Zīmes «sargā» ceļus

Vecumnieku novadā satiksmes ierobežojumi uzņēmējiem liek ieturēt pauzi
Vecumnieku novadā nedēļas sākumā uz vairāk nekā 40 pašvaldības apsaimniekotajiem grants un grunts seguma autoceļiem, kuru kopgarums sasniedz 140 km, izvietotas masas ierobežojuma zīmes. Tas darīts, lai saudzētu brauktuves un pavasara atkusnī mazinātu kravas transporta intensitāti.
Pavisam satiksmei nav slēgts neviens posms, «Bauskas Dzīvei» apliecina Guntars Veismanis, pašvaldības izpilddirektores vietnieks.
Aizliedz, bet kārtību neizziņo
Rīkojumu uz nenoteiktu laiku samazināt kravas transportlīdzekļu plūsmu uz pašvaldības autoceļiem un izvietot aizlieguma zīmes, kas nosaka konkrētus ceļu satiksmes ierobežojumus, Vecumnieku novada pašvaldības izpilddirektore Aiga Saldābola izdevusi piektdien, 26. februārī. Pirmdien un otrdien, 1. un 2. martā, visos pagastos izvietotas ceļa zīmes, kas aizliedz braukt transportlīdzekļiem, kuru kopējā faktiskā masa pārsniedz norādīto svaru.
Ministru kabineta noteikumu Nr. 42 «Kārtība, kādā aizliedzama vai ierobežojama satiksme» (19.01.2016.) 12. punkts paredz, ka pašvaldība informāciju par satiksmes aizliegumu vai ierobežojumiem, kas attiecas uz pašvaldības autoceļiem un ielām, savā tīmekļvietnē publicē «ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par satiksmes aizlieguma vai ierobežojumu saskaņošanu». Vecumnieku novada pašvaldības mājaslapā informācija par ierobežojumu ieviešanu līdz trešdienas, 3. marta, vakaram – plkst. 18 – vēl nebija publicēta, tāpēc pamatots bija uzņēmēju izbrīns, attopoties pie aizlieguma zīmes, jo «par to nekur nebija rakstīts». Bijis vien zināms par «Latvijas Valsts ceļu» izziņotajiem valsts autoceļu posmiem, kur ieviesti autotransporta masas ierobežojumi. «Neesam pret to, ka ceļi jāpasargā no izdangāšanas, taču cilvēcīgi būtu iepriekš brīdināt, nevis kā tagad – brauc, un priekšā pēkšņi zīme,» teic kāds mežvedēja šoferis.
Viss atkarīgs no laikapstākļiem
Guntars Veismanis, Vecumnieku novada pašvaldības izpilddirektores vietnieks, «Bauskas Dzīvei» kavēšanos ar ierobežojumu izziņošanu pamato ar to, ka vispirms gribējuši izlikt zīmes un pēc tam darīt zināmu rīkojumu, lai nav tā, ka paziņojumu izlasa, bet dabā reāli nekas neliedz brauktuves izmantot, jo «šoferi vadās pēc zīmēm». Viņš atklāj, ka ceļu saraksts ir garš, katrā pagastā ir vairāki posmi, ko nedrīkst ļaut sagraut smagsvara tehnikai. «Ceļus slēgt pavisam nevaram, vien maksimāli ierobežot to izmantošanu kravas transportam. Vieglajiem automobiļiem ir jādod iespēja pārvietoties,» viņš uzsver.
Uzņēmējdarbība pavisam nav apturēta, un, izvērtējot apstākļus, sasaluma periodā pašvaldība izsniedz atļauju iebraukt «zem zīmes», taču, kā atzīmē A. Saldābola, tiek ņemts vērā arī tas, ko plānots darīt – izvest smagsvara kravas, veikt lauksaimnieciskas darbības vai ko citu.
