un sociālās jomas atbalstu. Tiesa, jau otro gadu
Bauskas novada būvniecības projektos ieguldītā summa ir ievērojami
mazāka nekā pirms dažiem gadiem. Galvenie iemesli ir no valdības puses
samazinātais finansējums un Valsts kases noteiktie ierobežojumi
aizņēmumiem būvniecības projektiem.
Deputāte H. Greiere uzskata,
ka pašvaldības prioritātēm bija jāaptver plašākas jomas, nevis tikai
konkrēti objekti. «Mana pārliecība ir, ka galvenajām prioritātēm ir
jābūt izglītībai, sociālajai aizsardzībai un sabiedriskajai
infrastruktūrai. Ja būs sakārtotas šīs jomas, tad būs novadā cilvēki un
būs arī novada attīstība, labklājība un nodrošinājums. Viss sākas no
cilvēkiem, ģimenēm, bērniem, vietējiem uzņēmējiem. Sociālā joma mūsu
pašvaldībā kopumā ir kritiskā stāvoklī. Lielākajai daļai speciālistu un
arī deputātu vai nu nav izpratnes par sociālās jomas jautājumiem, to
nopietnību un nepieciešamību uzlabot, vai nevēlēšanās to redzēt.
Uzskatu, ka nekavējoties ir jāuzlabo un jāpaplašina sociālā aizsardzība,
jāattīsta sociālo pakalpojumu piedāvājumi, jārisina dzīvojamā fonda
jautājumi un tamlīdzīgi. Problēma – nevaram palielināt pabalstu un
atbalstu veidus, jo nav budžetā paredzēti līdzekļi,» vērtē H. Greiere.
«Otra
lielākā sadaļa no visa mūsu budžeta, kur aiziet 3,1 miljons eiro, ir
sociālā aizsardzība. Tas ir ļoti labi sakārtots atbalsts mūsu novadā. Ir
pakalpojumi veciem cilvēkiem, ģimenēm, kam nepieciešams atbalsts,
dažādi sociālie maksājumi, arī pansionāts «Derpele», kas nodrošina
sociālās aprūpes pakalpojumus, asistentus. Ir pabalsti, kurus izmaksā
cilvēkiem krīzes situācijā, dažādi citi pakalpojumi. Tā ir ļoti liela
summa, kas aiziet no mūsu budžeta šai jomai,» A. Jātnieks nepiekrīt H.
Greieres paustajam.
Puse izglītībai
Pārmetumus
pieņemtajam budžetam velta arī izglītības jomā. Cik varēja saprast no
domes sēdēs un deputātu komiteju sēdēs dzirdētā, izglītības jomas
budžeta apspriešana beigusies pat ar to, ka kāds no skolu direktoriem
izplūdis asarās.
«Izglītības jomā mūsu novadā ir daudz risināmu
jautājumu, pašlaik pamatā tiek atbalstītas lielās pilsētas skolas, bet
pārējās «velk dzīvību». Es piekrītu, ka novada attīstības centrā ir
jābūt ļoti labi nodrošinātām vadošajām izglītības iestādēm, kas sniedz
atbalstu citām, bet arī pārējām mācību iestādēm ir jābūt modernām,
attīstītām un labi nodrošinātām atbilstoši mūsdienu prasībām. Ir jāveic
situācijas analīze izglītības jomā mūsu novadā, jāuzlabo izglītības
pakalpojumi, jārisina pedagoģisko kadru un atbalsta speciālistu
jautājumi,» uzskata H. Greiere.
Domes vadības pārstāvji vērtē,
ka esošajā budžetā atrast vēl lielāku finansējuma apmēru nevarēja.
«Izglītībai atvēlēta lielākā pamatbudžeta izdevumu daļa – 46,6 procenti,
kas ietver arī valsts dotācijas pedagogu atalgojumam un mācību līdzekļu
iegādei, kā arī Eiropas Reģionālā attīstības fonda līdzekļus iestāžu
infrastruktūras sakārtošanai un Eiropas Savienības fonda finansējumu
dažādiem projektiem,» pauž I. Nagņibeda.
«Nav taisnība, ka mēs vairāk domājam par «betonu». Izglītības joma no budžeta veido vislielāko daļu un ir tuvu 15 miljoniem.
15
izglītības ēku uzturēšanai un sakopšanai atvēlēti 4,12 miljoni eiro.
Pašvaldība pedagogu atalgojumam pievieno 1,5 miljonus eiro. Ieguldām
finansējumu modernās sporta bāzēs, datoru modernizācijā, interneta
sakaru nodrošināšanā, lai skolēni varētu veiksmīgi mācīties un notiktu
saziņa ar skolotāju, jaunām tāfelēm, jauniem datoriem kopā atvēlēti 2,27
miljoni eiro. Mums ir atbalsts izglītībai, sākot jau no bērnudārza –
kopā brīvpusdienu nodrošināšanai 948 tūkstoši eiro. Vēl ir dažādi
projekti un citu veidu atbalsts – pedagogu izglītība, apmācība, «Skolas
soma», pārvadājumi, transporta izdevumi, «Sporto visa klase», baseina
darbības nodrošināšana visām skolām – gandrīz miljons eiro. Tas ir ļoti
liels cipars izglītībai. Jāpabeidz arī skolu remonta projekti –
izstrādājam projektu 2. vidusskolas atjaunošanas pabeigšanai,» stāsta A.
