Skatlogus nomaina virtuālās vietnes

Arvien vairāk tirdzniecības centru atver interneta veikalus; preču piegāde bieži kavējas
Ar «Covid-19» saistītie ierobežojumi likuši mainīt iepirkšanās paradumus un veikalu īpašniekiem meklēt citus veidus produkcijas pārdošanai.
Jautājums par to, cik nepieciešams bija ierobežot iepirkšanos veikalos, joprojām ir aktuāls. Taču valdības aizliegumi veicināja situāciju, ka no ierastās veikalu skatlogu vērošanas cilvēki aizvien vairāk seko interneta veikaliem savos datoros. Tomēr pircēju atsauksmes rāda, ka ir preču grupas, kuras internetā neesot ērti iegādāties, piemēram, apģērbs, apavi.
Daudz konsultāciju telefonsarunās
Daļa veikalu izmanto agrāk izstrādātās interneta vietnes vai arī rada tās no jauna. Bauskas tirdzniecības centram «Līga» ir interneta vietne ligatc.lv, būvmateriālu veikalam «Insana» izveidota vietne buveletak.lv.
SIA «Falkors», kas Bauskā tirgo sadzīves iekārtas, jau ilgu laiku ir interneta veikals elbox.lv, kas pašlaik sniedz nopietnu atbalstu, tiek izmantotas arī iespējas konsultēt pa telefonu. «Strādājam, bet ir grūtāk nekā tad, kad pircēji nāca uz veikalu. Par katru preci stāstīt pa telefonu ir sarežģītāk nekā veikalā. Cilvēki pēc precēm parasti paši atbrauc, mazākas mantas sūtām ar «Omnivu». Ir arī piegādes ar kurjeru. Skaidrs, ka interneta veikalā ir lielāks pieprasījums, bet ļoti daudz ir arī telefonsarunu. Visbiežāk zvana pensionāri,» stāsta veikala vadītāja A. Ģēvele, atzīstot, ka savulaik izveidotais interneta veikals bijis labs ieguldījums.
SIA «Falkors» īpašnieks Modris Jaunzems uzsver, ka šādos apstākļos jādomā par papildu atbalstu pircējiem. «Līdz 7. februārim 20 kilometru attālumā piegādājam pirkumu bez maksas. Preces atstājam pie mājas durvīm, kontaktos ar cilvēkiem neesam,» tā M. Jaunzems.
Viņš atzīst, ka valsts atbalsta nav, lai arī kritums iepirkumu jomā ir jūtams. «Uz valsti neceram. Domājam, kā tirgošanos attīstīt un tikt galā. Atbalsta sistēma ir ļoti sarežģīta. Ja vēl izsniegtu konkrētu summu un būtu miers, taču viss ilgi jāpierāda, cerot, ka nebūs nekā tāda, par ko izsniegto summu paprasīs atpakaļ,» pauž M. Jaunzems.
Ne visi atļaujas savas virtuālās vietnes
Ne visas tirgotavas ir tik lielas, lai varētu atļauties interneta vietnes. Šādos veikalos vairāk notiek sarunas pa tālruņiem.
«Veikalā ir sadzīves ķīmija, spuldzītes, pārtikas preces – tā daļa, ko drīkst tirgot. Pārējo pārdodam, ja piezvana un piesaka, ko vajadzēs, pasūtīto izsniedzam pircējam. Tomēr jūtam, ka cilvēki ir izmisumā. Piemēram, ja vajag iegādāties zāģu vīlītes, tās jau interneta veikalā nesūtīsi. Cenšamies palīdzēt. Uzmanāmies, jo reizēm grūti pateikt, ko ir likumīgi tirgot un ko ne. Tas nedaudz biedē,» stāsta Vecumnieku novada Valles veikala «Krīči» vadītājs Imants Ruģelis.
Iecavā, SIA «Florentina» veikalā, kas tirgo būvmateriālus un sadzīves preces, pasūtījumus pieņem pa trim tālruņiem, ir arī e-pasts, kur var sūtīt informāciju par vajadzīgo.