«Dome saņem iesniegumus no uzņēmējiem, kuriem tagad ir gribēšana izmantot ceļus, lai izvestu kokmateriālus. Pašlaik jau vairākiem nosūtīts atteikums. Saprotam vēlmi un vajadzību, taču ziema bija pietiekami gara un sniegota, zeme bija sasalusi, un divi, pat divarpus mēnešu bija gana ilgs laiks šo darbu veikšanai, lai tagad, saudzējot ceļus, paņemtu pauzi. Pieļauju, ka pārtraukums nebūs garš, tas atkarīgs no laikapstākļiem un ceļa žūšanas ātruma. Iespējams, jau marta beigās ierobežojumus varēs atcelt,» pieļauj G. Veismanis. Viņš cer uz uzņēmēju sapratni un godaprātu, jo katram skaidrs, ka šķīdoņa laikā ceļu ātri vien var sabeigt – atliek tik izbraukt pieciem sešiem mežvedējiem, un tas ir pagalam. Noteiktie ierobežojumi – tas tikai pašu labā, atgādina pašvaldības pārstāvis un piebilst, ka «šāda kārtība ir arī citviet Eiropā».
«Ne visi ceļi ir slikti, citi jau nožuvuši un izmantojami bez ierobežojumiem. Tomēr daudzviet klātne ir nedabīgi mitra un dubļaina, virskārta sulojas un rūgst, tāpēc šīs brauktuves saudzējam. Saprotam, ka uzņēmējiem laiks ir nauda, taču jāpaciešas. Ceļus ātri var sabojāt. Paskat, kas notika ar valsts ceļiem! Pāris dienās tie «samalti». Praktiski neizbraucami ir vairāki posmi: Misa–Iecava, Bārbele–Valle, Taurkalne–Valle,» norāda A. Saldābola.
Šoferi neriskē
Pagastu pārvaldnieki aicināti vērot situāciju, taču saprotams, ka visam līdzi nevar izsekot un katra ceļa galā dežurēt. «Redzam, ka «smagie» pārvietojas pa lielajiem ceļiem ar kokmateriāliem, tātad – no kāda meža tie izbraukuši. Ej nu nosargā katru stūri!» situāciju raksturo G. Veismanis.
Jānis Sils, Kurmenes pagasta pārvaldes vadītājs, «Bauskas Dzīvei» atzīst, ka kravas automobiļi nemaz tik viegli pagasta ceļiem klāt netiek, jo no visām pusēm Kurmenē var iebraukt pa valsts ceļiem, un uz tiem jau pagājušās nedēļas beigās parādījās masas ierobežojuma zīmes, ko autovadītāji tomēr ievērojot. «Šoferi neriskē, jo policija bargi soda gan pašu, gan firmu. Šad tad manīti dežurējam. Agrāk bija liela kravas auto satiksme, tagad neviena mašīna nav manīta – klusums,» vērojumos dalās pārvaldes vadītājs. Kurmenē viens no četriem saudzējamiem ceļiem ir Kļaviņi–Birzes, kur jau «vieglie autiņi izminuši rises». Vajag tik vienam smagajam izbraukt, un ceļš vairs nebūs lietojams, uzskata J. Sils. Tomēr, salīdzinot ar valsts ceļiem, pašvaldības autoceļi esot «trīsreiz labāki». Viņš min Aizkraukles ceļa posmu no Kurmenes uz Taurkalni pie «Kaijām», kur pat vieglais auto netiek cauri un rīta sasaluma laikā draud «uzkārties» uz sastingušajām risēm. «Lai tā nenotiktu ar pašvaldības ceļiem, lai tos neatgriezeniski nesabojātu, ierobežojumi ir vajadzīgi. Kopumā mūsu pagasta ceļus var izbraukt ļoti labi,» teic pārvaldes vadītājs.
Zemnieki ar to rēķinās
Vecumnieku pagastā «ļoti švaks» ir pašvaldības ceļš Dzirnavnieki–Vilkupurvs, kas ved gar Viesturmuižu, tāpat arī Kraujas–Vētras–Beibeži, Ausmas–Umpārte, uzskaita G. Veismanis.
