Arvien vairāk tirdzniecības centru atver interneta veikalus; preču piegāde bieži kavējas

Ar «Covid-19» saistītie ierobežojumi likuši mainīt iepirkšanās
paradumus un veikalu īpašniekiem meklēt citus veidus produkcijas
pārdošanai.
Jautājums par to, cik nepieciešams bija ierobežot iepirkšanos
veikalos, joprojām ir aktuāls. Taču valdības aizliegumi veicināja
situāciju, ka no ierastās veikalu skatlogu vērošanas cilvēki aizvien
vairāk seko interneta veikaliem savos datoros. Tomēr pircēju atsauksmes
rāda, ka ir preču grupas, kuras internetā neesot ērti iegādāties,
piemēram, apģērbs, apavi.
Daudz konsultāciju telefonsarunās
Daļa
veikalu izmanto agrāk izstrādātās interneta vietnes vai arī rada tās no
jauna. Bauskas tirdzniecības centram «Līga» ir interneta vietne
ligatc.lv, būvmateriālu veikalam «Insana» izveidota vietne buveletak.lv.
SIA «Falkors», kas Bauskā tirgo sadzīves iekārtas, jau ilgu
laiku ir interneta veikals elbox.lv, kas pašlaik sniedz nopietnu
atbalstu, tiek izmantotas arī iespējas konsultēt pa telefonu.
«Strādājam, bet ir grūtāk nekā tad, kad pircēji nāca uz veikalu. Par
katru preci stāstīt pa telefonu ir sarežģītāk nekā veikalā. Cilvēki pēc
precēm parasti paši atbrauc, mazākas mantas sūtām ar «Omnivu». Ir arī
piegādes ar kurjeru. Skaidrs, ka interneta veikalā ir lielāks
pieprasījums, bet ļoti daudz ir arī telefonsarunu. Visbiežāk zvana
pensionāri,» stāsta veikala vadītāja A. Ģēvele, atzīstot, ka savulaik
izveidotais interneta veikals bijis labs ieguldījums.
SIA
«Falkors» īpašnieks Modris Jaunzems uzsver, ka šādos apstākļos jādomā
par papildu atbalstu pircējiem. «Līdz 7. februārim 20 kilometru attālumā
piegādājam pirkumu bez maksas. Preces atstājam pie mājas durvīm,
kontaktos ar cilvēkiem neesam,» tā M. Jaunzems.
Viņš atzīst, ka
valsts atbalsta nav, lai arī kritums iepirkumu jomā ir jūtams. «Uz
valsti neceram. Domājam, kā tirgošanos attīstīt un tikt galā. Atbalsta
sistēma ir ļoti sarežģīta. Ja vēl izsniegtu konkrētu summu un būtu
miers, taču viss ilgi jāpierāda, cerot, ka nebūs nekā tāda, par ko
izsniegto summu paprasīs atpakaļ,» pauž M. Jaunzems.
Ne visi atļaujas savas virtuālās vietnes
Ne visas tirgotavas ir tik lielas, lai varētu atļauties interneta vietnes. Šādos veikalos vairāk notiek sarunas pa tālruņiem.
«Veikalā
ir sadzīves ķīmija, spuldzītes, pārtikas preces – tā daļa, ko drīkst
tirgot. Pārējo pārdodam, ja piezvana un piesaka, ko vajadzēs, pasūtīto
izsniedzam pircējam. Tomēr jūtam, ka cilvēki ir izmisumā. Piemēram, ja
vajag iegādāties zāģu vīlītes, tās jau interneta veikalā nesūtīsi.
Cenšamies palīdzēt. Uzmanāmies, jo reizēm grūti pateikt, ko ir likumīgi
tirgot un ko ne. Tas nedaudz biedē,» stāsta Vecumnieku novada Valles
veikala «Krīči» vadītājs Imants Ruģelis.
Iecavā, SIA
«Florentina» veikalā, kas tirgo būvmateriālus un sadzīves preces,
pasūtījumus pieņem pa trim tālruņiem, ir arī e-pasts, kur var sūtīt
informāciju par vajadzīgo.
«Daudzi nezina un neizprot situāciju –
sanāk daudz strādāt un skaidrot. Daļa ilgi nav bijuši citos veikalos,
izņemot pārtikas, un viņiem ir liels pārsteigums, ka nedrīkst
iepirkties. Strādājam jau 20 gadu, neesam jauns uzņēmums, vairākas
juridiskas personas pie mums pērk materiālus. Viņiem darbs neapstājas,
ir pieprasījums. Privātpersonu iepirkšanās ir mazāka,» stāsta veikala
vadītāja Baiba Jakuška.
Valdības radītie ierobežojumi rada arī
nepatīkamas situācijas. «Santehnika vispār nav nevienā sarakstā. Ko
darīt, ja privātmājā piektdienas vakarā salūst sūknis? Palikt bez ūdens?
