BauskasDzive.lv ARHĪVS

Simpātijas pa pastu

Uldis Varnevičs

2021. gada 8. janvāris 00:00

62
Simpātijas pa pastu

Skolēnu mācību uzņēmumu gadatirgus notiek interneta vidē

Nu jau varētu teikt – arī šajā mācību gadā, kā allaž, skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) ziemas gadatirgū «Cits bazārs» par vismaz vienas nominācijas uzvarētāju kļuvis kāds Bauskas Valsts ģimnāzijas uzņēmums, šoreiz – SMU «Pama».

Biedrības «Junior Achievement Latvija» (JAL) rīkotais SMU gadatirgus šajā mācību gadā notika internetā. Jauniešus vērtēja ne tikai pircēji, bet arī 51 pieredzējis profesionālis no uzņēmumiem, akadēmiskajām struktūrām, finanšu sektora un valsts pārvaldes, pasniedzot balvas deviņās nominācijās divās vecuma grupās. Skolēni ar žūriju aizvadīja 457 tiešsaistes intervijas.

Trīs nominanti
Uzvarētāji tika nosaukti interneta tiešsaistē 15. decembrī. JAL pārstāvji paziņoja, ka vērtētāju simpātijas uzņēmumi šoreiz saņems pa pastu. No mūsu novadu skolām pasākumā piedalījās Bauskas Valsts ģimnāzijas, Iecavas vidusskolas un Bauskas 2. vidusskolas jaunieši.

Vairāki mūsu novadu pārstāvji bija nominantu vidū, bet uzvarēt šoreiz neizdevās. SMU «Pama» no Bauskas Valsts ģimnāzijas bija nominēts kategorijā «Mācību uzņēmumu biznesa potenciāls». «Sociālo mediju komunikācijas balvai» bija nominēts Iecavas vidusskolas SMU «Bee wrap». Kategorijā «SMU produkts/pakalpojums gatavs starptautiskajam biznesam» uz balvu kandidēja arī «Mystic Plants» – Bauskas Valsts ģimnāzijas un Rīgas Centra humanitārās vidusskolas kopprodukts.

Piedāvājumā pieneņu medus
Kā jau minēts, lielāko balvu ieguva SMU «Pama» meitenes Patrīcija un Marta Rimševicas, kas pamatskolu grupā uzvarēja nominācijā «Uz zināšanām balstīts SMU produkts/pakalpojums». «Meitenes raudāja no prieka. Tas bija tik neviltoti,» atceras viņu mamma Līga Vasiļauska.

Meitenes ir pieredzējušas SMU jomā, vairākus gadus pirms tam tirgojot kosmētikas piederumus un spēli «Latvijas desas». Tagad tapis jauns produkts – pieneņu medus. Jaunais piedāvājums izvēlēts pandēmijas iespaidā – tā kā jāvalkā maskas un prioritāte nav skaistumkopšana, bet gan veselība, tad nolemts vairāk pievērsties veselīgu pārtikas produktu ražošanai. Sākumā tapa pieneņu medus, vēlāk – ķirbju marmelāde, jo ģimenei bija negaidīti liela ķirbju raža.

Reģistrēt SMU internetā neesot bijis grūti – tāpat kā iepriekšējos gadus. Neierasta, bet ne sarežģīta esot bijusi informācijas ievadīšana interneta katalogā.

Dažādas garšas
Ideja par pieneņu medu neesot radusies šogad. «Pieneņu medus ražošanu un izplatīšanu izmēģinājām jau 2019. gadā, gatavojot produkciju nelielā apjomā, kuras pietika tikai skolā organizētajam Mārtiņdienas tirgum un reģionālajam bazāram Bauskā,» atceras meitenes. Šogad pilnveidots pieneņu medus klāsts – izmēģināts ar vairākām garšām un piedevām: ar riekstiem, ar ingveru un apelsīniem.

Meitenes ir apmierinātas ar JAL piedāvāto tirdzniecības iespēju. «Noiets tomēr bija krietni mazāks, nekā tas būtu reālajā tirdzniecībā, taču tā bija izcila iespēja iziet no situācijas. Dzīvojam digitālajā gadsimtā, un svarīgi prast tirgoties arī «online»,» situāciju vērtē L. Vasiļauska.
 
Pašas SMU pārstāves uzskata, ka gūta pieredze strādāšanai neierastos apstākļos. «Aizvadījām tirdzniecību internetā, mācījāmies ar klientiem komunicēt attālināti, sazvanoties un sarakstoties. SMU aktivitātēs darbojamies jau piekto gadu, lai iegūtu pieredzi uzņēmējdarbībā, jo šajā pasākumā drīkstam mācīties un eksperimentēt ar produktiem, kurus ražot un izplatīt, vērtējot, kurai produktu kategorijai ir lielāka klientu piekrišana, kā arī lai nopelnītu sev kabatas naudu,» stāsta māsas Rimševicas.