Savukārt Skaistkalnes pagastā pašlaik īpaši uzpasējams ir tā dēvētais pagraba ceļš jeb Pienjāņi–Tīterkrogs, kas cieš visvairāk. «Nāk lieljaudas tehnika no Vecsaules, jo kartupeļu pagrabs ir vairāku zemnieku kopīpašums, tāpat arī brauc tie, kuri grib ātrāk tikt uz Bauskas ceļa, un klātnei tiek nodarīti neatgriezeniski bojājumi. Tagad kāds mirklis jānogaida, jo izvēles nav. Jāpaciešas – to zina visi, jo šāda situācija nav pirmo gadu. Zemnieki ar to rēķinās un minerālmēslus un degvielu sagādā pirms šķīdoņa, iekams zeme vēl nav atlaidusies,» teic Ineta Skustā, pagasta pārvaldes vadītāja.
Ziema nodarījusi pāri vairāku pašvaldības ielu segumam, kas, tiklīdz būs iespējams, tiks sakārtots. «Daudzviet asfalts ir izcilāts, arī uz valsts ceļiem melnais segums kļuvis drupens. Sniegs tika šķūrēts, un ceļi izsala. Bīstamākās bedres, kas dziļākas un ar asākām kantēm, labosim vispirms, izmantojot auksto asfaltu, taču pārējās «lāpīsim» ar karsto piķi, kad paliks siltāks,» teic G. Veismanis.
Saudzējamo ceļu – aizvien vairāk
«Bauskas Dzīve» izpētījusi, ka Vecumnieku novadā pirms desmit gadiem nelabvēlīgos laikapstākļos saudzējamu ceļu bija uz abu roku pirkstiem saskaitāmi, pirms pāris gadiem – jau 29, bet šopavasar izveidotajā autoceļu sarakstā iekļauts 41 (skat. pašvaldības mājaslapā). Visvairāk – desmit – ir novada lielākajā pagastā Vecumniekos (kopgarums – 36,2 km) un arī Stelpē (21,18 km). Seši šādi autoceļi ir gan Bārbeles (20,05 km), gan Skaistkalnes pagastā (28,2 km), savukārt Vallē (16,6 km) – pieci, bet Kurmenē (18,14 km) – četri.
Iedzīvotāju vērtējumā, sargājamo ceļu skaita ievērojamais pieaugums liecinot par to, ka novada pašvaldība tos nepietiekami
apsaimnieko – neveic apauguma un brauktuves nomaļu uzkrājumu novākšanu, grāvju un caurteku tīrīšanu.
Pašvaldības izpilddirektorei Aigai Saldābolai ir cits viedoklis: «Saraksts arvien garāks kļūst tāpēc, ka daudz esam ieguldījuši ceļu sakārtošanā un, lai tie kalpotu ilgāk, cenšamies tos saudzēt, nelabvēlīgos laika apstākļos ierobežojot kravas auto kustību. Ceļi ir sakopti un uzturēti, negribas sabojāt to, kas ir izdarīts, lai pēc tam nav atkal jāiegulda līdzekļi atjaunošanā. Visi pašvaldības autoceļi ir izbraucami un daudz labāk uzturēti nekā valsts. To katrs var salīdzināt!»
UZZIŅAI
Zīme «Masas ierobežojums» ceļa posmā, kur tā
izvietota, aizliedz braukt transportlīdzekļiem (transportlīdzekļu
sastāviem), kuru kopējā faktiskā masa pārsniedz zīmē norādīto, teikts
Ceļu satiksmes noteikumos.
Vecumnieku novadā uz 41 pašvaldības autoceļa izvietotas zīmes ar masas ierobežojumu 3 t, 5 t un 7 t.
Pašvaldības
budžets vietvaras apsaimniekojamo ceļu un ielu remontam 2020. gadā – 46
424,52 eiro, valsts dotācija – 268 446 eiro; savukārt 2021. gadā
budžetā plānotā summa – 36 000 eiro, bet valsts dotācija – 308 971 eiro,
informē A. Saldābola.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»