Iedzīvotāji zvana, stāsta un ir priecīgi, kā arī reizē saprotoši un
atsaucīgi, kad uzzina, kādā veidā var iepirkties. Gaidām, kad visas
grūtības beigsies un sāksies jauna «ēra»,» atklāj B. Jakuška. Arī viņa
atzīst, ka valsts atbalstam pieteikties nevar, jācenšas izdzīvot pašiem.
Izmērs bieži neatbilst
Problēmas ir ne tikai
pārdevējiem, bet arī pircējiem, pat tehnoloģiski prasmīgiem cilvēkiem.
Parasti tiem, kas jaunāki par 40 gadiem, iepirkšanās internetveikalā
nesagādā īpašas problēmas. Taču tiem, kam svarīgs ir preces izmērs,
izskats un kvalitāte, neatliek nekas cits kā gaidīt, līdz situācija kļūs
labāka.
Rundāles novada iedzīvotāja Liene Grantiņa pauž bažas
par situāciju valstī, kas radījusi apgrūtinājumus un iepirkšanos
pārvērtusi par sarežģītu un neērtu. Agrāk preces varēja iegādāties
jebkurā laikā un vietā, taču tagad to nav iespējams izdarīt tik ātri, kā
vēlētos. Īpaši tas jūtams ziemā, drēgnā laikā, kad liegta iespēja
sagatavoties konkrētiem laikap-stākļiem. Ir tikai viens variants –
apģērbu sūtīt internetā, lai gan tas ne vienmēr vieš uzticību. Tāpat kā
lielākajai sabiedrības daļai, arī Lienei svarīgi apģērbu palaikot un
redzēt to dabā.
«Nepieciešams iegādāties jaunu ziemas jaku, bet
sūtīt to interneta veikalā ir apgrūtinoši, jo izmēri bieži vien
neatbilst. Sūtot internetā, nav garantijas par apģērba kvalitāti,
turklāt šāda iepirkšanās aizņem diezgan daudz laika. Dažreiz e-veikalā
iegādātās preces neder vai tām nav atbilstošas kvalitātes, tad
iegādātais pirkums jāsūta atpakaļ, un tas prasa ne tikai laiku, bet arī
līdzekļus,» stāsta L. Grantiņa.
Viņa uzskata – lai spētu izvērtēt kvalitāti un izmēru, ērtāk iepirkties klātienē.
Ar ko atšķiras sveces?
Skaistumkopšanas
speciāliste baušķeniece Kristīna Kirču neslēpj izmisumu. «Ir šausmīgi.
Nav saprotama loģika preču tirgošanas ierobežojumiem. Kāpēc sveces, kas
domātas kapiem, drīkst tirgot, bet sveces dzimšanas dienas tortei nav
atļauts iegādāties?» neizpratnē ir K. Kirču.
Viņa atzīst, ka
situācija skar ne tikai pieaugušos, bet arī bērnus, kam nav saprotama
noteiktā kārtība. Sieviete atminas, kā centusies raudošajam dēliņam pie
kases paskaidrot, ka svecītes dzimšanas dienas kūkai nav iespējams
nopirkt, jo to aizliedz spēkā esošie valsts likumi. «Ir bēdīgi
noskatīties, kā bērns raud, ka viņa īpašajā dienā dažas preces nevaram
iegādāties. Piecus gadus vecam bērnam grūti paskaidrot, ka neesmu
vainīga, ka tie nav manis izdomāti likumi,» teic māmiņa.
Ar iepirkumu sarakstu
Katrai
lietai ir risinājums, taču ne vienmēr tā ir labākā alternatīva. Viena
sabiedrības daļa, iespējams, neuzskata par problēmu preces iegādāties
internetā, taču citi pauž negatīvas atsauksmes par piegādes termiņiem.
K. Kirču ir iepirkusies interneta veikalā «Drogas». Lai gan tirgotava
atrodas divu minūšu gājienā no mājām, preces piegādi vajadzējis gaidīt
gandrīz nedēļu.
«Uz veikalu cenšos iet reti, taču, kad tas
patiesi nepieciešams, pirkumus sarakstu uz lapiņas, lai paātrinātu
iepirkšanās gaitu. Visu mēģinu iegādāties tā, lai pietiktu trim četrām
dienām, taču šī nepatīkamā situācija ļoti apgrūtina. Ja līdz šim varēju
iegādāties vajadzīgās lietas bērnam uz vietas, tad tagad to izdarīt nav
iespējams. Sūtīt internetā visu, kas nav pieejams iegādei uz vietas, nav
parocīgi, jo tādas lietas kā apavus bez laikošanas nopirkt nav
iespējams,» sūrojas jaunā māmiņa.
