BauskasDzive.lv ARHĪVS

Līdzpārdzīvojumi bērnu izglītības gaitās

Sandra Giptere-Ivanova

2021. gada 5. janvāris 00:00

120
Līdzpārdzīvojumi bērnu izglītības gaitās

Konfliktsituāciju risināšanai pirmsskolā un mācību iestādēs nepieciešama atbalsta personāla iesaistīšanās

Domstarpības, izskaidrošanās, viedokļu dažādība ir dabiska dzīves sastāvdaļa, dažreiz saasinātākos gadījumos notiek attiecību skaidrošana fiziski, lai arī tas nebūtu konstruktīvākais konflikta risināšanas ceļš. Īpaši mulsinoši tas ir bērnu starpā, jo viņi tikai mācās veidot attiecības, tomēr diemžēl vēl neprot savas emocijas, viedokli izpaust un aizstāvēt adekvāti.

Skolotājam vajadzīga lielāka palīdzība
Konfliktsituācijas ik pa laikam gadās teju visās mācību iestādēs. «Bauskas Dzīvē» vērsās Bauskas bērnudārza «Zīlīte» vienas grupiņas vecāki, stāstot par situāciju izglītības iestādē. Grupiņā ir 26 bērni, teju visi katru dienu apmeklē bērnudārzu, tādēļ telpās nereti esot drūzma, kas rada nogurumu un nereti sakāpina emocijas. Grupiņā esot daži audzēkņi, kas pret citiem izturoties agresīvi.

Kādā pēcpusdienā, pārdzīvojot par nodarīto atvasei, izvērtusies asāka vārdu apmaiņa ar audzinātāju, apgalvojot, ka «viņa netiek galā un neredz, kas notiek grupiņā». Pedagoģe skaidrojusi – viņa skatās, kas notiek bērnu vidū, tomēr nespēj uzreiz būt klāt, kad kāds ir pacēlis roku sitienam. Turklāt mazajiem jāapgūst arī zinības, skolotājam jākoncentrējas uz daudzām lietām. Pedagoga palīgs jeb auklīte šajā situācijā neko nevarot līdzēt, jo viņa šajā ārkārtas laikā ir aizņemta ar teju nemitīgu dezinficēšanu, trauku un grīdu mazgāšanu. Vecāki sacījuši, ka vajadzīga psihologa palīdzība un atbalsts grupiņā. Pēc viņu teiktā, psihologam esot ļoti maza slodze, tādēļ «grupiņā nav būts divus gadus». Psihologs lielākoties pieejams tikai logopēdiskās grupas bērniem un psiholoģisko testu veikšanai.

Dažu vecāku asie pārmetumi audzinātājai viņu noveduši līdz asarām un vārdiem «tad man jāiet prom no darba». Turpretī citi vecāki šo pedagoģi, kas bijusi izvirzīta apbalvojumiem par labu darbu, vērtē kā radošu cilvēku savā vietā un raizējas par to, ka pirmsskolas pedagogam grūtā situācijā nav atbalsta personāla palīdzības, ir vecāku pārmetumi un saspringta ikdiena pārblīvētā grupiņā.

«Bauskas Dzīve» skaidroja notikušo un izzināja, kā ir ar atbalsta personālu mūsu novadu bērnudārzos, jo par šādām situācijām, kad kāds kādam mācību iestādē nodara pāri arī fiziski – iesitot, ieskrāpējot un līdzīgi – dzirdēts daudzas reizes. Bieži vien slikti jūtas arī agresīvā bērna vecāki, jo viņu ģimenē acīmredzot ir problēmas un nereti vajadzīga palīdzība to risināšanā.

Uzvedības problēmas – visos laikos

Laikrakstam grupiņas audzinātāja ar 20 gadu pedagoģiskā darba stāžu, tai skaitā septiņu gadu pieredzi šajā bērnudārzā, sacīja: «Psihologa atbalsta nav katru dienu, jo tas nav iespējams, bet, kad aicinām, tad atnāk. Arī psihologa padomi šajā situācijā ir saņemti. Nekas traks grupā nenotiek, bērni reaģē atbilstoši vecumam. Daži gluži vienkārši grib būt galvenie. Ja ir tik liels bērnu skaits, tad nereti sanāk saķeršanās. Tomēr ir vadības atbalsts, arī par šo situāciju ziņoju vadībai, un kopumā arī labs vecāku atbalsts. Agresijas un uzvedības problēmas ir bijušas visos laikos, bet tās tiek risinātas. Ir psiholoģiskās novērošanas plāns, iespēja apmeklēt psihologu. Sanāca, kā sanāca, bet viss ātri norimās.»

