BauskasDzive.lv ARHĪVS

Palīdz pieredze un plānošana

Žanna Zālīte

2021. gada 9. februāris 00:00

216
Palīdz pieredze un plānošana

Vecumnieku novadā 1. – 4. klašu skolēniem stundas tiešsaistē mijas ar pašvadītu mācīšanos

Vecumnieku novada skolās, tāpat kā visās izglītības iestādēs, 1. – 4. klašu skolēni no 25. janvāra mācās attālināti.

Lai gan bija cerība, ka no 8. februāra skolās varētu atgriezties

1. un 2. klašu audzēkņi, Ministru kabinets nolēma, ka mācības klātienē vēl nesāksies, skaidrojot to ar «Covid-19» saslimstības pieaugumu Latvijā. Sarūgtināti ir gan pedagogi, gan vecāki, jo bērni šajā vecumposmā vēl nespēj skoloties patstāvīgi.

Plāns nedēļai uz priekšu
«Šis ir tāds laiks, un mums tajā jādzīvo, tāpēc cenšamies strādāt tā, lai sasniegtu iespējami labāku rezultātu,» uzsver Rolanda Ķiņķevska, Vecumnieku vidusskolas direktora vietniece izglītības jomā 1. – 4. klasēs. «Mums nav laika čīkstēt, jo jūtam lielu atbildību par 177 bērniem, 1. – 4. klašu skolēniem, un viņu ģimenēm. Tas darbs, kas atkarīgs no mums, ir jāizdara, un mēs attālināto mācību procesu organizējam labi. Klātienē izglītības kvalitāte, protams, būtu pavisam cita, taču šajos apstākļos esam paveikuši visu, kas mūsu spēkos, un vecāki ir apmierināti.»

Lai no 25. janvāra nodrošinātu mācības neklātienē sākumskolas klasēs, Vecumnieku vidusskolā veikts milzīgs sagatavošanās darbs, kas sakņojas pieredzē un plānošanā. Gatavojoties darbam attālināti, noderējusi pavasarī pirmā kovidviļņa laikā gūtā pieredze, kā arī iemaņas 7. – 12. klašu mācību procesa organizēšanā. R. Ķiņķevska skaidro, ka attālināto mācību plāns tiek veidots nedēļai uz priekšu, skolotājiem iekšējai lietošanai ir kopīgots dokuments, kurā redzamas visas tēmas, ko katra klase apgūst, izpildes laiks, sasniedzamais rezultāts, atgriezeniskās saites veids, kā arī aprakstīta procesa organizācija. Šī kārtība par labu atzīta tāpēc, ka ļauj pedagogiem «redzēt bildi kopumā», mācīties no kolēģiem un aizgūt lietas, ko var attiecināt uz savu priekšmetu, pilnveidot plānošanu.

Skolotājiem – «pašu būvēts tilts»
Rudens brīvlaikā pedagogiem organizēti kursi darbam tiešsaistē «Microsoft Teams» platformā, ko intensīvi varēja sākt izmantot uzreiz, neklātienē mācot 7. – 12. klašu audzēkņus. «Skolotāji uzbūvēja tiltu, pa kuru tagad paši iet,» tēlaini izsakās direktora vietniece. Mazās skolas pedagogi, kas strādā 1. – 4. klasēs, guva pieredzi no kolēģiem lielajā skolā, tāpēc ziemas brīvlaikā, kad paziņoja, ka arī mazie bērni mācīsies attālināti, sagatavošanās darbs pārsteigumus nesagādāja. Skolotājas izveidoja kontus, paroles, grupas, jau brīvlaikā izmēģināja «saslēgties» ar bērniem un vecākiem. Darbs tiek organizēts tiešsaistē «Microsoft Teams» platformā un izmantojot e-klasi, kur šajā semestrī parādījusies iespēja mācību nodarbības plānot visai nedēļai. Skatoties dienasgrāmatā, to redz bērni un vecāki, tāpat jau laikus zināms, vai stunda norisināsies tiešsaistē vai būs pašvadīta mācīšanās. Vecāku aptauja liecina, ka šāda kārtība viņus apmierina, jo visam var ērti sekot līdzi, turklāt e-klasē pievienotie materiāli vieš skaidrību, kāds ir tēmas sasniedzamais rezultāts, kas bērnam jāprot, kas jāatkārto utt.

Tiek piedāvātas arī konsultācijas «Microsoft Teams» platformā. Skolotāja komunicē ar bērniem, ko uzaicinājusi, bet pieslēgties var arī citi, ja vēlas ko pajautāt, piemēram, patstāvīgi veidojot darbu vizuālajā mākslā vai kādā citā priekšmetā.

Iegulda laiku un resursus
Izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska preses konferencē pagājušajā nedēļā uzsvēra, ka attālinātā mācīšanās ir atkarīga no interneta pieslēguma, viedierīču pieejamības un digitālās pratības.

