A, B un pat C variants

Izglītības darbā plānoti vairāki scenāriji atkarībā no «Covid-19» ierobežojošajiem pasākumiem
Gan pedagogiem, gan skolēniem, gan vecākiem šogad ir ļoti daudz jautājumu par izglītību. Tāpēc Latvijas Pašvaldību savienība sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru un Izglītības kvalitātes valsts dienestu rīkoja semināru.
Šis mācību gads bija iecerēts ļoti īpašs – tika sākta kompetenču izglītība, programmas «Skola 2030» īstenošana. Taču skolas gada sākumā iezīmējās jauno mācību līdzekļu trūkums, pēc tam mācības tika turpinātas attālināti. Speciālisti mēģina sniegt atbildes par turpmākajiem plāniem; situāciju komentē Bauskas Valsts ģimnāzijas, Bauskas 2. vidusskolas un Vecumnieku novada Skaistkalnes vidusskolas vadība.
Jāsamazina apjoms
Kaspars Špūle, Valsts izglītības satura centra Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs, informēja par plānotajiem mācību gada noslēguma pārbaudījumu norises scenārijiem.
Speciālists uzsvēra, ka tālmācības laikā apgūstamais saturs jāsamazina par 10 – 30 procentiem, lielāka uzmanība jāpievērš pedagogu un skolēnu digitālo prasmju apguvei un pilnveidei. Savukārt Liene Voroņenko, Valsts izglītības satura centra projektu vadītāja, uzsvēra, ka, mācoties attālināti, vērojamas dažādas problēmas. «Saņemam daudz ziņu, ka tas viss nogurdina bērnus, vecākus un skolotājus,» atzīst L. Voroņenko.
Skaistkalnes vidusskolas direktore Svetlana Vāverniece teic, ka skolotāji ir pārslogoti, bet tiek galā. «Ņemot vērā mācību gada atsākšanos 1. – 4. klasei, izvadāsim visiem bērniem darba burtnīcas un darba lapas. Uz divām nedēļām skolotāji materiālus sagatavojuši. 30 procenti darba notiks tiešsaistē – «Zoom» programmā, piedalāmies arī projektā «uzdevumi.lv». 5. – 12. klase turpinās mācīties attālināti. Notiek interešu izglītības nodarbības. Bērnus apgādājām, cik bija iespējas, ar datoriem un planšetēm. Ģimenei vienu datoru nodrošinājām, pateicoties sponsoriem un atbalstītājiem,» situāciju ieskicē S. Vāverniece.
Eksāmeni apdraudēti
Izglītības ministrija ir sagatavojusi trīs scenārijus, kā varētu notikt pārbaudes darbi. Skaidrs, ka virkni pārbaudes darbu pārliks uz vēlāku laiku – gan martā plānoto eksāmenu svešvalodās, gan diagnosticējošos darbus 3., 6. un 11. klašu audzēkņiem.
Ar plānoto iepazīstināja K. Špūle. Pirmais variants paredz, ka jau martā vai aprīlī skolēni atgriežas izglītības iestādēs un diagnosticējošie darbi vai eksāmeni notiek klātienē. Otrs variants – mācības notiek attālināti, bet eksāmeni un diagnosticējošie darbi – klātienē. Trešais variants paredz, ka klātienē notiek tikai trīs obligātie vidusskolas 12. klases eksāmeni un nepieciešamie izvēles eksāmeni.Ja situācija neuzlabosies, var palikt pie varianta, ka ir tikai atzīmes vērtējums liecībā un augstskolas pašas koriģē iestāšanās eksāmenus. Šajā gadījumā diagnosticējošie darbi notiktu attālināti, un izglītības iestādēm jāplāno, kā nodrošināt, lai nenotiek krāpšanās. Kurš modelis beigās piepildīsies, neņemas prognozēt neviens.
Bauskas 2. vidusskolas direktore Vera Grigorjeva uzskata, ka jau tagad vajadzēja diagnosticējošos darbus pārcelt nevis uz martu, bet gan aprīli, kad skolēni, cerams, mācīsies klātienē. «Attālināto pārbaudes darbu rezultāti var neatspoguļot reālo situāciju. Daļai skolēnu nav pārbaudes darbu prasībām atbilstošs tehniskais nodrošinājums. Tas radīs nevienlīdzīgu situāciju skolēnu vidū,» pauž V. Grigorjeva. Viņa uzskata, ka 12. klasei eksāmeni ir nepieciešami, bet 9. klase varētu mācību gadu beigt bez eksāmeniem, tikai ar gada vērtējumu. Viņai piekrīt S. Vāverniece.
Cer uz godīgumu
Bauskas Valsts ģimnāzijas direktore Linuta Ģerģe uzskata, ka diagnosticējošajiem darbiem ir savas funkcijas: «Tie diagnosticē skolēnu zināšanas un prasmes atbilstoši mācību priekšmeta standarta prasībām konkrētā brīdī, lai skolēns sadarbībā ar pedagogu līdz mācību gada beigām var pilnveidot un nostiprināt prasmes, kā arī turpināt plānoto tēmu apguvi. Vērtējums neietekmē semestra vai gada atzīmi. Mēs visi ceram uz skolēnu godīgumu, uz izpratni, ka skolēnam jāiegūst prasmes, kas tālākajā izglītībā būs vajadzīgas. Organizējam vecāku sanāksmes kopā ar mācību priekšmetu skolotājiem, lai palīdzētu audzēkņiem apzināties viņu atbildību, godīgu rīcību savas izglītības jomā.»