Jātnieks.
Jāatbalsta privātie
Pavisam noteikti
cietēja 2021. gada budžetā ir kultūra, bet šeit iemesls ir arī
«Covid-19» pandēmijas ierobežojumi, jo pēdējos gados tieši kultūras jomā
atbalsts no novada domes pieauga.
«Attiecībā uz kultūru 2021.
gada budžets nav uz attīstību vērsts. Protams, arī pandēmijas ietekme uz
publiskajiem pasākumiem ir atstājusi nopietnas sekas. Nav zināms, kad
atkal varēsim atsākt dažādus sarīkojumus. Šis laiks, kad nenotiek
pasākumi, būtu piemērots, lai remontētu un sakārtotu telpas, ko arī
iespēju robežās dara, bet Bauskas kultūras centra zāles remonts,
piemēram, grīdas atjaunošana, nav ar pašu spēkiem paveicams. Šeit varēja
likt lietā finanšu līdzekļus, kurus plānoja izmantot nenotikušajiem
pasākumiem, bet šo naudu novirzīja citiem mērķiem. Līdzīgi ar kultūras
telpām pagastos – arī tām no nenotikušajiem pasākumiem ietaupītos
finanšu līdzekļus varēja izmantot attīstības mērķiem,» atzīst J. Dūmiņš,
kurš ir arī Bauskas kultūras centra direktors.
Viņu uztrauc arī
festivālu liktenis Bauskā. Brīdī, kad deputāti jau bija gatavi virzīt
domu atstāt festivālus bez pašvaldības finansējuma, tieši J. Dūmiņš
spēja panākt, ka domu maina un atvēl naudu kaut vai uz pusi mazāk. «Tas
tomēr var apdraudēt festivālu norisi nākotnē, šajā gadā festivālu
organizatori raugās ar izpratni uz finansējuma samazinājumu, turpretī
nākotnē, atsākoties normālai kultūras dzīvei, ar šo finansējumu
festivālu norise Bauskā var būt apdraudēta,» vērtē J. Dūmiņš.
Viņš
uzskata, ka pašvaldībai ir vairāk jāiesaistās privāto kultūras
aktivitāšu atbalstā. «Ļoti žēl, ka pašvaldība nevarēja atbalstīt Igo
mūzikas un mākslas centra «Ceplis» organizētos pasākumus, jo Rodrigo
Fomina padarītais un nākotnes ieceres ir ļoti svarīgas mūsu novada
tūrisma un kultūras piedāvājuma attīstībai. Jau pagājušajā vasarā
«Ceplis», piedāvājot vairākus pasākumus, reizē kā tūrisma objekts
piesaistīja vairākus simtus apmeklētāju. Tāpat bija jāatbalsta vokālās
studijas «Pigoriņi» albuma izdošana. Studijā darbojas teju simt Bauskas
jaunie dziedātāji. Mūsu pusē nemaz tik bieži mūzikas albumus neieraksta,
un tas ir ļoti nozīmīgs mūsu kultūras dzīves notikums, kas pašvaldībai
būtu jāatbalsta,» tā Bauskas kultūras centra direktors.
Dažādas prioritātes
Arī
Bauskas novada budžeta prioritātes, kuras citi sauc par «betona»
lēmumiem, vadība vērtē kā ieguldījumu kultūras un izglītības jomas
attīstībā. Šī gada prioritātēs ir paredzēts finansējums projektiem ar
Eiropas Savienības līdzfinansējumu, iekļauta Pilskalna ielas pārbūves
pabeigšana, un liels aizņēmums paredzēts Mēmeles ielas būvdarbu
pabeigšanai. Tomēr tā ir tikai viena no prioritātēm – par prioritāti ir
nosaukta arī topošā Bauskas Centrālās bibliotēkas ēka. Pēc opozīcijas
protestiem prioritātēs iekļauta arī pirmsskolas izglītības iestādes
«Lācītis» ēka Gailīšu pagasta Uzvarā. Savukārt lielākais aizņēmums 2021.
gadā – 1 205 732 eiro – paredzēts projektā «Vispārējās izglītības
iestāžu – Bauskas Valsts ģimnāzija un Bauskas 2. vidusskola –
infrastruktūras attīstība». Diskutējot par prioritātēm, Bauskas novada
izpilddirektors Jānis Kalinka uzsvēra, ka šādas prioritātes nosauc
tamdēļ, lai palielinātu iespēju iegūt aizdevumu no Valsts kases projektu
īstenošanai.
Virkne deputātu tomēr uzskata, ka pašvaldībai ir
vērts pievērst lielāku uzmanību uzņēmējdarbībai. «Vērtējot pieņemto
budžetu, jāsecina, ka pašvaldībai pagaidām nevedas ar industriālā parka
attīstību, kur varētu būt pienesums pašvaldības budžetā,» pauž A.
Mustermanis.
Novada domes priekšsēdētājs A. Jātnieks uzskata, ka
darbi šajā jomā turpinās. «Ir investīciju projekti Lidlauka ielas
attīstībai. Iesim tālāk un domāsim par to, kā radīt papildu darba vietas
Bauskas novadā. Tas ir viens no būtiskākajiem punktiem, lai
baušķeniekiem mazāk vajadzētu braukt uz Rīgu vai citur,» tā
A. Jātnieks.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»