«Daudzi nezina un neizprot situāciju – sanāk daudz strādāt un skaidrot. Daļa ilgi nav bijuši citos veikalos, izņemot pārtikas, un viņiem ir liels pārsteigums, ka nedrīkst iepirkties. Strādājam jau 20 gadu, neesam jauns uzņēmums, vairākas juridiskas personas pie mums pērk materiālus. Viņiem darbs neapstājas, ir pieprasījums. Privātpersonu iepirkšanās ir mazāka,» stāsta veikala vadītāja Baiba Jakuška.
Valdības radītie ierobežojumi rada arī nepatīkamas situācijas. «Santehnika vispār nav nevienā sarakstā. Ko darīt, ja privātmājā piektdienas vakarā salūst sūknis? Palikt bez ūdens? Iedzīvotāji zvana, stāsta un ir priecīgi, kā arī reizē saprotoši un atsaucīgi, kad uzzina, kādā veidā var iepirkties. Gaidām, kad visas grūtības beigsies un sāksies jauna «ēra»,» atklāj B. Jakuška. Arī viņa atzīst, ka valsts atbalstam pieteikties nevar, jācenšas izdzīvot pašiem.
Izmērs bieži neatbilst
Problēmas ir ne tikai pārdevējiem, bet arī pircējiem, pat tehnoloģiski prasmīgiem cilvēkiem. Parasti tiem, kas jaunāki par 40 gadiem, iepirkšanās internetveikalā nesagādā īpašas problēmas. Taču tiem, kam svarīgs ir preces izmērs, izskats un kvalitāte, neatliek nekas cits kā gaidīt, līdz situācija kļūs labāka.
Rundāles novada iedzīvotāja Liene Grantiņa pauž bažas par situāciju valstī, kas radījusi apgrūtinājumus un iepirkšanos pārvērtusi par sarežģītu un neērtu. Agrāk preces varēja iegādāties jebkurā laikā un vietā, taču tagad to nav iespējams izdarīt tik ātri, kā vēlētos. Īpaši tas jūtams ziemā, drēgnā laikā, kad liegta iespēja sagatavoties konkrētiem laikap-stākļiem. Ir tikai viens variants – apģērbu sūtīt internetā, lai gan tas ne vienmēr vieš uzticību. Tāpat kā lielākajai sabiedrības daļai, arī Lienei svarīgi apģērbu palaikot un redzēt to dabā.
«Nepieciešams iegādāties jaunu ziemas jaku, bet sūtīt to interneta veikalā ir apgrūtinoši, jo izmēri bieži vien neatbilst. Sūtot internetā, nav garantijas par apģērba kvalitāti, turklāt šāda iepirkšanās aizņem diezgan daudz laika. Dažreiz e-veikalā iegādātās preces neder vai tām nav atbilstošas kvalitātes, tad iegādātais pirkums jāsūta atpakaļ, un tas prasa ne tikai laiku, bet arī līdzekļus,» stāsta L. Grantiņa.
Viņa uzskata – lai spētu izvērtēt kvalitāti un izmēru, ērtāk iepirkties klātienē.
Ar ko atšķiras sveces?
Skaistumkopšanas speciāliste baušķeniece Kristīna Kirču neslēpj izmisumu. «Ir šausmīgi. Nav saprotama loģika preču tirgošanas ierobežojumiem. Kāpēc sveces, kas domātas kapiem, drīkst tirgot, bet sveces dzimšanas dienas tortei nav atļauts iegādāties?» neizpratnē ir K. Kirču.
Viņa atzīst, ka situācija skar ne tikai pieaugušos, bet arī bērnus, kam nav saprotama noteiktā kārtība. Sieviete atminas, kā centusies raudošajam dēliņam pie kases paskaidrot, ka svecītes dzimšanas dienas kūkai nav iespējams nopirkt, jo to aizliedz spēkā esošie valsts likumi. «Ir bēdīgi noskatīties, kā bērns raud, ka viņa īpašajā dienā dažas preces nevaram iegādāties. Piecus gadus vecam bērnam grūti paskaidrot, ka neesmu vainīga, ka tie nav manis izdomāti likumi,» teic māmiņa.