Aicina uz individuālām sarunām
Pirmsskolas izglītības iestādes «Zīlīte» vadītāja Olita Strazdiņa atklāj, ka bērnudārza galvenajā ēkā un filiālē (abās ēkās kopā) ir 0,81 slodze psihologam, vesela likme esot, ja ir 500 bērnu. Tās ir trīs dienas klātienē, notiekot gan individuālais darbs, kad vecāki to izvēlējušies, gan grupu vērošana. Bērniem nereti adaptācijas periods norit dažādi, citreiz tad parādoties «kodēji un skrāpētāji». Savukārt skolotājam, kas slimības gadījumā aizvieto kolēģi, ir piemaksa par papildu nostrādātajām stundām 100% apmērā.

Bērnudārzā esot divas speciālā pedagoga štata vienības, savukārt sociālā pedagoga, kas darbojas smagākos gadījumos, gan uz vietas vairs neesot, pedikulozes jeb utu gadījumā, neattaisnotas kavēšanas vai higiēnas problēmu reizēs jāvēršas sociālajā dienestā. Toties ir četri logopēdi.

«Lielu konfliktsituāciju mums nav. Viens pedagogs caurmērā strādā ar desmit bērniem. Abas audzinātājas ir no plkst. 9 līdz 15 jeb aktīvākajā laikā. Nav mums bijis aizrādījumu par bērnu skaitu. Ja audzinātājas vēršas pēc palīdzības, psihologs nāk uz vērošanu. Kā vispār vecāki, kas nav ikdienā grupiņā, var apgalvot, ka psihologs nav bijis divus gadus?! Konkrētajā grupā ar diviem bērniem tiek arī individuāli strādāts.

Viss šis saspringtais laiks ir liels izaicinājums gan skolotājiem, gan vadībai, bet ir jāpanāk līdzsvars. Esmu atvērta sarunai ar vecākiem, septembrī izglītības iestādes administrācija apmeklē katras grupas vecāku sapulces un atbild uz jautājumiem. Arī pašlaik uz durvīm ir telefona numurs, var pieteikties un individuāli atnākt aprunāties. Vecāku kopsapulci pašlaik rīkot būtu neprāts. Aicinu uz savstarpēju cieņu un mierīgu problēmu risināšanu,» uzsver O. Strazdiņa.

Dažāds nodrošinājums ar psihologiem un sociālajiem pedagogiem novados
«Bauskas Dzīve» skaidroja, kāds atbalsta personāls ir pieejams mūspuses novadu izglītības iestādēs. Tajā pašā dienā tika saņemta atbilde no Vecumnieku novada domes izglītības nodaļas vadītājas Vijas Beļūnas. «Vecumnieku vidusskolā psihologs ir uz 0,5 slodzi, Stelpes, Misas un Valles pamatskolā – nedēļā septiņas stundas katrā skolā. Skaistkalnes vidusskolā – nav,» rakstīts vēstulē.

Nākamajā dienā saņemta atbilde no Iecavas novada izglītības nodaļas vadītājas Vijas Ielejas. «Iecavas novada izglītības iestādēs izglītojamajiem ir nodrošināts atbalsta personāls – logopēds, psihologs, sociālais pedagogs, speciālais pedagogs un pedagoga palīgs. Likmes speciālistiem ir sadalītas atbilstoši normatīvajiem dokumentiem, kas nosaka stundu skaitu atbilstoši izglītojamo skaitam izglītības iestādē. Psihologs ir visās iestādēs. Skolās strādā arī sociālā dienesta darbinieks – sociālais pedagogs. Atbalsta personāla speciālisti strādā arī ESF projektos «Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai» un «Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai». Tā kā speciālisti ir izglītības iestādēs, izglītojamajiem un pedagogiem, kā arī vecākiem, iepriekš sazinoties, ir iespēja saņemt palīdzību,» minēts atbildē.

Rundāles novada attīstības nodaļas speciāliste izglītības un IT jomā Zinaida Sparāne raksturo situāciju novada izglītības iestādēs: «Rundāles novadā ir pieejams atbalsta personāls gan izglītojamajiem, gan vecākiem, gan pedagogiem: logopēdi, psihologi, pedagogs karjeras konsultants, speciālie pedagogi, sociālais pedagogs, pedagoga palīgi, asistenti, medicīnas darbinieki. Pirmsskolas izglītības iestādē «Mārpuķīte» ir pieejams logopēda atbalsts, slodze 1,225, skolotāju palīgi (sešas likmes). Vakancē pašlaik ir psihologs ar 0,5 slodzi. Pirmsskolas izglītības iestādē «Saulespuķe» ir pieejams psihologs (slodze – viena likme), logopēds (slodze –1,1) un speciālais pedagogs, kas ir arī Montesori pedagogs (viena slodze), asistenti (trīs slodzes likmes), ārstnieciskās vingrošanas speciālists (0,3), mūzikas terapeits (0,3 likmes), skolotāju palīgi (5,5 likmes). Pilsrundāles vidusskolā un tās struktūrvienībās pieejami logopēds (slodze – 1,141), psihologs (slodze – 1,158), pedagogs karjeras konsultants (0,33), speciālais pedagogs (0,3), pedagoga palīgs (5,267), sociālais pedagogs (viena slodze). Atbalsts ir. Nodrošinām arī pagarinātās grupas nodarbības, konsultācijas, individuālās konsultācijas, interešu izglītību un profesionālās ievirzes izglītību.»