Uz modeles cita bilde
Pirmsskolas
pedagoģe Ance Bogdanova uzskata, ka iepirkties internetā ir ērti tikai
tad, ja preces nav jālaiko. Elektropreču, kosmētikas un higiēnas
piederumu iegāde viņai nesagādā problēmas. «Protams, piegāde kavējas un
ilgāk jāgaida, taču, ja pirkums ir laikus plānots, viss ir kārtībā,»
skaidro pedagoģe.
Viņa uzskata, ka, pērkot internetā, problēmas
ir ne vien apģērba izmēra dēļ, bieži vien uz modeles auguma bilžu
formātā tas izskatās pavisam citādāk. «Pirku internetā drēbes, pēc
izmēra atbilda, bet apģērbs nebija tāds, kā biju iedomājusies,» stāsta
A. Bogdanova.
Trūkst silta apģērba
Studentei no
Īslīces pagasta Beātei Beatrisei Siliņai ir divējādas emocijas. Jauniete
atzīst, ka pandēmijas sākumā veikala apmeklējums radījis satraukumu un
bailes, tiklīdz ieviesta prasība valkāt sejas aizsargmasku, jutusies
daudz drošāk. Viņa teic, ka uz veikalu tāpat jādodas, lai iegādātos
ikdienas preces.
«Sākumā, uzzinot par stingrākiem
ierobežojumiem, kuru dēļ nav atļauts iegādāties apģērbu un traukus,
veikalā jutos nemierīgi, taču tad atklāju, ka tepat Bauskā ir veikali,
kuros noteiktas preces var iegādāties,» apgalvo B. B. Siliņa.
Apģērba
pirkšana studenti nesatrauc, jo arī pirms ārkārtas situācijas
lielveikalus Rīgā apmeklējusi reti. Viņa uzskata, ka internetā
iepirkties ir viegli, ja ir liela nepieciešamība iegādāties konkrētu
apģērbu, viņa to dara Latvijas portālā «Andele Mandele».
Taču
jaunietes ikdienā bijuši brīži, kad apģērbu veikalu aizvēršana ir
sagādājusi problēmas. B. B. Siliņa stāsta, ka pirms ierobežojumiem nav
paspējusi iegādāties silto apģērbu. Ja būtu tāda iespēja, labprāt to
darītu tagad.
Zīdainis bez putras
Baušķeniece Zane
Rozentāle, kas pašlaik rūpējas par mazuli, vērtē, ka vienīgais trūkums
ir tas, ka internetā pasūtītās preces nākas diezgan ilgi gaidīt. Neesot
patīkami, kad zīdainim paredzētā sūtījuma, piemēram, putras, piegāde
kavējas un lielveikalā tā jau izpirkta.
«Kurjeriem darba pilnas
rokas, taču, ja mēs esam mudināti preces iegādāties internetā, tad arī
gaidām tās laikus. Daudzas reizes esmu zvanījusi pakomātu apkalpotājiem,
lai noskaidrotu, kādēļ prece vēl nav sasniegusi galamērķi,» stāsta
jaunā māmiņa.
Viņa uzskata, ka būtu pareizi atļaut iegādāties
lielāku preču klāstu lielveikalos. Ja cilvēks zina, kas nepieciešams,
viņš spēj operatīvi darboties un pārvietoties pa veikalu. «Tas, ka
ierobežotas iespējas iegādāties tik lielu daudzumu preču, nemaina faktu,
ka es tāpat atrodos šajā veikalā. Nav iespējams, nepārliecinoties par
izmēra atbilstību, iegādāties drēbes. Dažkārt par sūtīšanu internetā
jāizdod vairāk naudas kā par pašu apģērbu,» stāsta Z. Rozentāle.
Cenšas atrast aizvietotājus
Baušķeniece
Gaida Druseika uz veikaliem dodas tikai īpašas nepieciešamības
gadījumos. Šādās reizēs viņa cenšas produktus pirkt vairumā, lai
pietiktu vairākām dienām. Gaida atzīst, ka esošā situācija viņai rada
diskomfortu. «Interneta veikalus izmantoju reti, šāda iepirkšanās man
nepatīk. Ja mājās nav atrodama kāda prece, cenšos atrast citu veidu, kā
to aizvietot. Tikai tad, kad esmu bezizejas situācijā, domāju par preču
iegādi internetā,» stāsta G. Druseika.
Neviena respondente
nepauda sajūsmu par noteiktajiem ierobežojumiem. Jaunā paaudze pašlaik
daudz vairāk iepērkas internetā, arī vecāku cilvēku tēriņi nesamazinās.
Iepērkot preces vairumā, izdevumi ir līdzīgi kā toreiz, kad veikali tika
apmeklēti vairākas reizes nedēļā.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»