Runājot par eksāmeniem, L. Ģerģe piekrīt citu direktoru teiktajam. «Šī brīža situācijā ne vienmēr atzīmes ir objektīvas. Ikdienas mācību darbā redzam, ka ne visi skolēni rīkojas godīgi. Tomēr cita varianta nav, ir jāuzticas vērtējumiem liecībā. 12. klasēm eksāmeni ir svarīgāki, lai būtu vienādi noteikumi, stājoties augstskolās,» tā L. Ģerģe.
Tam, ka eksāmenus vidusskolā valodā, svešvalodā un matemātikā vajag, piekrita arī K. Špūle, uzsverot, ka jau pagājušajā gadā saņemtas sūdzības par to, vai atzīme liecībā atbilst reālajām spējām un prasmēm. Daļa skolēnu pārtraukuši nopietni mācīties, uzzinot, ka eksāmenu nebūs.
Viens pret vienu
Viens no variantiem, kā gatavoties eksāmeniem, varētu būt individuālās konsultācijas. Tomēr tās pašlaik nedomā atļaut. «No 5. klases nav iespējamas klātienes individuālās konsultācijas. Ierobežojumi ieviesti, lai mēs tos centralizēti ievērotu un varētu atgriezties klātienē. Jebkurš klātienes darbs attālina brīdi, kad visi kopā varam atgriezties skolā,» pauda L. Voroņenko.
«Ja valsts atļaus, varam rīkot konsultācijas formātā «viens pret vienu». Skola ir pietiekami liela, lai to varētu darīt, skolēniem pēc iespējas mazāk saskaroties,» teic S. Vāverniece. Viņa uzsver, ka šādas konsultācijas ir nepieciešamas bērniem ar speciālām vajadzībām.
Viņai piekrīt V. Grigorjeva. «Noteikti atbalstām šo konsultāciju veidu. Īpaši 9. un 12. klases skolēniem, audzēkņiem, kuriem ir mācīšanās grūtības, kā arī individuālās situācijās, kad nepieciešams atbalsts,» stāsta direktore.
Bauskas Valsts ģimnāzijā nav noskaņoti tik optimistiski. «Ja domājam par klātienes konsultācijām, tad uzskatām, ka nē. Vīruss kļuvis nekontrolējams. Lielāka iespēja saslimt skolotājiem, un tad stundas nevarēs notikt arī tiešsaistē. Bauskas Valsts ģimnāzijā sekmīgi izmanto «Microsoft Teams» platformu, kurā iespējams vadīt tiešsaistes konsultācijas,» informē L. Ģerģe.
Olimpiādes notiek
Spriežot par olimpiādēm, L. Voroņenko pauda viedokli, ka no tām nevajag atteikties. «Skolām ir jāizdara izvēle, kam pievērst vairāk uzmanības, – tiem, kuriem mācībās veicas grūtāk, vai tiem, kam vajadzīgs papildu izaicinājums. Olimpiāžu jomā mainīta uzdevumu struktūra un metodoloģija,» tā speciāliste.
S. Vāverniece pastāstīja, ka Skaistkalnes vidusskolas audzēkņi piedalās olimpiādēs un zinātniski pētniecisko darbu konkursos, kas notiek attālināti, skolotāji bērniem palīdz tiešsaistē.
«Ir mācību priekšmeti, kur arī iepriekš olimpiādes notika tiešsaistē. Formāts piemērots 9. – 12. klašu skolēniem. Gatavošanās notiek, pedagogam individuāli strādājot ar skolēnu, viņa ģimeni, balstoties uz audzēkņu spējām strādāt patstāvīgi un ieinteresētību,» stāsta V. Grigorjeva.
«Olimpiāžu novada un valsts posmi rit pilnā sparā attālinātā režīmā. Skolēni strādā, atrodoties mājās, lai gan šāda kārtība sākumā radīja bažas par godīguma principu olimpiādes norises laikā. Taču skolēnu rezultāti atbilst normālam sadalījumam, un pārsteigumu, kas liecinātu par iespējamu negodīgumu, nav. Līdzīgi kā citus gadus, arī šogad Bauskas Valsts ģimnāzijas skolēni olimpiādēs uzrāda augstus sniegumus un ir saņēmuši uzaicinājumus uz valsts posmu,» informē L. Ģerģe.
Ģimnāzijā – kā pirms gada
Jautājumi bija par skolēnu uzņemšanu ģimnāziju 7. un 9. klasēs – kā tas notiks? K. Špūle skaidroja, ka viss atkarīgs no epidemioloģiskās situācijas. «Vajadzētu būt iestājpārbaudījumiem, jāņem vērā liecība. Ja pārbaudījumi būs attālināti, jādomā par rezultātu ticamību,» tā K. Špūle.
Situāciju komentē L. Ģerģe: «Uzņemšana Bauskas Valsts ģimnāzijas 7. un 10. klasēs plānota līdzīgi kā iepriekšējā mācību gadā. Lai motivētu skolēnus regulāram mācību darbam, zināšanu ieguvei un prasmju apguvei, saglabājam prasību, ka uzņemam jauniešus, kuriem pamatpriekšmetos – matemātikā, latviešu valodā un angļu valodā –, kā arī izvēlētās programmas profilējošos priekšmetos liecībā gada vērtējums ir vismaz piecas balles. Tāpat kā iepriekš, arī šogad plānojam Atvērto durvju dienu skolēniem, kas vēlas sākt mācības Bauskas Valsts ģimnāzijā. Šogad, ņemot vērā epidemioloģisko situāciju valstī, tā būs attālināti «Microsoft Teams» platformā. Vairāk informācijas par uzņemšanu 1., 7. un 10. klasē – skolas mājaslapā bauskasvg.lv. Tur atrodamas arī veidlapas iesnieguma rakstīšanai.»
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»