Mainīts transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis

Videi draudzīgāku automobiļu uzturēšana izmaksās lētāk
Šī gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa (TEN) un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas automobiļiem ar zemāku izmešu daudzumu nosaka mazāku nodokļa likmi.
No 1. janvāra TEN samazināts videi draudzīgiem automobiļiem. Kravas mašīnām ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām nodokļa likmes pielīdzinās vieglo automobiļu likmēm, jo saskaņā ar Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumu TEN likmes aprēķina metodoloģija mainās atkarībā no auto ražošanas gada, laikrakstam atklāja Satiksmes ministrijas pārstāvji.
Zemāka CO2 izmešu kategorija = mazāks nodoklis
Mazāk nekā līdz šim būs jāmaksā par kravas mašīnām un autobusiem ar pilnu masu virs 3,5 tonnām ar zemāko CO2 izmešu līmeni (līmenis – EURO 6). Papildus tam visiem automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām, kas aprīkoti ar gāzes iekārtām, piemēros nodokļa likmju samazinājumu par 10%. TEN likme ir lielāka kravas automobiļiem un autobusiem ar pilnu masu virs 3,5 tonnām ar augstāku CO2 izmešu līmeni (EURO 0 – 5), skaidroja Satiksmes ministrijas Komunikācijas daļā.
Vieglajiem automobiļiem, kas Latvijā reģistrēti līdz 2020. gada beigām, TEN likmes netiek mainītas un tiks aprēķinātas, tāpat kā līdz šim, taču vieglajiem automobiļiem, kas ražoti, sākot ar 2021. gadu, TEN likmes piemēros pēc pasaulē saskaņotas vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras «World harmonized light-duty vehicles test procedure» (WLTP).
Par ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli maksās tikpat kā par Latvijā reģistrētu
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par ārvalstī reģistrēta M1 (M1 kategorija ir mehāniskie transportlīdzekļi, kas projektēti un būvēti galvenokārt cilvēku un viņu bagāžas pārvadāšanai un kuros papildus transportlīdzekļa vadītāja sēdvietai ir ne vairāk kā astoņas sēdvietas – red. piez.) vai N1 (N1 kategorijas automobiļi ir mehāniskie transportlīdzekļi, kas projektēti un būvēti galvenokārt kravu pārvadāšanai un kuru maksimālā masa nepārsniedz 3,5 tonnas – red. piez.) kategorijas automobiļa izmantošanu ceļu satiksmē maksā atbilstoši kārtībai, kas noteikta attiecībā uz Latvijā reģistrētu transportlīdzekli, nosakot transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmi, ko aprēķina saskaņā ar šādu formulu: transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis = transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis gadam × 1/12 × paredzētais to mēnešu skaits, kuros ārvalstī reģistrēts M1 vai N1 kategorijas automobilis tiks izmantots ceļu satiksmē Latvijā.
Jauna auto īpašnieki neiesprings
Autoservisa «Cargo 7» autotirdzniecības laukuma pārvaldnieks Bauskā Normunds Burmistrovs atklāja, ka šie grozījumi ne viņam, ne uzņēmuma autotirdzniecības laukumā esošajām automašīnām nav saistoši. «Ar šo nodokli mēģina panākt to, ka ar laiku gados vecākus auto būs neizdevīgi iegādāties, taču arī jaunai mašīnai līdzekļu nebūs,» stāsta N. Burmistrovs, «ir jāmaina cilvēku domāšana, ja vēlas pāriet uz videi draudzīgāku vidi, nodokļu palielināšana to nemainīs.»
Viņaprāt, ja cilvēks var atļauties iegādāties jaunu automobili, tad viņam maza nozīme būs veiktajiem grozījumiem. «Jaunas mašīnas īpašnieki neiesprings par transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli. Ja mašīnu pērk lietotu un nodoklis par to palielinās, tad gan grozījumi nodokļu likumā ir jūtami,» uzskata autotirdzniecības laukuma pārvaldnieks.
Aicina mainīt politiku
Autoservisa «V+V» valdes loceklis Gundars Daugulis uzskata, ka nodokļu palielināšana transportlīdzekļiem ir labākais veids, kā iekasēt naudu. «Vajadzētu mainīt mūsu nodokļu politiku, kā tas ir, piemēram, Igaunijā, – cik ar auto nobrauc, tik pie degvielas iegādāšanās arī samaksā,» domā G. Daugulis, kura īpašumā ir trīs mašīnas, un pašlaik par visiem transportlīdzekļiem gadā kopā nodokļos viņš samaksā ap 400 – 500 eiro. «Nodokli maksāju par gadu, bet vienlaikus ar visām trim es nebraucu,» tā G. Daugulis.