Ar iepirkumu sarakstu
Katrai lietai ir risinājums, taču ne vienmēr tā ir labākā alternatīva. Viena sabiedrības daļa, iespējams, neuzskata par problēmu preces iegādāties internetā, taču citi pauž negatīvas atsauksmes par piegādes termiņiem. K. Kirču ir iepirkusies interneta veikalā «Drogas». Lai gan tirgotava atrodas divu minūšu gājienā no mājām, preces piegādi vajadzējis gaidīt gandrīz nedēļu.
«Uz veikalu cenšos iet reti, taču, kad tas patiesi nepieciešams, pirkumus sarakstu uz lapiņas, lai paātrinātu iepirkšanās gaitu. Visu mēģinu iegādāties tā, lai pietiktu trim četrām dienām, taču šī nepatīkamā situācija ļoti apgrūtina. Ja līdz šim varēju iegādāties vajadzīgās lietas bērnam uz vietas, tad tagad to izdarīt nav iespējams. Sūtīt internetā visu, kas nav pieejams iegādei uz vietas, nav parocīgi, jo tādas lietas kā apavus bez laikošanas nopirkt nav iespējams,» sūrojas jaunā māmiņa.
Uz modeles cita bilde
Pirmsskolas pedagoģe Ance Bogdanova uzskata, ka iepirkties internetā ir ērti tikai tad, ja preces nav jālaiko. Elektropreču, kosmētikas un higiēnas piederumu iegāde viņai nesagādā problēmas. «Protams, piegāde kavējas un ilgāk jāgaida, taču, ja pirkums ir laikus plānots, viss ir kārtībā,» skaidro pedagoģe.
Viņa uzskata, ka, pērkot internetā, problēmas ir ne vien apģērba izmēra dēļ, bieži vien uz modeles auguma bilžu formātā tas izskatās pavisam citādāk. «Pirku internetā drēbes, pēc izmēra atbilda, bet apģērbs nebija tāds, kā biju iedomājusies,» stāsta A. Bogdanova.
Trūkst silta apģērba
Studentei no Īslīces pagasta Beātei Beatrisei Siliņai ir divējādas emocijas. Jauniete atzīst, ka pandēmijas sākumā veikala apmeklējums radījis satraukumu un bailes, tiklīdz ieviesta prasība valkāt sejas aizsargmasku, jutusies daudz drošāk. Viņa teic, ka uz veikalu tāpat jādodas, lai iegādātos ikdienas preces.
«Sākumā, uzzinot par stingrākiem ierobežojumiem, kuru dēļ nav atļauts iegādāties apģērbu un traukus, veikalā jutos nemierīgi, taču tad atklāju, ka tepat Bauskā ir veikali, kuros noteiktas preces var iegādāties,» apgalvo B. B. Siliņa.
Apģērba pirkšana studenti nesatrauc, jo arī pirms ārkārtas situācijas lielveikalus Rīgā apmeklējusi reti. Viņa uzskata, ka internetā iepirkties ir viegli, ja ir liela nepieciešamība iegādāties konkrētu apģērbu, viņa to dara Latvijas portālā «Andele Mandele».
Taču jaunietes ikdienā bijuši brīži, kad apģērbu veikalu aizvēršana ir sagādājusi problēmas. B. B. Siliņa stāsta, ka pirms ierobežojumiem nav paspējusi iegādāties silto apģērbu. Ja būtu tāda iespēja, labprāt to darītu tagad.
Zīdainis bez putras
Baušķeniece Zane Rozentāle, kas pašlaik rūpējas par mazuli, vērtē, ka vienīgais trūkums ir tas, ka internetā pasūtītās preces nākas diezgan ilgi gaidīt. Neesot patīkami, kad zīdainim paredzētā sūtījuma, piemēram, putras, piegāde kavējas un lielveikalā tā jau izpirkta.