«Atbildīgs direktors un vecāki»
Savukārt Bauskas novada izglītības nodaļas vadītāja Māra Bauvare sagatavojusi šādu komentāru: «Par atbalsta personālu pirmsskolās un skolās ir atbildīgs katras izglītības iestādes direktors vai vadītājs. Atbalsta personāla piesaiste izglītības iestādēm atkarīga no izglītības iestādēs īstenojamajām izglītības programmām un bērnu skaita katrā programmā. Speciālās izglītības programmas Bauskas novadā īsteno visas izglītības iestādes, līdz ar to jābūt atbilstošai atbalsta personāla piesaistei. Ja arī kādā iestādē tā nav, tas ir tikai uz laiku, līdz jauna speciālista piesaistei. Šādos gadījumos skolas un pirmsskolas meklē individualizētus risinājumus un cenšas palīdzēt, kā var. Taču neaizmirsīsim arī to, ka bērnu problēmas ir jārisina ne tikai izglītības iestādei, pirmkārt, par to ir atbildīgi vecāki.»

Izglītības nodaļas vadītāja skaidro, ka atbalsta personāla minimālās likmes skolās nosaka Ministru kabineta (MK) noteikumi Nr. 447 «Par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs». Bet te jāuzsver tas, ka šis regulējums nosaka minimālās likmes, taču tās var būt lielākas, ja izglītības iestādes direktors rod šādu iespēju atbilstoši noteikumu 8.4 punktam.

Izglītojamajiem no piecu gadu vecuma atbilstoši MK noteikumiem Nr. 447 «Par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs» tiek paredzētas minimālās atbalsta personāla likmes, un pirmsskolu vadītājiem diemžēl nav iespēju šīs likmju attiecības mainīt. Savukārt pirmsskolās bērniem līdz piecu gadu vecumam atbalsta personālu apmaksā atbilstoši Bauskas novada domes 2016. gada 26. augusta noteikumiem Nr. 3 «Kārtība, kādā sadala valsts budžeta mērķdotāciju Bauskas novada pašvaldības izglītības iestādēm, kā arī piešķir pašvaldības finansējumu bērnu no 1,5 gadu vecuma izglītošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai».

Trūkst speciālistu
Noteikumi, kas nosaka atbalsta personāla likmju skaitu, nav mainījušies. Ir mainījies bērnu skaits, tādējādi radusies situācija, ka kādā iestādē psihologs spiests strādāt ar mazāku noslogotību. Psihologu nepietiekamība izglītības iestādēs skaidrojama ar speciālistu trūkumu šajā nozarē vispār, īpaši pirmsskolā, jo liela daļa jauno psihologu labprātāk izvēlas strādāt privātajā sektorā, atklāj Bauskas novada administrācijas izglītības nodaļas metodiķe Baiba Šumina.

Ko darīt, ja psihologa palīdzība kādā Bauskas novada izglītības iestādē tomēr nav pieejama? Varbūt ir iespēja vērsties sociālajā dienestā un saņemt šādu atbalstu? Bauskas novada sociālā dienesta vadītāja Dina Romanovska skaidro: «Psihologa konsultācijas mums ir kā ārpakalpojums konkrētai mērķgrupai, kas nonākusi sociālā dienesta redzeslokā. Ja citiem iedzīvotājiem vajadzīga šāda palīdzība, tad jāvēršas pie privāti praktizējoša psihologa.» 

Vecāku aptauja
Pirmsskolas izglītības iestādē «Zīlīte» veikta vecāku anketēšana. «Bauskas Dzīve» iepazinās ar jautājumiem un atbilžu īpatsvaru.
18 jautājumu vidū bija ietverti jautājumi par drošību un emocionālo labsajūtu bērnudārzā:

62,1% bija atbildējis, ka atvase dodas uz bērnudārzu labprāt, 31% – biežāk labprāt;
sadarbību skolotājs-vecāks-bērns 83,3% vērtēja kā labu, 14,9% – kā vidēju;
par atbalsta personāla pakalpojuma nepieciešamību bērnam lielākā daļa vecāku bija atbildējusi noraidoši, tomēr vairāki atzina, ka psihologa un logopēda palīdzība noderētu.