Viņam piekrīt autosportists Toms Edušs. «Nodokļus šajā jomā ceļam, taču īpašus uzlabojumus neredzam. Vajadzētu nodokli kā Lietuvā un Igaunijā, kur nav jāpārmaksā. Vajadzētu padomāt, kā citādāk organizēt samaksu,» pārliecināts T. Edušs. Viņa ģimene katru gadu maksā ap 200 eiro nodokli par transportlīdzekli, taču par Toma Eduša automašīnu arī gadā jāmaksā tikpat, cik par ģimenes auto.
Arnis Pluta uzskata, ka šis nodoklis ir absurds. «Man jauna mašīna nav bijusi. Pelnu labi, taču nevaru pat plānot jauna auto iegādi par padsmit tūkstošiem,» stāsta šoferis. «Braucu ar 2010. gada izlaiduma «Volkswagen» Golf 6», katru gadu maksāju ap 113 eiro, mašīna man vajadzīga. Cenšos vairāk pelnīt, taču nodokļus uzskatu par pārāk lieliem pret mūsu dzīves līmeni.» Viņš salīdzina divus dažādus mašīnu lietotājus – pensionāru un sevi pašu. «Pensionārs, kas vienreiz nedēļā dodas uz tirgu, mēnesī nostūrē ap 400 kilometru, bet es ar tādu pašu autiņu nobraucu ap 200 kilometru katru dienu. Mēs maksājam vienādu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, kaut gan es krietni vairāk piesārņoju vidi. Tas nav loģiski. Vajadzētu tā – tas, kas vairāk brauc, vairāk maksā,» pārliecināts Arnis Pluta.
SKAIDROJUMS
Pārmaiņas uzņēmumu transportlīdzekļu nodokļu likmju aprēķinā
Grozījumi veikti uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļu (UVTN) likmju aprēķināšanā. Tās palielināsies, līdzšinējās likmes indeksējot atbilstoši patēriņa cenu indeksa maiņai no 2017. gada. Uzņēmumu vieglajiem automobiļiem ar augstu CO2 izmešu līmeni, ar motora tilpumu virs 3000 cm2 noteikta jauna UVTN likme 82 eiro apmērā, taču uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli par transportlīdzekli, kas pirmo reizi reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra un par kuru transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ir informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam:
1) līdz 2000 cm3 – 31 eiro mēnesī;
2) no 2001 līdz 2500 cm3 – 49 eiro mēnesī;
3) no 2501 līdz 3000 cm3 – 66 eiro mēnesī.
Noapaļots nodoklis motocikliem, tricikliem un kvadracikliem
Ir noapaļots transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis motocikliem, tricikliem un kvadracikliem.
Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu pārvaldes publicētā informācija liecina, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par tādu motociklu, triciklu un kvadraciklu, kurš pirmo reizi reģistrēts pēc 2005. gada 1. janvāra un par kuru transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā ir informācija par motora tilpumu, maksā atbilstoši tā motora tilpumam kubikcentimetros šādā apmērā:
1) līdz 500 cm3 – 18 eiro;
2) no 501 līdz 1000 cm3 – 36 eiro;
3) no 1001 līdz 1500 cm3 – 54 eiro;
4) virs 1500 cm3 – 72 eiro.
Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis par pārējiem motocikliem, tricikliem un kvadracikliem ir 36 eiro.
Kategorijas
- Vietējās ziņas
- Sports
- Tautsaimniecība
- Izglītība
- Kultūra un izklaide
- Kriminālziņas
- Vēlēšanas
- Latvijā un pasaulē
- Lietotāju raksti
- Sēru vēstis
- Foto un video
- Blogi
- Laikraksta arhīvs
- Afiša
- Sports
- Kultūra un izklaide
- Dažādi
- Reklāmraksti
- Citas ziņas
- Projekts «Saimnieko gudri»
- Projekts «Kultūrvide novados»
- Projekts «Iesaukums politikā»
- Dzīvesstils
- Projekts «Mediju kritika»
- Projekts «Dzīves kvalitāte novados»
- Projekts «Dzīve pierobežā»
- Projekts «Vide un mēs»
- Projekts mediju profesionāļiem par trešo valstu pilsoņu sociālo iekļaušanos un migrāciju
- Projekts «Dzīve pierobežā – 2020»
- Projekts «Kultūrvide novados-2020»
- Projekts «Vide»-2021
- Projekts «Iesaukums politikā»-2021
- Podkāsts «ViedDoma»