«Kurjeriem darba pilnas rokas, taču, ja mēs esam mudināti preces iegādāties internetā, tad arī gaidām tās laikus. Daudzas reizes esmu zvanījusi pakomātu apkalpotājiem, lai noskaidrotu, kādēļ prece vēl nav sasniegusi galamērķi,» stāsta jaunā māmiņa.
Viņa uzskata, ka būtu pareizi atļaut iegādāties lielāku preču klāstu lielveikalos. Ja cilvēks zina, kas nepieciešams, viņš spēj operatīvi darboties un pārvietoties pa veikalu. «Tas, ka ierobežotas iespējas iegādāties tik lielu daudzumu preču, nemaina faktu, ka es tāpat atrodos šajā veikalā. Nav iespējams, nepārliecinoties par izmēra atbilstību, iegādāties drēbes. Dažkārt par sūtīšanu internetā jāizdod vairāk naudas kā par pašu apģērbu,» stāsta Z. Rozentāle.
Cenšas atrast aizvietotājus
Baušķeniece Gaida Druseika uz veikaliem dodas tikai īpašas nepieciešamības gadījumos. Šādās reizēs viņa cenšas produktus pirkt vairumā, lai pietiktu vairākām dienām. Gaida atzīst, ka esošā situācija viņai rada diskomfortu. «Interneta veikalus izmantoju reti, šāda iepirkšanās man nepatīk. Ja mājās nav atrodama kāda prece, cenšos atrast citu veidu, kā to aizvietot. Tikai tad, kad esmu bezizejas situācijā, domāju par preču iegādi internetā,» stāsta G. Druseika.
Neviena respondente nepauda sajūsmu par noteiktajiem ierobežojumiem. Jaunā paaudze pašlaik daudz vairāk iepērkas internetā, arī vecāku cilvēku tēriņi nesamazinās. Iepērkot preces vairumā, izdevumi ir līdzīgi kā toreiz, kad veikali tika apmeklēti vairākas reizes nedēļā.
UZZIŅAI
Ministru kabinets 21. janvāra sēdē nolēma līdz 7. februārim pagarināt iepriekš noteiktos ierobežojumus, arī tirdzniecībā, lai mazinātu inficēšanās risku tirdzniecības vietās gan iedzīvotājiem, gan veikalu un tirgu darbiniekiem.
Ekonomikas ministrija pateicas tirgotājiem par drošības prasību ievērošanas nodrošināšanu tirdzniecības vietās un aicina turpmāk pastiprināti kontrolēt pircēju uzvedību tirdzniecības vietās. Iedzīvotāji tiek aicināti būt atbildīgi – sejas aizsargmaska, roku dezinfekcija pirms un pēc veikala apmeklējuma un divu metru distance ir minimālie nosacījumi, lai droši iepirktos.
Līdz 7. februārim tirdzniecības pakalpojumus klātienē sniegs tikai aptiekas, tajā skaitā veterinārās aptiekas, optikas veikali, degvielas uzpildes stacijas un tirdzniecības vietas, kur drīkst tirgot:
- pārtikas preces;
- higiēnas piederumus;
- pirmās nepieciešamības saimniecības preces;
- mobilo telefonu priekšapmaksas kartes;
- tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces un to šķidrumus;
- dzīvnieku barību un preces;
- preses izdevumus;
- sabiedriskā transporta biļetes;
- mutes un deguna aizsegus un individuālos aizsardzības līdzekļus;
- pašu ražotu lauksaimniecības produkciju;
- ziedus.
Ekonomikas ministrijas tīmekļa vietnē publicēts detalizēts tirgot atļauto higiēnas piederumu un saimniecības preču saraksts.
Maksimāli pieļaujamais cilvēku skaits tirdzniecības telpās noteikts tāds, lai uz vienu apmeklētāju nebūtu mazāk kā 15 kvadrātmetru no publiski pieejamās telpu platības. Ja saimnieciskā pakalpojuma sniegšanas vietas platība ir mazāka par 15 kvadrātmetriem, tad tur vienlaikus var atrasties tikai viens apmeklētājs.
Avots: Ekonomikas ministrija, www.em.gov.lv.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»