Tiešsaiste apgrūtina
Bauskas Valsts ģimnāzijas audzēkne Keita Kūmiņa sadarbībā ar Rīgas Centra humanitāro vidusskolu darbojas SMU «Mystic Plants», kas tirgo ārstnieciskus produktus – tējas, imunitātes dzērienus un uzlējumus. Viņa uzskata – labs panākums jau ir tas, ka uzņēmumu nosauca kā kandidātu nominācijā «SMU gatavs starptautiskam tirgum». «Veicās labi. Mūs aicināja arī uz intervijām. Visu var izdarīt arī tiešsaistē, bet tas nav tik pilnvērtīgi kā klātienē,» atzīst K. Kūmiņa.

Atbildīgā par skolēnu mācību uzņēmumiem Bauskas Valsts ģimnāzijā pedagoģe Agita Barkova atzīst, ka tiešsaistes problēmas bija ne tikai tirgošanās vidē, bet arī SMU organizēšanā. «Jāpiekrīt, ka tirgošanās internetā ir labāka nekā nekas. Ir dota iespēja kaut ko darīt. Bet apgrūtina visi ierobežojumi, jo bērni nevarēja apmeklēt nodarbības, kā bija plānots un kā darījām iepriekš. Tas visu sarežģīja. Un vēl attālinātās mācības piektajām un sestajām klasēm. Tomēr tā ir jauna pieredze – kamēr arī pati apgūšu un sapratīšu, kas un kā. Domāju, ka pavasarī gadatirgū varētu startēt vairāk uzņēmumu. It īpaši, ja ar bērniem izdosies kontaktēties attālināti. Gribas uzteikt jaunos ceturtās klases uzņēmumus, kas ir tapuši, bet vēl nav startējuši plašākā mērogā,» stāsta A. Barkova.

Produktus pieprasa
Apmierināta ar rezultātiem ir arī Iecavas vidusskolas ekonomikas skolotāja Antra Pāruma. «Jauniešiem bija saražota produkcija, internetā bija iespēja to tirgot, un reizē varēja gūt jaunu pieredzi. Šajā situācijā tas bija ļoti labs risinājums. Balvas neieguvām, bet produkti ir pieprasīti. Spēj tik ražot. Tas ir labākais. Skolēni centās būt aktīvi sociālajos tīklos, ne tikai katalogā,» vērtē pedagoģe.
 
Uzņēmums, kas bija kandidātu vidū uz uzvaru nominācijā – «Bee Wrap» –, nodarbojas ar vaskadrānu piedāvājumu pārtikas plēvju vietā. «Jaunieši strādā. Pērk tik, cik paši efektīvi spēj reklamēties interneta vidē. Reālajā dzīvē tas nav tik labi, bet fakts, ka cilvēku iespējas iepirkties ir ierobežotas, palīdz – ir daudz pasūtījumu internetā. Lupatiņu un peoniju tirgošana iet vislabāk. Pārējie arī pamazām «kustas». Ir viena spēle izstrādē, kur pašlaik ir kavēšanās ar māksliniekiem, bet spēle būs laba. Ja nebūs tagad, būs uz pavasari,» stāsta A. Pāruma.

Ar skolēnu mācību uzņēmumu produkciju var iepazīties JAL mājaslapā, meklējot uzņēmumu katalogu.

Pielāgojas videi
Šoreiz neveicās Bauskas 2. vidusskolas SMU «Ķirbēns», ko vada Emīls Upenieks. Uzņēmums piedāvā dažādus produktus no ķirbjiem. Lai arī vasarā ir paveikts liels darbs, pašam audzējot ķirbjus, un ir jauns produkts, kā arī atvērts interneta veikals, pūles nenovērtēja nedz JAL speciālisti, nedz arī Bauskas novada domes konkursā «Bauskas novada uzņēmēju gada balva», kur uzvarēja SMU «Epitisms». Bauskas 2. vidusskolas ekonomikas skolotāja Iveta Leitlante bija ļoti izbrīnīta par žūrijas vērtēšanas kritērijiem.

Pats jaunietis gan degunu nenokar, stāstot: «Skolēnu mācību uzņēmuma darbība ir pavisam neierasta, citādāka, bet ne mazāk interesanta. JAL ļoti profesionāli un ātri pielāgojās esošajai situācijai, izveidojot virtuālo preču katalogu. Mēs arī piedalījāmies. Pārdot internetā pavisam noteikti ir iespējams! Protams, ir jāpielāgojas e-videi, jāpozicionē savs produkts tā, lai tas piesaistītu potenciālo pircēju. Izdevās pārdot vairākus mūsu vērtīgos ķirbju produktus, tas norāda uz to, ka nekas nav apstājies un SMU «Ķirbēns» turpina darboties.»

Emīls uzskata, ka pārdošana internetā ir sarežģītāka nekā klātienes tirdziņā, bet ir arī vairāki plusi, jo pircēji var iegādāties produktus jebkurā sev ērtā laikā. «Mēs esam gatavi turpināt darbību un tirgošanos internetā. Produktu katalogs būs pieejams līdz pat mācību gada beigām, mūsu produktus var iegādāties arī mājaslapā kirbens.mozello.lv. Nekas nav apstājies, turpinām augt un attīstīties,» pauž jaunais uzņēmējs.