Iezīmējot kopainu, R. Ķiņķevska stāsta: «Mūsu skolā tiešsaistes stundām pieslēdzas visi bērni, cits jautājums – kā tas notiek. Tas atkarīgs no viedierīču pieejamības. Cits strādā, izmantojot divus ekrānus, cits lieto telefonu, ko atstājuši tēvs vai mamma. Vienam skolēnam nav ne interneta, ne telefona, tāpēc mācību materiāli drukātā veidā tiek vesti uz mājām. Problēmas ir ģimenēm, kur vairāki skolēni. Ja mamma ir mājās, bērns var izmantot viņas telefonu, taču reizēm pieslēgšanās stundai izpaliek, jo, piemēram, vecākajam brālim vai māsai ir svarīgāka nodarbība. 1. – 4. klašu posmā pieciem septiņiem bērniem ir ierobežota viedierīču pieejamība. Skola saņēma ministrijas iedalītos datorus, bet ar tiem nodrošināti 9. un 12. klašu audzēkņi; pārējie palīdzību saņem pakāpeniski. Ir sarūpēti mikrofoni, kameras, ar ko nav aprīkoti stacionārie datori. Daudzi vecāki nepieciešamo iegādājušies par saviem līdzekļiem, apzinoties, ka iegulda bērnu izglītībā.» R. Ķiņķevska pauž gandarījumu un ir pateicīga ģimenēm, kas varējušas nodrošināt tiešsaistes mācību procesam nepieciešamo.

Vislabākie vecāki valstī
«Skolotāji teic, ka mūsu bērnu vecāki ir vislabākie visā valstī!» lepojas direktora vietniece. Šis laiks ģimenēm esot sarežģīts, tāpēc prieks, ka izveidojusies ļoti laba komunikācija, kas ātri ļauj atrisināt darba procesā radušās problēmas.

Savukārt skolēnu vecāki atzinīgi vērtē tiešsaistes stundas, nodarbību plānojumu, veiksmīgo sadarbību ar klašu audzinātājiem. Vērtīgi, ka skolotājas drošības labad kādu atgādinošu informāciju nodublē arī, piemēram, «WhatsApp» grupā, lai gan oficiālā saziņas vietne ir e-klase.

Tāpat arī vecāki izdomājuši bērniem dažādus bonusus, sakārtojuši darba vietas. Tiek izrunāts dienas grafiks, telefonā uzlikts atgādinājums, cikos jāpieslēdzas stundai, jo mācību plāns ir sabalansēts – mazāko klašu skolēniem nav paredzētas tikai tiešsaistes nodarbības, ir arī pašvadītas mācīšanās laiks.

1. – 4. klašu skolēnu vecāki atzīst, ka divas pirmās attālināto mācību nedēļas bijušas lieliskas, lai gan neviens, protams, nav sajūsmā par izglītošanos neklātienē, jo tik maziem bērniem šādā formātā strādāt un noturēt uzmanību ir grūti.

Bija gatavi darbam klātienē

«Skolā ir divas pirmās un trīs otrās klases. Mums ir visas iespējas pielāgot telpas audzēkņu skaitam, jo klases ir lielas. Ministrija solīja katram bērnam iedalīt trīs sejas maskas, kas izmantojamas vairākkārt. Mutes un deguna aizsegu lietošana, roku mazgāšana, distance – tās būtu ikdienišķas lietas, par ko gluži kā mammas rūpētos klases audzinātājas un atsaucīgais saimnieciskais personāls ar pedagoģiskām iemaņām,» stāsta R. Ķiņķevska.

Arī Skaistkalnes vidusskola bija gatava uzņemt skolēnus un nodrošināt visas prasības, bija sagatavotas telpas, ar novada pašvaldību saskaņots transports, izstrādāta kārtība mācību procesa organizācijā, taču piedzīvota vilšanās. Kā atzīmē Svetlana Vāverniece, iestādes vadītāja, mazāko klašu audzēkņi nav gatavi attālināti strādāt, arī vecāko klašu skolēniem ilgstoši šāds režīms ir par grūtu. Lai mācību process būtu iespējams neklātienē, skola ir nodrošinājusi visus bērnus, kuri bija pieteikušies, ar nepieciešamo aprīkojumu – klēpjdatoriem, planšetēm u. c. Izglītības iestādes direktore pateicas skolotājiem par ieguldīto darbu un vecākiem, kuri seko līdzi savu bērnu gaitām, jo daudziem tas ir liels izaicinājums.



UZZIŅAI


1. – 4. klašu skolēnu skaits Vecumnieku novada izglītības iestādēs
- Misas pamatskolā:
1. klasē – 10, 2. klasē – 14,
3. klasē – 7, 4. klasē – 5;
- Stelpes pamatskolā:
1. klasē – 6, 2. klasē – 5,
3. klasē – 8, 4. klasē – 4;
- Valles pamatskolā:
1. klasē – 5, 2. klasē – 9,
3. klasē – 7, 4. klasē – 6;
- Skaistkalnes vidusskolā:
1. klasē – 11, 2. klasē – 12,
3. klasē – 11, 4. klasē – 13;
- Vecumnieku vidusskolā:
1. klasē – 44, 2. klasē – 56,
3. klasē – 38, 4. klasē – 38.
Avots: Vecumnieku novada domes izglītības nodaļa.